Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.

Bericht door kastelke » 08 mar 2015, 21:41

Lilo schreef:Inderdaad, maar dat vind ik zeker zo erg als te weinig tippen.

Lilo
Nee, want iemand zijn (basis!)inkomen is afhankelijk van de tip. Terwijl iemand zijn inkomen niet afhankelijk is van het feit of jij een grotere of kleinere kamer krijgt in het hotel. Jouw $20 kan een extraatje zijn, maar het uurloon van die persoon ligt hoger dan dat van bedienend personeel in restaurants.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

gastxyz

Bericht door gastxyz » 08 mar 2015, 21:41

36

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 09 mar 2015, 00:56

Doordenkertje ? wel heel leuk !

Ik woon nu ruim 20 jaar in de US en ben zelden onbeleefd behandeld in een restaurant, fast food joint of winkel.
Integendeel zelfs !
Als de rek. aan de lage kant is tippen we al snel 25%. Het blije gezicht van een server 'makes our day'.
Mijn motto: als een beetje geluk voor weinig geld te koop is - moet je niet twijfelen maar meteen tot aanschaf over gaan !

Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido » 09 mar 2015, 02:33

Het blijft typisch dat veel Nederlanders het Amerikaanse fooien systeem nog steeds niet begrijpen. Zoals hier ook al eerder gezegd is het niet hetzelfde als in NL: in de VS is de al genoemde 15% geen "extraatje" als de service goed is. De 15% is verplicht. Dus als je op een menu een hamburger van $10 ziet staan, moet je dat eigenlijk zien als een hamburger van $11.50. En als je dan de bediening goed vindt, doe je er nog wat bovenop, en dat is dan dat extraatje zoals in NL. Ik geef zelf eigenlijk standaard 20% of meer. En als de bediening of het eten echt zo slecht was, dan moet je niet het bedienend personeel "straffen" met een lage fooi, maar de manager erbij halen zodat ze het probleem kunnen verhelpen en alsnog een goede fooi kunnen verdienen. Minder dan 15% geven is in de VS echt onbeschoft, dat doe je niet. Ik vind het echt beschamend dat een toerist op een dure reis over een dollar meer of minder gaat beknibbelen.
"Keep Georgia On Your Mind"

Dude
Moderator

Bericht door Dude » 09 mar 2015, 05:26

Wij tippen altijd ruim, maar wat ik hier nog niet gelezen heb is het bedrag waarop je tipt. Volgens enkele Amerikaanse vrienden en collega's wordt er getipt op het bedrag ZONDER de tax erbij !
Wij hebben een app op de gsm waar we snel mee uittellen hoeveel we 'moeten' tippen. Dit wordt altijd naar boven afgerond, zelfs als de service iets matiger was. Als het echt heel goed was geven we nog iets meer dan de afronding naar boven. Ik kijk hierbij echt niet op een dollar meer, die mensen moeten daar inderdaad van leven. Het minimumloon is hier in Arizona van 8.00 naar 8.05 gegaan begin januari. Op het nieuws werd er een student geintervieuwd die nu een paar $ per week meer verdiende, en daar behoorlijk blij mee was.

Bij de kapper geef je wat extra als de kapster in dienst is, dus proberen ze je als klant te houden en vragen ze om te bellen als je opnieuw een knipbeurt nodig hebt om er zeker van te zijn dat ze die dag aanwezig zijn. De eigenaar wordt meestal niet getipt (althans zo hebben wij het hier begrepen)

Bij fastfood restaurant tippen wij nooit maar als er een potje staat doen we er soms wat kleine munten in van het wisselgeld als we cash betalen.

Lilo, bij een buffet laat je zoals Harry al zei, gewoon een klein bedrag liggen op de tafel als je buiten gaat.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants

gerretje1960
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door gerretje1960 » 09 mar 2015, 09:49

Wat wij een keer hebben meegemaakt in een restaurant in Homestead Florida is vermoedelijk misbruik van de tip ruimte op de rekening. Wij tippen het liefst contant en zetten dan een streep bij de regel voor een tip. Echter vergat mijn man dat een keer: zien we thuis gekomen op de maandafrekening tot onze stomme verbazing een veel hoger bedrag ingehouden. Het was $100 hoger. Waarschijnlijk heeft iemand in dat restaurant een 1tje voor het bedrag gezet. Nu bewaar ik altijd alle bonnen en rekeningen tot ik de afrekening heb gezien, (daarom zagen we dus dat er geen streep stond) dus die heb ik op verzoek opgestuurd naar American express. Die hebben dit heel netjes opgelost en het teveel betaalde bedrag terugbetaald. Ook zouden ze dit op gaan nemen met het betreffende restaurant.
Dat was dus een tip van 132% ofzo :? plus onze eigen tip :lol:
Moraal van het verhaal? Sindsdien zetten we heel secuur overal strepen, ook voor het eindbedrag.
September/oktober 11e keer Florida, yes.

Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 41

Bericht door Lilo » 09 mar 2015, 19:01

Wij tippen bijna altijd door geld op de tafel te laten liggen, niet alleen bij buffetten. Waiters appreciëren dat meer dan tippen op de creditcard. Met mijn opmerking over die 20$ trick doel ik op de gierigheid van degene die de truk probeert; voor een klein beetje geld een super kamer verwachten. Dat vind ik erg.

Lilo
http://www.usa4ever.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usacali.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zuidamerikas.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kiwis2015.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Neil mcauly
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Neil mcauly » 09 mar 2015, 19:05

Marcopstal schreef:Eerst zeg je dat je doorgaans maar 10% tip geeft, nu beweer je niet op een $ te kijken. Niet een erg consequent verhaal.

Feit is dat als je 25 $ betaald voor een rekening van 22 $ en dus 3 $ tip geeft er niet echt sprake is van "keep the change". In onze cultuur lijkt dat misschien grappig, doch in de VS waar mensen daarvan moeten leven komt dat niet erg grappig over en ik blijf er bij dat men je dit op een subtiele wijze heeft proberen duidelijk te maken.
Tijdens onze reizen kijken we idd niet op een $, we gaan enkel niet een tip tot op het percentje uitrekenen! Hebben deze nog maar zelden uitgerekend.
Zoals reeds gezegd vind ik het van weinig respect getuigen om op een tip van 13,6% al dan niet cynische opmerkingen te maken! Mocht ik in hun plaats en tip krijgen die ocharme 1$ scheelt om aan het gebruikelijke % te komen zou ik blij zijn dat ik toch iets gekregen heb. Toch als ik zou weten dat ik toeristen voor mij heb!

Als ik sommige topics lees over op wat sommigen overal op beknibbelen stel ik me zeer de vraag of zij dan de riante tippers zijn!
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.

Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 41

Bericht door Lilo » 09 mar 2015, 19:11

Als ik sommige topics lees over op wat sommigen overal op beknibbelen stel ik me zeer de vraag of zij dan de riante tippers zijn!
Helemaal mee eens. Ik lees hier sommige dingen op het forum of in mensen hun verslag waaruit blijkt dat er toch een hoop laat ons zeggen 'aan de zuinige kant zijn'. Niks mis mee, maar die vraag is toch ook al in mij opgekomen.
http://www.usa4ever.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usacali.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zuidamerikas.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kiwis2015.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 09 mar 2015, 19:58

Er is een verschil tussen zuinig zijn voor jezelf en te zuinig zijn voor anderen.

avsboz
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door avsboz » 09 mar 2015, 20:30

Dude schreef:Wij tippen altijd ruim, maar wat ik hier nog niet gelezen heb is het bedrag waarop je tipt. Volgens enkele Amerikaanse vrienden en collega's wordt er getipt op het bedrag ZONDER de tax erbij !
Nooit geweten. Ik ben altijd van het bedrag totaal incl.tax uitgegaan en het dan op een rondbedrag naar boven afgerond. Wist ook niet dat men cash liever had dan CC. Wat ik nog steeds verwarrend vind is zaken als Denny's, waarbij je de rekening krijgt en die bij de uitgang aan de kassa moet betalen. Dan tip cash op tafel achterlaten, of tip dan bij kassa achterlaten. Ik zie het het liefste bij de bediening terechtkomen die me ook daadwerkelijk geholpen heeft en niet in een grote pot samen verdwijnen. Wat is dan gebruikelijk?
Grt,
Andries

2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/

Frasi
Amerikakenner
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door Frasi » 09 mar 2015, 20:54

Ik probeer me altijd netjes aan de geldende gebruiken te houden: dus tussen de 15-20% fooi.
Maar het blijkt dan toch een centenkwestie te zijn: als de regel is dat de tip gegeven wordt over de rekening zonder tax, dan scheelt dit ongeveer $2 op een rekening van $100 (incl). Gaan de Amerikanen dan echt met een calculator de fooi berekenen?
Als je dan 15% tipt op de totaalrekening (dus incl tax), zit je dus toch altijd goed? En dan nog iets naar boven afronden als de de service er naar is.
Afbeelding

Zuid-Westen (2007, 2010); California (2012); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); GC/LV (2012); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills/LV (2014); LA/LV (2015); NY/Wash.(2016); LA (2016); LV/LA/SD (2018), Orlando/Deep South (2017). New York (2018, 2019)

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal » 09 mar 2015, 21:03

De tip komt voor zover ik weet altijd in een grote pot terecht. Immers het is niet alleen diegene die je bedient die hier van moet leven, maar ook de afruimer, de kok en de afwasser. Of je die dus op tafel laat of aan de kassa maakt niet uit.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 09 mar 2015, 21:11

Maar als je het op de tafel laat liggen, dan kan die server het wel gewoon in zijn zak steken zonder het te delen...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 09 mar 2015, 21:36

Naar ik heb begrepen - IRS website - mogen de busser, de greeter, de bartender, meedelen, maar de kok en de afwasser niet.
Die moeten volledig door de werkgever worden betaald.
Tips moeten dooe de server bijgehouden worden - in een speciaal boekje dat de IRS verstrekt - en opgegeven worden aan de werkgever.
Wat gedeeld wordt moet daarbij ook verantwoord worden - hoeveel en aan wie - om te voorkomen dat de server teveel belasting betaalt.
Dus het geld kan in de zak worden gestoken worden maar moet toch gemeld uiteindelijk.
Ik denk dat server/greeters/bussers elkaar wel in de gaten zullen houden waar het om tips gaat.
Laatst gewijzigd door USInsider op 10 mar 2015, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 09 mar 2015, 23:45

USInsider schreef: Dus het geld kan in de zak worden gestoken worden maar moet toch gemeld uiteindelijk.
Ik denk dat server/greeters/bussers elkaar wel in de gaten zullen houden waar het om tips gaat.
Maar als jij daar een stapeltje muntstukken legt, wie gaat dan zeggen dat dat $3 of $5 of nog een ander bedrag was? Niet iedereen eerlijk. En "vele kleintjes maken een groot", zoals ze in 't Vlaams zeggen.
Elke

martijn76
Amerika-expert

Bericht door martijn76 » 10 mar 2015, 00:04

Lilo schreef:
13,6 %?
:oops: Plaatsvervangende schaamte als medelander krijg ik ervan. Duizenden euro´s kost het je om zo´n trip te maken en dan vallen over de tip.... :roll:

Plaatsvervangende schaamte? En wat vind je dan van de zogenaamde 20$ truck? Dat is pas plaatsvervangende schaamte. Het zou nog niet in mij opkomen om in een Vegas hotel door 20$ stiekem te geven te denken/hopen op een suite van een paar honderd $ meer.

Lilo
Ik heb hier eerlijk gezegd totaal geen moeite mee. De hotel clerk 20$ toeschuiven voor een betere kamer? Waarom niet? Dat hoort voor hem gewoon bij de job. Die mooiere kamers blijven anders leeg staan en het wordt echt wel oogluikend toegestaan door de hotels. Ik vermoed dat iedere clerk een x aantal mooiere kamers naar eigen inzicht weg mag geven op een avond. En als zowel de clerk als de klant hier erg blij van worden, waarom dan niet? En soms betaal je 20$ extra voor een kamer die je wellicht toch al had gekregen. Allemaal een beetje een spel dat je met elkaar speelt. En als hij niets mooiers voor je heeft / zijn quotum is al vergeven, dan schuift hij de 20$ gewoon weer netjes terug. Weet wat trouwens nog het allerbeste werkt? Mijn jongensachtige charme. :lol: :lol:

Verder vind ik degenen die niks of te weinig fooi geven omdat ze "het niet met het systeem eens zijn" ongelooflijke knieperds.

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 10 mar 2015, 00:48

Wat me altijd verbaasd in the home of the brave & the land of the free, is hoe gedetailleerd de overheid vooral laag-betaalden weet te fleecen.
http://www.billerlawfirm.com/tip-pool-rules.html

Geld geven voor een betere huur-auto - wat ik hier ook wel lees - en/of een betere kamer is op termijn je eigen graf graven.
Uiteindelijk zal voor normaal extra gevraagd worden, doe je dat niet dan zul je met sub-par genoegen moeten nemen.

Zelfs in winkels gebeurde dit op het toppunt van de zg. 'collectibles' craze.
De meer zelfzame exemplaren kwamen niet in de schappen maar bleven in het magazijn.
Om dan de gewenste Hot Wheel, Barbie, of beanie, te bekomen moest je een personeelslid $ 5 of $ 10 schuiven.

Dude
Moderator

Bericht door Dude » 10 mar 2015, 03:35

USInsider schreef: Ik denk dat server/greeters/bussers elkaar wel in de gaten zullen houden waar het om tips gaat.
Wat zijn bussers ?? :oops: Zijn dat de mensen die je naar je tafel begeleiden?

Tip jij trouwens op het bedrag inclusief of exclusief tax? Dat zou ik toch graag weten van andere mensen die in Amerika wonen. Want dat kan toch een behoorlijk verschil maken op jaarbasis. En ik wil niet als gierigaard bekeken worden :mrgreen:
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants

1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 » 10 mar 2015, 04:08

Ik tip over het bedrag zonder tax, maar daar doe ik dan wel meestal 20% over. Een gehele makkelijke manier om de fooi te berekenen is door het bedrag aan tax te vermenigvuldigen met twee, en dat is dat je totale fooi.

Geven jullie een fooi als je eten afhaalt in een restaurant, bijvoorbeeld pizza halen of Chinees oid? Meestal geef ik dan geen fooi, maar ik weet eigenlijk niet wat de regel is.

Hier geef ik wel altijd veel aan kerst-fooi. De maintenance mannen, poop scoopers en Leasing Agents in mijn appartementen complex (ongeveer 7 totaal) hebben allemaal een $20 Starbucks Gift Card gekregen. Daarnaast alle mensen die klussen voor mij gedurende het jaar doen krijgen ook allemaal een Starbucks Gift card met een waarde tussen de $20 en $50. Hoe doen jullie dat?
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer