Welke stad in Californië kun je aanraden?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
hemmie
Amerika-expert

Re: Welke stad kun je aanraden?

Bericht door hemmie » 23 jul 2015, 18:18

Ah, goede scholen op die manier, dat is een heel ander geval natuurlijk. Dan zou Austin ook wel wat kunnen zijn inderdaad, is wel een universiteitsstad volgens mij.

En als je nu in een iets minder populair gebied gaat wonen heb je ook niet zo'n groot huis nodig.Al die Nederlanders die jullie in Florida kwamen opzoeken zullen niet altijd nog zo enthousiast zijn als je ergens anders woont ;-)
Terug in Texas!

kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons » 23 jul 2015, 20:57

Hi Hemmie,

Ja ik ga momenteel naar community college, maar wil naar de universiteit in een andere staat. Helaas in de meeste staten moet ik eerst wachten to ik een jaar ben ingeschreven in de staat voordat ik me kan inschrijven, tenzij is out-of-state- tuition betaal, wat meestal 3-6x duurder is.

Dat is inderdaad ook een reden waarom we nu willen downsizen. Omdat we de meeste ''drukte'' al hebben gehad. We hebben momenteel 5 slaapkamers en 3 badkamers en hebben elke kamer wel gevuld gehad (tegelijkertijd). Dus we zijn nu wel klaar voor een 3 kamer appartementje ofzo.

Austin leek me leuk en heb een SUPER gaaf filmpje gezien over Seattle op Youtube, ik was echt SOLD! Maar toen keek ik weer andere filmpjes en toen het weer wat tegen. Dus we zullen gewoon ernaar toe moeten en kijken hoe het ons persoonlijk bevalt. Gelukkig zitten mijn man en ik met al dat soort prioriteiten wel op 1 lijn. Het enige verschil is dat hij graag 4 seizoenen wil en ik niet echt. Maar ik weet dat dat wat moeilijker wordt buiten Florida.
I have no special talents, I am only passionately curious.

Gast

Bericht door Gast » 23 jul 2015, 21:31

Is terug naar Nederland misschien een idee?

Kleinschalig, zelfs in de steden
Lekker fietsen
Goede scholen
Liberaal

:D

kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons » 23 jul 2015, 21:58

Hahaha, driftkop! Ik heb Nederland geen moment gemist en ben ergens blij dat ik daar niet meer zit.
Ik mis alleen een broodje kroket met een raspatatje mayo pinda hahaha

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 23 jul 2015, 22:01

Nou ja, alle zuidelijke staten hebben natuurlijk wel seizoenen, maar de winters zijn niet echt koud. Maar beduidend kouder dan de heel hete zomers. Ik vond de seizoenen in Houston echt een verademing na 4 jaar in India. Daar was het het hele jaar door warm, en was het enige opvallende 'seizoen' de monsoon. Hier in Rio ook weinig seizoenen, eigenlijk een perfect klimaat, maar ik vind het weer hier zooooo saai!
Terug in Texas!

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 23 jul 2015, 22:09

Hahaha, dat was mijn eerste reaktie ook - maar die heb ik niet gegeven want dan zou iedereen meteen roepen: 'daar heb je haar ook weer !'
Kimberley's man is USer en werkzaam in IT/tech, dan heb je toch in de US meer kansen.

Overigens, ziektenkosten zijn een blijven een probleem in de US.
Als men kiest voor een variant met lage premies en hoog eigen risico - dat kan behoorlijk tegenvallen.
Wij hebben altijd gekozen voor de duurste variant, de buy-up PPO.

Het probleem van werknemers met hoge kosten zelf is dat het de premies voor iedereen bij het bedrijf waar hij/zij werkt, aanzienlijk kunnen doen stijgen.
Vandaar dat men oplossingen zoekt. Van een 401-k kan geld worden opgenomen voor onverwachte medical problems zonder dat er boete betaald moet worden. Zeker als de werkgever stevige bedragen heeft gematcht, lijkt me niet zo onredelijk dat mensen zelf (mee)betalen in gevallen zoals jij noemt.

smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant » 24 jul 2015, 06:45

Wat dacht je van Richmond, VA? Dat is toch ook een (steeds) progressief/ver (wordende) stad die niet al te zeer aan de prijs is. Je zou ook om en nabij het Research Triangle park in NC kunnen kijken, al heb ik begrepen dat dat toch nog vrij 'suburban' is - echt lekker fietsen wordt jet hem dan dus niet.

Pittsburgh, PA zou je ook nog kunnen overwegen. Zit wel in de lift, qua vastgoed, maar is nog steeds goed te betalen. Is misschien wel koud voor je, in de winter.

kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons » 24 jul 2015, 15:39

Hi USInsider,

Ik ben het met je eens, maar als je een nieuw leventje wil vieren met medical bills up to the roof, dat lijkt me zo moeilijk en onredelijk. Als je zwanger raakt hoop je op een goede gezonde zwangerschap. De vrouw heeft een boek erover geschreven, ik kan alleen even de titel niet meer vinden. Maar goed, op zulke dingen kun je alleen maar wensen en hopen in het leven. En positief blijven.

Hi smittenimigrant,

ik moet eerlijk zeggen dat het me niet zo trok. Ik heb behoorlijk wat informatie opgezocht over deze staat, omdat een vriendin van mij daar heeft gewoond en het erg naar haar zin had. Maar voornamelijk omdat haar familie hier woont. Philadelphia hoor ik wel leuke dingen over, maar toch niet helemaal wat ik zoek. En inderdaad KOUD!!!

JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA » 24 jul 2015, 18:47

Ik lees al even mee met dit draadje... maar nog niet gereageerd:

Ik heb een half jaar in Austin, TX gewoond en vond het helemaal geweldig. Wat pluspunten (uit mijn persoonlijke ervaring):
- heel fijn weer in de regel, maar wel warm/vochtig in de zomer met 100+ graden F (maar als ik jou zo hoor vind je dat geen probleem), nagenoeg geen winter (en als het wel kouder is 's ochtends is het rond de middag alsnog vaak een fijne 25 graden C.). Daardoor is het wel een uitdaging wat je aan moet, en is het vaak een dingetje van jasje-aan-als-je-naar-binnen-gaat ivm airco in plaats van andersom. Je hebt wel seizoenen, maar de verschillen zijn niet zo groot en het gemiddelde ligt gewoon hoger (ik heb daar echt eind januari in de zon liggen bakken... heerlijk),
- er is ZOOO veel te doen in Austin: echt heel, heel veel muziek (5th en 6th street, Austin City Limits, SXSW), elke dag is er live muziek ergens,
- er is super veel cultuur, veel outdoor kunst als muurschilderingen, galerieen etc.,
- er zijn veel (ook goedkope) goede, gezonde (!) restaurants, farmer's markets en winkels (NB: WholeFoods is hier gestart, en je hebt ook diverse Nature's Market/Valley met veel organic spullen (of zoiets, naam niet helemaal zeker) maar ook bij de plaatselijke HEB kun je voldoende 'goed spul' vinden).
- de wijk rond South Congress is gewoon super met allerlei leuke winkeltjes (geen ketens, keep Austin weird),
- ik vind de mensen erg vriendelijk en behulpzaam,
- het Ladybird lake met Barton Springs en Zilker Park geeft een hoop natuur in de stad en verkoeling in Augustus,
- Austin is een het is een sportieve stad met z'n eigen marathon, en uitgebreid fietsnetwerk (dankzij Armstrong)
- qua liberaal: en het is gewoon ' fijn maf' (denk aan het massaal vieren van Ieoor's birthday - die van Winnie de Poeh, ja echt). Geestverruimende middelen zijn nog net niet alom verkrijgbaar maar niemand kijkt er raar van op. Same-sex marriage, interracial e.d. is totaal geaccepteerd. Ik kreeg een nog liberaler gevoel bij die stad dan Amsterdam - het moet niet gekker worden zeg... ;-)
NB: Buiten Austin wordt Texas al gauw 'eng' (dan heb ik het niet over steden als Houston en San Antonio, maar die dorpjes in the middle of nowhere. Austin is 'a speck of blue in a sea of red'.
- UT Austin is heeeeeel goed, maar mochten zij te duur zijn met tuition, zijn er ook andere universiteiten in/rond Austin die weliswaar wat lager staan aangeschreven op diverse onderzoeks- en MBA rankings maar ook absoluut prima zijn (ik werk zelf in de universitaire wereld),
- De burnt orange getinte UT Longhorn cultuur is ook best aardig en geeft een hoop vertier in de stad. Ben je student aan UT heb je het voordeel dat je gratis (geloof ik) kunt sporten en geloof me, ze hebben VEEL gyms en zwembaden daar...
- Openbaar vervoer (bussen): dikke prima dichtbij downtown (en grotendeels gratis voor studenten). Ga je verder van downtown heb je niet meer iedere 5 minuten een bus, maar nog steeds wel regelmatig. Austin is wel heel erg 'spread out' gebouwd en groeit als een malle, dus je kunt zo 25 minuten moeten rijden tussen downtown en een verre suburb. In zo'n suburb heb je weer je 5 slaapkamers. Ga je dichterbij het centrum zitten, dan kun je voor minder geld een driekamer appartement hebben. Ik vond het heel erg betaalbaar destijds. Ze hebben mij destijds gewaarschuwd: ga niet te ver ten oosten van de i35 zitten ivm hogere crime rate (voortkomend uit segregatie, latinos... een lang en totaal oneerlijk verhaal, maar goed, zo is de situatie).
- Natuur e.d., mocht je dat interessant vinden: je hebt een aantal mooie state parks in de omgeving, zoals Hamilton Lake Park en Enchanted Rock, die ik je van harte aanbeveel. Prima voor hiking en camping! :-)
- van het Austin airport zijn (of waren) er zelfs directe vluchten naar Amsterdam, mocht dat belangrijk zijn.
- o ja. Dell heeft een hoofdkantoor in Austin, maar dat wist je vast al wel!

Voor mij zijn de enige nadelen van Austin:
1) de hitte in augustus,
2) mocht je in een oud huis terechtkomen met suboptimale isolatie, dan heb je het risico dat er 'palmeto bugs' je huis binnenkomen (dat is dus een liefkozende naam voor de Amerikaanse kakkerlak, 7 cm groot, vliegend, niet grappig). Ik woonde in zo'n oud huis en had er zo nu en dan last van, maar een vriendin die in een suburb in een new development woonde had ze nog nooit binnen gezien. Ik heb ook wel eens schorpioentjes gezien, ook iets minder. Daar tegenover staan wel weer hele mooie vogels (cedar waxwings, cardinals, kolibries) maar die zul je in FL ook wel hebben :-)

Ik ben in een tiental Amerikaanse steden lang genoeg geweest om er wat zinnigs over te zeggen, maar voor Austin zou ik meteen m'n koffers pakken en verhuizen. Geweldig. I'd move in a heartbeat! Succes met je beslissing!
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard

Dulles
Amerikakenner

Bericht door Dulles » 24 jul 2015, 20:13

Austin komt wel regelmatig in het nieuws vanwege extreem slecht verkeer (te weinig infrastructuur). :mrgreen:

JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA » 24 jul 2015, 20:53

Slecht verkeer heb ik niet zo ervaren - als echte hollandse meid fietste ik overal heen - maar ik kan me voorstellen dat de stad er moeite mee heeft om de snelle stadsuitbreiding bij te benen qua infrastructuur. Ik woonde er in 2011 en ben er in 2012 nog weer teruggeweest en toen is het me niet opgevallen. Hoewel: tijdens SXSW was het inderdaad heel heel heel druk. Logisch.
Het is natuurlijk ook belangrijk wat je referentiekader is. Destijds buiten mijn half jaar in Austin woonde ik in Nederland, in de Randstad, en stond dagelijks twee uur in de file. Ik was dus wel wat files gewend (en zie nu nooit meer in het rustige State College, Pennsylvania). Ik word nu al kriegel van een vertraging van tien minuten... Qua rijstijl en drukte is Austin nog niet zo slecht: ik reed een week geleden weer van oost naar west door NYC en zo erg is het echt in Austin TX niet (gelukkig maar).
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard

kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons » 24 jul 2015, 22:37

Hi JohannaPA,

Bedankt voor je uitgebreide bericht! Hele goede informatie!
Ik heb inderdaad geen moeite met vochtige hitte (ik heb tropenbloed). Ik moet zeggen dat we afgelopen winter het hier best koud hebben gehad. We hebben een aantal dagen gehad van 0 en -1 graden, maar dan de volgende dag is het weer ineens 20. Maar voor mij persoonlijk heb ik het liefst 25+.

Ik hou van live muziek, cultuur, lekker eten en GEZOND eten. Wij waarderen de kwaliteit van producten/smaak heel erg. Wij zullen (no offense to those who do so) NOOIT McDonalds eten hier. Wij hebben geen probleem om iets meer uit te besteden aan kwaliteit restaurants of supermarkets. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Ik hou van coffeeshops (de Amerikaanse, de Nederlandse is net iets anders haha) en lunchrooms waar je lekker op een terrasje kunt zitten en mensen kijken, dat is voor mij ultiem relaxen met een vriend of vriendin.
Nou heb ik hier in Tampa vrij veel moeite om goede vriendschappen op te bouwen, mensen zijn hier nogal flaky. Alles is altijd OH WE SHOULD HANG OUT, DO THIS MORE OFTEN, OH I MISS YOU, WE SHOULD WE SHOULD WE SHOULD. Maar het komt er nooit van of ze zeggen op het laatste moment af en laten je zitten met een voor, hoofd en nagerecht. Very unfortunate. Ook staan mensen hier heel raar op te kijken als je ze hulp aanbied. Ook heb ik nooit echt hulp aangeboden gekregen. Als ik oudere mensen met hun boodschappen tassen zie slepen, help ik ze graag. Kleine dingetjes, maar helaas is niet iedereen zo. Ze kijken liever.

Ik ben blij dat same-sex marriage en interracial marriage is geaccepteerd, want daar zie ik hier nog niet heel veel van helaas. Wij hebben een uitgaanswijk waar veel homo georiënteerde barretjes zitten, en dan zie je mensen die hun plezier helaas moeten verpesten.
Ook hebben wij veel last gehad van discriminatie helaas. Mijn man is zwart en ik ben half zwart half wit (zoals ze hier de opties geven op formulieren). Ik heb allerlei dirty looks gekregen en zelfs een vrouw gehad die op mn schoenen heeft gespuugd. Het is zo jammer dat mensen zo denken, maar goed, we move on.

Mag ik vragen wat je precies bedoelt met ''eng''? En hoe ervaar je dat? Voel je dat je restricted bent? Dat je misschien in sommige gebieden absoluut niet kan komen?

Gaat het openbaar vervoer ook naar de suburbs? Want hier hebben wij alleen downtown bussen, maar niks gaat naar onze suburbs. Zou het mogelijk zijn om zonder auto te kunnen leven daar?

He bah, schorpioenen, mijn buurman is een keer gebeten door 1tje hier. En heb 1x 1 gezien op de straat, mijn man stapte er bijna op, kon hem nog net opzij duwen. Je zult daar ook wel meer ratelslangen hebben, denk ik?

Wij hebben hier ook best veel ''last'' van slangen en kakkerlakken. Absoluut niks om aan gewend te raken haha.

Leuk om zo van je te horen :)

clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 » 26 jul 2015, 18:05

kimberley_brons schreef:
hemmie schreef:Als je van grote steden houdt, dan moet je wel in gedachten houden dat je juist in die grote steden waarschijnlijk niet dicht bij het centrum zult wonen, zover die steden al een 'hip' centrum hebben. Maar veel steden hebben natuurlijk wel een hippere wijk net buiten het centrum, dan zou je daar eens naar kunnen kijken. In Houston heb je bijvoorbeeld the Heights, ben er zelf niet bekend mee, maar daar zul je op zich best wel wat vinden van wat je zoekt. Maar ik vermoed dat daar dan ook weer een prijskaartje aan hangt.
Ik zou eens nagaan of andere steden met een klimaat dat je aanspreekt ook zo'n wijk hebben.

Verder denk ik dat je ov-eis ook wel een lastige zal zijn, er zijn natuurlijk maar weinig grote steden in de VS met echt goed ov.
Ja klopt inderdaad, maar het zou leuk zijn om op loopafstand of fietsafstand van zo een centrum te kunnen wonen. Mijn oog lijkt te vallen op Atlanta, maar helaas is de crime rate 38% meer dan in Tampa. En in sommige plekken hier voel ik me niet altijd veilig. Wij wonen in een goede buurt, met veel security, gated community en wij zijn ook members van de neighborhood watch, dat allemaal geeft wel een goed gevoel.
Een voordeel met Atlanta is, dat de huizen daar goedkoper zijn. Je krijgt meer voor je geld. Dus we kunnen eventueel dezelfde grootte van het huis behouden, en een stuk minder betalen EN nog in een goede buurt.

Het lijkt daar ook vrij bruisend, veel voor jongere (gekleurde) mensen, en er is wel wat OV, maar ook niet GEWELDIG. Zijn er mensen hier met ervaringen in Atlanta?
Ik denk dat je teveel waarde hecht aan die crime rates. Je hebt in Atlanta toch ook goede buurten met veel security en gated communities? Bovendien concentreert de meeste criminaliteit zich in bepaalde wijken waar je over het algemeen toch niets te zoeken hebt. OV wat er is is volgens mij wel oke, maar de MARTA komt lang niet overal (als in: hele wijken worden overgeslagen).

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 26 jul 2015, 22:00

Ik woon hier inmiddels meer dan 20 jaar en kontakten met USers, nee. Nooit gehad. Maar ik heb ook niet mogen/kunnen werken.
Mijn man heeft blijvende contacten met oud-collega's - gaat nog regelmatig met een groep uit lunchen enz.

In de US heb je kontakten dankzij familie, collega's, geloofs/kerk-genoten, of in een club met mensen met soortgelijk interesses, of via vrijwilligers-activiteiten.
In de US moet ieder vechten voor zijn bestaan, derhalve besteedt men zelden/geen tijd aan iemand 'aan wie men niets heeft'.
En velen hebben domweg geen tijd voor iemand buiten de eigen kring.

Verwacht niet dat je bij USers thuis zult worden uitgenodigd - tenzij daar bijeenkomsten van de club zijn - of dat men (spontaan of afgesproken) bij jou op bezoek zal komen.
USers zijn snel van beloven - als jij iets graag schijnt te willen - maar men is niet van plan de belofte ooit na te komen. Eerlijkheid kan pijnlijk zijn en alles wat enige energie kost, daar zeilt men bij voorkeur omheen.
Verwacht niet te veel - dan valt alles wat je wel krijgt mee. USer bedoelen veel van wat op ons kwetsend overkomt, niet zo.

En ja, er zijn uitzonderingen ! Ik heb hier en daar leuke buren gehad. En nu en dan schatten van mensen mogen ontmoeten.
Laatst gewijzigd door USInsider op 27 jul 2015, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.

JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA » 27 jul 2015, 00:08

Hi Kimberley,

toffe reactie :-)

ik merk dat ik ook hier in State College erg fijn woon als ik jouw verhaal zo hoor. Ik woon hier nu ruim anderhalf jaar, en heb zeker met een aantal mensen een hele, hele goede band opgebouwd. Granted, een aantal daarvan zijn immigranten (uit India - gek genoeg match ik daar heel goed mee) en ook met een aantal mensen uit Pennsylvania zelf. Veel daarvan werken wel weer in de universitaire wereld - maar ook niet allemaal. Een paar maand terug merkte ik heel goed hoe ik op mijn vrienden hier kon terugvallen, toen mijn kerel onverhoopt voor ogenschijnlijk wat ernstigs maar wat later bleek waarschijnlijk onschuldig naar het ziekenhuis moest. Ik heb ook echt een paar mensen hier die ik midden in de nacht kan bellen bij nood, en andersom. Echt mijn standby-familie. En ja, wij worden wel uitgenodigd bij US-ers thuis, en komen ook soms 'op de pof' langs (en dat is prima) en dat gebeurt ook andersom. Mazzel, denk ik. In Austin had ik daar ook een paar goede vrienden - waar ik nog steeds contact mee heb, overigens.
We live in a bubble, zeggen ze hier. Zeer lage crime rate, housing zeer betaalbaar, mooie natuur, zeer lage werkloosheid... maar wel strenge winters (en daar moet jij niets van hebben ;-) ).

Anyhow - jouw vragen:

1) Wat bedoel ik met 'eng': mensen die superachterdochtig zijn als het gaat om liberale en progressievere overtuigingen als homo-huwelijk, abortus, euthanasie, zelfs zaken als seks voor het huwelijk, interracial huwelijk, dat soort dingen. Mensen die hun gun 'ready' in hun pickup truck hebben. Dat volk waar je van weet dat ze eigenlijk voor de KKK zijn, zou die er in de buurt zijn. Ik kwam mensen tegen die het echt niet begrepen dat mijn kerel en ik na 15 jaar samen nog steeds niet waren getrouwd en dat vrienden kinderen hadden terwijl ze nog niet getrouwd waren... We lived in sin, apparently.
Sorry overigens voor mijn directheid/politieke ongevoeligheid – maar het verschil met Austin is gewoon levensgroot. Ze zijn daar erg open, positief, staan open voor heel wat ways of living, daarbuiten is dat gewoon heel wat minder. Als je dat van tevoren weet, is het prima, Austin is groot genoeg om je te vermaken.
Disclaimer: dat soort stadjes heb je hier in Pennsylvania ook hoor, en helemaal in staten als North Carolina en South Carolina. Brr…
Aan de andere kant heb je dus ‘enge’ wijken in Austin waar er heel veel criminaliteit is (en werkloosheid e.d.), east of i35. Wel goedkoop wonen daar, maar ik raad dat stuk je heel hard af.

2) Openbaar vervoer: kijk daarvoor op de site van Capital Metro (www. Capmetro.org) voor kaarten e.d. Je kunt bijna overal wel met bussen komen, maar soms duurt het langer dan in andere delen. Bussen hebben overigens een rek voor fietsen voorop, dus je kunt deels fietsen/deels bussen, mocht je dat willen.

3) Ratelslangen: ja, slangen (ratel weet ik niet precies) heb ik daar ook wel eens gezien, maar daar werd niet heel erg raar over gedaan. Hier in Pennsylvania hebben we ook slangen (ratel, en ook Northern Racers, zag ik laatst zelf), en volgens mij zitten er ook zelfs ratelslangen op de Veluwe, dus zo heel ‘eng’ zijn ze niet! ;-)

Succes met het verder orienteren!

Dulles
Amerikakenner

Bericht door Dulles » 27 jul 2015, 01:51

De Veluwe heeft een kleine (teruglopende) populatie adders; geen ratelslangen.

JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA » 27 jul 2015, 04:33

Aha. Adders op de Veluwe... moet zeggen dat ik in Nederland ook nog nooit een slang in het wild heb gezien :-) Dank Dulles!
En die slang in Austin die ik zag was vast ook wel een andere... (ik weet meer van vogels dan van slangen). Hij was bruin, een dikke anderhalve meter lang en een pols dik... en ook rap weer vertrokken, gelukkig. Ik heb er wel vaak vervelde slangenhuid zien liggen. Heb ook geen idee welke soort dat wel en welke dat niet doet.
In ieder geval zou ik me niet laten tegenhouden door slangen, die zitten op zoveel plekken, en zijn vaak banger voor jou dan jij voor hen!

Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido » 27 jul 2015, 05:11

kimberley_brons schreef: Het lijkt daar ook vrij bruisend, veel voor jongere (gekleurde) mensen, en er is wel wat OV, maar ook niet GEWELDIG. Zijn er mensen hier met ervaringen in Atlanta?
Ik schreef al in een ander topic, dat Atlanta een grote stad is, met (inclusief de voorsteden), bijna zes miljoen inwoners. En er is niet een centrum, er zijn er meerdere. En die hebben allemaal een ander karakter, en persoonlijk spreekt me dat zeer aan. Het is een melting pot, al is de meerderheid African American. Maar doordat veel mensen niet hier vandaan komen, heeft het een open karakter, en is het niet echt een "Southern" stad. Het is er ook duidelijk liberaler dan elders, met bv een zeer grote gay community.

De crime rates zijn wat ze zijn, maar ik zou er ook weer niet teveel waarde aan hechten. Het zijn gemiddelde waarden, en dus zijn er grote verschillen. Ik woon zelf in Midtown, en dus in het hartje van de stad, en heb nog niet iets meegemaakt. En ik loop hier ook gewoon over straat 's avonds laat. En ja, er zijn zeker wat mindere wijken, maar het zijn ook weer geen plekken waar de politie zich niet durft te vertonen of iets dergelijks. Maar ja, het is geen dorp en dus gebeurt er weleens wat. Maar ik ken hier niemand die in een gated community woont, het is volgens mij ook echt niet nodig.

Werkgelegenheid is hier goed, er komen elk jaar nog steeds zo'n 200.000 mensen bij, en die komen omdat er banen zijn. En dat was zelfs tijdens de crisis zo. Verder is er een hoop te doen: elke dag zie ik bv nieuwe restaurants erbij komen. Ik eet graag gevarieerd en gezond en dat kan hier ook. Fastfood eet ik praktisch nooit. Er is ook een forse Hispanic, Braziliaanse en Koreaanse gemeenschap, en dus zie je dat soort keukens ook veel.

Het weer kan voor sommigen een nadeel zijn, maar voor mij is het dat niet. Ik hou van warm weer, en hoewel ik best wil toegeven dat juli en augustus misschien wat te vochtig en warm zijn, het voorjaar en najaar daarentegen prachtig zijn. Er is een winter, maar net als je daar klaar mee bent, is het ook alweer februari en wordt al lekkerder. Hoe dan ook zijn de winters soms fris, maar bijna altijd zonnig en zonder al teveel wind. Maar ik kan persoonlijk goed tegen warmte en slecht tegen kou, dus zit ik hier wat dat betreft goed.

Na deze salespitch zijn er ook wel wat nadelen, en dat is dat er weinig historie is. En dat heb je in Boston, NYC of Chicago natuurlijk wel. Verder vind ik het persoonlijk jammer dat Atlanta niet aan zee ligt, maar dat zij zo. Daar staat tegenover dat het vliegveld van Atlanta het grootste ter wereld is, en dus kun je overal gemakkelijk komen: of dat nou NL is, of ergens anders in de VS. En dat is ook wat waard. Dus ja, al met al woon ik er met heel veel plezier en ben er nog lang niet uitgekeken. Ik ben er min of meer per ongeluk terechtgekomen, maar ik kan me niet indenken waar ik in de VS liever zou wonen. Ik ben geen type voor de westkust, al vind ik het leuk om te bezoeken, en ben ook verwend geraakt door het voordelige "cost of living" hier. En daardoor vallen veel plaatsen ook al af. En ja, dan dus het weer: ik denk niet dat ik ooit nog zes maanden winter en sneeuw wil beleven... 8)
"Keep Georgia On Your Mind"

kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons » 27 jul 2015, 15:20

@USInsider: Klopt inderdaad, mensen zijn hier wat meer op zichzelf aangewezen en wat drukker met hun eigen leven bezig. Ik word hier en daar wel eens uitgenodigd door Surinaamse dames (vriendinnen van mijn tantes, kleine wereld) en dan kletsen we bij en eten lekker, maar we lopen de deuren niet plat bij elkaar. En ik beschouw het meer als familie dan echte vrienden (misschien ook vanwege leeftijdsverschil). Het is zoals het is, misschien in andere steden/wijken is het weer anders. Wie weet :)

@JohannaPA; Ik ben even verward, woon je in Austin of in Pennsylvania? Het valt mij ook op dat de mensen met wie ik omga compleet anders zijn dan de mensen met wie ik om zou gaan in Nederland. Maar dat verrijkt je leven alleen maar (denk ik). Het is fijn om te weten dat je mensen voor je klaar hebt staan, helaas heb ik dat nog niet hier. Het heeft absoluut twee zijdes. Ik vind het heerlijk dat ik niet overal ''herkent'' word (zoals in supermarkten), maar vind het soms jammer dat ik niet iemand even kan opbellen met een ''noodgeval''. Ik ben het met je eens dat zulke dingen inderdaad ENG zijn. Ik wil mensen niet beoordelen, maar het is inderdaad niet mijn type mens. Ratelslangen zie je wat meer in drogere gebieden, ze maken een ratelend geluid, ze lijken inderdaad een klein beetje op de adders in Nederland. Ik heb hier een aantal gezien, ik heb vroeger een traumatische ervaring gehad met een giftige slang, dus ik weet niet wie daadwerkelijk banger is voor wie hahaha.

@Bandido: ik heb toevallig je verhaal lezen in de andere topic. En heb genoten van jouw mening. Jij bent inderdaad de 2e die het zegt dat ik teveel waarde hecht aan crime rates, vaak gebeuren er dingen om je heen waar je niet eens van op de hoogte bent (dus niet betrokken). Wat niet weet wat niet deert. Ik weet niet precies wat jouw levensstijl is, maar is Atlanta ook een leuke stad om drankjes en hapjes te doen en eventueel terug te kunnen lopen of fietsen naar huis? Ik hou van de Den Haag en Amsterdam stijl (randstad). Koreaans, Braziliaans en Hispanic food? SOUNDS GOOD TO ME! Zolang het maar gezondere opties heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig waarde hecht aan historie, ik hou meer van nieuw en modern. En we hebben in ieder geval 1 ding gemeen; ik hou ook van warmte en absoluut niet van sneeuw. Maar als ik een stad vind met alle dingen op mn lijstje, is dat waarschijnlijk het eerste wat ik zou moeten opgeven, waar ik (denk ik uiteindelijk) OK mee ben.

JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA » 27 jul 2015, 16:17

Hi Kimberley -
Sorry voor de verwarring: ik heb ik 2011 een half jaar in Austin, TX gewoond (en zat ik bij UT Austin, als onderdeel van mijn PhD traject) en ben daar in 2012 nog een paar weken teruggeweest.
Inmiddels woon ik sinds januari 2014 in State College, PA (en werk ik als assistant professor op Penn State University).
Ik vind State College erg fijn hoor ("living in a bubble", een echte college town) maar voor Austin zou ik onmiddelijk mijn koffers pakken. Maar mijn baan is hier in Pennsylvania en voorlopig blijf ik dus nog even :-)

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer