Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Dutch Dunes »

Ik heb geen ervaring met deze camera’s, maar hier kun je ze vergelijken: https://www.dpreview.com/products/compa ... dscrx100m3

Dirk
groennom
Amerikafan
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door groennom »

Heb zelf vorige maand de Sony R10-M3 gekocht, ik wild deze in mei meenemen in plaats van mijn Nikon D700 en 24-70 2.8 lens.

Reden is dat deze combi best zwaar is en ik mis zoom bereik. Heb nog even getwijfeld over de Nikon 200-500 5.6 VR maar toch voor relatief licht en compact gekozen, wetende dat je in kwaliteit iets in levert (FF tov een klein sensor formaat).

Gisteren even wat shots gemaakt op Schiphol. Zoombereik is prima en lijkt ook goed scherp (bij daglicht).

https://flic.kr/p/2dpB2jk
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Ik heb het hier al meermaals geschreven en mijn idee omtrent "de beste reiscamera" is nog steeds niet gewijzigd: de Lumix FZ-300. Enorm zoombereik, Leica-lens en een F2.8 die over het ganse zoombereik constant is(geen enkele camera doet dit na).
Kijk anders eens naar de foto's in onze blogs, 90% daarvan is met die camera (of zijn voorgangers, FZ-150, FZ-200) gemaakt.
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Kimdum »

Ik heb voor mijn reis vorig jaar de Canon Eos M10 gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
https://www.trustedreviews.com/reviews/canon-eos-m10

Dit was met een kleine standaard lens bij en heb achteraf geïnvesteerd in een extra lens. Al levert de basislens prima werk hoor.
Maar kan gemakkelijk mee in de handtas, inclusief de lenzen. Al doe ik hem wel in een aparte cameratas voor betere bescherming maar is dus geen zware camera en heel gemakkelijk in gebruik. Werkt ook met wifi, dus foto's zijn zo geupload op je telefoon/laptop.
M23M
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 sep 2014, 19:39

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door M23M »

Dirk & Linda schreef:
18 feb 2019, 07:15
Ik heb geen ervaring met deze camera’s, maar hier kun je ze vergelijken: https://www.dpreview.com/products/compa ... dscrx100m3
Dankjewel. Deze site had ik ook al gevonden, maar ik heb de indruk dat het echt een kwestie is van smaak en voorkeur...

Kimdum schreef:
18 feb 2019, 14:51
Ik heb voor mijn reis vorig jaar de Canon Eos M10 gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
Ik ben bewust op zoek naar een compactcamera, maar toch bedankt voor de tip.
groennom schreef:
18 feb 2019, 09:31
Heb zelf vorige maand de Sony R10-M3 gekocht, ik wild deze in mei meenemen in plaats van mijn Nikon D700 en 24-70 2.8 lens.
Dankjewel voor de tip, maar deze is een beetje boven het budget. :)
kalaman schreef:
18 feb 2019, 10:58
Ik heb het hier al meermaals geschreven en mijn idee omtrent "de beste reiscamera" is nog steeds niet gewijzigd: de Lumix FZ-300. Enorm zoombereik, Leica-lens en een F2.8 die over het ganse zoombereik constant is(geen enkele camera doet dit na).
Kijk anders eens naar de foto's in onze blogs, 90% daarvan is met die camera (of zijn voorgangers, FZ-150, FZ-200) gemaakt.
Dankjewel voor de tip, maar geen Panasonic fan hier...
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Euh, geen Panasonic fan? Dat is wel een heel bizarre reactie. Je koopt dus een merk i.p.v. een goede camera? Bovendien is dit een Leica en veel beter zal je niet vinden qua kwaliteit. En tot slot: niet de camera maakt de foto doch wel degene die op de ontspanknop drukt...
Laatst gewijzigd door kalaman op 20 feb 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ClaireVHaut »

Panasonics hebben ontzettend leuke camera's !

Ik zat voor zelfde dilemma en heb nu dus een Sony RX10IV.. Tja.. laten we zeggen.. lyrisch ben ik niet meer, ondanks alle recensies.. Ik ga hem te koop zetten.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

kalaman schreef:
18 feb 2019, 19:20
Euh, geen Panasonic fan? Dat is wel een heel bizarre reactie. Je koopt dus een merk i.p.v. een goede camera? Bovendien is dit een Leica en veel beter zal je niet vinden qua kwaliteit. En tot slot: niet de camera maakt de foto doch wel degene die op de ontspanknop drukt...
iedereen heeft wel een merkenvoorkeur dus zo gek is dat niet. Maar ik ben wel zo flexibel genoeg om ervan af te kunnen wijken Zelf heb ik een Nikon DSLR maar heb er een Canon Highend Compact camera naast. Kwestie van specs vergelijken.

Ben wel benieuwd wat @M23M voor een ervaringen heeft met Panasonic die hem tegenstaan..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door harryh »

Hier vergelijkbaar, heb een Nikon DSLR en had tot paar terug Canon Powershot ernaast. Bij mij komt Canon er nooit meer sinds ik een lens fout kreeg en ze die niet wilden repareren, zoek maar ff op "Canon lens error", komt heel veel voor bij Canon Powershot. Sindsdien een Nikon Coolpix erbij en die doet het al weer paar jaar geweldig.
Dus inderdaad, heb ook m'n voorkeur.

Overigens heeft die Panasonic FZ-300 ook wel wat beperkingen als je de reviews leest, het is maar net wat voor jezelf belangrijk is. Vind de foto's van kalaman helemaal super :)
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door BonnyR »

kalaman schreef:
18 feb 2019, 19:20
Euh, geen Panasonic fan? Dat is wel een heel bizarre reactie. Je koopt dus een merk i.p.v. een goede camera? Bovendien is dit een Leica en veel beter zal je niet vinden qua kwaliteit. En tot slot: niet de camera maakt de foto doch wel degene die op de ontspanknop drukt...
Dat laatste in gedachten ga ik binnenkort een intensieve fotocursus volgen en wil daar na de vakantie mee doorgaan. Net wat je zegt, vol enthousiasme na aankoop van een nieuwe camera duik ik in de mogelijkheden om na verloop van tijd voornamelijk op de "groene" knop te drukken. Mijn broer ( die dus mee gaat op vakantie en een hele enthousiaste hobby fotograaf is met de daarbij behorende apparatuur) ontplofte bijna...... :lol:
"ja, natuurlijk zijn jouw foto's s'avonds gemaakt niet zo geweldig of die lopende beer in de schemering of die foto met tegenlicht"
Ik heb hem beloofd dat ik er nu echt voor ga :wink:
Ik hoop ook tijdens deze reis op gebied van fotografie ook nog wat van hem bij te leren.
Ik mocht ook al niet een goedkopere lens bijkopen bij m'n camera. Hij zei je gaat toch ook niet een dure muziekinstallatie kopen en haalt dan de boxen bij de action.

Dat ik een polarisatiefilter bij Alie express wilde bestellen, mocht ook al niet :lol:
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

BonnyR schreef:
20 feb 2019, 13:43
Dat laatste in gedachten ga ik binnenkort een intensieve fotocursus volgen en wil daar na de vakantie mee doorgaan.
Zeker doen! Er zijn een paar zaken belangrijk voor een mooie foto:

1. Op de juiste locatie zijn op de juiste tijd. Het kan veel verschil maken op welk tijdstip je een foto maakt
2. Juiste techniek gebruiken
3. Goede compositie

Vaak leer je alleen nummer 2 op een fotocursus. Maar vergeet ook vooral niet om te kijken. Een goede fotograaf kan met een slechte camera ook nog een schitterende foto maken. Maar een slechte fotograaf maakt met een goede camera hoogstens een prachtig kiekje.

En wat betreft 1. Op vakantie naar de US kom je de mooie plekken vaak vanzelf tegen 8)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door BonnyR »

Njit schreef:
20 feb 2019, 13:51

1. Op de juiste locatie zijn op de juiste tijd. Het kan veel verschil maken op welk tijdstip je een foto maakt
2. Juiste techniek gebruiken
3. Goede compositie

Vaak leer je alleen nummer 2 op een fotocursus. Maar vergeet ook vooral niet om te kijken. Een goede fotograaf kan met een slechte camera ook nog een schitterende foto maken. Maar een slechte fotograaf maakt met een goede camera hoogstens een prachtig kiekje.

En wat betreft 1. Op vakantie naar de US kom je de mooie plekken vaak vanzelf tegen 8)
Toevallig via mijn dochter een gratis cursusje op zoom.nl gekregen. Wat je noemt onder 1 kwam daar ook aan de orde met name gouden uur en blauwe uur? Heb het zo niet meer bij de hand. Maar de plaatjes waren wel mooi... :-)
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door harryh »

Het vorige bericht hoeft niet (en mag hier niet) gequote te worden @BonnyR ;)
Toch zijn er in de categorie techniek wel een aantal basisvaardigheden handig zoals beweging/sluitertijd, scherptediepte/diafragma, ruis/iso.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

Dat ontken ik ook niet @harryh. Maar sommige mensen focussen zich puur op de techniek en vergeten de rest.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door harryh »

Helemaal eens :thumbup:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door harryh »

@kalaman ik was al een tijdje aan het zoeken naar óf een superzoom lens voor m'n D7200 óf een compact camera met superzoom, het is naar aanleiding van jouw enthousiaste verhalen, top reviews en ook om minder mee te hoeven sjouwen vandaag een FZ300 geworden, op dit moment voor €349,- met 5jr garantie in NL te koop :D
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Super, je zal er geen spijt van hebben :thumbup:
Gebruikersavatar
leo natas
Amerika-ontdekker
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jun 2011, 21:34
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: wemeldinge

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door leo natas »

ik heb de fz300 ook net besteld . ben vooral benieuwd hoe goed ie is met foto's met super zoom. ik heb nu een canon 1000d met de standaard lens en een tamron 70-300. die valt me erg tegen, maar ja, die was ook niet duur.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Ik moet toch stilaan royalties beginnen vragen bij Panasonic/Lumix :wink:

Als je je vragen stelt over de kwaliteit van een volledig ingezoomde foto (niet de digitale zoom uiteraard), deze werd gemaakt met de voorganger, de FZ200.

https://flic.kr/p/qMekvt
Easy
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 aug 2018, 21:02
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Easy »

Geen slecht idee Kalaman :wink: Ben me al een tijdje aan het oriënteren maar stel de keuze steeds uit omdat ik bij veel camera's toch ongewilde concessies moet doen ten opzichte van mijn SLR. De FZ300 vind ik echter zeer interessant, onder andere vanwege de lichtsterke zoomlens (heb ik nu niet).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer