Reisgerelateerde lectuur.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
dinh
Amerika-ontdekker

Reisgerelateerde lectuur.

Bericht door dinh » 23 apr 2014, 14:26

Hallo,
Misschien een vreemde vraag, maar ik ben op zoek naar reisgerelateerde lectuur.
Ik bedoel dan niet de fotoboeken of de reisgidsen over de plaatsen waar je komt, maar eerder leesboeken die (van ver of dichtbij) iets te maken hebben met het Zuidwesten.
(Vb Op de Keys in Florida lees je iets van Hemingway.)
Iemand een ideetje? We doen het klassieke rondje in het Zuidwesten.
Dank bij voorbaat,
Dinah

ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis-gerelateerde lectuur

Bericht door ingrid14 » 23 apr 2014, 15:20

Jack Kerouac -
  • On the Road
    Big Sur
John Steinbeck -
  • Cannery Row
    Of Mice and Men
Willy Spillebeen - In vele Staten (soort verslag van zijn verblijf in de VS)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12,
NW Denver+Yellowstone 11, CA 10
Tips - reizen met tieners - West USA : AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY

jojostravelusa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa » 23 apr 2014, 15:29

Max Westerman - In alle Staten (non fictie)
Ruth Beebe Hill - Hanta Yo. Gaat over een indianenstam, maar ik weet niet precies welke en dus waar. (fictie)

martijn76
Amerika-expert

Bericht door martijn76 » 23 apr 2014, 15:39

Niet Zuid Westen gerelateerd, maar wel hi-la-risch grappig en informatief tegelijkertijd : de (reis)boeken van Bill Bryson. Ik heb serieus nog nooit iemand gesproken die niet positief over Bill Bryson is. "I come from Des Moines. Somebody had to."

Edman!
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door Edman! » 23 apr 2014, 15:45

Overleven in Las Vegas: 100 wrede en wonderbaarlijke jaren - Bart Vandormael
2010: Las Vegas, 2013: Westkustgrand canyon helicopter 2014, 2015: Las Vegas, 2016: Grand Canyon, Yellowstone, 2017: NY, Westkust, 2018: Las Vegas, Oostkust

Rafc01
Amerika-ontdekker

Bericht door Rafc01 » 23 apr 2014, 22:25

John Steinbeck Travels with Charley
Geert Mak Reizen zonder John

dinh
Amerika-ontdekker

Bericht door dinh » 24 apr 2014, 00:10

Hartelijk dank iedereen!
Dit is inderdaad het soort tips dat ik zocht.
En nu even nagaan hoe ik het ga aanpakken om niet teveel gewicht mee te sleuren. Sommige kan ik zeker ginder kopen en andere zijn waarschijnlijk digitaal te krijgen.
Verder had ik hier op het forum ook een tip gelezen om boeken online te kopen, maar ze te laten leveren op het eerste hotel.
We zien wel. Ik kan nu in elk geval gericht zoeken.
Bedankt, Dinah

ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 » 24 apr 2014, 01:54

De originele versies van de Engelstalige boeken zijn ginder veel goedkoper.

Enne Dinah, niet teveel boeken meenemen, je gaat zo'n mooie reis maken maar ook een moe-makende.
Je bent ook enige chauffeur, onderschat dat niet. Samen met de uitstappen kan het erg vermoeiend zijn.
Ik denk dat je oogjes na 2 alinea's gaan toevallen (allé, zo gaat dat toch dikwijls bij mij). :lol: :wink:

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia 21, Europe 20, AK 19, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 15+14, CA 13, AZ+UT 12,

Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Mrvanilla » 24 apr 2014, 08:29

ingrid14 schreef: Enne Dinah, niet teveel boeken meenemen, je gaat zo'n mooie reis maken maar ook een moe-makende.
Je bent ook enige chauffeur, onderschat dat niet. Samen met de uitstappen kan het erg vermoeiend zijn.
Dit is helemaal waar. Ik had vol goede moed 3 prachtige boeken meegenomen die ik eindelijk eens wilde lezen. Letterlijk 2 bladzijdes heb ik gelezen. Je doet zo veel indrukken op, en zeker als je ook nog eens chauffeur bent...s'avonds ben je blij als je wat lichte comedy's kunt kijken op de TV om vervolgens snel in slaap te dutten :lol:
Groetjes,
Daniel

ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 » 24 apr 2014, 08:44

@Mrvanilla
... met de tv nog aan (die je dan in je slaap nog ergens rond 1u uit zet) :lol:

Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Mrvanilla » 24 apr 2014, 08:46

:D Het is me meer dan eens overkomen ja
Groetjes,
Daniel

dinh
Amerika-ontdekker

Bericht door dinh » 24 apr 2014, 15:23

Ik beloof plechtig dat ik er geen 10 zal meenemen :lol: en verder hoop ik dat jullie beiden gelijk krijgen en dat ik als een blok in slaap val in mijn bed (en niet in de auto !!!)
Hier thuis lukt dat niet zo goed, maar heb ik altijd wel wat omhanden (vb dit forum verder uitpluizen ..)
Nu kan ik in elk geval al hier en daar een boekje uit de bovenstaande lijst vooraf lezen om helemaal in de stemming te komen.
Er zitten enkele titels bij die ik niet kende, daar ga ik alvast naar op zoek en de gekende Engelstalige zal ik inderdaad ginder kopen (en misschien lezen ...)
Bedankt,
DInah

markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro » 24 apr 2014, 16:38

Een bijzonder leuk geschreven boek is "Amerikanen fietsen niet ...", geschreven door Gijs van Middelkoop.

Zie: http://www.allesamerika.com/boek-amerik ... -niet.html

Website van Gijs: http://www.reismetgijs.nl/
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 24 apr 2014, 16:57

Die is inderdaad leuk! En om bij het fietsen te blijven: Josie Dew: Travels In A Strange State: Cycling Across the USA. Alleen al de omschrijving op Amazon is geweldig:
By most people's standards, Josie Dew is hugely adventurous. By American standards, she is completely insane. For Americans drive everywhere: through cinemas, restaurants, banks, even trees. But driving past Josie as she pedalled across America was a new and alarming experience.
On her eight-month journey Josie experienced it all; race riots in Los Angeles, impossible heat in Death Valley, Sexual Tantric Seminars in Hawaii. From Utah to the Great Lakes, via improbable places like Zzyzx and Squaw Tit, her two-wheeled odyssey brought her into contact with all the wonders and worries of this larger-than-life country.
Highly entertaining, richly informative, TRAVELS IN A STRANGE STATE is a personal memoir of an improbable journey, revealing the United States as it is rarely seen - from the seat of a bicycle.

In ongeveer dezelfde categorie (Engels en humoristisch, waar Bill Bryson ook onder valt hoewel hij van oorsprong Amerikaan is): Dave Gorman: America unchained (een roadtrip zonder gebruik te maken van ketens).

Ik moet bekennen dat ik Geert Mak wel doorbijten vond, maar alles van Steinbeck is natuurlijk een aanrader.

Marianne

markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro » 24 apr 2014, 17:06

Het boek dat Marianne beschrijft van Josie Dew is/was ook in het Nederlands te verkrijgen, het heeft dan als titel:
In alle Staten, fietsen door Amerika. (ISBN 90 5713 5760)

En nog een ander fietsboek in het Nederlands: Where are you heading, geschreven door Eric van der Horst. (ISBN 90 77668 15 2)
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.

dinh
Amerika-ontdekker

Bericht door dinh » 24 apr 2014, 17:45

Bedankt voor de snelle reactie en de vele tips.

@Marianne & Marco: ik ken geen van jullie tips dus dat is perfect.
Anderzijds zie ik nu via de aangegeven link dat er bijvoorbeeld een beschrijving van het boek staat ergens op het forum.
Met de basiszoekfuncties "boek" en "lees" kom ik niet ver want iedereen "boekt" een hotel of "leest" een reisverhaal ...
Hebben jullie tips hoe zelf met de zoekfunctie aan die link voor het boek zou komen?

Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels » 24 apr 2014, 20:30

Louis Theroux is vooral leuk op tv, maar zijn boek The call of the weird is ook wel aardig voor op reis.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne » 24 apr 2014, 21:00

dinh schreef: Anderzijds zie ik nu via de aangegeven link dat er bijvoorbeeld een beschrijving van het boek staat ergens op het forum.
Met de basiszoekfuncties "boek" en "lees" kom ik niet ver want iedereen "boekt" een hotel of "leest" een reisverhaal ...
Hebben jullie tips hoe zelf met de zoekfunctie aan die link voor het boek zou komen?
Welke link bedoel je? en welk boek?

Mij schiet nu ook nog "Where the heart is" te binnen, van Billie Letts. Niet echt het zuidwesten hoewel ze op weg zijn naar Californië. Maar wel een heerlijk boek.

Marianne

Dommel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Dommel » 24 apr 2014, 22:07

Ik heb een boek gelezen over een vrouw die uit de FLDS gestapt is. Een waar gebeurd verhaal, niet echt 'literatuur' maar ik vond het heel indrukwekkend. En als je dan rond rijd in Utah dan begrijp je niet dat zoiets in Amerika echt bestaat.

Het begon toen ik 14 was / mijn jeugd en gedwongen huwelijk in een sekte
Elisa Wall & Lisa Pulitzer

Els

dinh
Amerika-ontdekker

Bericht door dinh » 24 apr 2014, 23:13

@Marianne: ik had het over de link in het eerste berichtje van Marco (Amerikanen fietsen niet)
Als ik daar op klik, kom ik op een pagina uit het forum, maar ik heb geen idee hoe ik zou moeten zoeken om dit zelf te vinden.

@Els: Dit is het zwaardere werk. Dat is er eentje om vooraf thuis te lezen ... Bedankt!

@Jostravel: Inderdaad leuke tv en ik had er niet bij stil gestaan dat er ook een boek was. Mooi! Bedankt voor de tip.

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer