Biometrisch kenmerk in paspoort

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Biometrisch kenmerk in paspoort

Bericht door Dennis » 15 jun 2004, 14:35

Een aantal weken geleden vroeg ik het Ministerie van Buitenlandse Zaken hoe het zat met de biometrische kenmerken in Nederlandse paspoorten, die immers binnenkort door de Amerikaanse overheid verplicht worden. Hieronder mijn mail en de reactie van het Ministerie dd. 15 juni 2004.

Mijn brief:
Geachte heer/mevrouw,

Op 26 oktober 2004 gaat voor Nederlanders die naar de Verenigde Staten willen reizen de regel gelden dat indien zij een nieuw paspoort aanvragen, dit paspoort voorzien dient te zijn van een biometrisch kenmerk. (Bron: < http://www.usembassy.nl/dcnvviwa.htm >).

Indien zij in het bezit zijn van een paspoort dat op of na 26 oktober 2004 is uitgegeven maar dat NIET voorzien is van een biometrisch kenmerk, zijn zij verplicht voor al hun reizen naar de VS een visum aan te vragen.

Vandaar mijn dringende vraag (o.a. in respons op vragen van bezoekers aan mijn website, < http://www.allesamerika.com/ >): hoe is de stand van zaken met betrekking tot de invoering van een biometrisch kenmerk in Nederlandse paspoorten? Kunnen we verwachten dat alle nieuwe Nederlandse paspoorten die uitgegeven worden op of na 26 oktober 2004 voorzien zullen zijn van zo'n kenmerk?

Alvast bedankt voor uw tijd!

Met vriendelijke groeten,
Antwoord:
Geachte heer,

De invoering van biometrische kenmerken op reisdocumenten is onderwerp van overleg in de Europese Unie. Onderdeel van dat overleg is de wijze waarop wordt omgegaan met verplichtingen zoals opgelegd door de Amerikaanse overheid. Het overleg is nog gaande.

Nederland bereidt zich, net als andere landen van de Europese Unie, voor op de invoering van biometrische kenmerken in reisdocumenten. De laatste stand van zaken leest u in onderstaand persbericht.

Hoogachtend,

Projectmanager Praktijkproef biometrie 2B or not 2B

Praktijkproef biometrie in reisdocumenten start 1 september in zes gemeenten

27 mei 2004

In de gemeenten Almere, Apeldoorn, Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Utrecht start op 1 september 2004 een praktijkproef over het toevoegen van biometrische kenmerken aan het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart. De proef, onder de naam 2B or not 2B, duurt zes maanden. Het is de bedoeling dat er 15.000 personen meedoen. Tijdens de praktijkproef wordt bekeken welke gevolgen biometrie heeft op het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten en met welke omstandigheden in de praktijk rekening moet worden gehouden. De bruikbaarheid van het document wordt getest door tijdens de proef met verschillende apparatuur een verificatie uit te voeren.

Minister De Graaf (Bestuurlijke vernieuwing en Koninkrijksrelaties) overweegt om twee biometrische kenmerken, gelaatsherkenning en vingerafdruk, toe te voegen aan het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart. Dit om bij internationale grenspassages een nog betere controle uit te kunnen voeren en look alike fraude in het maatschappelijk verkeer tegen te gaan. Look alike fraude is het gebruik van een document door iemand anders dan de rechtmatige eigenaar. Door opname van biometrie kan ook worden voldaan aan de verscherpte toelatingseisen in de Verenigde Staten en op de eisen die Europese Unie wil gaan stellen aan paspoorten na de recente terroristische aanslagen.

De proef duurt van 1 september 2004 tot maart 2005. Tijdens de proef wordt van vrijwillige deelnemers die een nieuw reisdocument aanvragen ook een gelaatsscan gemaakt en een vingerafdruk afgenomen. Deze kenmerken worden verwerkt in een testdocument. Bij het afhalen van het reisdocument vindt een verificatie plaats: de biometrische kenmerken (gelaat en vingers) worden vergeleken met de kenmerken die in het testdocument zijn opgenomen. Om vast te stellen dat de opgeslagen biometrische kenmerken onder verschillende omstandigheden met verschillende apparatuur uitleesbaar zijn en geverifieerd kunnen worden, gebeurt deze verificatie met apparatuur van verschillende leveranciers.
Het testdocument wordt niet afgegeven aan de burgers en is dus niet bruikbaar in het grensverkeer.

De deelnemers aan de praktijkproef werken mee aan het verkrijgen van praktijkgegevens die nodig zijn als besloten wordt tot invoering van biometrie op de reisdocumenten. Biometrie kan een bijdrage leveren aan een nieuw en nog beter beveiligd reisdocument. Alleen mensen die in de proefperiode een nieuw reisdocument aanvragen, kunnen op vrijwillige basis meedoen aan de praktijkproef.
Mijn suggestie aan iedereen die tussen 26 oktober 2004 en (ruwweg) juni 2005 naar de VS wil gaan én waarvan in die periode het paspoort afloopt: zorg dat je je nieuwe paspoort al ruim vóór 26 oktober binnen hebt, dan bespaar je jezelf een hoop moeite met visumaanvragen e.d., in het geval de Amerikaanse regering de eis van het biometrisch kenmerk daadwerkelijk doorzet.
Laatst gewijzigd door Dennis op 13 aug 2004, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels

Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis » 12 aug 2004, 11:34

Verplaatst van andere onderwerpen die direct gerelateerd waren aan dit onderwerp:
Gertjan schreef:het biometrische paspoort wordt pas een jaar later ingevoerd:

http://www.nu.nl/news.jsp?n=376116c=22

misschien goed nieuws voor sommigen?
Anita schreef:Het beometrisch paspoort is uitgesteld tot 2005. Nou gaan wij over 9 (!!!) weken naar de VS voor onze rondreis, met ons dochtertje van 4 jaar. Wij wisten dat we voor haar een apart paspoort zouden moeten kopen, maar is dat nu nog steeds nodig? Ze is ingeschreven in ons beider paspoorten. Met dat nieuwe paspoort is dat niet voldoende, maar nu dat nog niet nodig is, misschien wel?

Anita
Om jouw vraag te beantwoorden, Anita: volgens de site van de Amerikaanse ambassade moet elk familielid nog steeds per 26 oktober 2004 in het bezit zijn van een eigen paspoort, zie: http://www.usembassy.nl/dcnvviwa.htm.

Dit heeft te maken met de eis dat het paspoort machinaal leesbaar moet zijn, en het betreffende gedeelte van het paspoort betreft normaal gesproken alleen de houder van het paspoort en niet eventueel toegevoegde kinderen.
Dennis

Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis » 13 aug 2004, 23:06

:!: Er is me een nieuwe eis opgevallen waaraan alle reizenden, ook mensen die binnenkomen via het Visa Waiver Program (VWP), vanaf 30 september 2004 moeten voldoen. Het gaat om het volgende:

Vanaf 30 september 2004 worden van alle reizenden die de VS binnen komen twee digitale vingerafdrukken en een digitale foto gemaakt om de identiteit van de betreffende personen te kunnen verifiëren.

De volledige persverklaring is hieronder te vinden.
Press Statement
Adam Ereli, Deputy Spokesman
Washington, DC
August 10, 2004

Extension of Requirement for Biometric Passport Issuance by Visa Waiver Program Countries

President Bush yesterday signed H.R. 4417 to extend by one year, the requirement for Visa Waiver Program (VWP) countries to include biometrics in passports. H.R. 4417 was passed by the House of Representatives on June 14, 2004, and by the Senate on July 22, 2004.

The requirement for Visa Waiver travelers to have biometrics included in passports was mandated in the Enhanced Border Security and Visa Entry Reform Act of 2002. The passage of H.R. 4417 and the signing by the President extends for one year, to October 26, 2005, the deadline by which new passports issued must be biometrically enabled. This extension was necessary to avoid potential disruption of international travel and provide the international community adequate time to develop viable programs for producing a more secure, biometrically enabled passport. The original legislation required that Visa Waiver Program country passports issued on or after October 26, 2004 be biometrically enabled for use in Visa Waiver travel.

To mitigate security concerns related to this extension, the Department of Homeland Security will begin enrolling Visa Waiver Program travelers through the U.S. Visitor and Immigrant Status Indicator Technology (US-VISIT) program at all airports and seaports on or about September 30, 2004. Enrollment in US-VISIT allows the United States to continue international efforts to enhance border security while facilitating legitimate travel. The US-VISIT system is a fast and easy process that requires two digital index finger scans and a digital photograph from a traveler to verify his or her identity.

Another requirement for Visa Waiver Program travel will still come into effect on October 26, 2004. On and after that date, all passports used for travel in the Visa Waiver Program must be machine-readable. Last year, the Secretary of State granted a postponement from October 1, 2003, until October 26, 2004, as the date by which Visa Waiver Program travelers from 22 countries must present a machine-readable passport to be admitted to the United States without a visa. Four eligible countries did not request a postponement of the effective date. Belgium was not eligible to request a waiver.

Although the addition of biometrics to the U.S. passport is not covered by the Enhanced Border Security and Visa Entry Reform Act, the Department of State has been working diligently towards developing U.S. biometric passports. The United States recognizes the benefits of biometric identity verification and strives to remain at the forefront of international travel document security. By the end of 2005, all domestically produced U.S. passports will be biometric passports.
Bron: http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2004/35066.htm
Dennis

Inge
Amerikakenner
Contacteer:

uitstel biometrisch kenmerk paspoort

Bericht door Inge » 17 sep 2004, 11:37

Eerder deze week hoorde ik op het nieuws dat het moeten hebben van een paspoort met biometrische kenmerken is uitgesteld i.v.m. aanpassingen hiervoor binnen de EU. (dus ook bij paspoorten afgegeven na 26 oktober a.s.)
In de tussentijd zal een digitale foto en vingerafdrukken worden gemaakt bij binnenkomst in de VS.
Ik weet niet precies tot wanneer dit uitgesteld is...

eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae » 20 sep 2004, 14:44

Even nog om het allemaal op een rijtje te hebben:
Als je een paspoort hebt dat nog niet afloopt, maar zonder biometrische kenmerken, moet je dan bij het amerikaanse consulaat een visum aanvragen om naar de VS te reizen na oktober 26? Of geldt hierbij ook het toeristenvisum dat je nu in principe in het vliegtuig regelt? Dan zou het niet echt een verschil zijn.
Als het nog niet mogelijk is een paspoort te krijgen met een biometrisch kenmerk, moet iedereen die naar de VS reist dan een visum aanvragen? Is dat logistiek wel mogelijk?
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016

Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis » 20 sep 2004, 15:12

Nee, je hoeft voorlopig nog geen biometrisch paspoort te hebben. Het huidige paspoort volstaat nog tot 2005 en ook de eis om een visum aan te vragen is uitgesteld i.v.m. de problemen met intercontinentaal reizen die dit met zich mee zou brengen.

Voor de laatste officiële informatie rondom het paspoortgebeuren kun je steeds surfen naar:

http://www.usembassy.nl/dcnvviwa.htm
Dennis

mover
Amerika-newbie

Versnelde procedure mogelijk bij foto nemen en vingerafdruk?

Bericht door mover » 21 sep 2004, 10:42

"Vanaf 30 september 2004 worden van alle reizenden die de VS binnen komen twee digitale vingerafdrukken en een digitale foto gemaakt om de identiteit van de betreffende personen te kunnen verifiëren. "

Mijn baas reist zeer frequent naar USA en is gewaarschuwd tijdens zijn laatste trip (vorige week) dat vanaf volgende week de wachttijden bij binnenkomst aanzienlijk kunnen oplopen ivm bovenstaande.

Nu is mijn baas verteld dat het mogelijk is om voorrang te krijgen bij binnenkomst in USA wanneer je een soort permanent visum krijgt in je paspoort.

Wie oh wie weet wat er wordt bedoeld, en hoe we hier aan kunnen komen.
Mover

eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae » 22 sep 2004, 13:22

Als ze bedoelen een permanent visum voor de VS dan is er moeilijk aan te komen. Kijk maar bij het onderwerp 'wonen en werken in de VS' of 'permanent visum' (ik weet niet precies waar het onder staat). Ik denk dat ze dat bedoelen. Dan kan ik ook begrijpen dat je voorrang zou krijgen.
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016

Hansje
Amerika-ontdekker

Bericht door Hansje » 20 okt 2004, 15:49

Dennis, betekent dit dat ouders geen enkel kind meer bnijgeschreven mogen hebben staan in hun paspoort?
Dat zou dus betekenen dat een gezin met jonge kinderen ALLEMAAL een nieuw paspoort moeten hebben, ook de ouders....?

Om jouw vraag te beantwoorden, Anita: volgens de site van de Amerikaanse ambassade moet elk familielid nog steeds per 26 oktober 2004 in het bezit zijn van een eigen paspoort, zie: http://www.usembassy.nl/dcnvviwa.htm.

Dit heeft te maken met de eis dat het paspoort machinaal leesbaar moet zijn, en het betreffende gedeelte van het paspoort betreft normaal gesproken alleen de houder van het paspoort en niet eventueel toegevoegde kinderen.[/quote]

Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis » 20 okt 2004, 16:26

Nee, het betekent dat de kinderen nog wel bijgeschreven kunnen staan, maar dat de Amerikaanse douane alleen aparte paspoorten accepteert. Ze zullen dus eventuele informatie over kinderen die in jouw paspoort staat, negeren.
Dennis

Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse » 22 okt 2004, 09:17

Voor de duidelijkheid:

Paspoorten uitgegeven op of na 26 oktober 2005 moeten van een biometrisch kenmerk zijn voorzien. Als uw paspoort voor deze datum is afgegeven (op voorwaarde dat het een individueel machinaal leesbaar paspoort is) kunt u nog gebruik maken van dit paspoort zonder visum, ook al bevat het geen biometrisch kenmerk.

Makki
Amerikafan

Re: Versnelde procedure mogelijk bij foto nemen en vingerafd

Bericht door Makki » 14 nov 2004, 11:30

mover schreef:"Vanaf 30 september 2004 worden van alle reizenden die de VS binnen komen twee digitale vingerafdrukken en een digitale foto gemaakt om de identiteit van de betreffende personen te kunnen verifiëren. "

Mijn baas reist zeer frequent naar USA en is gewaarschuwd tijdens zijn laatste trip (vorige week) dat vanaf volgende week de wachttijden bij binnenkomst aanzienlijk kunnen oplopen ivm bovenstaande.
Ben enkele dagen geleden terug van een trip naar de US.
Er worden inderdaad vingerafdrukken en een foto genomen van iedereen die een I-94W formulier ingevuld heeft. Ik kan U zeggen dat dit heel vlot verloopt en geen enkel oponthoud veroorzaakte: integendeel, wij hadden de indruk dat wij vlugger deze controle doorgekomen waren dan het vroeger het geval was.

Wanneer we terugvlogen vanuit Chicago O'Hare, werden opnieuw onze vingerafdrukken en een foto genomen aan de gate, juist voor het inchecken in het vliegtuig. Hier verliep dit meer chaotisch !

Makki

Made in Holland
Amerikafan

Bericht door Made in Holland » 15 nov 2004, 10:02

Heb even een kort vraagje:
Wordt er van US burgers ook verlangt dat ze bij de doanne "fingerprints" maken.

Leon

Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel » 15 nov 2004, 10:29

Leon,

US citizens hoeven geen vingerafdrukken e.d. te laten maken bij aankomst in de US.

Marcel

Made in Holland
Amerikafan

Bericht door Made in Holland » 15 nov 2004, 10:36

Lijkt mij een goed idee dat de EU dat dan ook maar eens in gaan voeren voor US citizens!!! :wink:

Leon

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 15 nov 2004, 14:16

Mij ook en ik ben een US citizen. Het lijkt mij, dat het hoog tijd wordt, dat de EU de controle op wie er zo rondreist verscherpt. Niet alleen van de VS burgers (want niet alleen EU burgers worden hier gefotografeerd/fingerprinted), maar van iedereen van buiten de unie.
En, Leon, van ons genaturaliseerde US citizens heeft de US government veel meer dan fingerprints en photographs ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith

Made in Holland
Amerikafan

Bericht door Made in Holland » 16 nov 2004, 10:56

Klopt helemaal Petra.
Europa is op dat punt (en vele andere) maar een ongeregeld zooitje.
Krijg je weer de discussie over aantasting van je privacy. :roll:

Leon

roxyk
Amerika-newbie

Bericht door roxyk » 19 nov 2004, 19:33

hallo allemaal

ik ben van plan om naar mijn vader in amerika te gaan, maar nou zit ik met een paar vraagjes over mijn paspoort.
mijn paspoort heeft de afgifte datum van 27 sept 2001. Dus ik heb ook nog geen paspoort met een hard blad erin
kom ik hier mee amerika in? of wordt ik dan niet toegelaten?
het is toch een wettig reisdocument?
ik hoop snel op een paar reacties

gr
roxanne

Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Coyote » 19 nov 2004, 19:40

Roxanne,

met jouw paspoort kun je gewoon reizen naar Amerika.

Kijk maar eens op deze site: http://www.usemb.nl/dcnvviwa.htm

Hebben jullie al een idee waar jullie heen gaan in Amerika en wat jullie allemaal willen zien?

Groet,

Roland 8)
Since 1982: 25 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.

roxyk
Amerika-newbie

Bericht door roxyk » 19 nov 2004, 19:46

hoi

nou ik ga naar mijn vader, in texas Arlington.
hij is piloot en kan ik zondag al met stand-by naar amerika! vrij kort dag dus.

maar nou zei mijn oma dat ik het wel kon vergeten met dit paspoort, raakte dus even in de stress, want ik heb geen zin om op chicago aan te komen en meteen de eerste vlucht terug te nemen.

ik morgen nog even naar de anwb, ik moet het wel echt zeker weten, ik lees ook zoveel verschillende dingen op het forum.

gr
roxanne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer