Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Souraia
Amerika-expert
Berichten: 2079
Lid geworden op: 03 jan 2005, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Souraia »

Iemand toevallig ervaring met een Lumix FZ90?
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door WeernaardeVS »

harryh schreef:
08 jun 2019, 12:09
Tegenlicht situaties met de FZ300 kun je het beste oplossen door foto's ook in RAW formaat te maken en na te bewerken, de jpg processor in de camera kan met tegenlicht inderdaad niet zo goed om.
Bedankt voor de tip. Mogelijk kan ik het morgen nog proberen tijdens onze hike naar White domes. En anders vast nog in de toekomst.

Vorig jaar heb ik alles in RAW met mijn DSLR geschoten. Maar ik heb een bloedhekel aan foto's bewerken, dus ben er mee gestopt. Een incidentele foto moet lukken...
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Heather »

Beste forumleden,

Ik maak de meeste foto's met mijn gsm maar wil toch ook graag een iets beter fototoestel kopen.
Liefst een automatisch toestel.
We hebben plannen om volgend jaar naar Canada (Rocky Mountains) en Amerika (Yellowstone en Glacier NP) te reizen (bergen, meren, landschappen, dieren).
Daarom lijkt het me zinvol om voor onze aankomende reis naar Oostenrijk al een beetje te kunnen testen.

Ons budget zit rond de 300€. Liefst geen al te zwaar fototoestel.

Hebben jullie tips aub ? Waar moet ik op letten ?

Alvast bedankt voor jullie advies want ik zit een beetje vast bij mijn zoektocht op het internet ...

Groetjes,
Heather
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door boonens »

@Heather, ik doe voor mijn reactie even drie vrij veilige aannames, maar verbeter mij vooral als ze niet goed zijn:
1. Je gebruikt nu een vrij recente midrange of high end telefoon (bijv. een recente iPhone).
2. Je hebt niet de behoefte je te verdiepen in de basisbeginselen van fotografie en/of fotobewerking en bent niet van plan om bij het maken van foto's even stil te staan bij de settings die de camera je biedt (daar je aangeeft dat een automatisch toestel je voorkeur heeft).
3. Meer dan 90% van je foto's zijn van landschappen, je reisgezelschap in een bepaalde setting of selfies. Daarnaast ben je niet van plan je foto's op posterformaat te laten printen.

Als bovenstaande klopt, wil ik je adviseren om het lekker bij een telefoon te houden. Camera's en de bijbehorende software in moderne telefoons zijn zo goed, dat iemand zonder kennis van fotografie hier misschien nog wel betere foto's mee zal maken dan met een compact of DSLR op de auto stand. Een moderne smartphone is eigenlijk een camera van Eur 800 - 1.000,- die kan bellen. Tuurlijk, een mooie scherpe foto van een eland op 50 meter afstand bij zonsondergang is niet te doen met een mobiel, maar met een budget van Eur 300,- en zonder enige kennis van fotografie zal je niet veel verder komen vrees ik.

Wil je je foto's graag verbeteren en is je maximale budget ong. Eur 300,-? Dan zou ik, afhankelijk van je huidige mobiel, eerder een upgrade naar een mobiel met betere camera overwegen, of dit te investeren in een cursus fotobewerking of 'mobiele fotografie'. Is het echt je doel om die eland vast te leggen bij uitdagende lichtomstandigheden? Dan zal het budget met minimaal een factor 2 a 3 omhoog moeten.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Ik zou een Panasonic LUMIX overwegen.
https://tweakers.net/pricewatch/700689/ ... zwart.html

Voor €280 past deze binnen je budget en de reviews zijn prima.
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Heather »

@boonens

Bedankt voor uw uitgebreide uitleg.

1. Ik heb momenteel een Samsung Galaxy A5 (2017). Ik ben er echter niet van overtuigd dat de foto's even goed zijn als een compactcamera ...
Aangezien we ook wel veel dieren gaan spotten volgend jaar denk ik dat een camera met een goede optische zoom toch ook wel een must is.

2. Ik wil me al langer een beetje verdiepen in de basisbeginselen maar door tijdstekort is het me nog steeds niet gelukt. Misschien dit najaar.

3. Selfies zijn niet voor mij weggelegd en ik sluit niet uit dat ik een poster wil laten maken.


@boonens en @Terpies

De genoemde Panasonic LUMIX DMZ-FZ82 staat sinds gisteren toevallig al bij mijn favorieten :).
Ik kan hem terugvinden voor 280€ inclusief tas en 16GB kaart.
Toch nog een vraag, ik lees dat digitale zoom ten koste gaat van de beeldkwaliteit.
Ik lees dat de LUMIX een 120x digitale zoom heeft. Is dat dan een nadeel van het toestel ?

Ik wacht nog even enkele reacties af en hak de knoop deze week door.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Heather.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42049
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Martin & Marianne »

Hou er wel rekening mee dat het toestel niet echt licht is. En vrij groot.
De optische zoom is 60x, de digitale zoom is niet nodig.

Marianne
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Heather »

@Martin & Marianne

Ik ga maandag eens kijken naar het toestel.
Hebt u toevallig een idee van een ander iets lichter toestel met vergelijkbare andere kenmerken?

Heather
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Als je een compactere camera wilt, zou je kunnen kijken voor de Panasonic-DMC-TZ80, de TZ90, de TZ95 of de TZ100 (afhankelijk van je budget).
De 80 is €239, de 90 is €319, de 95 is €379 en de 100 is €400. Hoe duurder hoe beter de specs zijn, maar de 90 lijkt me een prima keus.

https://tweakers.net/compactcameras/panasonic/
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 865
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Tantelotje »

Ik ben zeker geen expert, neem eigenlijk alleen foto's op valantie, maar ben erg tevreden met mn Sony Cybershot. Ik heb daar onder meer voor gekozen omdat ik die prettig in de hand vond liggen. En vanwege de Karl Zeiss lens. Ik heb een kleine die in je broekzak past en een wat grotere, dat is meer een bridge camera. Die kan dus ook meer.

Over het algemeen staat hij op automatisch en het toestel maakt echt veel betere foto's dan mn gsm. En das toch een iPhone 11.
Maar als het wat verder weg is de kwaliteit echt niet vergelijkbaar met een gsm. En zeker als je wilde beesten wilt spotten is dat wel handig.

Als je een foto maakt waarbij je digitaal inzoemt en de foto wilt vergroten kan de foto korrelig worden. Bij optische zoom is dat niet.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Cindy1969
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Cindy1969 »

Ik heb de genoemde Panasonic Lumix sinds een paar weken, de FZ82, ook omdat ik bepaalde dingen nét niet goed kon vastleggen met mijn smartphone. Zoals ik de dingen zag, voornamelijk natuur en dieren, kon ik niet vastleggen met de camera op mijn smartphone.
De Panasonic maakt geweldige foto's, kan ontzettend ver inzoomen, en is heel compact maar wel goed mee te nemen.
Heb een cameratas erbij, maar houdt hem vaker gewoon vast in mijn hand tijdens mijn wandelingen, goed te doen.
Omdat mijn kennis echt 0,0 is van fotografie ben ik nu een basiscursus aan het doen, online, waarmee je ook de camera leert kennen. Bepaalde begrippen zeggen mij gewoon niks, en het is dan zonde om de mogelijkheden van de camera niet te benutten.
Heb deze camera ook gekozen vanwege de goede reviews.
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Heather »

Allen,

Bedankt voor de tips!

Ik heb me net de Panasonic Lumix FZ82 aangekocht (279€ inclusief tas en 16GB) gezien de goede recensies op het internet en de positieve ervaring van @Cindy1969 :)

Hopelijk kunnen we deze zomer naar Italië en Oostenrijk zodat ik hem kan gaan testen :thumbup:

@Cindy1969 Kan u mij eventueel aangeven welke online basiscursus u momenteel volgt want daar heb ik ook wel interesse in.

Bedankt en groetjes,
Heather.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Cindy1969 »

Wat leuk @Heather, veel plezier ermee! Je hebt een goede deal voor die prijs.

Ik doe deze cursus: https://cursist.fotografieploeg.nl/reso ... fotografie


Kost 39,95, en je hebt een jaar de tijd om het te doorlopen. Er is tevens een FB groep waar je je huiswerk kan plaatsen en feedback krijgt.
Heb zelf pas 1 hoofdstuk achter de rug, heb hem net paar weken en door privé omstandigheden nog geen tijd gehad om verder te gaan, maar wat ik fijn vind is dat bij een les er voor elk merk camera ook uitleg wordt gegeven waar een bepaalde functie zit op je camera.
En zo leer je je camera dus kennen, en de mogelijkheden.
Heather
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Heather »

@Cindy1969

Danku. Ga ik in de winter ook proberen :wink:

Heather
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door harryh »

Oud draadje maar toch even een bump: Voor diegenen die een goede betaalbare camera zoeken die in dit draadje vaak genoemd is: De Lumix DMC-FZ300 is nu nieuw 249,99 in de aanbieding bij MM. Was ooit rond de 500,- ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer