Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Kunnen ze hem niet voor je bestellen? Of dat ze naar een andere mediamarkt bellen, desnoods in Groningen dan wordt hij daarvandaan gewoon opgestuurd.
Jootje1
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Jootje1 »

Nog een berichtje van mij. Na heel lang wikken en wegen en nog meer advies van Rudi heb ik de prachtige maar zware en dure Sony toch terug naar de winkel gebracht en na veel gedoe namen ze hem terug (kostte me 10% :x !!). Nu krijg ik morgen de Panasonic Lumix FZ300 voor mijn verjaardag, die veel beter bij mijn wensen past, vooral qua gewicht en omklapbaar LCD (touchscreen!) scherm.
Ik ben blij :thumbup: . Dank allemaal voor jullie hulp!
Afbeelding
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Ik ben inmiddels al aan het oefenen met de lumix 300 en heb al een paar mooie scherpe foto's gemaakt, er zitten heel veel mogelijkheden waar ik nog mee aan het oefenen ben en soms zie ik dan opeens weer iets nieuws waarvan ik niet wist dat het er op zit(eigenlijk eerst gebruiksaanwijzing lezen :wink: ). Je zal er zeker geen spijt van krijgen, ik denk er zelfs over mijn spiegelreflex thuis te laten bij mijn volgende USA trip, scheelt weer wat bagage :)
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

Wat goed om te horen Ina dat ie zo goed bevalt! En Jootje wat stoer om je Sony terug te brengen, ondanks de kosten een goed besluit denk ik!
Ik hou m ook in de gaten en spaar nog even door en wie weet zie ik nog een aanbieding voorbij komen :clap:
Binnus
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 06 feb 2017, 11:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Binnus »

Dirk & Linda schreef:Goedemorgen,

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een Panasonic Lumix DMC-FZ300 (1/2.3" sensor, 24x optische zoom). Heb lang getwijfeld tussen deze en de Panasonic FZ1000 (1" sensor, 16x optische zoom), maar het is uiteindelijk toch de FZ300 geworden, mede door de stof- en spatwater dichte body.

Na een week heb ik natuurlijk nog niet zo heel veel gefotografeerd, maar tot nu toe bevalt hij prima. En heb nog veel te ontdekken qua mogelijkheden :wink: .

Succes met je zoektocht!

Dirk
Toevallig, ik heb afgelopen weekend een FZ1000 gekocht voor onze Amerika reis en voor het maken van fotos voor het werk van mijn vriendin. Nog even flink in verdiepen en meet oefenen. Zowel de FZ300 als de FZ1000 zijn heel fijne camera's.
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Dutch Dunes »

Na ruim een maand en zo'n 650 foto's verder, kan ik wel zeggen dat het een hele fijne camera is. Ben er erg blij mee.
Over 6 weken lekker plaatjes schieten in The States! :thumbup:
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

Wat leuk om te horen dat je nu nog altijd zo enthousiast bent!
Bij mij staat ie ook op het lijstje!!!

Enne......... 6 weken !!!!!!!!!!!!!!!!! Dat is super super snel al!
Waar gaat de route heen?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Dirk & Linda schreef:Over 6 weken lekker plaatjes schieten in The States! :thumbup:
Hey, wij ook Zuidwesten April 2017 , en uiteraard gaat de Lumix ook weer mee :wink: .

Zuidwesten April 2017
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Dutch Dunes »

27 maart vertrekken we naar LV. Dan een rondje Zion, Capitol Reef, Moab, Grand Canyon. Nog niet alles staat vast dus mischien veranderd er nog wat tegen die tijd.
Gebruikersavatar
Gijs11
Amerikafan
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 jul 2013, 16:08
Partner van: Paula (geen eigen account)
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gijs11 »

Leuk topic.
Ik denk dat er veel mensen met het dilemma zitten tussen kiezen voor de beste kwaliteit met DSLR en bijbehorende lenzen of toch
alles in 1 waardoor meer gemak tijdens het maken van reizen en wandelingen in de natuur.
Ik ben daar in ieder geval 1 van :wink:

Voor onze eerste reis in 2012 heb ik een Nikon P510 gekocht. Prima alles in 1 camera met 42x optische zoom.
Echter merk ik dat de snelheid, foto's maken met minder licht en scherpte van de foto's niet altijd meer aan mijn wensen voldoet.
Ik heb een tijd getwijfeld tussen overstappen op een DSLR of een nieuwe bridge-camera.

Ik ben er bijna uit en neig nu naar de Panasonic FZ1000.
Andere optie zou zijn Nikon D5300 met Nikon 18-300mm lens (dit is wel weer een stuk duurder)
De 1" sensor met 25-400mm bereik van de FZ1000 geeft denk ik een goede compromis tussen kwaliteit van de foto en toch een redelijke zoom.

Gr. Gijs
2012: CA-AZ-UT-NV
2013: NJ-NY-CT-RI-MA-ME-NH-VT-PA-WV-VA-MD-DE / ON-QC
2014: CO-WY-NE-SD-MT-UT
2015: GA-TN-NC-SC-FL
2017: BC-AB, Canada
2018: Zuid-Afrika, Swaziland, Lesotho
2019: Hi (Big Island, Maui, Kauai, Ohau)
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Verschil tussen de FZ300 en FZ1000 is dat de eerste zijn F2.8 behoudt gedurende het volledige zoombereik (dat tot 600mm gaat), terwijl de FZ1000 al heel snel de F2.8 moet laten schieten en tot 4.0 gaat.
Voordeel is uiteraard wel de grotere sensor, maar daar betaal je wel zowat het dubbele voor en zolang je geen supergrote afdrukken wilt maken, biedt dat niet echt veel meerwaarde.
Ach, het is inderdaad voor iedereen zelf uit te maken welk toestel best past, maar laat je niet enkel leiden door advertenties waarbij men ons om de oren slaat met aantal pixels, sensorgrootte enz, maar kijk vooral waarvoor en hoeveel je het toestel gaat gebruiken.
Gebruikersavatar
Gijs11
Amerikafan
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 jul 2013, 16:08
Partner van: Paula (geen eigen account)
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gijs11 »

Hij behoudt inderdaad zijn F2.8 over het gehele bereik maar daar de FZ1000 een 4x grotere sensor heeft mag hij ook aan diafragma inleveren ten opzichte van de FZ300 bij inzoomen om vergelijkbare foto's te maken.

Hieronder een leuke link voor mensen die op zoek zijn naar een bridge-camera.
Misschien is de FZ82 die in maart uitkomt wel een mooi alternatief?

http://www.frankwandelt.nl/reviews/comp ... era-s-2017
2012: CA-AZ-UT-NV
2013: NJ-NY-CT-RI-MA-ME-NH-VT-PA-WV-VA-MD-DE / ON-QC
2014: CO-WY-NE-SD-MT-UT
2015: GA-TN-NC-SC-FL
2017: BC-AB, Canada
2018: Zuid-Afrika, Swaziland, Lesotho
2019: Hi (Big Island, Maui, Kauai, Ohau)
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Een "4x grotere sensor" :shock: :? ...

Bedankt voor de tip van de FZ82. Hier had ik nog geen weet van, maar ziet er een fantastisch toestel uit. Bovendien ook 18Mp, tov 12,1 voor de FZ300. Het opvolgen zeker meer dan waard :thumbup:
Gebruikersavatar
Gijs11
Amerikafan
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 jul 2013, 16:08
Partner van: Paula (geen eigen account)
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gijs11 »

Dat denk ik ook ja.
De prijs valt ook mee vergeleken met zijn grotere broers.

Hieronder een aantal sensormaten op een rijtje gezet zodat dit wat duidelijker wordt:
DSLR camera's gebruiken meestal een APS-C sensor.

http://www.cameraland.nl/getimage.ashx? ... 623c321%7D

Een opsomming van links naar rechts:
1/3.2 inch
1/2.3 inch
1 inch
Micro Four Thirds
1.5 inch
APS-C (Gelijk aan het APS filmpje: 15.60 x 23.60)
Full Frame (Gelijk aan het kleinbeeld negatief: 24x36 mm)
2012: CA-AZ-UT-NV
2013: NJ-NY-CT-RI-MA-ME-NH-VT-PA-WV-VA-MD-DE / ON-QC
2014: CO-WY-NE-SD-MT-UT
2015: GA-TN-NC-SC-FL
2017: BC-AB, Canada
2018: Zuid-Afrika, Swaziland, Lesotho
2019: Hi (Big Island, Maui, Kauai, Ohau)
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Eigenlijk biedt die 18 Mp ook niet echt een grote meerwaarde tov de 12,1 van de FZ300.
Uiteindelijk worden er gewoon meer pixels op dezelfde sensorgrootte geperst en, behalve voor de marketing, zal dit niet écht veel betere resultaten opleveren...
Bovendien gaat de F-waarde wellicht al snel eerder de waarden richting 5.9 opzoeken, terwijl dit bij de FZ300 altijd 2.8 blijft.
Hmm, mijn enthousiasme is, na wat verder verdiepen, al heel wat minder :( .
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Ik ben erg blij met mijn 300, heb inmiddels al een aantal prachtige en scherpe foto's gemaakt :thumbup:
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

Die FZ82 loopt van F2.8 - 5.9. Ik denk dat je die 2.8 alleen in het eerste gedeelte hebt.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Ionnie
Amerika-ontdekker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 dec 2015, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Ionnie »

Ik zit met veel interesse mee gelezen, maar raak nu toch enigszins de weg kwijt. Hellup :cry:
Wij hebben op dit moment een Canon Eos 1000D, met nog een aparte lens erbij. De camera is inmiddels een jaar of 8 oud en voor onze komende reis wil ik meer digitalisering en zeker een lichtere, compactere camera. Maar wel met kwaliteit! Is de veel genoemde Panasonic Lumix FZ 200 of 300 een beter alternatief dan onze huidige camera, gelijkwaardig, of minder? Kan iemand mij adviseren?

Groetjes,
Ionnie
Laura&Edwin
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 28 aug 2012, 07:56
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: in het Groene Woud

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Laura&Edwin »

Ha lonnie,

Ik heb dezelfde Canon. Eerder wat extra objectieven erbij gekocht, maar ik stoor me steeds meer aan deze camera. Ik wijt het aan de sensor die erin zit. Maar er zijn ongetwijfeld deskundigen die hier iets zinnigers over kan zeggen. Mijn telefoon maakt op dit moment betere foto's dan de Canon D1000 met de kitlens en een betere, lichtsterke, lens ter vervanging van die kitlens (bijvoorbeeld de Tamron 17-50 (f2.8 )) is duurder dan de Lumix FZ200. Mijn idee is dan ook dat een Lumix FZ200 of de FZ300 beter zullen zijn dan de Canon D1000 die wij hebben.
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
HarmDommisse
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 sep 2015, 01:26
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door HarmDommisse »

Mooie foto's maak je nog steeds zelf en de beste camera is die je op het moment bij je hebt. Wel is het zo dat een camera het makkelijker of soms moeilijker kan maken. Bij velen is het beeld dat een Dslr goed is en alles daaronder niet. Systeem camera's zit gewoon op zelfde niveau. Een bridge camera zoals een Panasonic FZ serie is eigenlijk een compact camera met rete veel zoom erin. Makkelijk maar je levert ergens op in. Meestal op scherpte > kwaliteit.

Grote van je sensor heeft voor en nadelen. Voordeel is dat je dynamisch bereik en algehele kwaliteit beter is dan een kleinere sensor. Nadeel is dat je objectieven gewoon groter zijn. Laat je niet gek maken door lichtsterkte van een lens. Heb zelf liever een iets grotere sensor en dan wat minder lichtsterkte.

@Ionnie

Je geeft het antwoord zelf al. Je wilt een lichtere camera met meer kwaliteit dan je huidige 1000D. Ik zou naar een systeem camera gaan kijken. Boek je niet veel of niks in op sensor grote maar is wel een stuk kleiner en lichter. Een FZ200/300 is echt een stap terug vind ik zelf.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer