Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.

Bericht door FlipjeBTiel » 06 mar 2015, 18:02

mickeyenminnie schreef:We werden daardoor twee keer verzocht even te wachten. De manager werd er bij gehaald en er werd gevraagd waar we vandaan kwamen en kregen dan uitleg over de tips in Amerika.
Los van het verhaal over tippen zelf, verbaast mij bovenstaande echt. Ik heb wel eens gehoord dat mensen bij het geven van een lage tip door de manager gevraagd werden wat er dan zo slecht was aan de service, maar "uitleg over tippen" geven is wel een heel markante actie.

Gr., Flipje

LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix » 06 mar 2015, 18:34

Ja, dat stukje van het verhaal vond ik heel vreemd. Heb dat nog nooit meegemaakt. Terwijl we toch hier en daar extreem lage fooien hebben achtergelaten i.v.m. echt slechte service. En daarna ook een paar keer met de manager gepraat over waarom. Ook een keer weggelopen omdat we steeds maar genegeerd werden door de serveerster. Stond nog geen eten op tafel, dus niet dat we dine and dash deden! Was een restaurant waar ik wel vaker kwam, en de volgende keer kwam de manager meteen naar onze tafel om te vragen wat er vorige keer verkeerd was. Kregen we nog een gratis maaltijd ook. Niet dat het ons daarom ging, maar was wel blij om te horen dat de serveerster al ontslagen was.

mickeyenminnie
Amerika-ontdekker

Bericht door mickeyenminnie » 06 mar 2015, 19:01

Het is toch echt gebeurd ,dat we uitleg kregen. We hadden een fooi van zo ongeveer 11% gegeven denk ik. De serveerster keek heel sneu en haalde de manager er bij. De manager keek naar de fooi en haalde er een geplastificeerd kaartje bij waarop de procenten vermeld stonden. Er werd gevraagd uit welk land we kwamen en toen volgde een uitleg over de tips in Amerika. . Slechte ,goede of uitstekende service. Er werd nog bij vermeld dat de tip voor de serveerster was. Kregen het gevoel dat we in de 20% richting werden geduwd. We hadden al wel een beetje een beeld hoe het ging met de tips . Helemaal onwetend waren we niet. Maar dit gaf ons een raar gevoel van de toerist uitbuiten. Was bij een IHOP in Orlando.

Bij de Cheesecake Factory hadden we er inclusief tip een rond bedrag van gemaakt. Zal zo'n 14% geweest zijn of iets meer. Dit contant in het mapje gedaan. Nog even gezeten om onze spullen bij elkaar te zoeken. Kwam de serveerster er aan met wisselgeld, de tip terug. En begon ze uit te leggen dat we de tip in het mapje op tafel achter konden laten. Met een gezicht die duidelijk liet blijken dat ze de tip te weinig vond. Dit vonden we zo vreemd dat we toen minder neer gelegd hebben.

Het is dus niet zo dat we niet willen tippen voor service. Maar de manier waarop is toch vreemd. Het blijft hoe dan ook geen verplichting. Met een beetje fatsoen en begrip voor de cultuur van het land laat je inderdaad die tip achter. Maar de keuze hoeveel is aan jezelf toch ? Misschien hebben we net de verkeerde getroffen die het onderste uit de kan willen van de toerist. We hebben ook vele ontmoet die tevreden waren met de tip en ook hebben we zeker wel eens meer gegeven dan die 15% . Zelfs wel eens een op leeftijd zijnde serveerster ,die alles uit de kast trok om het ons naar de zin te maken,al voordat de bon kwam,iets in de handen gedrukt wat in het schort verdween zonder dat de anderen het zagen.

Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 41

Bericht door Lilo » 06 mar 2015, 19:13

En hoe doen jullie dat met tips op een buffet, waar je dan eigenlijk zelf je eten gaat halen?

Lilo
http://www.usa4ever.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usacali.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zuidamerikas.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kiwis2015.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry » 06 mar 2015, 20:01

Wij laten dan 4 of 5 dollar achter op tafel voor degene die de tafel afruimt.

M Kactus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door M Kactus » 06 mar 2015, 20:27

mickeyenminnie schreef: Zelfs wel eens een op leeftijd zijnde serveerster ,die alles uit de kast trok om het ons naar de zin te maken,al voordat de bon kwam,iets in de handen gedrukt wat in het schort verdween zonder dat de anderen het zagen.
Sorry, maar volgens mij heb je toch een verkeerd beeld van die tips. Het is niet hetzelfde als een fooi bij ons, het is geen extraatje dat je die mensen geeft, en geen "persoonlijk" geschenkje dat weggemoffeld moet worden. Bazen die tips inhouden is op sommige plaatsen zelfs strafbaar. En jawel, eigenlijk is het wel verplicht. Anders heb je namelijk iets gekregen wat je niet betaald hebt, de bediening. Er staat alleen geen vaste prijs op.

Rachel.
Amerikakenner

Bericht door Rachel. » 06 mar 2015, 20:35

Misschien wordt er in Orlando uitleg gegeven omdat daar zoveel toeristen komen, daar zullen veel 'slechte' tippers tussen zitten!

Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H » 06 mar 2015, 23:12

Ik pas me altijd aan aan de service die ik krijg. Als die niet goed is is ook de tip niet goed. Goede tot zeer goede service maakt ook een goede tot zeer goede tip. Ik heb er dan ook geen probleem mee als ik voor 60 dollar heb zitten eten om bij echt goede service 15 tot 20 dollar tip te geven. Een serveerster die liever met haar vrienden praat, kortaf is en niet eens de moeite neemt om een beetje geinteresseerd of aardig te zijn krijgt wat ze dan in mijn ogen verdient: niets.
Als je dan 5 dagen achtereen in hetzelfde restaurant eet met verschillende bediening zie ik dat op de bonnetjes terug. Klagen mag maar dan geef ik ook aan waarom ik niets geef en laat doodleuk andere bonnetjes zien waarbij wel gegeven is. Als ik in een net restaurant puur zakelijk en correcte service krijg wil ik daar best de bijbehorende tip voor geven.

bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve » 06 mar 2015, 23:26

BonnyR schreef:Wat ik mij nog herinner, dat we vaak met creditkaart afrekenden. We betaalden vaak de menuprijs met de creditkaart, maar gaven de tip contant, zodat voor ons gevoel het toch sneller op de goede plek( personeel) terecht zou komen. Of het echt uitmaakt weet ik niet.
Ja het maakt wel uit.

Ik betaal op dezelfde wijze; de rekening met CC
De tip in cash.
En heb een keer nagevraagd of dat wat uitmaakte.
JA: was het antwoord.
De tip via de CC wordt uit de grote pot wel uitbetaald,maar daar betalen de werknemers kosten over.
De TIPS zijn en blijven mijn enige cash uitgaven in de VS.

De afgelopen jaren heb ik heel veel met bediening gepraat over hun gevoel bij toeristen uit Europa.
In het algemeen vinden zij Fransen en Italianen de slechtste klant.
Wat mij verbaasd ; juist in die landen is het Service not included' het langste vol gehouden.

Er zijn bedrijven die daarom bij klanten uit Europa al standaard met 18 % beginnen.
Eebn serveerster in Memphis rekende het mij voor.
" Ik verdien $ 2.50 per uur . Ik mag in mijn handen klappen want ik heb een werkplek en wat geld.
Die werkplek geeft mij de gelegenheid om mijn levensonderhoud te verdienen.
En dan komen er op een avond vooral Europeanen....
Waar moet ik van eten.??

Tegelijkertijd ken ik ook serveersters in een restaurant in Santa Cruz die meer dan $ 100.000 verdienen.
Aan tips.
the proof of the pudding is in the eating

gastxyz

Bericht door gastxyz » 06 mar 2015, 23:31

Extra service?

bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve » 06 mar 2015, 23:57

Arno schreef:Extra service?
:oops: :oops: :roll: :roll: :lol: :lol:

PS
Maar om in Santa Cruz County een beetje ruim te leven is $ 100.000 ook weer niet overdadig
the proof of the pudding is in the eating

Edwin1
Amerika-ontdekker

Bericht door Edwin1 » 07 mar 2015, 08:12

hoi
vraag
betaald het amerikaanse volk ook fooi of is het alleen toeristen item
wij hebben meegemaakt bij Dennyy's (Wyoming) dat chauffeurs weglopen ondanks de bestelling is opgenomen ivb lange wachttijd en desintresse van de serveerster
wat ons wel opvalt in de weekenden dat gezinnen een kan water bestellen (gratis) en 2 menus + doggybak en meer niet kosten 20dollar (en geen fooi betalen)
ik geef alleen fooi wanneer de service goed is

gr

meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem » 07 mar 2015, 08:59

het is geen uitbuiten van toeristen, maar inderdaad een ongeschreven wet. Het salaris van bedienend personeel is er op ingericht en dus laag. Betaal je weinig fooi, dan geef je een signaal dat je de service slecht vond ... als dat niet zo was, kan ik me het beteuterde gezicht van de waitress wel voorstellen ...

In New York verzuchten ze dan 'dat het toeristen zijn'..... een uitleg van de manager gaat wel ver, maar ik vind het ook wel humor :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast

meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem » 07 mar 2015, 09:02

Het onderwerp 'tippen' komt ook op het New York forum van trip uiteraard enorm veel voor en met name Europeanen schrikken van het percentage dat ze 'horen' te tippen, nl 20%
Maar een ieder die dat te veel vindt, krijgt steevast van de New Yorkers op het forum te horen dat als ze dat niet kunnen betalen, ze zich dus geen trip naar New York kunnen veroorloven ..... het hoort er echt gewoon bij!

edit:
maar de blog van deze avondmaaltijd geeft wel aan dat je toch goed moet blijven opletten:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast

Anton007
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Anton007 » 07 mar 2015, 10:01

:offtopic:
Elke keer als ik foto's zie van het River Cafe word ik weer verliefd op de setting & locatie. Maar man o man, wat een verschrikkelijk menu! Jammer!

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal » 07 mar 2015, 12:02

Ik hoop dat TS hier toch nog eens terugkomt om wat meer info te geven.
We gaven netjes een percentage die ons goed leek in verhouding tot bediening/service.
Dit was een enkele keer niet wat er aan percentages op de bonnetjes stond. Dit omdat we een kleine tip echt genoeg vonden.
Wat moeten we hieronder verstaan ? Hoeveel tip gaven jullie dan ? Ik geef ook niet altijd royale tips en een enkele keer geef ik wel al eens heel weinig, maar ook dan heeft men er nog nooit een manager moeten bijhalen. Ik krijg dan ook zo het gevoel dat jullie misschien wel echt heeel weinig hebben gegeven.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11

Trane
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trane » 07 mar 2015, 13:20

Even terzijde, maar Is het eigenlijk niet een beetje vreemd dat je ene percentage op het voedsel betaalt?
Stel in een identiek restaurant: of je nu een schotel van 10$ neemt, of één van 20$ neemt, qua bediening maakt dat toch niet uit?
Of nog: stel dat je alleen tap water drinkt ipv een glas wijn, frisdrank,...: kraantjeswater is gratis dus daarop is er geen tip, maar daar is meer werk aan dan aan enkel een glas wijn (bijvullen...).
2004: W-CAN / 2009: ZW-USA / 2011: CHI, WY, OR, WA / 2012: NYC, CO, SD / 2013: MA, NH, ME, NB, PEI, NS / 2014: AUS / 2015: DC,TX,NM

LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix » 07 mar 2015, 13:46

Vraag me af of dat dezelfde IHOP was waar wij zijn geweest. Service was daar knudde. Bij elke IHOP in Florida trouwens teleurstellende service en eten. Maar in andere staten wel goede ervaringen.

chippie777
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door chippie777 » 07 mar 2015, 14:10

Het is nu eenmaal normaal daar. Ben er al redelijk vaak geweest en ook veel uit eten geweest. Als familie maar ook zakelijk met Amerikanen. 15 tot 20% is een normale toeslag in een restaurant, maar dat reken je over de rekening voordat er tax bij komt. Wanneer je 15 tot 20% geeft over de volledige rekening zijn ze altijd tevreden :lol:
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com

Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 41

Bericht door Lilo » 07 mar 2015, 19:03

Nog iemand anders tips over tippen bij buffetten?

Lilo
http://www.usa4ever.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usacali.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.zuidamerikas.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kiwis2015.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer