Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
stijn9041
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2015, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Gent

Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door stijn9041 »

Komende zomer trekken we op rondreis in The States. Om bagage (en gewicht) te sparen, blijft de laptop thuis. Maar hiermee valt ook onze back-up weg om af en toe foto's van de SD kaart van het fototoestel over te zetten. Je weet maar nooit mocht het kaartje stuk raken, het fototoestel gestolen worden ...
We nemen wel een tablet mee maar daar past geen SD kaart in. Er is enkel een "Samsung 30 pin vrouwelijk" aansluiting, waar je ook de oplader moet insteken (Samsung Galaxy Tab 2 10 inch).
Ik bedacht 3 oplossingen maar mogelijks kennen jullie betere?
1/ een kleine HDD (harde schijf) meenemen en af en toe in hotel via vaste PC aan de balie de bestanden overzetten
2/ een Connection Kit kopen waarmee je een kaartlezer kan aansluiten op de tablet en dan foto's op geheugen tablet zetten
3/ in plaats van SD kaart een micro SD kaart gebruiken (met adapter) in het fototoestel. Deze kaartjes kunnen nl wel in de tablet.

Of een combinatie. Je kan bv ook de foto's via de tablet en connection kit op een harde schijf zetten.

Eens ze op de tablet staan, is back-up in the cloud uiteraard een bijkomende optie. Dat zou ik ook kunnen aan een vaste PC (uploaden naar the cloud) maar ik vrees dat ik mogelijks lang aan die PC zal zitten (neemt wel tijdje in beslag).

Wie heeft hier een suggestie?
Gebruikersavatar
Arends1989
Amerikakenner
Berichten: 669
Lid geworden op: 15 apr 2012, 18:07
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nederland

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door Arends1989 »

Optie 1: zou ik niet doen. Grote kans dat de openbare computers geen toegang of de mogelijkheid niet hebben om de bestanden over te zetten.

Optie 2: zou mijn voorkeur zijn.
diver99
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 mar 2013, 14:54
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door diver99 »

controleer voordat je een connectionkit koopt i de winkel of je tabet deze wel accepteerd. Er zijn een heleboel tablets van Samsung die deze kits niet accepteren
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door PSVwally »

Ik weet niet of het veranderd is, maar je mag buiten je handbagage toch ook een laptoptas meenemen? Waarom dan moeilijk doen met die kaartjes en connectiondingen zou ik zeggen? Ik neem altijd de laptop mee (althans, toen die nog niet overleden was). Ik vind het veel makkelijker dan de foto's op de tablet.
gastxyz

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door gastxyz »

Ik gooi ze altijd naar de cloud.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door PSVwally »

Ik ook, maar ik vertrouw dat nog niet helemaal dat ik altijd een backup wil.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1514
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door pumi1000 »

Ik gebruik een connection kit voor mijn ipad. Daarna ook nog naar de cloud als wifi het doet.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door miccie »

Geen laptop mee om gewicht te besparen? Een kleine laptop weegt heel weinig.

Ik heb zelf een Acer One, die weegt incl. oplader nog geen 1 kg, en neemt vrij weinig ruimte in.
(heb wel de standaard schijf van 160Gb vervangen door een van 500Gb)

Een kopie van foto's in de Cloud maken vind ik onbetrouwbaar. 'Is de internetverbinding dan wel snel genoeg?'
'Komen de bestanden wel goed over?' Dat denk ik dan bij mezelf. Ik weet niet wat je doet, maar ik maak foto's
altijd in zowel JPG als RAW, dus veel en grote bestanden. Daardoor is 'online bewaren' al geen optie. Dat zou veel
te veel tijd vragen wat betreft uploaden.

Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Ik ben wat dat betreft erg zuinig op mijn (mooie) foto's.
Plus laptop is onderweg makkelijk om even te internetten (mail checken, dagboekje bijhouden, muziek (mp3's) spelen, e.d.).
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
rijocaer
Amerikakenner
Berichten: 825
Lid geworden op: 28 mar 2009, 16:02
Locatie: Maryville, TN

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door rijocaer »

SD kaarten zijn niet zo duur meer. Koop je toch een extra kaart?
rijocaer
Jerre
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 20 nov 2008, 00:01
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door Jerre »

idd, je kan gerust een laptop meenemen. ik neem hem altijd mee als handbagage inc men fototas en eens op roadtrip steek ik hem gewoon in men koffer. is nog wel wat plaats over om die bij te steken zodat die niet ligt rond te slingeren in de auto. Men RAW bestanden zijn 25mb groot dus dan zit je snel aan x aantal gig foto's :)
2009 :: LA - SF
2011 :: NY - MIA
2014 :: DENV - LV
2015 :: LV - LV
2019 :: MIA - MIA
Blogs :: http://exploringusa2015.wordpress.com
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door heidem »

Ik maak een backup van mijn foto's op mijn iPad (het was zelfs mijn eerste reden om een iPad te kopen).
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door GJ »

Ik gebruik zo'n ding om een USB card reader op aan te sluiten en de foto's sla ik vervolgens op op de tablet (een Samsung tab 3, heb je nog een 2 dan zul je inderdaad deze moeten hebben). Vervolgens zet ik ze ook nog op een USB-stick die we dan weer elders bewaren. Zo verspreid je het risico een beetje. Ik heb me nooit zo verdiept in clouddiensten, maar dat zou inderdaad ook nog een oplossing zijn.
Gebruikersavatar
stijn9041
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2015, 19:32
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Gent

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door stijn9041 »

Bedankt allemaal voor de nuttige reacties. Het is zoals wel vaker een stuk persoonlijk bepaald. Onze laptop is groot en zwaar en willen we niet meezeulen. Maar de hier voorgestelde suggesties zijn zeker OK. Het spreiden van het risico zeg maar is inderdaad slim, bv via cloud, extra SD, USB of geheugen op een laptop of tablet.

@ GJ: ik zoek een connector om SD kaart aan te sluiten op de tablet (dus dit: http://www.onlinekabelshop.nl/usb-otg-c ... tab-5-in-1). Jouw suggestie is enkel USB al heb ik wel een adapter van USB naar SD dus dat zou ook lukken en is goedkoper. Bedankt voor de suggestie.

Hoe krijg ik een hyperlink mooi in mijn tekst? :wink:
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door GJ »

Zo'n hyperlink doe je met en dan tussen de l en de ] =de link, ve ... luiten met !

Ja, als je al een cardreader hebt, is die makkelijk aan te sluiten via zo'n adapter. Plus, je kunt er dan ook een USB-stick of externe harddrive op aansluiten om de foto's weer op over te zetten en dat kan niet met de 'rechtstreekse' cardreader uit jouw link.
Gebruikersavatar
Arends1989
Amerikakenner
Berichten: 669
Lid geworden op: 15 apr 2012, 18:07
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nederland

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door Arends1989 »

idd, je kan gerust een laptop meenemen.
Tenzij je nou net zo'n stoeptegel dikke 17" van een paar kilo hebt.. dan snap ik dat je die niet mee wilt nemen haha :lol:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door harryh »

miccie schreef:Ik heb zelf een Acer One, die weegt incl. oplader nog geen 1 kg, en neemt vrij weinig ruimte in.
Wij ook, neem al jaren een 10" Acer Aspire One mee. Wij hebben naast een DSRL ook nog een full HD video camera bij ons, die videobestanden zijn nog veel groter dan die van de DSRL in RAW en JPG.
Die laptop tablet is inderdaad licht en klein, tot 11" past in mijn cameratas.
Verder is een laptop of tablet met USB een eis. Want ik kopieer de (micro)SD kaarten eerst naar de Aspire One en dan naar een 2,5" externe USB schijf van 500Gb.
Dan heb ik altijd 3 kopieën (op de SD's zelf, Acer HD en externe HD), alles op één HD vind ik te groot risico (kan kapot, diefstal etc).

En als we een goede internet verbinding in hotels hebben zet ik 's nachts de boel ook nog in m'n OneDrive ;)
frent
Amerikafan
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 aug 2012, 15:54
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door frent »

Ik heb onlangs een WD My passport wireless connect gekocht.
Voor het draadloze moet ik het niet echt doen aangezien mijn camera ook Wifi heeft, maar er zit een SD sleufje in waarmee ja automatisch een backup maakt als je het er in steekt.
Da batterij zou 6-8u meegaan, dus je kan gewoon 's avonds of in de auto de foto's kopieren :)

Afbeelding
Henrytje
Amerikafan
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 jan 2009, 10:45

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door Henrytje »

Nu zie ik dat deze posts al vrij oud zijn.
Ik zoek voor komende vakantie (2018 dus) een goede manier om sd kaartjes (raw foto's) te backuppen; ook als ik geen power of internet heb.
Hoe doen jullie dat?
noizz
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door noizz »

Ik heb ook dergelijke schijf van WD.
Ze zijn niet meer zo gemakkelijk te vinden en werken prima met de SD kaart sleuf en bestaan in een capaciteit van 1 tot 4 TB.
Kan eveneens gebruikt worden op pc/laptop als gewone externe harde schijf EN ook als powerbank.
Er is reeds een nieuwere versie op de markt,helaas zonder SD kaartsleuf.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Back-up tijdens reis van foto's op SD kaart

Bericht door roelb »

Of steek dat geld in een fatsoenlijke tablet/laptop. Op Ebay zijn er een hoop verkopers die prima apparaten verkopen van een paar jaar oud. Ik zie veel Dell Venue 11's te koop. Voor $125 heb je een refurbished type 5130 met een Z3795 CPU. Niet supersnel, maar het voldoet en een charge gaat uren mee. Voor $100 meer geld heb je de 7140, daar zit een core-M CPU en een SSD in ipv eMMC. Met een keyboardje erbij heb je een volwaardige en snelle machine waar je alles mee kunt.

Zo'n ding draait gewoon Windows, heeft een volwaardige full-size USB poort /en/ een micro-SD slot. Daarnaast ook HDMI (mini voor de 5130 danwel micro voor de 7140). Kabeltje mee, kodi installeren op het apparaat en je kunt 's avonds nog eens een keer op de TV in je hotelkamer een film kijken.

Wil je een laptop en geen tablet/2-in-1 dan heb je vanaf $250 prima ultrabooks van een jaar of drie oud. Kijk eens naar een Dell E7240 (al zijn de versies met FHD touchscreen wel duurder).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer