Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
chippie777
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Berichtdoor chippie777 » 06 jul 2018, 21:09

Mochten ze het willen zien, dan log je toch gewoon in op de site https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Paar gegevens invullen en ze kunnen zien wat de status van je esta is. :-)
Maar goed we gaan off topic, dit gaat over het international rijbewijs.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com

Jules88
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Berichtdoor Jules88 » 10 jul 2018, 14:32

In de algemene voorwaarden van Avis, waar wij de auto gehuurd hebben, stond wel dat je een internationaal rijbewijs moet kunnen laten zien. Dus ondanks dat ik overal geluiden las dat het echt niet nodig is, heb ik het toch nagevraagd. Niet dat we in San Francisco zouden staan en ze zouden zeggen 'ja pech jongens, staat toch in de voorwaarden'. Maar bij navragen gaven ze bij Avis aan dat het niet nodig is. En er werd in San Francisco dus ook niet naar gekraaid.

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Berichtdoor roelb » 10 jul 2018, 14:38

Dan ben ik benieuwd welke algemene voorwaarden van Avis jij hebt gelezen.

Avis accepted Forms of Identification
Avis requires that each customer and additional driver meet the Avis minimum age requirement, present a valid driver's license and an acceptable driving record, and present an Avis-honored charge card or cash rental qualification at the time of rental.

The driver's license must be valid at the time of rental, and remain valid throughout the rental period. All drivers must meet Avis' requirements.

Driver's licenses accepted in the U.S. are:
- Any license issued by any U.S. state, territory or possession.
- A license issued by a Canadian province.
- A license issued by a country that participated in the 1949 Geneva convention on Road Traffic or the 1943 Convention on the Regulation of Inter-American Automobile Traffic.
- A license issued by a country that has a reciprocal agreement with the U.S.

sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Berichtdoor sanook » 10 jul 2018, 15:10

Hier misschien:
https://www.avis.nl/algemene-voorwaarden
Afbeelding
Wettelijk gezien zal het misschien niet nodig zijn maar als ze het expliciet in de voorwaarden vermelden zou het wel problemen op kunnen leveren in geval van veroorzaakte schade/letsel. Net zoals ze een minimum leeftijd hebben.
Mogelijk dat het in de praktijk nooit gevraagd zal worden, tenzij er een uitzonderlijke situatie is...

Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Berichtdoor Pete.Z » 10 jul 2018, 15:38

Daar staat niet dat je een ir nodig hebt, daar staat dat bestuurders die een ir nodig hebben het moeten kunnen laten zien.

roelb
Amerika-expert

Berichtdoor roelb » 10 jul 2018, 15:39

Dit zijn geen algemene voorwaarden, heeft ook niets, maar dan ook niets, met Avis in de USA te maken, maar is een tabelletje dat door een of andere Nederlandse werknemer van Avis is opgesteld die weer duidelijk niet begrepen heeft waar het over gaat.

Nogmaals, je hebt met een Europees rijbewijs GEEN aanvullend document nodig, niet in de USA, maar ook niet in elk ander land dat verdragspartner is in het weense verdrag. Lees: bijna de gehele westerse wereld. En ook niet in de meeste landen die geen verdragspartner zijn.

sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Berichtdoor sanook » 10 jul 2018, 15:48

Zucht.....

Jules88
Amerika-ontdekker

Berichtdoor Jules88 » 10 jul 2018, 17:15

PeteZ, er staat in dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt als je rijbewijs in een europees land is afgegeven en een voertuig gehuurd wordt buiten Europa.

Klopt, wat Sanook plaatst zijn de algemene voorwaarden die ik gelezen had, daar werd namelijk naar verwezen tijdens het boeken. Ik had ook jouw stukje ergens gelezen Roelb, maar als een bedrijf zoiets neerzet en er naar verwijst als algemene voorwaarden, dan ga ik toch zeker even checken. Of het nou geschreven is door één of andere lulhannes maakt me niet uit. Better safe than sorry.

Maar voor de duidelijkheid lezers, internationaal rijbewijs is NIET nodig. :)

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 26

Berichtdoor Marcopstal » 10 jul 2018, 18:09

Als het gaat over de voorwaarden voor autohuur in de VS dan is een site zoals AVIS.nl nu niet direct relevant.

De info op de US site is zoals door roelb aangegeven en dat is ook wat de ervaring leert.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18
Midwesten: 02
South: 07/11

Almere vak V
Amerikakenner

Berichtdoor Almere vak V » 10 jul 2018, 23:51

Ik weet niet of de meeste mensen hier ooit een Internationaal rijbewijs hebben gezien. Maar het is niks meer dan een handgeschreven vodje waar ze je foto op nieten met een stempel erop. Je durft m in het buitenland niet eens te laten zien...

hemmie
Amerika-expert

Berichtdoor hemmie » 11 jul 2018, 00:08

Mijn Braziliaanse internationale rijbewijs was dan weer een prachtig boekje. Moest je ook een week op wachten voordat het klaar was... En was ook meer dan een jaar geldig.
Terug in Texas!

Almere vak V
Amerikakenner

Berichtdoor Almere vak V » 11 jul 2018, 10:58

Je loopt bij een ANWB winkel naar binnen. Je laat je wat geld uit de zak kloppen en na 5 minuten sta je stomverbaasd buiten het hierboven door mij beschreven vodje met de gedachte door wie heb ik me net in de maling laten nemen.

Ik heb het ding dan ook nooit ergens laten zien.

frouke
Amerikakenner
Contacteer:

Berichtdoor frouke » 17 jul 2018, 14:12

Wij hebben ook een auto gehuurd bij AVIS (van Miami naar Orlando) en bij ons was het gewone roze rijbewijs ook voldoende hoor.

peterretep
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1
Contacteer:

Berichtdoor peterretep » 21 jul 2018, 10:55

Ik weet dat het Internationale rijbewijs niet nodig is maar ik heb genoeg gereisd om te onderkennen dat een semi-officieel papier met flink wat stempels best eens handig kan zijn en soms als (waardeloos) onderpand kan dienen. Ik heb er dus 1 gehaald bij de ANWB en ik heb een beetje doorgevraagd bij de medewerker daar en die gaf, fluisterend, toe dat dit internationale rijbewijs eigenlijk onzin is.

Het stelt ook geen moer voor. Er zitten geen echtheidskenmerken in zoals bij een echt rijbewijs en de tekst op de omslag staat in het Nederlands. Toen ik hem kreeg bedacht ik hem dat ik dit papierwerkje wel eens eerder had gezien. Ik heb thuis 4 internationale rijbewijzen uit 1939 en 1950 (niet van mij :) ) en in al die jaren is de layout amper veranderd!

Samenvattend: niet doen, niet nodig maar als je ergens een identificatiegegevens tonend onderpand moet achterlaten dan is dit een handig dingetje.

Division
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Berichtdoor Division » 22 jul 2018, 16:41

Als ik een "identificatiegegevens tonend onderpand" moet afgeven in het buitenland, dan geef ik wel mijn OV-chipkaart af.
Afbeelding

Frasi
Amerikakenner
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Berichtdoor Frasi » 22 jul 2018, 17:35

peterretep schreef:...Ik weet dat het Internationale rijbewijs niet nodig is...
...de medewerker daar [ANWB] gaf toe dat dit internationale rijbewijs eigenlijk onzin is...
...het stelt ook geen moer voor...
...er zitten geen echtheidskenmerken in...
...Samenvattend: niet doen, niet nodig.

Ik heb er dus 1 gehaald bij de ANWB

:blink: de logica ontgaat me
Afbeelding

Zuid-Westen (2007, 2010); California (2012); Florida (2008, 2013, 2015); GC/LV (2012); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills/LV (2014); LA/LV (2015); New York/Washington DC (2016); LA (2016); Orlando/Deep South (2017). New York (maart 2018)

peterretep
Amerikafan
Contacteer:

Berichtdoor peterretep » 22 jul 2018, 18:13

@Frasi,
Wellicht omdat je niet goed gelezen hebt. Je hebt alleen maar die regels uit mijn tekst gecopieerd die in relatie tot mijn aankoop, onzinnig lijken. De rest heb je even gemist, denk ik.

Ik heb het ding louter en alleen gekocht omdat het me, in andere landen, wel eens is overkomen dat ik een paspoort/ rijbewijs als onderpand, of een copie daarvan, moest achterlaten. Dat klungelige internationale rijbewijs heeft me al eens eerder geholpen. Het bevat veel minder privacygevoelige onderdelen dan een rijbewijs/ paspoort. En met een beetje bluffen kan je een ander wel eens overtuigen van de "enorme" waarde van dit papiertje.

Zit verder geen logica in maar het is meer een gevoel en een handig hulpmiddel voor als het eens zo uitkomt.

Frasi
Amerikakenner
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Berichtdoor Frasi » 22 jul 2018, 19:08

Ik heb zeker wel goed gelezen.
Je geeft een uitgebreide opsomming van redenen waarom het internationaal rijbewijs onnodig is en zelfs grenst aan oplichting om vervolgens met één mogelijk gebruik te komen waarvoor goedkopere alternatieven zijn. Zoals je OV chipkaart (of waarschijnlijk elk ander pasje met foto).

De keuze is €14 uitgeven aan het ANWB vodje óf bijv. zelf een paar kopietjes maken van je paspoort, waarbij je je BSN nummer afschermt.
Al jaren (intussen 12x) neem ik een paar kopietjes mee, maar nog nooit nodig gehad. Je zal het bij je komende (eerste) reis ook ervaren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -id-bewijs
Afbeelding

Zuid-Westen (2007, 2010); California (2012); Florida (2008, 2013, 2015); GC/LV (2012); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills/LV (2014); LA/LV (2015); New York/Washington DC (2016); LA (2016); Orlando/Deep South (2017). New York (maart 2018)

peterretep
Amerikafan
Contacteer:

Berichtdoor peterretep » 22 jul 2018, 19:15

Helder Frasi, ik heb je verhaal begrepen en er zijn inderdaad meerdere wegen die naar ......uh...Rome leiden. Dank voor je aanvulling.

Terpies
Amerikakenner

Berichtdoor Terpies » 22 jul 2018, 19:17

Je kunt tegenwoordig met de Rijksoverheid app ook een kopie van je ID genereren stel dat je deze nodig hebt voor een specifieke reden. Ter plekke kun je dan aangeven welke info je wel/niet zichtbaar wilt hebben en met welk doel je de kopie genereert. Je paspoort wordt dan in de app ontdaan van de kenmerken die niet nodig zijn voor de kopie, en onbruikbaar gemaakt om identiteitsfraude mee te plegen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsbewijs

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht