Credit card fraude

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Credit card fraude

Bericht door roelb » 26 mei 2016, 00:19

Vandaag opeens een verontrustend SMS'je: verdachte transacties op mijn visa, kaart geblokkeerd.

De kaart de afgelopen weken intensief gebruikt voor allerlei hotelreserveringen en andere zaken en dit weekend vertrekken we.

Direct contact gezocht met Visa. Inderdaad twee transacties die mij niet bekend zijn. De eerste bij "Grass Lake Podiatry Ctr Lindenhurst US" voor 59 dollarcent, en daarna direct een boeking bij Easyjet.

Nu is natuurlijk de vraag: hoe zijn mijn CC gegevens op straat beland. In de afgelopen periode is de kaart alleen gebruikt bij de bekendere hotel chains voor reserveringen van kamers, nooit via brokers of andere tussenpersonen. Volgens mij heeft ook de front desk staff van de hotels zelf inzage in die gegevens, dus wellicht zit er ergens een rotte appel. Misschien dat er nog iemand anders hier met dezelfde issues te maken heeft en we een gemeenschappelijke deler kunnen vinden? We might catch the bastard!

Kaart de laatste periode gebruikt bij:

- Alamo (online voor skip the counter, maar transactie zegt "Alamo Las Vegas")
- Choice hotels, voor de volgende hotels:
- Quality Inn Kanab, UT
- Sleep Inn Moab, UT
- Comfort Inn Layton, UT
- Quality Inn Vernal, UT
- Quality Inn Rock Springs, WY
- Wyndham hotels: Days Inn Kanab (gisteren gecancelled)
- Hilton: Hampton Inn Idaho Falls at the Mall
- Privately owned: Inca Inn Moab, UT & Glen Tavern Inn, Santa Paula, CA
- Xanterra voor diverse reserveringen in GCNP en Yellowstone
- Kimpton Hotels, San Fransisco (Buchanan) en NY (Muse)
- Ticketmaster
- Amazon(.com)
- MGM Signature

goldenhills
Amerika-expert

Re: Credit card fraude

Bericht door goldenhills » 26 mei 2016, 00:59

Heh bah, vervelend.

Het kan ook al eerder online gestolen zijn, en nu pas wordt het gebruikt. Beide transacties zijn wel vreemd, 59 cent bij een dokter is gek (al is testen met een klein bedrag niet ongebruikelijk), maar een ticket boeken met een gestolen credit card lijkt me ronduit dom, aangezien je je zult moeten legitimeren bij het inchecken. Daar zouden Visa en Easyjet achteraan kunnen gaan. Vreemd hoor.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 26 mei 2016, 01:56

De transactie bij Easyjet is vermoedelijk ook een test transactie. Dat is een bekende methode. Direct daarna volgden grotere transacties, die zijn tegengehouden.

Deze kaart is in de afgelopen maanden niet veel gebruikt, behalve een keer in een betaalautomaat bij een pomp. Maar daar wordt de CCV2 niet gebruikt. Plus dat 99% van de fraude vrij snel na het verkrijgen van de gegevens plaats vind. Het is dus vrij aannemelijk dat het lek bij een van de hotelboekingen zit. Ook dat is eerder gebeurd. Vorig jaar nog een fors lek bij Hilton.

Wel een gedoe trouwens, precies twee werkdagen voor vertrek en dus net niet genoeg tijd om een nieuwe kaart te krijgen. Die moet nu ws per koerier naar de US toe.

Frasi
Amerikakenner
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door Frasi » 26 mei 2016, 04:55

Mij is drie weken geleden exact hetzelfde gebeurd: tijdens de laatste vakantiedag in Philadelpia. Een SMS en een gemiste oproep. Via de app (ik heb een AMWB VISA card) zag ik inderdaad een aantal verdachte transacties, 1x €30 en een aantal testen van €1).
Goede en snelle actie van ICS cards. Was nog even lastig om ze terug te bellen (kreeg geen verbinding met mijn mobiel.... :evil: , maar in een telefooncel is het gelukt. Kaart geblokkeerd en bij terugkomst direct een nieuwe aangevraagd en gekregen.

Ik heb ook geen idee waar het mis ging. Tijdens de vakantie veel gebruikt maar altijd in m.i. betrouwbare winkels/hotels en altijd de kaart in het zicht gehouden. Bijzonder overigens ook dat de fraude -transacties in Europa plaatsvinden (bij bij in Engeland). Bij jou dus ook bij EasyJet.
Zou het dan al eerder in EU mis zijn gegaan? Of kiezen ze bewust voor transacties in EU omdat het een NL kaart is (en het minder verdacht zou lijken))?....
Afbeelding

Zuid-Westen (2007, 2010); California (2012); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); GC/LV (2012); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills/LV (2014); LA/LV (2015); NY/Wash.(2016); LA (2016); LV/LA/SD (2018), Orlando/Deep South (2017). New York (2018, 2019)

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 26 mei 2016, 07:25

Bij mij is het ook eens gebeurd, maanden nadat ik dat ding voor het laatst had gebruikt werd er voor 1000-en euro's binnen enkele minuten afgeschreven bij diverse nike stores in Nederland. Aangezien je niet binnen een minuut bij al die winkels kon zijn blokkeerde de bank de kaart direct. Bleek dat er op dat moment bij 100-en klanten van de rabobank werd geskimmt en dat daar ergens de fout zat.

rmathijssen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door rmathijssen » 26 mei 2016, 08:22

Ik heb het nu twee jaar achter elkaar gehad, beide keren in Florida. Terug van vakantie en een telefoontje dat de kaart is geblokkeerd. 1 keer met mijn VISA en 1 keer met mijn Mastercard. Bij de laatste blokkade gaf ICS aan dat er skim-apparatuur ontdekt was bij een restaurant waar ik had betaald. Ik heb zelf nooit verdachte transacties gezien in mijn overzicht.

Om te voorkomen dat we op vakantie "opeens" zonder komen heb ik een MC en VISA en mijn vriendin ook een aparte VISA kaart. Hoeven we nooit bang te zijn dat we in de problemen komen bij een eventuele blokkade van 1 van de kaarten.

Mirav5410
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door Mirav5410 » 26 mei 2016, 10:49

Ik heb het ook een keer gehad, op vakantie geweest in Amerika en een tijd nadat we al terug waren
een bedrag afgeschreven voor een binnenlandse vlucht in Amerika. Gelukkig konden we aantonen dat
we alweer terug waren in Nederland.
Dit zelf gezien en gemeld. Wanneer we dat niet hadden gedaan zouden ze het niet vreemd hebben gevonden omdat
we meer afschrijvingen in Amerika hebben gehad.
Wij hebben een Visa kaart van de ANWB, die hebben bedrag meteen teruggestord en nieuwe kaart gegeven.
Je kunt het nooit helemaal vermijden denk ik wanneer je met VISA betaald.

pumi1000
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door pumi1000 » 26 mei 2016, 11:21

Wij hebben dit een keer met onze mastercard gehad. We gebruiken de kaart alleen op vakantie in USA en de reserveringen die er vooraf gaan. Een half jaar na onze vakantie werden er ineens bedragen afgeschreven. Meteen de bank gebeld en er waren al betalingen tegengehouden die ik zelf niet eens gezien had. Alles werd meteen teruggeboekt en kaart geblokkeerd. Alleen heb je dan wel een probleem met de bestaande reserveringen die je al gedaan hebt, want hotels kunnen dan niet meer checken op de dag van aankomst of je kaart werkt. En ik weet uit ervaring dat ze dat dus wel doen zie hieronder.

Echter hadden we vorig jaar ook problemen met reserveringen, omdat de vervaldatum in januari verstreek en we een nieuwe kaart kregen. Gewoon hetzelfde nummer alleen andere vervaldatum......nou dat hebben we geweten, want het eerste hotel waar we aankwamen was de reservering dus gecancelled! Na veel moeite laat in de avond gelukkig toch een kamer kunnen krijgen tegen dezelfde prijs (New York). Ik het volgende hotel gebeld in Atlantic City dat we dus een andere kaart hadden.....geen probleem zei de man aan de lijn......maar je raadt het al geen kamer toen we daar aankwamen. pffff wat een gedoe zeg. Toch weer met moeite 1 nacht kunnen slapen en toen heb ik de rest van de hotels geannuleerd en bij booking.com nieuwe hotels geboekt. Sommige hotels waren al geboekt met de nieuwe kaart dus die hofde ik niet te vervangen en 1 reageerde wel terug op mijn email gelukkig (dus bewijs). Maar het is erg vervelend. Je CC wordt zeker op de dag van aankomst s morgens gechecked en als die het niet doet vervalt je reservering. Je kunt geluk hebben dat ze het niet checken, maar doen ze het wel kun je ook pech hebben. Dit waren 2 keten hotels die ze gecancelled hadden.

Wat bij booking.com trouwens fijn is, dat je altijd je CC gegevens aan kunt passen via een link die je van hen krijgt, dus boekingen daar blijven dan gegarandeerd.
1998-2010-2011 florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - west en noordwest usa
2015 - rondje NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - Florida + west usa
2020 - corona
2021 - noordwest usa

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 26 mei 2016, 11:43

Welke hotel chain deed dat?

Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. » 26 mei 2016, 12:35

Ik heb het inderdaad ook wel eens gehad, een keer heeft de ICS een verdachte transactie van enkele honderden euro's tegengehouden bij Walgreens en een keer werd mijn kaart geblokkeerd omdat hij was gebruikt op een plaats waar skimapparatuur was gevonden. Better safe than sorry, en het was niet helemaal te achterhalen waar het nu mis was gegaan.

Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo » 26 mei 2016, 16:49

Ik blijf bij het idee dat CC ongelovelijk fraude gevoelig zijn. Maar dat is mijn mening er over. Om even meer hier op in te haken. Ik heb tot nu toe twee maal een email van Home Depot en Target gekregen waar bij CC gegevens waren achterhaald. Wij kregen toen een jaar lang gratis life lock. Neemt niet weg dat het daarna nooit meer gebeurde. Mijn vader belde mij eens dat er een transactie op zijn Nederlandse kaart voor $1500 was gemaakt bij een airline vanuit Amerika. Ik had een bedrag van $60 van een chinese lingerie website een keer op mijn CC staan. Helaas gebeurt het meer dan het zou moeten gebeuren

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 26 mei 2016, 17:16

Is eens voorgekomen bij mij kort na terugkomst uit Amerika. Allerlei afschrijvingen uit Tucson in Arizona. Was o.a. in Glendale bij Phoenix geweest, daar zal wel de bron zitten. Heel gedoe, moest heel wat afschrijvingen telefonisch verantwoorden welke van mij waren en welke niet.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 26 mei 2016, 17:18

Klopt op zich. En er is genoeg mee te doen, maar ik mis de innovatie in die branche.

CC uitgevers zouden de klant veel meer moeten empoweren bij het goedkeuren van transacties. Genoeg systemen te verzinnen in deze wereld waarbij vrijwel iedereen bijna altijd connected is. Waarom niet klanten de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld transacties van nieuwe incassanten niet standaard goed te keuren maar dat met een vertraging van 15 minuten oid te doen. In de tussentijd kun je mensen dan via een notificatiesysteem op de hoogte stellen en de mogelijkheid bieden om het tegen te houden. Of laat de klant zelf bepalen welke transacties wel en welke niet automatisch goedgekeurd mogen worden.

Een ander idee: waarom niet mensen zelf hun CVV/CVC2 online laten wijzigen? Ook stom dat die op de kaart wordt geprint, nergens voor nodig. In Zuid Afrika is het tegenwoordig standard pratice dat gasstation attendee's proberen om je kaart aan te nemen en voor je in het apparaat te stoppen. In de tussentijd kijken z esnel even achterop je kaart en onthouden de CVC2/CVV. Het nummer, expiry date en de naam komen vervolgens uit de payment terminal rollen en nadat jij weg bent gaan ze shoppen.

Nog een idee: extra credit card nummers (geen fysieke kaarten!) voor online aankopen. Die je gewoon met een druk op de knop kunt laten vervallen en direct een nieuwe krijgt. In de reisbranche veelgebruikt voor prepaid diensten van brokers, waarbij de broker zo'n virtueel CC nummer verstrekt voor de charge van het hotel aan de broker. Kost niets voor een card issuer maar maakt het voor de klant mogelijk om risico's te spreiden en te compartimenteren.

Overigens gelden de meeste zaken ook voor het SEPA incassosysteem in europa. Zo lek als een mandje en daar zouden veel van dezelfde systemen geimplementeerd kunnen worden.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 26 mei 2016, 17:50

We hebben dit nooit gehad met onze Canadeze kaarten, maar we moeten altijd een pin code ingeven. Behalve als ik telefonisch mijn nummer zou doorgeven voor een betaling.
Toch hebben we een aparte credit card waarmee we online aankopen doen. Deze kaart heeft maar een limiet van $500 dus veel kunnen ze er niet mee doen als ze die gegevens stelen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo » 26 mei 2016, 18:53

Hier in de VS zijn ze reeds met de chip CC readers aan het beginnen. Ik zie niet echt hoe dit meer veilig moet zijn dan met de strip op de kaart betalen. Het idee van een pin op mijn CC maakt heel wat dingen moeilijker. Voor online aankopen een soort van TAN nummers gebruiken maakt het een heel stuk lastiger lijkt me. Wat dat betreft het bank systeem in de VS vind ik redelijk achter lopen met innovatie

pumi1000
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door pumi1000 » 26 mei 2016, 19:28

roelb schreef:Welke hotel chain deed dat?
Dat was van de Wyndham keten, 2 hotels. Nu weet ik dus ook dat ze daadwerkelijk de reservering checken op de dag van aankomst.
1998-2010-2011 florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - west en noordwest usa
2015 - rondje NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - Florida + west usa
2020 - corona
2021 - noordwest usa

Raziel
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Raziel » 26 mei 2016, 21:23

Kan je eigenlijk niet gewoon een plakkertje over het cvc-nummer achterop plakken?
Je weet zelf het nummer en zo kan een ander het niet lezen....

laanvdj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26

Bericht door laanvdj » 06 apr 2017, 21:20

Net een sms van de ING , kaart geblokkeerd. Verdachte transacties. We hebben een Hotel in SF onze gegevens doorgemaild voor de betaling, dus of het daar is misgegaan. Gelukkig voordat we naar het westen gaan. We hebben gelijk doorgegeven dat we in mei naar de states gaan, niet dat de kaart weer geblokkeerd wordt. Blijft toch altijd weer vervelend.

Galapogos
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door Galapogos » 06 apr 2017, 22:16

Wel een terechte blokkade? Mijn ING-creditcard is al zeker vijf keer geblokkeerd, maar het was steeds vals alarm; de transacties waren allemaal legitiem.

laanvdj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26

Bericht door laanvdj » 06 apr 2017, 22:34

Nee, waren transactie die wij niet gedaan hebben.
Zowel in de States , Duitsland en Zweden . Bedragen varieerden van $2 tot € 590.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer