Mag omvormer mee in de handbagage?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gast

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door Gast »

De meeste adapters van apparaten, zoals USB, zijn tegenwoordig universeel 110/220/240 volt. Laders voor camera's/tablets/telefoons/navigatie etc zijn meestal toegerust om op alle voltages te werken.

Een oplossing kan zijn om een gewoon 220-v stekkerblok mee te nemen met een aantal stopcontacten en een voldoende lang snoer, en een reis adapter/verloopje hierop te gebruiken.

Voor een meer permanente oplossing zet je op dit stekkerblok gelijk een US stekker, die je in vrijwel elke Amerikaanse diy zaak kunt kopen.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door sanook »

@Terpies, topic gaat niet over een 110/230 volt convertor maar om een 12/230 volt convertor. Zodat je in je auto ook apparaten kunt gebruiken die niet via de 12v/USB aansluiting werken. Dat is een groot verschil.
Gebruikersavatar
laguna62
Amerikafan
Berichten: 383
Lid geworden op: 27 feb 2011, 11:10
Partner van: Lyan
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Groningen

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door laguna62 »

@sanook,
Tot nu toe mag je hem gewoon meenemen,zowel in de handbagage alswel in je koffer.
Heb trouwens wel een slechte ervaring met converters van hier,bij mij zijn er al 2 gesneuveld omdat ze te warm worden,heb nu 1 in de usa gekocht die is niet zo kompakt maar heeft wel een betere koeling en hij levert maar 110 volt,dus het laden duurt wat langer.
Gelukkig verkeren wij in een situatie dat onze campingspullen liggen opgeslagen bij vrienden in las vegas,dus wij hoeven niet elk jaar alle spullen mee te slepen.
Albert.
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door jan_nl »

Hm. 110 volt zou niet uit mogen maken voor de laadtijd. De adapter zou nog steeds 2 a 3 ampere op 3.7 of 5 volt (of evt 9 bij een snellader) moeten kunnen leveren.

Stopcontacten in de usa leveren immers ook 110 volt en ik heb nooit gemerkt dat het laden langzamer ging.
Gebruikersavatar
xlies
Amerikafan
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 okt 2016, 12:48
Aantal x V.S. bezocht: 1
Contacteer:

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door xlies »

Mag ik even inhaken met een gerelateerde vraag? Welke omvormer moet ik kopen/kiezen en waar let je dan op? Ik zie ze van een paar tientjes en van honderden euro's...
Rondreis zuid-west 2017: http://www.rovitravels.nl
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door Frasi »

Waarom een omvormer?
De tablet laad ik 's nachts op in het hotel (op 110V) en de rest kan met USB en/of de 12V autostekker.
En voor een paar euro heb je alle benodigde adapters/stekkers met een US stekker. lekker compact en licht.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door roelb »

jan_nl schreef:Hm. 110 volt zou niet uit mogen maken voor de laadtijd. De adapter zou nog steeds 2 a 3 ampere op 3.7 of 5 volt (of evt 9 bij een snellader) moeten kunnen leveren.
Klopt. Het primaire voltage heeft daar, bij een schakelende voeding, niets mee te maken. En vrijwel alle voedingen van moderne apparatuur zijn schakelend. Wel kan het natuurlijk zo zijn dat dat omvormertje gewoon niet genoeg vermogen kan leveren. En dat beinvloed de laadtijd wel.

De grote uitzondering hierop zijn overigens de laders van een elektrische tandenborstel. Maar ik denk niet dat je die in de auto zult opladen :-)
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door sep »

@xlies:
Mag ik even inhaken met een gerelateerde vraag? Welke omvormer moet ik kopen/kiezen en waar let je dan op? Ik zie ze van een paar tientjes en van honderden euro's...
wij hebben een HQ INV150WU-12 gekocht. Kostte iets van €32 geloof ik.

Het klopt dat je normaal gesproken alles wel via usb kunt doen,in de meeste huurauto's zitten die aansluitingen er ook standaard in. En anders via de sigarettenaansteker. Maar onze laptop had een aansluiting waarvoor we geen autolader konden krijgen, die bestond niet voor dat type. Dus na lang aarzelen toch die omvormer maar gekocht. En dat is niet slecht bevallen, de accu's van onze fototoestellen konden we zo ook in de auto opladen. Overigens is het inderdaad handig ook een micro-usb met US-stekker aan te schaffen.

Saskia
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door Elendan »

We hadden geen probleem op de heenreis. Bij ons gaat ook alles met een stekker altijd in de handbagage, omdat we al 2x meegemaakt hebben dat een koffer (of allebei) niet gelijk met ons aankomen.

Maar op de terugreis vanuit Las Vegas werd de handbagagetas wel doorzocht. Ze haalden mijn e-reader en de box voor de i-pod eruit. Er kwam een wit doekje tevoorschijn waarmee ze langs de spullen streken en ze vroegen wat voor dingen het waren (alsof je dat niet zelf kan zien). De verklaring die wij kregen is dat alles groter dan een mobiele telefoon gecontroleerd wordt. Niet overal maar elk vliegveld mag op zijn eigen manier controleren, gaf de douanier aan. Wellicht testen ze verschillende manieren van controles voor toekomstige vluchten ivm die nieuwe regelgeving waar Trump over begonnen is, geen idee. De douanier gaf in ieder geval aan dat dit dus niet overal de standaard procedure was.
De omvormer hadden we, bij uitzondering, voor de terugreis in de koffer gedaan daar werden gen vragen over gesteld.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Mag omvormer mee in de handbagage?

Bericht door Inges »

Volucris schreef:Op onze reis vorig jaar september hebben wij de handbagage moeten openen omdat ze iets gezien hadden op het scherm. Er werd gezocht naar de omvormer.
Op de terugweg besloten om de omvormer in de ruimbagage te doen maar ook deze koffer was open gemaakt.
Nog nooit eerder meegemaakt.
Het geeft dus geen problemen maar kan wel nagekeken worden.
Nou dan heb ik hem toch liever in mijn handbagage. Dat maakt het controleren wel veel makkelijker. Wij hebben overigens bij de kampeerwinkel een hele kleine gekocht. Gaat altijd mee in handbagage. Nog nooit vragen over gehad. (https://www.obelink.nl/omvormer-12v-230 ... gJ3B_D_BwE)
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer