Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tentkamperen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Tentkamperen

Bericht door Amerikanist »

Wat denken jullie van tentkamperen in de VS?

Ik had tot vorig jaar eigenlijk nooit echt gekampeerd, gewoon niet mee opgegroeid. Een lange rondreis door het VK vorige zomer met alleen een auto en een tentje is echter zo goed bevallen dat ik ook zoiets wil plannen voor Amerika; New England of Californië specifiek. Voor mijn gevoel zou het meer vrijheid bieden dan bijvoorbeeld een camper (tegen lagere kosten ook), maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Inmiddels heb ik dus mogen ervaren dat Europa uitpuilt van de campings met of zonder allerlei voorzieningen waar je gewoon op de bonnefooi naar toe kunt rijden, tentje opzetten en na een dag of twee weer verder. Zelfs in en om grote steden. Is dat in de VS ook zo?

En hoe zit het met de kosten en voorzieningen op een gemiddelde camping? Wat zijn de mogelijkheden in nationale parken? Het laatste waar ik nog twijfels over heb, is het wild. Dat vergt daar op veel plekken wat meer achtzaamheid dan de schapen in Wales bijvoorbeeld.

Thanks!
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Tentkamperen

Bericht door Galapogos »

Als je in het hoogseizoen (en soms ook daarbuiten) in de bekende nationale parken wilt kamperen, dan is op veel campings van tevoren reserveren noodzakelijk. Berucht is vooral Yosemite National Park, maar het geldt ook voor andere parken als Zion, Grand Canyon, etc.

Hoe het zit buiten het seizoen en/of buiten de bekende parken durf ik niet te zeggen. Ik heb het vermoeden dat dat veel makkelijker is. Wij gaan over twee weken voor de eerste keer naar de VS, dus nog geen ervaring uit eerste hand :wink:.
MDeckers
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door MDeckers »

Wij gaan deze zomer naar het Zuid-Westen en gaan daar ook 15 nachten totaal kamperen.

- Qua kosten: reken in de meeste nationale parken een 20 a 25 dollar per nacht. Dit zijn wel heel vaak campings met minimale faciliteiten (vaak geen douche, of tegen betaling (x$ per y minuten). Elektriciteit is eerder zeldzaam). Kijk zeker op http://www.recreation.gov/ daar kan je veel informatie vinden. Het is wel echt veel goedkoper dan lodges nabij de parken, waar je zelden een plek zult vinden onder de 100$/nacht.

- Voor locaties waar er gevaar is voor wild (beren), zijn er altijd bear-proof boxen voorzien om etenswaren in te bewaren. Het is erg belangrijk dat je de richtlijnen naleeft. Heel frequent zijn aanvallen van beren niet, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken op voorhand.

- Een heel aantal campings zijn inderdaad snel uitverkocht. Wij hebben in februari geboekt voor de maand juli, voor de meeste campings hadden we nog voldoende tijd, maar een aantal keer hebben we een alternatief moeten zoeken. Ga je deze zomer nog, dan raad ik je aan heel snel te zijn met boeken, anders zal je veel campings first-come-first-serve moeten hebben, en dan moet je vroeg klaar staan in de ochtend.

Opnieuw, nog geen echte ervaringen, maar we hebben het gevoel goed voorbereid te zijn.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Ik kan je het kamperen met een tent van harte aanraden. Je zit op de mooiste locaties voor een prikkie. Vooral de campings in de parken liggen mooi. Je hebt een duidelijk onderscheid tussen commerciële campings met alle toeters en bellen en primitive campgrounds in de parken. De eerste groep heeft vaak een zwembad, electriciteit, wifi, een laundry enz. De tweede groep heeft die voorzieningen vaak niet. Je mag al blij zijn als er stromend water en flush toilets zijn. Je hebt hier wel bijna altijd een picknicktafel en een vuurring/bbq op je plek.
Wij hebben ook ervaring met het kamperen met een camper. Dat is ook erg leuk maar wel een stuk duurder. Ik ben me nu weer aan het oriënteren om volgend jaar de tent weer mee te nemen.
Kijk eens op onze site voor onze ervaringen.
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 28
Contacteer:

Bericht door lyan »

Wij (tent) kamperen al een aantal jaren in de USA, voor ons is het de mooiste manier om dit land te ontdekken. Meestal zoeken we wel een camping uit waar douches zijn, ik vind het wel prettig om dagelijks even te kunnen douchen.
Elke plek heeft een picknicktafel en meestal ook een fire ring, niet altijd elektriciteit, maar we hebben een omvormer bij ons waarmee we dan alles weer opladen in de auto.
Omdat de hele avond doorbrengen aan een picknicktafel wat vermoeiend is, kopen we ook altijd 2 stoelen, zit net even lekkerder.
Ik vind het dus ook een aanrader. 's Avonds lekker voor je tentje, leuke gesprekken, heerlijk slapen en wakker worden met fluitende vogels om je heen.

In de steden gaan we wel in een hotel, meestal omdat je dan wat centraler zit.

Mocht je in hoger gelegen gebieden gaan slapen, schaf dan een fleece dekentje aan, die kan je lekker om je benen doen voor als het afkoelt. Wij kamperen al in de 2e helft van mei, dus het dekentje gaat dan mee de slaapzak in.

De meeste campings heb ik al aan het eind van vorig jaar gereserveerd, vooral in de buurt van de parken kunnen ze vol zijn.
Voor wild hoef je niet echt bang te zijn, geen rommel laten slingeren rond je tent, ook geen afval in een gesloten zak want die trekt beesten aan. Mocht er een probleembeer in de buurt zijn dan word je gewaarschuwd, maar dat hebben we nog nooit beleefd op een camping.

Op onze weblog staan in ieder geval 1 reis met tent (2015), misschien krijg je zo een indruk: http://www.albertenlyan-opreis.nl

succes met plannen,
Lyan
Moniquemichiel
Amerikakenner

Bericht door Moniquemichiel »

Ook wij kamperen met de tent. Bij voorkeur in de NP en State Parks. De kosten liggen veel lager dan in Europa. Er zijn inderdaad niet altijd douches. Wij selecteren wel op flush toiletten. En...... wisselen af met hotels om af en toe even lekker te douchen. Op de campings is het soms wat behelpen maar even lekker zwemmen in een riviertje is ook geen straf :D De plekken zijn zeer ruim...... De Koa's vinden wij niet zo leuk, zijn veel duurder. Is vaak wel goed sanitair en een zwembad.

Echt een aanrader.......

groetjes,
Monique
BIANCAW
Amerika-ontdekker

Bericht door BIANCAW »

Ook wij gaan aankomende zomer voor het eerst tent kamperen in het zuid-westen. Wij hebben plekken in de national parks zoals Yosemite, de voorzieningen zijn hier inderdaad iets primitiever. Verder hebben wij ook wat "luxere" campings (geen KOA) met bijvoorbeeld een laundry, zwembad voor de kids. En in de steden gekozen voor hotels. Bij het kiezen van de campgrounds staat duidelijk aangegeven wat de faciliteiten zijn. Ook via google is het erg makkelijk (vond ik) om campings op de route te vinden. De kosten van campgrounds vallen zeker mee als je het vergelijkt met de kosten voor een hotel/motel/lodge, zeker in de national parks. Maar hoe meer faciliteiten hoe hoger de kosten.

En het wildlife... ja...ik snap je helemaal. Dat is voor mij ook wel even een puntje waar ik mij over heen moet zetten aankomende vakantie. Ik heb het niet zo op beren. :wink:

Gr Bianca
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Bedankt voor de reacties! Ik krijg er steeds meer zin in :thumbup:

Nog een vraagje: nemen jullie een eigen tent mee? Ik heb een leuk trekkerstentje dat volgens mij prima is voor een solo reis, maar kun je daar ook iets comfortabelers huren bijvoorbeeld?
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wij nemen de tent altijd mee. Maar er is ook genoeg te koop bij bijv de walmart. Huren is volgens mij vrij duur.
MDeckers
Amerikafan

Bericht door MDeckers »

Wij gaan de tent etc kopen bij walmart, of we hem achteraf mee naar huis nemen zien we nog.
lyan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door lyan »

Wij nemen de tent mee, een 4 persoons koepeltent, verdeeld over 2 xxl kledingzakken, dan kan het zo onder in de koffer als mooi plat pakketje. de goedkopere tenten van de walmart hebben nogal veel gaas en dat is niet wenselijk als je kampeert in koudere gebieden. De haringen kopen we ivm gewicht bij de walmart.
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Wij hebben onze tent ook bij de Walmart gekocht, we hebben alleen nog maar in het hoogseizoen in het Zuid westen gekampeerd, eind mei gaan we weer met tent en zal het wel wat kouder zijn in het Noord Westen we nemen onze tent, die we vorig jaar bij de Walmart hebben gekocht, weer mee. Mocht het te koud of regenachtig zijn dan boeken we een hotel, mits er wat vrij is.
Wij hebben nu 2 x gekampeerd in Amerika, tegen vele verwachtingen is het ons heel goed bevallen, zoals Elly al zei, je staat op de mooiste plekjes, heel ruim, midden in de natuur. Er zijn niet altijd douches maar vaak wel een riviertje wat heerlijk verfrissend is. Wil je persee douchen zijn er in de omgeving nog wel eens pay showers. In Yosemite kan je bij Curry village in het zwembad en daar gelijk douchen, hoewel dat douchen bij onze kids op voorhand het grootste probleem was heeft niemand hier gebruik van gemaakt, mijn dochter heeft zelfs haar haren in de koude rivier gewassen :shock: . Al met al vonden wij het geweldig, in parken als Yosemite moet je wel op voorhand boeken, 5 maanden van tevoren, of regelmatig kijken of er misschien een annulering is.
In onze reisverslagen 2013 en 2015(zie onderschrift) kun je onze ervaringen lezen en de Walmart tenten zien, misschien heb je er wat aan
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

Amerikanist schreef: Voor mijn gevoel zou het meer vrijheid bieden dan bijvoorbeeld een camper (tegen lagere kosten ook), maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Met een camper ben je volgens mij in die streek ongeveer even vrij. In Europa is dat anders, omdat de wegen en dorpen/stadjes niet op de grootte van een camper voorzien zijn, maar in de VS is dat geen probleem.
Wat mij zou tegenhouden om met een tent te kamperen, is het gebrek aan voorzieningen in de meeste parken. Het sanitair is meestal vrij beperkt: toiletten en een paar lavabo's. Wij hebben met een camper gereisd en ik vond het toch wel prettig om een douche in de camper te hebben. En we stonden even goed op de mooiste plekjes, midden in de natuur van de parken. Maar zoals je schrijft, is het natuurlijk een pak duurder om een camper te huren, dan met auto en tent op pad te gaan.
Nu ik eraan denk, wat mij nog tegenhoudt, is het telkens moeten opzetten en afbreken van de tent, als je een rondreis maakt. Als wij in Europa kamperen, neemt dat gedeelte toch wel wat tijd in beslag, zeker als we daarna nog moeten passen en meten om alles in de auto te krijgen. En bij regenweer een tent opzetten/afbreken vind ik ook maar niks. Ja, geef me in Europa maar een tent, maar voor de VS verkies ik een camper :D .
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij hebben jaren met een tent gereisd, zo'n klein trekkerstentje is, als je het vaak doet, echt zo opgezet en afgebroken, daar zou ik het niet om laten. Wat mij in de VS wel opvalt is dat de campings buiten de parken vooral ingesteld lijken te zijn op RV's, ik heb weinig mooie tentplaatsen gezien. Ik kan het mis hebben, wij hebben in de VS nooit met een tent gereisd, alleen met camper en caravan, maar ik kan me voorstellen dat het dan soms makkelijker is om een hotel te boeken.
Terug in Texas!
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Het voordeel van zo'n klein trekkerstentje is dat het ook makkelijk past binnen de bagagelimieten. Onze tent + 2 warme slaapzakken + 2 goed isolerende matjes wegen bij elkaar zo'n 6kg, oftewel 3kg per persoon. Blijft er nog 20kg de man over voor overige bagage :D.
lyan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door lyan »

Ik denk dat de keuze tussen een tent en een RV heel persoonlijk is, het is maar net wat je "ligt". We zijn niet langer dan een kwartier bezig voordat onze tent staat en afbreken en inpakken doen we in 10 minuten. Als het regent (wat we 1 vakantie 3 dagen hebben meegemaakt) dan proberen we of er een cabin vrij is en als het echt hard regent dan wijken we uit naar een hotel. We zoeken altijd campings uit waar wel een douche is, verder hoef ik geen luxe.
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

Ik wou dat ons dat ook lukte, zo snel opzetten en afbreken :oops: . Wij hebben nog wat oefening nodig. Je kan bij regen inderdaad uitwijken naar een cabin of hotel. Ik vind het overigens heerlijk om in een tent te slapen, omdat je dan nog meer in de natuur zit dan in RV. Maar zoals wij op dit moment georganiseerd zijn (of niet georganiseerd zijn :wink: ) als gezin, past een RV voorlopig het best bij ons voor dit soort rondreizen door de VS.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Dat snelle op- en afbreken heeft denk ik meer te maken met een tent die klein een eenvoudig is dan met de tentbouwkundige kwaliteiten van mij en mijn vriendin. :mrgreen:
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wij hebben altijd een vrij grote tent mee. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar plekken waar we minimaal 2 nachten staan als we de tent opzetten. Als je met z'n vieren of vijven bent is dat na een paar keer ook een geoliede machine, iedereen weet wat ie moet doen en dan is het zo gepiept.
LaundryLine
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LaundryLine »

Dus jullie verdelen die tent over jullie koffers die elk 23kg mogen wegen (samen met kleding etc wat je anders ook nog gewoon mee neemt)? En de slaapzakken, luchtmatras,... die kopen jullie in de VS?
Mij lijkt het ook heel leuk om te kamperen, maar mij leek het altijd praktisch onhaalbaar.
Want als je alles in de VS koopt, dan zit je toch ook met een hoop kosten? En waar blijf je met die spullen als je weer naar huis vertrekt?
En wat kost het wel niet om al die spullen van thuis uit mee te nemen naar de VS (en terug)?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer