Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dude
Moderator

Re: Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.

Bericht door Dude » 10 mar 2015, 04:22

Die tax x 2 doen is ook een tip die wij kregen, maar wij gebruiken dus gewoon een app op de iphone.

wij geven geen tip bij het afhalen (hooguit wat kleingeld in de fooipot) dus ik ben wel benieuwd of anderen dat wel doen.

Kerstfooien heb ik pas van gehoord toen ik begon te werken. Een collega doet dat elk jaar als volgt. Zij gaan ergens uit eten en betalen de rekening zonder tip, en laten dan 100$ achter als (kerst)tip, anoniem want ze staan op en gaan meteen naar buiten. Lijkt me wel een leuke manier om iemands (kerst)dag goed te maken.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 10 mar 2015, 04:58

Bussers, busboys, zijn degenen die gebruikt vaatwerk ophalen en tafels schoonmaken.

Gast

Bericht door Gast » 10 mar 2015, 19:04

Ik kwam deze link tegen:

http://www.tipping.org/

M & M
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door M & M » 10 mar 2015, 22:39

Ik pas me aan en tip vrolijk mee. Toch vind ik dit en het feit dat alles ex. tax is, maar rare gewoontes.

Frasi
Amerikakenner
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door Frasi » 10 mar 2015, 23:10

Blijft inderdaad bijzonder. Tip op de rekening zonder tax, maar dan als makkelijke regel wel 2x tax als tip geven. Dan zit je toch op 20 à 25% (state/county afhankelijk)?
Afbeelding

Zuid-Westen (2007, 2010); California (2012); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); GC/LV (2012); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills/LV (2014); LA/LV (2015); NY/Wash.(2016); LA (2016); LV/LA/SD (2018), Orlando/Deep South (2017). New York (2018, 2019)

frans&esmé
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door frans&esmé » 10 mar 2015, 23:32

Ik vind de discussie wel leuk over hoeveel je moet geven aan fooi (tip) in de VS, van ons is het trouwens altijd rond de 20%. Ik ben hier in Nederland touringcar chauffeur en rij met de regelmaat met Amerikaanse toeristen rond zowel dagtochten als ferry transsport, maar wat mij dan opvalt is dat het grootste gros niet weet hoe snel ze weg moeten zijn om maar niets aan de chauffeur te hoeven geven. Als ik $ 35,-- heb na een hele dag onderweg te zijn geweest met een volle bus (gem 50 Pers.) dan ben ik spekkoper en het is niet zo dat ik mijn mond hou want ik kan me echt wel redden in het engels en de passagiers vinden het altijd prachtig als je als Hollander enthousiast ben over je land, maar aan het einde van de rit zijn toch heel snel weg.
Afbeelding

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 11 mar 2015, 01:20

Net zoals sommige Nederlanders en Belgen niet echt vertrouwd zijn met het Noord-Amerikaanse systeem van 'tippen', zullen de Amerikanen niet vertrouwd zijn met het Europese systeem van tippen. En als ze dan wat onderzoek doen, en dingen lezen als het onderstaande, dan verbaasd het me niet dat je niet met meer geld naar huis gaat:
You don’t need to tip your tour guide. If you receive exceptional service and feel the need to tip, tip a few Euros.
http://www.whototip.net/tipping-in-netherlands
Tipping -- The Dutch government requires that all taxes and service charges be included in the published prices of hotels, restaurants, cafes, nightclubs, salons, and sightseeing companies. Even taxi fare includes taxes and a standard 15% service charge.
Read more: http://www.frommers.com/destinations/th ... 2yuxA.dpbs#ixzz3U21ZCQrF
How much should I tip in Amsterdam?
While tipping is common, by law all prices in the Netherlands include tax and tips. However, leaving a tip (fooi – sounds like ‘foy’ with a drawn-out ‘o’) is customary in restaurants, bars, and pubs.
http://amsterdamfaq.com/1/amsterdam
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry » 11 mar 2015, 18:02

Volgens mij tippen de meeste Amerikanen ook alleen maar als het echt nodig is.
In januari waren we tijdens een cruise in Jamaica en wij waren samen met een Amerikaans stel uit New York de enige :shock: van de 18 personen die onze super aardige toergids een fooi gaven. En aan het eind had ze nog wel een mooi Jamaicaans liedje gezongen. :D

Gast

Bericht door Gast » 11 mar 2015, 20:14

Een paar Amerikanen op vakantie in Jamaica is natuurlijk niet te vergelijken met wat de meeste Amerikanen in de VS doen. :)

Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek » 23 mar 2015, 17:00

Veel bezoekers aan de US valt het op dat de pijs van uit eten hier een stuk lager is dan ze gewend zijn. Als je ervan uitgaat dat in NL de bedienings geld is inbegrepen is dat niet zo vreemd. Pas die regel in Amerika ook toe en tel standaard al 15% bij de prijs op en dan heb je "inclusief bedieningsgeld". Als je vervolgens vind dat de bediening best wel goed was geef je net als in Nederland ook nog een fooi daarbovenop en dan zit je meestal wel rond de 20%. Zelfs dan is het vaak nog steeds geodkoper uit eten dan in Nederland; maar mogelijk dat met de huidige Euro/$ koers het wat ongunstiger uitvalt? Overigens als je in Japan uit eten gaat is ook het bedieningsgeld inbegrepen, en als je een fooi achterlaat komen ze dat achter je aan brengen als je wegloopt. Volgens mijn berekening was uit eten daar ook erg duur, maar ja als je in een ander land bent en je hebt je huiswerk gedaan zul je dat wel verwachten. :wink:

dujardin
Amerikafan

Bericht door dujardin » 23 mar 2015, 23:08

Ik verblijf binnenkort in het Seaport Hotel in Boston. Dit hotel gaat blijkbaar prat op een 'no tipping'-policy... Dit komt in de Tripadvisor reviews regelmatig terug als een zeer positief en uitzonderlijk punt.
http://www.hotelchatter.com/story/2014/ ... on_Tipping_" onclick="window.open(this.href);return false;
Seaport is trouwens op Tripadvisor #1 in Boston...

Sproedie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Sproedie » 25 mar 2015, 08:26

Ik snap niet zo goed dat iedereen het systeem zo dom vindt. Je kunt betalen naar de service die je krijgt. Soms voelt het wel een beetje ongemakkelijk.

Als de fooi bij de prijs in zit betaal je voor goede service hetzelfde als voor slechte service.
September 2012: New York
Juli 2013: Mexico
December 2013: New York
Juli 2014: Westkust
Januari 2015: Jamaica
September 2015: Florida
Januari 2016: Zuid Afrika

Sproedie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Sproedie » 25 mar 2015, 08:28

Harry schreef:Volgens mij tippen de meeste Amerikanen ook alleen maar als het echt nodig is.
In januari waren we tijdens een cruise in Jamaica en wij waren samen met een Amerikaans stel uit New York de enige :shock: van de 18 personen die onze super aardige toergids een fooi gaven. En aan het eind had ze nog wel een mooi Jamaicaans liedje gezongen. :D
Al helemaal in een land als Jamaica, waar de lonen erg laag zijn en de prijzen voor levensonderhoud relatief duur.
September 2012: New York
Juli 2013: Mexico
December 2013: New York
Juli 2014: Westkust
Januari 2015: Jamaica
September 2015: Florida
Januari 2016: Zuid Afrika

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht