Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Dutchess »

Als je iets zoekt voor landschappen: ik heb veel plezier van de Tokina AT-X 116 PRO DX-II 11-16mm f/2.8. Ook niet al te duur.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

Ohhh Jootje en Kalaman jullie gaan nog eerder dan wij!
Hebben jullie nog tips voor mij als beginnende fotograaf met de fz300? Bepaalde eyeopeners?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Goed rondkijken...het is tenslotte jij die de foto maakt en niét de camera :wink: .
Jootje1
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Jootje1 »

Kijk eens naar de filmpjes van Graham Houghton op youtube.... de goeroe van de fz200/300 ;-)
Heb ik iig veel van geleerd.
Afbeelding
ina
Amerika-expert
Berichten: 3775
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Goede tip Jootje :thumbup:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Jootje1 schreef:Kijk eens naar de filmpjes van Graham Houghton op youtube.... de goeroe van de fz200/300 ;-)
Heb ik iig veel van geleerd.

:thumbup:
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door M Kactus »

Njit schreef:En waarom denk je dit? Groothoek is vanaf 10mm. Deze lensen zijn meestal niet echt goedkoop.
Dat zou ik toch zomaar niet zeggen. Groothoek is vanaf 35mm en kleiner (FF). Pakweg 24 voor crop frames, of 28 om een gangbare brandpuntsafstand te nemen.
10mm is al Ultrawide. Die zijn inderdaad niet echt goedkoop, en vooral veel specifieker in gebruik. Ik vind het heel leuk om ermee te werken, maar het vergt wel wat oefening!
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

kalaman schreef:Goed rondkijken...het is tenslotte jij die de foto maakt en niét de camera :wink: .
En anders is er altijd nog photoshop, toch?
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

Photoshop kan goede foto's beter maken. Maar slechte foto's goed maken? Da's toveren...
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

# Jootje dank voor de tip van de video's van Graham! Ik snap het niet altijd helemaal maar ik heb er al veel van geleerd en gelukkig praat hij niet te snel en heel duidelijk!
Jootje1
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Jootje1 »

Graag gedaan, fam Manders.
Gelukkig kan je de filmpjes van Graham steeds stoppen en terugzetten, doe ik ook vaak.
Er is op Facebook ook nog een (besloten) groep waar ik in zit en waar ik ook veel tips en ideeën opdoe: "Panasonic FZ200&FZ300".
Wellicht ook interessant voor jou of voor een ander met deze camera('s) :D
Succes!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Q-BiC »

vimo schreef:Ik heb de Nikon D5500 met de standaard kitlens 18-105, maar wil graag voor tijdens mijn vakantie er een extra lens bij alleen heb ik totaal geen idee wat ik wil.
We gaan 5 weken naar het westen van het land.

Ik heb het vermoeden dat mijn voorkeur bij een soort groothoeklens ligt, maar ik sta open voor jullie expertise :)
Mij lijkt ook dat je met een ultrawide veel meer bent dan met een extra tele. Ikzelf heb een Sigma 10-20mm. Landschappen zijn heerlijk om daarmee te fotograferen. (Op m'n laatste reis ging die mee, samen met een Canon 15-85, een Canon 70-200 f/4 en een Samyang 16 f/2.)
Laatst gewijzigd door Q-BiC op 29 jun 2017, 13:02, 3 keer totaal gewijzigd.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

Het ligt er maar net aan wat je wilt fotograferen. Mocht je op beren'jacht' gaan dan kan die tele juist wel weer enorm van pas komen. :D
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Q-BiC »

Ja dat klopt natuurlijk :) Maar als hij al had beslist op berenjacht te gaan, waarbij een telelens uiteraard vanzelfsprekend is, denk ik niet dat hij de vraag zou gesteld hebben. Daarom lijkt het mij aannemelijker dat hij met meer foto's via een ultrawide naar huis zal komen, dan via een tele die maar in heel specifieke situaties bruikbaar zal zijn. Vimo zal het zeggen :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door miccie »

Als je echt graag met fotografie bezig bent, lijken mij zowel een groothoek als een telezoom aan te raden om te hebben.
Een standaardlens, groothoek en telezoom, dan heb je voor bijna elke situatie wel bereik. (ik heb er zelf dan nog een extender bij voor de telezoom)
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Renée76
Amerikakenner
Berichten: 447
Lid geworden op: 22 jul 2014, 18:31

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Renée76 »

Ook wij willen een nieuwe camera. We hebben nu de nikon p600. Prima camera, grootste probleem is echter dat ik niet meerdere foto's kort achter elkaar kan maken. Zeker met dieren spotten of bij kinderen die rennen ,zwemmen etc vind ik dat wel jammer. Tegen de tijd dat de camera klaar is om een foto te maken is het moment voorbij. Op vakantie wil ik echter ook landschappen kunnen fotograferen. Dat zijn dus de belangrijkste eisen.

Ik was aan het denken aan de al eerder genoemde panasonic fz 300 of de sony rx-100 III. Hoe beoordeel ik echter welke voor ons het beste is?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Marenko »

Kijk ook eens naar de Sony a6000. Een zeer snelle camera welke mooie foto’s maakt.
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

@miccie, is niet perse waar. Je moet zorgen dat de brandpuntafstanden op elkaar aansluiten. Ik heb slechts 2 lenzen bij mijn Nikon D7100, een Nikkor 16-85 mm VR II 3.5-5.6F en een Tamron 70-200 mm 2.8F. De uiterste zoom van de Nikkor (85 mm) overlapt de minimale van de Tamron (70 mm) dus met 15 mm. Het sluit netjes op elkaar aan. Soms is een kleine overlapping nodig, zeker omdat de Tamron lichtsterk is. Als de Tamron bijv. pas bij 85 mm zou beginnen kan ik bepaalde composities veel moeilijker maken dus bij die 70 mm ben ik best blij.
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door peterretep »

Zag al een paar keer Panasonic voorbij komen en dat was ook het merk dat ik wilde adviseren. Ga ik verder maar niets over zeggen, andere adviezen hier zijn prima.
Het wisselen van lenzen is wel degelijk een dingetje. Je loopt namelijk het grote risico dat je stof op je sensor krijgt. Daarom altijd "uit de wind" wisselen en met de lenszijde van je camera naar de grond gericht. Stof op je sensor is geen drama, dat kan je laten weghalen, maar je gaat op iedere foto die stofjes zien. Je kan ze wel digitaal verwijderen maar dat is best een boel werk. Bij een systeemcamera met flink zoombereik hoef je niets te wisselen en blijft je sensor schoner.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer