'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Harry-Carla
Amerikafan
Berichten: 327
Lid geworden op: 21 feb 2008, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Provincie Utrecht

'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Harry-Carla »

Het Witte Huis overweegt buitenlanders, onder wie Nederlanders, bij aankomst in de VS te vragen om inzage in gevoelige informatie op hun telefoon. Het gaat bijvoorbeeld om het adresboek, wachtwoorden van socialemedia-accounts en financiële informatie.

Overheidsfunctionarissen stellen dat dit nodig is in de strijd tegen terrorisme. "Het doel is om uit te vinden met wie je contact hebt", zegt een veiligheidsbron tegen The Wall Street Journal. "De inhoud van een telefoon kan van grote waarde zijn."

Nu al kan reizigers worden gevraagd om informatie over hun socialemedia-accounts op te geven, maar dit mag wel worden geweigerd. Als de plannen worden doorgezet is dat straks wellicht niet meer mogelijk.

Inreisverbod

Tot nu toe komt er vooral informatie naar buiten via anonieme bronnen en is het onduidelijk hoe serieus en concreet de voornemens zijn. Wel sprak John Kelly, de minister van Binnenlandse Veiligheid, er in februari over tijdens een hoorzitting van het Congres.

"We willen bijvoorbeeld kunnen vragen welke sites iemand heeft bezocht en die persoon vragen om wachtwoorden. Als ze die informatie niet wil geven, dan mag hij niet binnenkomen." Vijftig burgerrechtenorganisaties noemden deze uitspraken een "directe aanval op fundamentele rechten".

Kelly deed deze uitspraken in het kader van het inreisverbod voor burgers van Irak, Iran, Syrië, Jemen, Somalië, Sudan, en Libië. De maatregelen die de zakenkrant noemt, zouden ook gelden voor trouwe bondgenoten van de VS.

Visa-programma

Nederland hoort bij een groep van 38 landen waarvan de inwoners zonder visum de VS in mogen. Ook landen als Australië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk horen hierbij.

In ruil daarvoor houden de landen zich aan de standaard die de VS stelt omtrent het delen van data en paspoortcontroles.

BRON
Alvast bedankt voor het lezen en je eventuele bijdrage,

Harry & Carla

2009: NV, AZ, UT, CA
2012: WA, ID, MT, WY, SD, NE, CO
gastxyz

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door gastxyz »

Ha! Dan neem ik lekker geen telefoon mee!
michelvd
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2011, 11:30
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amsterdam

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door michelvd »

Ik vind dat allemaal veel te ver gaan hoor. Ik heb niets te verbergen, maar ik twijfel of ik dat geval nog wel naar een land wil reizen die dit soort praktijken er op na houdt.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door mtl »

Ambtenaren van de grenscontrole kunnen sowieso je toch vragen om je telefoon af te geven voor controle? En volgens mij controleren ze al jaren de accounts op social media van mensen die een esta of visum hebben aangevraagd.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door LeenG »

Net na de verkiezingen was er een topic of de verkiezingsuitslag van invloed was op je reisplannen. Toen vond ik dat een beetje absurd. Maar met maatregelen als deze, nee daar doe ik niet aan mee. In de Belgische krant De Morgen stond ook nog dat ze naar je politieke/ideologische voorkeur willen vragen. Dat is toch te gek voor woorden? Helemaal terug naar de jaren 50 en de jacht op de communisten.

Genoeg andere leuke landen! (Net terug uit Zuid-Afrika; een aanrader 8)
Jan52
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2017, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Jan52 »

Het schijnt ook voor IPad en Laptop etc. de bedoeling te zijn.
Ik heb bijvoorbeeld fb op mijn IPad. En om deze te openen zal er ingelogd moeten worden.
Hetzelfde voor mijn mobieltje, geen continue internet, alleen maar wifi waar ik gebruik van wil maken.
En daar zit ook geen fb op.
Van mij mogen ze de hoel inzien maar ik ben "bang" dat het hele gebeuren daar begint door te slaan.
En dat alles omdat de "meerderheid" heeft gekozen voor een populistische zakenman die denkt de wereld te kunnen regeren als ware het zijn zakenimperium.
We gaan dan wel begin juni en ik hoop dat de soep dan nog niet zo heet is.
En anders, tja we willen wel heel graag onze kleindochter kunnen knuffelen voor de eerste keer..
Je moet er wat voor over hebben nietwaar?
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Bushmaster »

We gaan dan wel begin juni en ik hoop dat de soep dan nog niet zo heet is.
Daar moeten we maar van uitgaan. Kan me niet voorstellen dat ze dit bij alle reizigers willen controleren,
mag je wel twee weken extra van je vakantie inplannen om door immigrations te komen.
Gebruikersavatar
Drive 5-7
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 aug 2013, 10:23
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Drive 5-7 »

Vind het een bizar plan. Hoeveel extra tijd en personeel kost dat wel niet, als ze dit willen doorzetten??
Afbeelding
Denver - San Francisco (2013)
San Francisco (2017)
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Almere vak V »

Zal allemaal niet zo'n vaart lopen neem ik aan. Je hebt allemaal een inreisdocument nodig. Kortom je staat geregistreerd voordat je het land binnenkomt. Je naam zal ongetwijfeld door een aantal systemen gehaald worden. Dat gebeurd namelijk nu ook al. Als je dan wat kruisjes achter je naam krijgt zullen ze hier bij immigratie om gaan vragen. Als je dat een probleem vindt dan zal je de toegang waarschijnlijk ontzegd gaan worden. Maar voordat het zo ver is denk ik dat je digitaal al wel het één en ander uitgespookt danwel geroepen zult moeten hebben.

Maar bizar blijft het natuurlijk wel. Ik snap best dat je een beschermingsplicht hebt richting je burgers. Maar dit is toch wel over het randje wat mij betreft. En het enige waar ze die wachtwoorden voor nodig hebben is om het illegaal verkregen "bewijs" te legaliseren...
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door mtl »

Ik denk ook niet dat ze iedere reiziger die het land inkomt erna gaan vragen. Het zal vooral om verdachte reizigers gaan en anderen over wie vermoedens zijn. Volgens mij hetzelfde beleid als voorheen.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door LeenG »

als je de verhalen van de afgelopen maanden gevolgd hebt, waarbij mensen willekeurig behandeld worden als criminelen.... dan ben ik er niet gerust in.
Hier één van de duizenden voorbeelden die er de voorbije maanden geweest zijn
https://www.theguardian.com/commentisfr ... re-country
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door goldenhills »

ACLU heeft praktische info over je rechten en plichten: https://www.aclu.org/files/kyr/kyr_english_5.pdf

Als buitenlander in de internationale zone van een US vliegveld heb je maar bar weinig rechten...
Gebruikersavatar
Harry-Carla
Amerikafan
Berichten: 327
Lid geworden op: 21 feb 2008, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Harry-Carla »

LeenG
Wat een vreselijk verhaal zeg! :x
Alvast bedankt voor het lezen en je eventuele bijdrage,

Harry & Carla

2009: NV, AZ, UT, CA
2012: WA, ID, MT, WY, SD, NE, CO
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Pete.Z »

In de praktijk gebeurt dit toch gewoon al? Als ze je tablet, telefoon of laptop willen bekijken moet je gewoon toegang geven.
Gaat echt niet standaard gebeuren bij iedere toerist die binnenkomt, maar voor vertrek je tablet e.d. even opschonen kan nooit kwaad.....en even nadenken wat je op social media plaatst is sowieso slim, zeker als je een redelijk unieke naam hebt.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door mtl »

Hoe vreselijk ook, dit soort horrorverhalen over de Amerikaanse immigratiedienst gebeurden ook in het pre-Trump tijdperk.
Fellow2012

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Fellow2012 »

mtl schreef:Het zal vooral om verdachte reizigers gaan en anderen over wie vermoedens zijn. Volgens mij hetzelfde beleid als voorheen.
Niet helemaal. Stel dat een Brit van Pakistaanse afkomst wiens z’n naam ongeveer gelijk is aan iemand die op de no-fly-list staat een ESTA 72 uur voor z’n vlucht invult, dat geeft de autoriteiten genoeg tijd om eea te checken tegen bestaande databases. Als deze Brit verdacht is of zoals in Intelligence Community jargon zich bevindt in de periferie van extremisme is hij reeds bekend bij GCHQ en wordt z’n gegevens gedeeld met DHS en wordt toegang ontzegd voordat hij het vliegtuig instapt.

Want hoe wil je terrorisme bestrijden als de verdachte reiziger al aan board is en reeds veilig geland?

Zover ik weet is dit geen bestaand beleid. Het voorstel, zelfs tijdens Obama, was om reizigers die visa aanvragen hun social media wachtwoorden te vragen als onderdeel van de visa application. Want dan heb je voldoende tijd om eea te checken. Het was echter slechts een voorstel en is er toen geen beleid van gemaakt.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door mtl »

Volgens mij checken ze al jarenlang accounts op social media van esta- en visumaanvragers.
Fellow2012

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Fellow2012 »

goldenhills schreef:Als buitenlander in de internationale zone van een US vliegveld heb je maar bar weinig rechten...
Zelfs als Amerikaanse staatsburger heb je erg weinig rechten op het vliegveld. Sinds de intrede van Trump zijn verschillende Amerikanen, geboren en getogen in Amerika, aangehouden en gedwongen om hun smartphone te unlocken. Na het unlocken wordt de smartphone aan een PC aangesloten met speciale software die binnen 15-20minuten heel wat gegevens uitleest/download.

Hetgeen de aangehouden Amerikaanse burgers gemeen hebben; a Moose-Lamb sounding name en/of een donkere huidskleur. Een van deze mensen die gedwongen werd zijn wachtwoord af te geven zei dat zodra hij het woord advocaat liet vallen, werden de agenten woest en erg agressief.

Legally, na het lezen van verschillende law-experts, zelfs als US citizen, mocht je weigeren hieraan mee te werken mogen ze je net zolang aanhouden totdat je meewerkt!

Het nieuwe, althans onder Trump, is dat dit nu vaker bij staatsburgers gebeurt. In mijn ogen is dit puur om zwarten en Moslims te narren, om hen te laten zien wie de baas is. Je mag wel een NASA wetenschapper zijn maar we zullen je in je plaats zetten, ie white supremacy.

A NASA Engineer Was Required to Unlock His Phone at the Border
https://www.theatlantic.com/technology/ ... er/516489/
Fellow2012

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door Fellow2012 »

mtl schreef:Volgens mij checken ze al jarenlang accounts op social media van esta- en visumaanvragers.
Tenzij FB en andere social media sites hun databases volledig hebben opengemaakt voor DHS, zie ik niet hoe ze de accounts van duizenden mensen na kunnen gaan als reizigers pas 72uur van tevoren laten weten dat ze het vliegtuig gaan instappen.

Weet jij misschien hoe?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 'VS wil bij aankomst telefoongegevens Nederlandse reizigers'

Bericht door mtl »

Niet allemaal uiteraard. Velen vragen hun esta langer van te voren aan. En er zijn er bij die later weer naar de VS gaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer