reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
DebbieTimmermans
Amerikafan
Berichten: 369
Lid geworden op: 09 apr 2014, 17:31
Partner van: Wouter
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Wellen

reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door DebbieTimmermans »

ik vind hier niet zo veel info over op het forum, mss omdat wij, in België, hier een heel andere benaming voor hebben.

Het gaat dus over een verzekering voor het dekken van de medische kosten, voor ons vooral voor onze vakantie naar de Verenigde staten omdat hier de medische kosten veel hoger liggen dan bij ons in België.
Nu vond ik via Touring de Family Full voor 101 euro, via VAB was het 104 euro en via Protections is het 210 euro. Het zijn allemaal jaarlijkse contracten. Het gaat allemaal om een volledige dekking.

Touring:
Dekking van de dichte familie in ruime zin
Familieleden in de 2de graad die onder hetzelfde dak wonen; minderjarige kleinkinderen van de verzekerde die zonder hun ouders reizen ; studenten en kinderen ten laste van gescheiden ouders.
Medische kosten: onbeperkte terugbetaling
Repatriëring: Alle kosten van de repatriëring of vervroegde terugkeer.
Geen franchise
Verzorging na terugkeer: Bij incidenten in het buitenland worden de kosten tot 3 maanden na het incident terugbetaald, met een maximum van € 6.000 per persoon.

VAB:
Wereldwijde personenbijstand
Medische kosten tot € 1.000.000 terugbetaald
Na een ongeval in het buitenland: nazorg in België terugbetaald tot € 6.200
Repatriëring bij ziekte en lichamelijk ongeval (onbeperkt)
Dringende terugkeer bij ziekte, overlijden of ongeval van familie of schade aan het huis
Verlenging van verblijf als gevolg van medische redenen of natuurrampen
En nog veel meer

protections:
medische kosten (vrijstelling van € 25) tot € 125.000 (Standard) | onbeperkt (VIP of jaarpolis)
nabehandelingskosten ten gevolge van een reisongeval tot € 2.500 (Standard) | € 5.000 (VIP of jaarpolis)
dagelijkse compensatie bij hospitalisatie (minimum 3 nachten) tot € 600
repatriëring bij ziekte, ongeval of overlijden: onbeperkt
vervroegde terugkeer wegens dringende reden
familiale bijstand bij hospitalisatie
verlenging van verblijf wegens medische redenen
ter plaatse sturen van een beroepsvervanger
opsporings- en reddingskosten tot € 12.500 (Standard) | € 25.000 (VIP of jaarpolis)
terugbetaling van skipas, skilessen en gehuurd skimateriaal tot € 250
vervanging van verloren of gestolen identiteitspapieren en vervoerbewijzen tot € 125
juridische bijstand verkeer tot € 1.250 en voorschieten strafrechtelijke borgsom tot € 12.500
versturen van dringende boodschappen, geneesmiddelen en protheses
psychologische bijstand
telecommunicatiekosten met de maatschappij

Iemand ervaring met een van de drie bovenvermelde verzekeringen? Of mss dat iemand nog een andere verzekering weet die beter is en betrouwbaar.
wouterendebbie.blogspot.be/
wouterendebbie1.blogspot.be/
wouterendebbie2.blogspot.be/
wouterendebbie3.blogspot.be/
https://www.facebook.com/groups/2198403 ... =bookmarks
wouterendebbie4.blogspot.be/
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1210
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door lsl »

1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Jody
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 mei 2012, 14:48

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Jody »

Mijn gewone ziektekostenverzekering + doorlopende reisverzekering bij dezelfde aanbieder, dekken in Amerika alles tegen kostprijs. Ik heb 2 jaar geleden mijn heup in New York gebroken en alles werd vergoed zelfs de telefoonkosten naar Nl. ook de niet genoten dagen NY kregen we terug. Ook kon mijn man gewoon zolang als nodig was in hetzelfde hotel in NY blijven. Gelukkig was daar wel plaats. Natuurlijk wél na overleg met de SOS. We konden zelfs samen businessclass terugvliegen. Dat was alleen omdat er plaats over was, voor hem dan .Ik mocht sowieso. ook stond er een speciale taxi op Schiphol om ons naar huis te brengen.
Geen idee hoe dat in België zit?! Oververzekeren is natuurlijk ook niet nodig. Gewoon bellen dus met je ziektekostenverzekering.
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Doockles »

In het topiv dat Isl vermeld heeft Stan een tijdje geleden even een vergelijking gemaakt van veel gebruikte Belgische verzekeringen.
Ik denk dat je bij alle drie de partijen die jij hier aangeeft wel goed zit. Alleen bij Protections zou ik dan voor die VIP of jaarpolis gaan om toch een groot genoeg bedrag te laten dekken voor de medische kosten.

Wij hebben verschillende polissen bij VAB lopen. Omdat wij destijds al een pechbijstand hadden heb ik ook ben hen de reisbijstand genomen. Ik had gewoon niet veel zin om alles bij verschillende maatschappijen te hebben. ;-) Over de verschillen tussen VAB en bijvoorbeeld Touring ga ik echt niet wakker liggen. :-)

Misschien nog wel iets om even te vermelden: ik kreeg vorige week een folder van mijn ziekenfonds (OZ) met de huidige voordelen en dergelijke. En daar zag ik nu precies in staan dat zij niets meer wereldwijd dekken. Wel nog binnen Europa, maar dus niks erbuiten. Het was in het verleden uiteraard al wel beperkt wat zij terug betaalden (volgens tarieven van Belgie), maar ik had nu het idee dat het vanaf nu niks meer was.
Gebruikersavatar
pollyblue
Amerikakenner
Berichten: 550
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:48
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Schelle

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door pollyblue »

Wat OZ betreft: Het klopt dat ze geen wereldwijde dekking meer aanbieden. Het jammere is dat ze ook geen alternatief kunnen aanbieden. Daar is blijkbaar nog niet over nagedacht. Wat een blunder. Ikzelf heb lang gekeken naar protections, maar denk nu toch voor vab of touring te gaan.
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Doockles »

Ah, dan had ik het dus goed gelezen. Ik vraag me alleen af of dat zo erg is? Uiteindelijk kwamen ze ook enkel maar tussen voor het bedrag dat je zou betalen in België. Wil je echt goed verzekerd zijn had je sowieso een extra verzekering nodig.
DebbieTimmermans
Amerikafan
Berichten: 369
Lid geworden op: 09 apr 2014, 17:31
Partner van: Wouter
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Wellen

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door DebbieTimmermans »

Voor welke reisbijstandsverzekering kiezen de meeste Belgen onder ons?
Ik sta op het punt eentje af te sluiten want wij vertrekken 20 mei richting Amerika en kan niet goed kiezen welke de beste is.
Iemand ervaring met Touring of VAB?
wouterendebbie.blogspot.be/
wouterendebbie1.blogspot.be/
wouterendebbie2.blogspot.be/
wouterendebbie3.blogspot.be/
https://www.facebook.com/groups/2198403 ... =bookmarks
wouterendebbie4.blogspot.be/
excellentie
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2014, 21:20

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door excellentie »

Ik heb er voor onze Amerikareis een 2-in-1 verzekering afgesloten bij Protections. Heb er geen ervaring mee, ook niet met Touring of VAB trouwens. Protections leek me na het doorlezen van dit forum de beste oplossing.
1 ste x USA
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 feb 2014, 16:44
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Brecht (Belgie)

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door 1 ste x USA »

Ik heb mijn bijstandsverzekering via Ethias. Noemt Ethias Assistence en dit dekt zowel bijstand aan mijn auto als bijstand als ik reis zonder auto. Kost mijn 120 euro per jaar all in.

Lode
Usatraveler
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 mei 2013, 22:04
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Usatraveler »

Ik heb reisbijstand bij KBC verzekeringen 88 euro per jaar voor 2 personen wereldwijde dekking (bedragen die worden uitbetaald vallen allemaal binnen de marge indien we iets aan de hand moeten hebben in het buitenland).
Afbeelding
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door ingrid14 »

Ik heb dan weer de bijstandsverzekering bij Belfius. Kost 90 euro per jaar voor mijn gezin (mijn zoon en ik dus) en onze auto.
Wereldwijde dekking, ook als je zonder je auto reist.

Daarnaast heb ik een gewone lidkaart bij Touring - Vivaclub (kost 16 euro per jaar). Zo kan ik in de US ook genieten van de AAA korting.
(korting bij hotels, attracties, ...)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door kalaman »

Bij het CM ziekenfonds zijn alle kosten, wereldwijd, én repatriëring gedekt, zonder extra premies.
Ik heb nog nooit iets extra genomen en telkens opnieuw informeer ik mij of de voorwaarden niet veranderd zijn.
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door sachasenne »

Rudy, dat klopt echt niet. Bij de cm ben je inderdaad voor alles verzekerd MAAR aan de Belgische tarieven. Breek je je voet, naar ZH, gips laten zetten, krukken en pijnstillers.
Fictief kost je dit in Belgie : 1000 euro. CM betaalt 850 terug. 150 plus huur krukken zelf betalen.

Zelfde geval in Amerika : kostprijs : 8000 euro. CM betaalt je 850 euro terug!! De Belgische tegemoetkoming dus. De resterende 7.150 euro moet je zelf betalen.

Als je een werelddekkende reisverzekering hebt betalen zij de 7.150 euro.

Vraag maar aan katrien. Zij heeft alle mogelijke medische toestanden en bijhorende CM en verzekering perikelen meegemaakt voorbije zomer.
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door kalaman »

Oeps, dan word ik telkens opnieuw verkeerd ingelicht. Ik heb zelfs het voorbeeld aangehaald van die Belgische vrouw die 2 jaar geleden ten val kwam op de Parker Ridge langs de Icefields Parkway. Ik heb daar toen verslag over gedaan in onze blog. Bij CM verzekerden ze mij dat ik ook alles zou terugbetaald geweest zijn, inclusief helicopter en repatriëring naar België. Als dit niet klopt, dan ben ik wel serieus verkeerd ingelicht geweest :evil: .
Maar wat bedoel je met "informeren bij Katrien"?
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door Doockles »

De CM pakt op hun website wel uit met hun Reisbijstand waarbij ze beweren voor dossiers van meer dan 200€ alles (behalve de franchise) terug te betalen. Er staat zelfs een voorbeeld bij van Amerika! Maar ik vraag me toch ook altijd af hoeveel er effectief gedekt wordt. Bij OZ hebben ze die werelddekking dit jaar afgeschaft. Mijn eigen hospitalisatieverzekering dekt in het buitenland de kosten voor max 3 x de Belgische kostprijs. Dus ik vraag me af of een ziekenfonds (en dan nog de cm :roll: ) zoveel extra bijstand zou geven. Tenzij je voor reisbijstand extra moet betalen bij de CM?

Wij hebben bij VAB een multipakket: auto, reisbijstand, annulatie en bagage (kregen we er "gratis" bij). Kost wel wat, maar zeker met een kindje erbij nu vind ik dat het wel waard. Tot een jaar geleden hadden we gewoon een reisbijstand bij VAB voor de vakantie. Annulatie voor Amerika was eigenlijk niet nodig: hotels kan je meestal annuleren en voor de vlucht namen we dat erbij bij het boeken.
Laatst gewijzigd door Doockles op 15 apr 2015, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door M Kactus »

kalaman schreef:Oeps, dan word ik telkens opnieuw verkeerd ingelicht. Ik heb zelfs het voorbeeld aangehaald van die Belgische vrouw die 2 jaar geleden ten val kwam op de Parker Ridge langs de Icefields Parkway. Ik heb daar toen verslag over gedaan in onze blog. Bij CM verzekerden ze mij dat ik ook alles zou terugbetaald geweest zijn, inclusief helicopter en repatriëring naar België. Als dit niet klopt, dan ben ik wel serieus verkeerd ingelicht geweest :evil: .
Maar wat bedoel je met "informeren bij Katrien"?
Ik ben ook al 2x verkeerd ingelicht door het CM, en heb zelfs 2x verschillende inlichtingen gekregen. De ene man verzekerde me dat alles in orde was, en dat onder de Europese dekking ook Amerika viel. De andere zei dat Amerika overal buiten viel. Aan het loket hebben ze me echter gezegd dat je tot vorig jaar inderdaad gedekt was onder het zogenaamde Eurocross in Amerika, hoe vreemd dat ook mag klinken. Máár zij betalen je enkel de kosten terug van een gelijkaardige voorval in België. Dan kom je er dus niet in de VS. En sinds januari vorig jaar (geloof ik) zijn de zaken zelfs nog verstrengd, en is de dekking afgezwakt voor de VS. En net zoals bij de OZ is er bij de CM en de SocMu geen alternatief, dus een bijkomende verzekering is haast noodzakelijk.

Ik ben de eerste vakantiereizen dus ook jammerlijk onderverzekerd gegaan. Terwijl ik het toch echt had nagevraagd.

Edit @Doockles: Die World Assistance van de CM werkt via MUTAS, net als de SocMu. En het is doordat de SocMu ons liet weten dat we niet (afdoende) gedekt waren in de VS, dat we naar de CM zijn gestapt voor meer informatie. Daar heb ik verschillende versies gehoord, waarvan één een bevestiging van het verhaal van de SocMu. Wat ook logisch is, als ze allebei via MUTAS werken. Onder de 200 betalen ze niet terug, boven de 200 alleen de Belgische tarieven.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door kalaman »

Doockles schreef:Annulatie voor Amerika was eigenlijk niet nodig: hotels kan je meestal annuleren en voor de vlucht namen we dat erbij bij het boeken.
Ik boek alle niet gratis annuleerbare aankopen met mijn CC waar een gratis annulatieverzekering inbegrepen is.

Ik ga mij nu ook wel eens absoluut deftig informeren bij de CM...
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door sachasenne »

Hoor eens bij lucenkatrien. Te vinden op het forum.
Groetjes,
Carine
JantienB
Amerikafan
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 aug 2013, 21:05
Locatie: Gent

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door JantienB »

Wij hebben een verzekering bij Protections afgesloten voor een jaar. Na vergelijking met o.a. Touring leek dit prijs/kwaliteit (of terugbetaling in dit geval) de beste.
Ik heb ze nodig gehad voor een doktersbezoek in Yosemite en zonder problemen de kosten terug gehad.
Enige nadeel van Protections is dat je voor de meeste dingen een kleine franchise hebt (meestal 25€), maar je betaalt dan ook minder voor de verzekering op zich.
Het ging hier om een redelijk laag bedrag (180$) en dit heb ik vlot terug gekregen, hoe ze op bedragen van duizenden $ reageren weet ik natuurlijk niet.
In de algemene voorwaarden staat trouwens dat je een bepaald formulier moet laten invullen door de arts, maar ik heb mijn gemaakte kosten terug gekregen door gewoon een scan van de factuur door te mailen.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: reisbijstandsverzekering, dekking medische kosten

Bericht door ingrid14 »

@Kalaman
Buiten dat de CM maar volgens de Belgische tarieven vergoed, doen ze dit voor medicijnen ook enkel maar voor in België goedgekeurde medicijnen/merken.
Toen ik in 2013 een deel van mijn voorraad medicijnen aan de vissen gevoerd heb in Monterey, heb ik 1 nieuwe doos met DHL laten opsturen vanuit België. Ik kon in California wel een merk krijgen waar dezelfde werkzame stoffen in zaten maar dat merk kwam niet voor op de lijst en dus zou ik niet terugbetaald worden.
De kosten voor het opsturen zijn betaald door mijn Assistance verzekering bij Belfius.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer