Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Ik snap dat. Maar ik heb een iPhone daar gaat geen kaartje in. Is lastiger, anders had ik ook wel een back up gemaakt. Maar ik zet de foto’s thuis wel meteen op de pc. En dan op de MacBook als back up tevens. Altijd.
Als je slachtoffer bent van diefstal of de boel verliest dan is denk ik je eerste zorg dat je je camera ooit weer ziet. Natuurlijk zijn foto’s belangrijk maar als het geen opdracht is voor mij niet zo een drama als die camera.
Mijn
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

Persoonlijk zou ik mijn foto's belangrijker vinden dan mijn camera. Die camera wordt grotendeels gedekt door mijn verzekering, die foto's uiteraard niet...

Alhoewel ik zelf met een mooie fullframe dslr werk, ben ik het nadrukkelijk niet met je eens dat je als beginner een dslr zou moeten kopen en geen systeemcamera. Er zijn tegenwoordig systeemcamera's die in niets onder doen voor een dslr. Beide zijn wat mij betreft even geschikt voor een beginnende fotograaf. Er zijn ook genoeg systeemcamera's te koop waarbij de handmatige controls keurig aanwezig zijn en op de juiste plek, zoals bij veel systeemcamera's van Fuji. Dat er in een systeemcamera geen spiegel zit en dus geen 1:1 optische zoeker, vind ik zelf jammer. Maar bedenk dat er tegenwoordig hele mooie elektronische zoekers op een aantal van die systeemcamera's zitten.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door SuzieQ »

Hoelang duurt dat uploaden? Ik had vroeger dropbox maar al een tijd niet meer.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Galapogos schreef:
30 mei 2019, 19:35
Persoonlijk zou ik mijn foto's belangrijker vinden dan mijn camera. Die camera wordt grotendeels gedekt door mijn verzekering, die foto's uiteraard niet...

Alhoewel ik zelf met een mooie fullframe dslr werk, ben ik het nadrukkelijk niet met je eens dat je als beginner een dslr zou moeten kopen en geen systeemcamera. Er zijn tegenwoordig systeemcamera's die in niets onder doen voor een dslr. Beide zijn wat mij betreft even geschikt voor een beginnende fotograaf. Er zijn ook genoeg systeemcamera's te koop waarbij de handmatige controls keurig aanwezig zijn en op de juiste plek, zoals bij veel systeemcamera's van Fuji. Dat er in een systeemcamera geen spiegel zit en dus geen 1:1 optische zoeker, vind ik zelf jammer. Maar bedenk dat er tegenwoordig hele mooie elektronische zoekers op een aantal van die systeemcamera's zitten.
Daar heb je gelijk in maar het echte gevoel krijg je met een DSLR wel. Maar als je de camera in een hotel niet in de kluis doet bijv (ik vertrouw die kluizen nooit soms gaan ze niet open ze worden bijna nooit gebruikt) is het dan juridisch wel gedekt? Of moet je al het mogelijke doen te preventie? Want dat is belangrijk!!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

Dat zou je in de polisvoorwaarden van je verzekering moeten opzoeken. In mijn geval is diefstal uit een hotelkamer gewoon gedekt, mits ik ter plekke aangifte doe. Als er een kluis is op de hotelkamer, dan gebruik ik die. Is die er niet, dan stop ik de spullen gewoon in een (afgesloten) tas op de kamer.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Whitestreet »

SuzieQ schreef:
30 mei 2019, 19:42
Hoelang duurt dat uploaden? Ik had vroeger dropbox maar al een tijd niet meer.
Dat gaat op zich vrij rap hoor. In een hotel heb je vrijwel altijd een WIFI verbinding, ik heb nooit gekeken hoe lang het duurt maar als ik 's-morgens opsta is alles wel geupload. Deze vakantie (volgende week al weer :D ) heb ik een SIM kaartje met unlimited data, dus dan ben ik niet eens afhankelijk van een WIFI verbinding.
2018 Florida / 2019 Westkust
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door GJ »

Ik zet altijd aan het einde van de dag mijn foto's met een cardreader gekoppeld aan een USB-kabel over naar mijn mobiele telefoon, en van daar weer naar een aparte USB-stick. Die gaat in de koffer als back-up, mijn camera heb ik eigenlijk nagenoeg altijd bij me. Als ik ergens goede en snelle wifi heb, zet ik ze ook over naar mijn Stack-account. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat er vaak bij in schiet.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Whitestreet »

Precies! Better safe then sorry :thumbup:
2018 Florida / 2019 Westkust
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door SuzieQ »

Stack werkt bij mij al paar jaar niet meer.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door GJ »

Bij mij werkt Stack in principe goed, alleen moet ik de foto's wel via de browser uploaden. De app herkent alleen de camera-map van mijn telefoon en vanuit de Downloads-map uploadt hij via de app niet.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door SuzieQ »

Hij download bij mij niks. Ook niet uit de vaste mappen. Hij heeft dit wel gedaan.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
Souraia
Amerika-expert
Berichten: 2079
Lid geworden op: 03 jan 2005, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Souraia »

Iemand toevallig ervaring met de Panasonic Lumix TZ90? Ik ben maar een gewone amateur fotograaf (alleen tijdens de vakantie) en deze heeft wel hele goede reviews.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door SuzieQ »

Ik zit naar de verschillen tussen de FZ 200 en 300 te kijken. Is dit vooral waterdichtheid? De 200 lijkt mij inmiddels oud of niet?.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Ik zou voor 359 euro i.p.v. een FZ300 een Sony DSC-HX90V kopen (329 euro, actieprijs). Heb zelf geen goede ervaringen met Panasonic Lumix. Vroeger een FZ48 gehad voordat ik op een DSLR overging, kreeg ik nooit goede foto's met een mooi bokeh mee. Was waardeloze camera. Dat kleef er bij toch altijd een beetje aan. Sony maakt denk ik scherpere foto's met een mooier bokeh, voor zover je dat al mocht hebben met een camera in die prijsklasse, dankzij de Zeiss lens.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door SuzieQ »

Bedankt voor je reactie. Er zijn echt wel heel veel goede reviews over de FZ300 maar ik ga die Sony even opzoeken. In de tussentijd even opgezocht welke wij nu hebben dit is de Nikon S7000. Als ik hem op zo'n compare site zet naast de FZ300 lijkt het soms weinig te verschillen. Maar misschien heb ik er ook te weinig verstand van.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Whitestreet »

SBgast schreef:
01 jun 2019, 11:30
Ik zou voor 359 euro i.p.v. een FZ300 een Sony DSC-HX90V kopen (329 euro, actieprijs). Heb zelf geen goede ervaringen met Panasonic Lumix. Vroeger een FZ48 gehad voordat ik op een DSLR overging, kreeg ik nooit goede foto's met een mooi bokeh mee. Was waardeloze camera. Dat kleef er bij toch altijd een beetje aan. Sony maakt denk ik scherpere foto's met een mooier bokeh, voor zover je dat al mocht hebben met een camera in die prijsklasse, dankzij de Zeiss lens.
Dat vind ik een beetje vreem eerlijk gezegd. De FZ48 heeft een diafragma tot F2.8 en de DSC-HX90V tot max 3.5. Dit zou betekenen dat je juist met de FZ48 een mooier bokeh moet kunnen creeren, ik ken beide camera's niet, maar als je van de specificaties uit zou gaan zou het juist precies andersom moeten zijn.
2018 Florida / 2019 Westkust
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Dutchess »

Ik heb juist hele fijne ervaringen met mijn Panasonic Lumix (wel een ander model). Zo zie je maar dat zoiets heel persoonlijk kan zijn. Ik ben het ook helemaal niet eens met de mening dat je als beginner een DSLR moet kopen.

Zorg naast de technische specificaties iig dat de camera goed in de hand ligt en dat je de knoppen goed kan bedienen. Dat kan nog behoorlijk verschillen, zelfs bij hetzelfde merk.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Whitestreet schreef:
01 jun 2019, 15:30
SBgast schreef:
01 jun 2019, 11:30
Ik zou voor 359 euro i.p.v. een FZ300 een Sony DSC-HX90V kopen (329 euro, actieprijs). Heb zelf geen goede ervaringen met Panasonic Lumix. Vroeger een FZ48 gehad voordat ik op een DSLR overging, kreeg ik nooit goede foto's met een mooi bokeh mee. Was waardeloze camera. Dat kleef er bij toch altijd een beetje aan. Sony maakt denk ik scherpere foto's met een mooier bokeh, voor zover je dat al mocht hebben met een camera in die prijsklasse, dankzij de Zeiss lens.
Dat vind ik een beetje vreem eerlijk gezegd. De FZ48 heeft een diafragma tot F2.8 en de DSC-HX90V tot max 3.5. Dit zou betekenen dat je juist met de FZ48 een mooier bokeh moet kunnen creeren, ik ken beide camera's niet, maar als je van de specificaties uit zou gaan zou het juist precies andersom moeten zijn.
Het gaat niet alleen over het F (diafragma) maar ook over de kwaliteit van de lens. Als hobbyist kom ik veel bij KE (Kamera Express) en dan heb ik ook altijd mooie praatjes met die lui die daar werken. Ook praat ik veel met medefotografen. Het gaat erom dat de lens op F 2.8 nog een mooi bokeh kan leveren. Dat kan een dergelijke goedkope Leica lens op de FZ48, alhoewel Leica een prima merk is, niet. Goedkope lenzen zijn bij grote diafragma's (dus klein getal) vaak niet goed. Ook DSLR lenzen hebben er last van. Daarom twijfel ik nu zo tussen mijn toekomstige derde lens voor de D7100, een Tamron (of Nikon) 17-50 F 2.8 van 400-500 euro of een Sigma 18-35 F 1.8 van 800 euro. Die laatste is beter, heeft ook paar stops meer (tot en met F 1,8) maar is wel twee keer zo duur. Je moet altijd denken, wat heb ik nodig, waarvoor ga ik het gebruiken. Als je nooit met slecht licht fotografeert, je geen portretten maakt of close-ups heeft het geen zin om een lichtsterke lens te nemen. Als je sportfotograaf bent zou ik vooral op het aantal mm (dus de zoom voor beginners) letten. Voor safari's moet je bijv. eigenlijk een lens tot minimaal 400 mm hebben (het liefst 600 mm), ik had een lens tot 200 mm maar met een crop camera. Nikon heeft factor 1,5 dus 200x1,5=300 mm. Dan is je 200 mm dus feitelijk 300 mm. Maar zelfs dat was niet voldoende om bijv. leeuwen op grote afstand (ong. 400-500 meter) van dichtbij vast te kunnen leggen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door harryh »

Dit wordt een vreemde discussie: Het belangrijkste argument om een FZ300 te kopen is juist de kwaliteit van de Leica lens en z'n F2.8 over z'n hele zoom bereik, ook bij maximum zoom. Dat lees je in elke review... Dus waarom je dan een FZ300 afraadt is me een raadsel. En een DSC-HX90V heeft F6.4 bij maximum zoom...
Laatst gewijzigd door harryh op 02 jun 2019, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

SBgast schreef:
02 jun 2019, 12:02
Als je sportfotograaf bent zou ik vooral op het aantal mm (dus de zoom voor beginners) letten.
Als sportfotograaf zou ik zeker ook een lens overwegen met een laag diafragmagetal. Sporters bewegen nogal snel, dus bewegingsonscherpte zit in een klein hoekje, zeker met een flink telebereik. De meeste sportfotografen lopen dus met lenzen rond die een groot telebereik én een (relatief) laag diafragmagetal hebben. Vaak kiezen ze ook bewust voor een crop-camera in plaats van een full frame, om zodoende het telebereik van hun lens nog wat te vergroten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer