Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door Njit »

Ach deze conclusie hadden we jaren al getrokken op het forum :lol:
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
fietser
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door fietser »

Ik moest mijn rijbewijs verlengen (zou over 3 maanden verlopen). Daarom meteen maar vandaag naar het gemeentehuis gestapt. Daar kreeg ik te horen dat het rijbewijs alleen in Europa geldig was. Vreemd, leek me, want ik heb op dit rijbewijs toch al heel wat kilometers in de VS afgelegd met huurauto's waarbij ik ook een paar keer ter controle ben aangehouden, o.a. vlakbij de Mexicaanse grens. Toen ik dit tegen het meisje achter de balie zei, werd ze onzeker. Ze ging daardoor voor advies te rade bij haar meer ervaren collega's. Ze kwam terug met (inderdaad) de melding dat ik bij mijn nieuwe rijbewijs een internationaal bewijs moest voegen dat ik bij de ANWB kon ophalen.
Ik direct naar de ANWB, vlakbij het gemeentehuis. Kreeg ik hetzelfde verhaal te horen. Met een pasfotootje en pakweg 18 euro konden ze zo voor mij zo'n papiertje fabrieken. Ik vroeg bedenktijd.
Hierboven lees ik soortgelijke geluiden. Nu ben ik voor het laatst 5 jaar terug in de VS geweest, dus mogelijk is er in de tussentijd iets veranderd v.w.b. de regelgeving. En binnenkort sturen we door Utah, Nevada en Oregon. Mijn concrete vragen daarom: moet ik nu wel of niet zo'n 'papiertje' halen bij de ANWB? Heeft iemand nare ervaringen vanwege het ontbreken van dit internationale supplement?
Laatst gewijzigd door fietser op 12 mei 2017, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door Njit »

Lijkt erop dat het gemeentehuis en de ANWB een partnerdeal gesloten hebben :lol: :roll: :x

Er is wel iets veranderd. De enige staat waar het IRB nog nodig was heeft deze regel ook afgeschaft.
Geen enkele reden dus meer om er 1 aan te schaffen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door roelb »

Nonsens en geldklopperij van de ANWB.

Je Europese rijbewijs is geldig in /alle/ landen die het verdrag van Wenen rondom wegverkeer hebben ondertekend. Dat is vrijwel de hele wereld - inclusief de USA. Je hebt /geen/ vertaling danwel "internationaal rijbewijs" vodje nodig.

Er was tot voor kort een staat die zelf in haar eigen wetgeving een uitzondering had gemaakt. Dat was Georgia (GA). Ondanks dat dit dus in strijd was met een (ook voor GA bindend) internationaal verdrag was het daar nog wel eens een issue. Maar ook GA heeft inmiddels die omstreden regel afgeschaft. Je kunt dus in de hele USA gewoon rijden met je EU rijbewijs. Geen enkele reden om de ANWB te sponsoren voor een betekenisloos vodje papier.

Er zijn overigens wel wat uitzonderingen, landen die geen ondertekenaar zijn of voorbehouden hebben gemaakt, met name in de niet westerse wereld. In de westerse wereld is met name Australie een uitzondering: zij hebben het verdrag niet ondertekend en erkennen volgens de eigen wet alleen buitenlandse rijbewijzen die in het engels gesteld moet zijn. Maar desalnietemin is ook daar een EU rijbewijs geen enkel probleem, ondanks dat de categorieomschrijvingen achterop in de taal van de uitgevende lidstaat zijn gesteld.
fietser
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door fietser »

Zeer bedankt voor de uitvoerige uitleg hierboven. We laten het internationale rijbewijs gewoon aan ons voorbijgaan, ondanks de vele tegenstrijdige geluiden op internet. Trouwens, enkele jaren terug huurde ik met mijn reguliere NL-Euro-rijbewijs ook eens een wagen in Georgia, de staat waarvan ik lees dat men er tot voor kort afwijkende regels hanteerde. Maar ook toen deed niemand er moeilijk over.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door Bushmaster »

enkele jaren terug huurde ik met mijn NL-rijbewijs ook eens een wagen in Georgia, de staat waarvan ik lees dat men er tot voor kort afwijkende regels hanteerde.
verhuurbedrijven hebben nog nooit problemen gemaakt van een Europeesch rijbewijs, die zijn meer geïnteresseerd in de kleur/dekking van je creditcard :lol:
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door sanook »

Ja, maar dat zou anders worden als er schade/letsel veroorzaakt zou worden, dan zou de verzekeringsmaatschappij wel geinteresseerd zijn want anders betalen ze niet uit. Heb dat bij autohuur in Thailand ook in de voorwaarden zien staan ooit.
Dus daarom is het voor de USA wel goed om te weten dat het internationale rijbewijs daar, ook verzekerings technisch gezien, niet nodig is.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door roelb »

Nonsens. Je hebt een geldig rijbewijs, punt. Alle landen die ondertekenaar zijn van het weense verdrag, in welke versie dan ook, erkennen de geldigheid van elkaars rijbewijzen. Alleen in het geval dat het nationale rijbewijs niet voldoet aan het in het verdrag voorgeschreven model en/of geen gebruik maakt van de in het verdrag voorgeschreven categorien (de bekende A, B, C, D en E) - of niet is opgesteld in het romeinse alfabet, is een zogenaamd "internatiaal rijbewijs", of "IDP" volgens de termen uit het verdrag, een /aanvullend/ document dat een vertaling van het rijbewijs biedt.

Een europees rijbewijs voldoet nu juist exact aan het model uit het verdrag, inclusief categorien. Het nieuwe pasje is een wat bijzondere uitzondering, omdat dit model pas is vastgelegd in een later amendement op het verdrag, en dat amendement is nu juist weer niet geratificeerd door de USA, maar goed, het pasje wordt ook gewoon erkend in de USA.

Met je EU rijbewijs kun je dus in elk verdragsland rijden /zonder/ een IDP. In landen die het verdrag niet geratificeerd hebben ben je afhankelijk van lokale wetgeving of eventueel bilaterale verdragen. Maar voor zover ik weet heeft Nederland geen bilaterale verdragen op dit gebied, het gaat dan dus alleen over lokale wetgeving. Overigens heeft Thailand het verdrag gewoon geratificeerd, dit verhaal is dus /of/ broodje aap, /of/ Thailand heeft zich hier niet aan een internationaal verdrag gehouden.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door sanook »

Gaat er niet om of mijn EU rijbewijs legaal zou zijn of niet in Thailand, gaat erom dat de verhuurmaatschappij een internationaal rijbewijs vereistte in de voorwaarden. Niemand heeft er om gevraagd en ik heb hem niet nodig gehad dus als ik hem niet had had ik ook de auto meegekregen, maar in geval van (flinke) schade/letsel zou de verzekering er waarschijnlijk wel om gevraagd hebben en als je dan niet aan de voorwaarden voldoet ben je niet waarschijnlijk niet verzekerd. Kortom: Alléén als er iets in de voorwaarden van je verhuurder staat zou je een internationaal rijbewijs nodig hebben, anders niet.
Maar goed dit was al wat jaartjes geleden, tegenwoordig huren we niet meer in Thailand want we hebben daar een eigen auto en binnenlandse vluchten zijn zeer uitgebreid en zeer goedkoop.
Laatst gewijzigd door sanook op 13 mei 2017, 16:16, 3 keer totaal gewijzigd.
fietser
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door fietser »

Ik heb Drive-Usa de vraag (ook) voorgelegd aangezien ik daar een wagen heb gehuurd waarmee we volgende maand op stap gaan.
Hun antwoord:

The rental companies recommend an International driver’s license also, but it is not mandatory for rental. Your valid Dutch driver’s license is sufficient.

Het lijkt me zo ongeveer in overeenstemming met de adviezen die ik hierboven van medeforummers ontving (nogmaals dank). Een gewoon NL-EU rijbewijs volstaat.
Gast

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door Gast »

Maar als fietser heb je toch helemaal geen rijbewijs nodig? :P
Frank1967
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 jan 2017, 14:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door Frank1967 »

De vraag voorgelegd aan Cruise America waar we de camper huren. Dit was het antwoord:

Thank you for your inquiry. All we require to drive our RV is drivers’ license. If you have
a license to drive a car from your country you can drive our RV.

Duidelijk genoeg toch? Bespaar ik me 2x 18 euro, die geef ik liever uit aan nuttige dingen in the USA.
Staten bezocht: CA, NE, UT, AR, CO, WY, ID
Anonymous123

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door Anonymous123 »

Je kan beter deze topic titel veranderen is: "waarom zou ik de zoekfunctie kunnen gebruiken" .....
Dit is echt al 2600 keer gevraagd :lol:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door harryh »

Topic maar eens sluiten?
Wilmington

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door Wilmington »

Bij een aantal verhuurmaatschappijne die er niet moeilijk overdoen staat wel ergens in de kleine lettertjes dat je het moet hebben. Meestal is dat daar het voor een Amerikaanse baliemedewerker natuurlijk niet echt mogelijk is de tekst op allerlei buitenlandse rijbewijzen te begrijpen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door harryh »

Wilmington schreef:Bij een aantal verhuurmaatschappijne die er niet moeilijk overdoen staat wel ergens in de kleine lettertjes dat je het moet hebben.
Heb je een voorbeeld?
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door vinceG »

Wilmington schreef:Bij een aantal verhuurmaatschappijne die er niet moeilijk overdoen staat wel ergens in de kleine lettertjes dat je het moet hebben. Meestal is dat daar het voor een Amerikaanse baliemedewerker natuurlijk niet echt mogelijk is de tekst op allerlei buitenlandse rijbewijzen te begrijpen.
Als je een europees model rijbewijs hebt dan staat er in 4 talen op dat het een rijbewijs is en wat is er verder niet te begrijpen aan een rijbewijs? Zelfs in australie, waar het in sommige staten verplicht is om een internationaal rijbewijs te hebben, hoefde de baliemedewerker het niet te zien aangezien ons rijbewijs zo duidelijk is als maar wezen kan.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door roelb »

Daar gaan we weer..

Nee, het is nooit nodig, met een Europees rijbewijs kun je overal in de US auto's huren en mag je 100% legaal rijden.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door sanook »

Daar gaan we inderdaad weer... ( :wink: ), maar een verhuurmaatschappij mag het toch gewoon als extra voorwaarde stellen lijkt mij ?
Dat staat los van of het wettelijk gezien nodig is of niet. Zelfde als dat Sixt niet toestaat dat je met hun auto buiten de staat rijdt waar je gehuurd hebt + aangrenzende staten. Dat bepaalt de verhuurmaatschappij zelf.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Bericht door roelb »

Natuurlijk mag een verhuurder alles vragen, ook dat je voor de balie op je kop gaat staan, maar dan verhuren ze niet veel auto's meer denk ik.

Het is gewoon niet nodig en geen verhuurder heeft dit als extra eis.

Hooguit als je een of ander antiek rijbewijs hebt is het misschien verstandig om dat een keer te vernieuwen. Ik begrijp dat ze in Belgie vroeger rijbewijzen met onbeperkte geldigheid uitgaven en dat sommige mensen dat nog hebben. Zonder enige echtheidskenmerken en met een opgeponste foto met stempel. Tja, daar zou ik als verhuurder ook vraagtekens bij zetten. Maar met je gewone moderne EU rijbewijs kun je overal terecht.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer