3 maanden door Amerika reizen.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
wainsie
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Amersfoort

3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door wainsie »

Hoi allemaal,

Ik heb 2 road trips in Amerika gedaan:
- Rondje Noord Oosten. (NY-Boston-Montreal-Toronto-Gettysburg-Washington-Philadelphia-NY.)
- Roadtrip Californie, met als einde Las Vegas. (Zie mijn andere post.)

Ik zit er aan te denken om over niet al te lange tijd een sabbatical te nemen op mijn werk van 3 maanden. (Dit kan, als ik het ruim vantevoren aangeef.)
Amerika is Amerika en het is gewoon supervet, vandaar dat ik 3 maanden wil gaan.

Ik zit een beetje te dubben met de route, mijn "hoekstenen" zijn eigenlijk:
- Langs de Mississippi omhoog rijden.
- Highway 83 terug omlaag rijden, tot (diep) in Texas.
- Natuurparken in West US, inclusief Yellowstone en Big Horn gebied. (Californie sla ik over, vanwege mijn reis van afgelopen lente.)

Ik ben hier voor aan het sparen en ik ga er nog voor sparen, ik reken even met een budget van ca. €125 / dag.

Heeft iemand voor deze route wat aanknopingspunten, een deel van de route mag ook. (Ik wil absoluut niet alles gepland hebben, maar wel een aantal punten hebben, waar ik sowieso naartoe ga.)
Ik heb geen moeite om 2-3x in de week lange rijdagen (max 600km) te maken, dat is in de US goed te doen, ook alleen.

Ik weet dat hier genoeg mensen zitten, die veel vaker in Amerika zijn geweest dan ik, zie jullie reacties daarom ook graag tegemoet.


Groeten,
John
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door Marcopstal »

Je mag geen 3 maanden op reis in de VS. Het maximum is 90 dagen en veiligheidshalve maak je er best 89 dagen van.

Anders heb je een visum nodig, doch dat zou ik afraden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door Njit »

Mooie plannen!
wainsie schreef:Amerika is Amerika en het is gewoon supervet, vandaar dat ik 3 maanden wil gaan.
Klein maar niet onbelangrijk detail. Het maximale aantal dagen wat je zonder visum kunt doen is 90 dagen. 3 maanden is langer.
Je dient je strict aan deze 90 dagen te houden. Een overstay wordt je streng aangerekend!
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
wainsie
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Amersfoort

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door wainsie »

Hahaha,

Ja, no worry...

Die drie maanden is gebaseerd op de maximale geldigheidsduur (per keer) van de ESTA.

Het zal dus 88 dagen of zo zijn.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door Njit »

We waarschuwen liever een keer teveel, hebben het helaas meerdere malen mis zien gaan op het forum :shock:
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door PSVwally »

Het is wel van belang in welke periode je wilt gaan. Het stuk Wyoming (Yellowstone, Big Horn, Black Hills) waar je het bv over hebt is eigenlijk pas vanaf eind Mei echt goed te doen. Beter nog begin Juni.

Maar met 88 dagen kun je een geweldige trip maken hoor :thumbup: Ik ben jaloers.
Gast

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door Gast »

Hier een mooie link over dwars door de VS trips: http://roadtripusa.com
wainsie
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Amersfoort

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door wainsie »

Hoi allemaal,

Dank voor de informatie, daar kan ik in ieder geval al wat mee.

De tijd kan ik bij een sabbatical zelf kiezen, maar zal ergens tussen mei en september zijn, beetje kijken hoe ik de route inricht.
(Ik heb geen probleem met hitte, wel met kou, hahaha.)

Budget deel ik nu heel grofweg als volgt in, ook gebaseerd op vorige roadtrips:
- €30 hotel / nacht.
- €50 auto / dag.
- €50 uitgaven.

Ik weet dat de hotels meestal $50-$60 kosten, maar zal een deel gratis kunnen boeken, dit omdat ik voor mijn werk ook veel reis en daarmee gratis hotelovernachtingen spaar.

Is dit budget voor jullie realistisch? Weet dan de een meer dan de andere uitgeeft, uiteraard.


Groetjes,
John
lynn
Amerikafan
Berichten: 228
Lid geworden op: 06 mar 2011, 18:29
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door lynn »

Wij waren dit jaar gemiddeld rond de $100,- kwijt voor overnachtingen. Soms meer, soms iets minder. We hebben wel veel parken bezocht en daar ook overnacht en dan ben je vaak wel wat duurder uit. Onze goedkoopste overnachting deze reis was $70,- en dat was in Nebraska, in the middele of nowhere :wink:
Maar wat een geweldig plan, 3 maanden usa! Ben vet jaloers!!
Succes met plannen

Gr Lynn
wainsie
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Amersfoort

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door wainsie »

Hoi hoi,

Ik heb de hotels "on the road" voor ca. $50-$55 kunnen regelen, maar je hebt gelijk, in de steden heb ik ook meer betaald. Dit moet ik dus inderdaad iets naar boven zetten. (Of in een Hostel slapen, dat zou ook nog kunnen, ben wat dat betreft niet veeleisend.)

Er zit ook verschil tussen de Staten, volgens mij, Oostkust was duurder dan Westkust...

Heb net heel erg grof een route in elkaar gedraaid, zie hieronder. (Heel erg grof;))
Het lijkt mij te doen in de tijd die ik heb, maar schieten mag en als iemand andere plekken weet, graag, daarvoor post ik het ook hier...

Het totaal van onderstaande route is ongeveer 13-14.000km, maar het is kortste weg, laten we het even afronden naar 16.000km. (Iets minder dan 200km/dag, als ik van 85 dagen uitga.)

Vliegen naar Miami (op en neer naar de Keys) --> New Orléans --> Mississippi op tot Minneapolis (alleen met uitstapje naar Nashville) --> Yellowstone / Big Horn Mountains --> Highway 83 naar het Zuiden door South Dakota - Nebraska - Kansas naar Texas tot Corpus Christi --> door Texas naar Tombstone --> Phoenix --> Santa Fe --> Colorado Springs --> Salt Lake City --> Las Vegas.
(Ik bezoek ook de NP's, maar die geef ik hier even niet aan.)

Elke dag vanaf nu €5 voor benzine sparen, hahaha!


Groetjes,
John
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door Mrvanilla »

Alles is natuurlijk persoonlijk. Maar als ik drie maanden naar de States zou gaan (wat dus echt wel een droom is :mrgreen: ) zou ik het niet zo doen. Je wilt van New Orleans de Mississippi al the way naar Minneapolis rijden. Dat is een km of 2000, veelal door het midwesten waar echt heel weinig te zien is. Lijkt mij zo zonder van de tijd. Daarnaast kom rij je dan een stukje westelijk om weer naar het zuiden af te zakken, zover dat je weer relatief om de hoek bij New Orleans weer uitkomt!

Ik zou dan eerder denken aan een cross country trip of een route waarbij iets meer logica zit zodat je je tijd beter kan besteden. Wat zijn voor jou bijvoorbeeld absolute musts?

Qua budget hangt het er ook erg vanaf in welke periode je gaat (qua accommodatie).
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door PSVwally »

Vliegen naar Miami (op en neer naar de Keys) --> New Orléans --> Mississippi op tot Minneapolis (alleen met uitstapje naar Nashville) --> Yellowstone / Big Horn Mountains --> Highway 83 naar het Zuiden door South Dakota - Nebraska - Kansas naar Texas tot Corpus Christi --> door Texas naar Tombstone --> Phoenix --> Santa Fe --> Colorado Springs --> Salt Lake City --> Las Vegas.
grofweg dus iets als dit?
ff4.JPG
Ik zou wel vanaf Minneapolis al door oa Badlands en de Black Hills rijden en dan via Devils tower, Bighorn NF, Cody en de beartooth highway (als het open is, want je periode is mij nog onduidelijk) naar Yellowstone rijden. En dan daarna via Grand Teton al naar Salt Lake City en vanuit daar via de rocky mountains richting Denver en Colorado Springs en vanuit daar omlaag rijden.

Verder moet ik wel zeggen dat als ik alleen zou gaan ik het avontuur op zou zoeken en niet allen de gebaande paden neem. Ik probeer nu al tijdens mijn reizen zo weinig mogelijk de snelweg te nemen, maar meer de binnenwegen. Maar het ziet er verder wel uit als een leuk mooi avontuur
Gast

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door Gast »

PSVwally schreef:Verder moet ik wel zeggen dat als ik alleen zou gaan ik het avontuur op zou zoeken en niet allen de gebaande paden neem. Ik probeer nu al tijdens mijn reizen zo weinig mogelijk de snelweg te nemen, maar meer de binnenwegen. Maar het ziet er verder wel uit als een leuk mooi avontuur
De Great River Road gaat voornamelijk over binnenwegen, dus qua avontuur zit dat al goed.
wainsie
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Amersfoort

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door wainsie »

Hoi hoi,

Ik ben zelf ook niet zo van de autowegen rijden, zolang ik maar weet waar ze ongeveer zijn. Gewoon hit the road en zien waar ik uitkom, daar zal inderdaad best af en toe een stukje autoweg bijzitten, maar het is inderdaad niet de bedoeling hier al teveel gebruik van te maken.

Het zien waar ik uitkom, heeft er ook mee te maken, dat ik vooraf geen hotels boek, wellicht de eerste 2-3 nachten, maar dat is het dan ook. Sowieso, dit is in Amerika niet echt een probleem.

Mijn budget zal maximaal €12.000 - €15.000 zijn, erg afhankelijk hoe het sparen gaat.

Mijn absolute musts:
Everglades - Key west - New Orléans - Mississippi Delta - Nashville - Black Hills / Big Horn - Yellowstone - het oude wilde westen (daar was ik als kind super gefascineerd door, is nooit helemaal weggegaan;)) - San Antonio - Tombstone - Las Vegas - NP's, dit zijn er wel een aantal.
(Uiteraard ben ik er nu ook nog wel wat vergeten.)

Maar het gaat ook om de belevenis van de road trip, zoals hierboven al aangegeven.

Vraagje: waar vind ik het oude wilde westen vooral? (Cowboys en Indianen, hahaha...)

Periode ben ik flexibel in.


Groetjes,
John
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door LittlePhoenix »

Het oude wilde westen vind je op je tv :wink:

Cowboys hebben we hier zat, maar ik moet nog steeds lachen als ik een cowboy zie die even pauze neemt om z'n email te checken op z'n mobiel. Of een paard in de drive thru, blijf ik ook prachtig vinden!
Ons kleine stadje is trouwens leuk als je in de buurt van San Antonio bent. Bastrop heeft een prachtig (maar erg klein natuurlijk) stadcentrum. Most Historical Town in Texas of zoiets. Lockhart is ook mooi, prachtig centrum, en lekkere BBQ - BBQ capital of the world.

Maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met geen autowegen willen rijden? Wil je alles off road doen? Dat mag namelijk niet, het is hier toch ook wel de bedoeling dat je op de weg blijft. Of bedoel je snelwegen?
Gast

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door Gast »

Volgens mij wil hij voornamelijk op tweebaans wegen reizen.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door PSVwally »

Idd, zo weinig mogelijk highways of interstates. Maar zoveel mogelijk de binnenwegen. Op sommige olekken kun je beter wel deze wegen pakken en een stuk doorrijden.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door jetusa »

Gaaf hoor!
En leuk zo'n aparte route, natuurlijk zijn er delen waar er weinig te zien is, maar ook dat heeft zijn charme (vind ik). De leegte, het oneindige landschap.
Wat betreft de tijd wanneer je wilt gaan: je geeft aan tussen mei en september, dan zou ik kiezen voor mei, juni en juli om op die manier de drukste periode (augustus) ter vermijden. Misschien zelfs wel in april vertrekken, je begint immers in Florida en daar is de temperatuur al goed, tegen de tijd dat je bij Yellowstone komt zal de sneeuw daar wel weg zijn en de wegen open, op die manier ben je eind juni in het zuid-westen en is het daar nog niet te warm en te druk.
Over de route gesproken: auto huur beginnen in Miami en eindigen in Las Vegas, is dat een beetje betaalbare one-way?
Hotels zijn stuk prijziger geworden dan "vroeghur" , weet niet hoe lang het geleden is dat je geweest bent, maar de Howard Johnsons voor 45 dollar bestaan niet meer. Zelfs ergens in the-middle-of-nowhere betaalden wij in 2013 rond de 70 euro voor een Days-inn dat er op de foto nog wel mee door kon maar in het echt niet aantrekkelijk was. Het was dat we al hadden geboekt en laat aankwamen en geen zin hadden om te gaan zoeken, maar ik was er op de bonnefooi niet gestopt.
Als je alleen reist, het avontuur aangaat en je budget onder controle wilt houden is couch-surfing misschien een optie? https://www.couchsurfing.com
Of hostels inderdaad. In Canada heb je de organisatie HiHostels, degene die ik gezien heb, doen niet onder voor een hotel. Weet niet of ze die "keten" in US ook hebben. Daar zijn natuurlijk wel de YMCA's.
wainsie
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2014, 20:14
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Amersfoort

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door wainsie »

Wat is in jullie ogen de juiste tijd om deze reis te doen?

Stel:
Miami - Minneapolis in 28 dagen.
Minneapolis - Montana/Noord-Zuid Dakota en Wyoming in 1 maand.
Texas en omgeving Las Vegas (alle NP's) in 1 maand.

Bij een sabbatical kan ik in principe altijd weg, kwestie van op tijd aangeven.

Zit zelf te denken aan augustus - september - oktober, of alles 1 maand eerder.


Thanks again;)
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 3 maanden door Amerika reizen.

Bericht door PSVwally »

Onthou dat je bij RMNP, Yellowstone, Grand Teton en evt. Glacier van eind September tot begin Juni wel kans hebt op sneeuw. Er kan dan wel zijn dat alle parkingangen open zijn, maar dat diverse wegen ( trail ridge road, dunraven pass, Beartooth highway, going-to-the-sun toad bijvoorbeeld) nog gesloten zijn. Ik zou daar echt pas op zn vroegst midden Mei en op het laatst midden September willen zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer