Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Galapogos »

Ionnie schreef:Fooi is nog steeds vrijwillig, toch? Fooi geven oke, maar als de service of het eten niet goed is, kun je dan gewoon veel minder geven,net zoals in Nederland ? Of bellen ze de lokale sheriff? :thumbdown:
In Nederland is het uiteraard erg vrijblijvend, zeker omdat het bedienend personeel gewoon een 'normaal' salaris heeft, als in dat we hier in Nederland een minimumloon kennen waar je van zou moeten kunnen leven. Vaak is er dan ook nog een cao van toepassing die er voor zorgt dat de salarissen nog wat hoger liggen dan dat. In Amerika ligt dat dus anders, en krijgt veel horecapersoneel niet meer dan enkele dollars per uur, bij lange na niet genoeg om rond te komen.

Enfin, een heel lage fooi (of geen fooi) geven waar dat wel gebruikelijk is (in een restaurant met tafelbediening) doe ik dus alleen als de service echt heel slecht is, én dat het bedienend personeel is aan te rekenen. Als het eten tegenvalt maar de bediening in orde, is dat voor mij dus geen reden om veel minder fooi te geven. De bediening kan er niets aan doen, en door minder fooi te geven zorg ik er alleen voor dat de bediening de sjaak is, de uitbater van het restaurant heb ik daar niet mee.

Als het eten slecht is zal ik het overigens niet nalaten om een slechte recensie achter te laten op Tripadvisor of Yelp, dat dan weer wel.

Wat ik zelf enigszins lastig vond tijdens onze Amerika-reis was of en zoja hoeveel je een tour guide tipt. Denk aan:
- Jeep safari Monument Valley
- Walvistocht nabij Monterey
- Rainbow Bridge Cruise
- Helikoptervlucht Grand Canyon
En zo nog een paar van dit soort kwesties.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4238
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Hoeveel fooi

Bericht door ingrid14 »

Voor tour guides wordt gezegd om 10-15 % van de tourprijs als fooi te geven, per persoon.
Maar dit kan erg oplopen vind ik.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Galapogos »

Ja, dat kan inderdaad oplopen. Als je een snel rekensommetje maakt kom je bij die Rainbow Bridge Cruise dan al snel uit tussen de 1000 en 1500 dollar fooi voor alle passagiers tezamen. Lijkt me een beetje overdreven, en ik had dan ook niet het idee dat dat het geval was. Veel mensen gaven voor zover ik kon zien überhaupt geen fooi. Dat was ook zo bij die walvissentocht. En nagenoeg alle deelnemers aan die tours leken me Amerikanen, dus die zullen wel weten hoe ze moeten tippen, lijkt me...

De helikopterpiloot heb ik overigens geen fooi gegeven. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je helikopterpiloten niet hoeft te tippen. Er was ook niet echt gelegenheid voor.
Gast

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Gast »

Da's een hoop geld, ga je soms met een gouden boot? :lol:
Binnus
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 06 feb 2017, 11:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Binnus »

Goed om deze informatie te weten.
Het stel waar wij mee op vakantie gaan doet niet aan fooien geven, nergens. Knappe jongen die met droge ogen na het afrekenen wegloopt.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door PSVwally »

De helikopterpiloot heb ik overigens geen fooi gegeven. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je helikopterpiloten niet hoeft te tippen.
De piloten van de vliegtocht boven de Grand Canyon stonden na de vlucht bij ons toch echt klaar met een bordje en geldbakje
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Njit »

Binnus schreef:Het stel waar wij mee op vakantie gaan doet niet aan fooien geven, nergens.
Maar wel afdingen als ze naar Turkije ofzo op vakantie gaan :roll: :lol: :clap:
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Dutchess »

Binnus schreef: Het stel waar wij mee op vakantie gaan doet niet aan fooien geven, nergens. Knappe jongen die met droge ogen na het afrekenen wegloopt.
Dan zou ik dus wel in elk restaurant om "separate checks" vragen, zodat jij in jullie mapje je fooi kan leggen, en het restaurantpersoneel hun boosheid kan richten op het andere stel.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

Binnus schreef:Goed om deze informatie te weten.
Het stel waar wij mee op vakantie gaan doet niet aan fooien geven, nergens. Knappe jongen die met droge ogen na het afrekenen wegloopt.
Dat is in de VS echt wel "not done" en eigenlijk een schandalige houding. Die mensen moeten leven van hun fooien, van hun loon kunnen ze dat niet. Eerlijk gezegd zou ik met zo mensen niet eens dezelfde tafel willen delen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Hoeveel fooi

Bericht door sanook »

Binnus schreef:Goed om deze informatie te weten.
Het stel waar wij mee op vakantie gaan doet niet aan fooien geven, nergens. Knappe jongen die met droge ogen na het afrekenen wegloopt.
Ik zou ze dit topic even laten lezen....
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Vito »

Laat ik voorop stellen dat ik het persoonlijk not done vind om geen fooi te geven maar ik vraag me af wat dat echt voor gevolgen heeft naar de klant toe. Wij schrijven onze fooi op het bonnetje voor de CC, dat leg je in het mapje dat je krijgt gesloten terug op tafel. Je verlaat het restaurant en dan hebben ze nog helemaal niet gezien of jij wel of geen fooi geeft.
Binnus
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 06 feb 2017, 11:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Binnus »

We hebben het hier gisteravond nog over gehad. Het zijn dezelfde mensen die in Thailand ook gaan afdingen. Deels waar, want voor een ritje in een tuktuk van nog geen 3 minuten durven ze dan omgerekend 10 euro te vragen. Maar een fooi voor service hoort gewoon in Amerika.
Ik heb ze ook uitgelegd dat de mensen ervan moeten leven en wat quotes uit dit topic gehaald.
Ook dat wanneer het eten niet goed is dat ze het direct aangeven en niet achteraf gaan mopperen.

Lijkt erop dat ze het ietsjes begrepen hebben, we gaan het zien. Bij de supermarkt zal ik tegen ze zeggen: "Vergeet je niet even een fooi aan de kassiere te geven?" :D
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

Ik heb in NYC eens een situatie gehad waar ik geen fooi heb gegeven. De reden hiervoor was dat we echt "heel" ontevreden waren over het verloop van de maaltijd, de service.

Nog voor we de zaak uit waren stond er al iemand achter me aan omdat we geen "tip" hadden gegeven. Ik ben evenwel bij mijn standpunt gebleven en heb dit ook uitgelegd. Men was uiteraard nog steeds zeer ontevreden.

Kan men je echt iets maken, waarschijnlijk niet, alhoewel je altijd wel eens de verkeerde persoon kan tegenkomen.

Is dit iets wat je steevast moet gaan doen ? Dat getuigd denk ik van een totaal gebrek aan respect voor een categorie van werknemers die hun loon voor 75% uit tips moeten halen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Gast »

Marcopstal schreef:
Binnus schreef:Goed om deze informatie te weten.
Het stel waar wij mee op vakantie gaan doet niet aan fooien geven, nergens. Knappe jongen die met droge ogen na het afrekenen wegloopt.
Dat is in de VS echt wel "not done" en eigenlijk een schandalige houding. Die mensen moeten leven van hun fooien, van hun loon kunnen ze dat niet. Eerlijk gezegd zou ik met zo mensen niet eens dezelfde tafel willen delen.
Ik heb voor de gein wel eens in een aantal restaurants waar we aten gevraagd wat een gemiddelde avond aan tip opleverde. Een van de servers in een behoorlijk druk restaurant vertelde ons dat hij naast zijn uurloon ($7) op een drukke avond (vrijdag, zaterdag en zondag) tussen de $300 en $400 aan tip binnen haalde, die hij niet hoefde te delen met ander personeel. Uiteraard maakt hij lange shifts van zo'n 8 uur waarin hij best wel hard moest werken.

Als je dat omrekent naar een maandloon denk ik dat het iets beter verdient dan dat de mensen hier op het forum denken.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

In een druk restaurant kan je uiteraard wel goed verdienen. Maar vergeet ook niet dat men in de VS nog heel wat kosten zelf moet dragen die hier via belastingen zijn afgehouden. Als je daar met netto 300 dollar naar huis gaat is dat een stuk minder dan 300 bij ons.

En stel je maar voor dat velen er een gewoonte van zouden maken om geen tip te betalen ? Waar komen we dan terecht ?
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Galapogos »

Daarnaast zal die persoon wellicht ook werken op dagen dat het rustiger is, doordeweeks of buiten het seizoen.
Neil mcauly
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 aug 2012, 10:37
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Neil mcauly »

Eventjes vlug rekenen:
Een Waiter/ waitress heeft 10 tafels in een shift van 8 uur die gemiddeld voor de helft gevuld zijn telkens voor 1uur= in een shift van 8 uur heeft onze waiter/ waitress dus 40 tafels bediend.

De gemiddelde rekening voor de tafels bedraagt 40$ waarop er gemiddeld 15% fooi betaald is= 6$ per tafel.

6$ x 40 tafels maakt in een shift van 8 uur dus 240$.

Ik denk dat deze situatie in veel gebieden overschat is maar in de meer bewoonde/ toeristische gebieden is dit waarschijnlijk wel mogelijk?

Dus zoals Terpies aangeeft denk ik ook dat bepaalde waiters/ waitresses niet bepaald moeten onderdoen voor de minimumlonen in EU.
Dit maakt wel dat de dagen dat het niet druk is en dus geen fooi te verdienen valt je dus moet rondkomen met wat je krijgt als basisloon.

Wij tippen meestal naar wat er af te rekenen valt. Ronden af en denk dat we meestal rond de 15% zitten.
Als ze niet vriendelijke zijn zitten we er ook niet mee in om minder te geven.

Hebben zelfs al situaties meegemaakt dat we fooi gaven en dat de waltres (in dit geval) ons roeg "are you sure"? Gaven thans een tip die gebruikelijk was en zeker niet overdreven.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
El_Guti
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2017, 10:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoeveel fooi

Bericht door El_Guti »

Hebben mensen ervaring met AirBNB en fooi?
Dat vind ik namelijk een lastige. Wat is gebruikelijk?
Want op de rekeningen van AirBNB staat alles gespecificeerd (schoonmaakkosten etc.)
Daarbij komt dat je fooi geeft aan de eigenaar en dat is in principe ongebruikelijk.

Een lastige dus.
Afbeelding
Tristanvb
Amerika-ontdekker
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:29

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Tristanvb »

Ik neem kleine souvenirtjes mee voor onze airbnb hosts:)
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Galapogos »

Ik geef bij AirBNB doorgaans geen fooi, maar het idee van Tristanvb vind ik wel een goede, zeker als je echt bij mensen in huis overnacht en dus een wat 'persoonlijkere' band hebt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer