Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

is een flat huren op visa waiver legaal?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
SjoerdB
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

is een flat huren op visa waiver legaal?

Bericht door SjoerdB »

Hallo!

25 Januari vlieg ik naar Idaho om daar 3 maanden te blijven op een visa waiver. Ik kan een geweldige flat huren maar twee dingen blijven door mijn hoofd spoken omdat immigratie zo streng is en ik onder geen geval mijn visa waiver rechten wil kwijtraken/in de problemen wil komen met immigratie daar:

1: Mag ik überhaupt een flat huren als ik onder een visa waiver ben? Ik kan niets vinden dat zegt dat het niet mag, maar misschien is er daarmee een probleem dat ik niet kan vinden. Ik heb geen enkele intentie om langer te blijven.

2: Het onveranderbare standaardcontract is er eentje van 2 maanden langer dan ik zou blijven - 5 maanden totaal. Ik zou het verschil (dus de extra maanden) graag betalen, omdat ik de locatie en faciliteiten geweldig vind. Maar ook daar zit ik met de vraag - mag dat? Ik ben dan natuurlijk allang het land uit, maar dan is er nog een contract op mijn naam. Ik ga het natuurlijk niet onderverhuren, want ik wil geen problemen (maar misschien dat een goede vriendin van me er dan een paar dagen per maand can crashen als ze in de buurt is) en op een andere naam zetten lijkt niet mogelijk.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, ik vermoed dat veel mensen het gewoon doen maar ik wil geen risico nemen.
In elk geval bedankt!
Sjoerd
Laatst gewijzigd door SjoerdB op 13 jan 2013, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Cees A
Amerikakenner

Re: is een flat huren op visa waiver legaal?

Bericht door Cees A »

Ik denk dat je verbijfsduur eerder vragen op zal roepen bij immigratie. 3 maanden is best lang
De maximum verblijfsduur op een visa waiver is overigens 90 dagen en da's iets anders dan 3 maanden, hou daar rekening mee.
Het feit dat je iets huurt zal geen problemen geven.
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Geen antwoorden op je vraag, maar wel een opmerking over wat ik denk:
SjoerdB schreef:.....
2: Het onveranderbare standaardcontract is er eentje van 2 maanden langer dan ik blijf.
Je verhaal kan vreemd overkomen (ik ga 3 maanden als toerist maar huur een huis voor 5 maanden. Maar heb absoluut geen zin in 5 maanden te blijven) en als je het zo vertelt bij binnenkomst in de US dan kan ik me voorstellen dat de immigratiedienst het inderdaan vreemd vindt en dat denk ze je terugsturen.

Overigens zie ik ook dat je 25 januari al gaat, dus ik denk dat alles al geregeld is.
Als je het antwoord krijgt dat alles je problemen gaat opleveren, kan je dan alles nog annuleren ?

Opmerking iets aangepast omdat startbericht iets veranderd is
Laatst gewijzigd door US-fanboy op 13 jan 2013, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
SjoerdB
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door SjoerdB »

Hee Marcel en Cees,

bedankt voor jullie reactie! Heb ik toch een fout gemaakt in mijn vraag, zucht, sorry!
Het contract is er eentje voor 5 maanden, dus 2 maanden LANGER dan dat ik ga blijven, niet 2 maanden totaal - een standaard contract in die flat die vooral met studenten werkt - 1 semester (ik ga daar niet studeren natuurlijk).

Dus het contract loopt nog door nadat ik wegga. Ik betaal gewoon voor de hele periode en ga na 88 dagen weg.

Nog ideeën?
bedankt!!

Sjoerd
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Mijn idee is hetzelfde als de anderen. 3 maanden als toerist gaan zal al vragen oproepen. Zeker als je een flatje gaat huren en dus niet gaat rondreizen.

Eventueel een immigratieadvocaat raadplegen in Idaho. Die zullen je zo vertellen wat je wel en niet mag.
US-fanboy
Amerikakenner

Bericht door US-fanboy »

Ik zou gewoon niet al te moeilijk verhaal vertellen bij de immigratiedienst (ik kom als toerist vakantie vieren).
De 3 maanden hoef je in principe alleen maar te noemen als er gevraagd wordt hoelang je blijft (gebeurt soms wel en soms niet).

Over de flat : Als er in het contract expliciet vermeld staat dat het bestemd is voor studenten, dan kun je eventueel problemen verwachten. Dat hangt helemaal af van de controle van de verhuurder. Ik zou na de 88 dagen wel een bericht sturen naar de verhuurder dat je de huur per direct opzegt. Dan weten zij dat en als er wat zou gebeuren in de flat dan heb je minder kans op aansprakelijkheid (je hebt in principe de huur voor 5 maanden en als er wat gebeurt kan de verhuurder daar wel gebruik van maken). 2 maanden leeg laten staan zonder bericht, voor een vriendin die daar dan een par dagen van die 2 maanden kan rondhangen lijkt me een slecht idee.

Succes :thumbup:

PS :
SjoerdB schreef: Ik hoop dat jullie kunnen helpen, ik vermoed dat veel mensen het gewoon doen maar ik wil geen risico nemen.
Als je geen enkel risico wilt lopen dan ga je in een hotel zitten :wink:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

US-fanboy schreef:De 3 maanden hoef je in principe alleen maar te noemen als er gevraagd wordt hoelang je blijft (gebeurt soms wel en soms niet).
Is het niet zo dat immigrations in hun systeem kunnen zien wanneer de terugvlucht geboekt is?
US-fanboy
Amerikakenner

Bericht door US-fanboy »

Weet ik niet.
Ze zullen ongetwijfeld een mogelijkheid hebben om het te zien, maar of dat standaard op het scherm staat weet ik niet.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Op al mijn bezoeken aan de VS werd me gevraagd hoe lang ik in de VS wilde blijven. Of ze kunnen zien wanneer je terugvlucht is weet ik niet, maar ik zou er wel van uitgaan. Als je de volle periode van je VWP benut dan kunnen ze vragen hoe je dat allemaal gaat bekostigen aangezien je niet mag werken op een VWP. En als ze er inderdaad achterkomen dat je voor 5 maanden gehuurd hebt dan kan het vragen oproepen. Het kan goed gaan maar het kan ook fout gaan!
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Het huren van een flat appartement etc. zal waarschijnlijk geen probleem op leveren. Misschien is de vraag naar een social securety number een belemmering maar dat denk ik niet. Je verblijf in Amerika valt en staat echter bij de antwoorden die je gaat geven bij immigrations.
Hoelang ga je? waar verblijf je? En wat ga je doen? En heb je een retour ticket?
Een verblijf van 3 maanden op eenzelfde plaats kan een slecht antwoord zijn, afhankelijk van de stemming van de ambtenaar en de plaats waar je gaat verblijven en waarschijnlijk gaat je leeftijd dit ook beïnvloeden.
Bij een 3 maanden verblijf in omgeving Orlando zal er anders gereageerd worden dan een langdurig verblijf in NY of LA. Dan kan het zijn dat je een potentieel blijver wilt worden en dan kan het zo maar zijn dat je geweigerd word en terug gezonden.
Op mij maak je met dit verhaal al de indruk dat je daar niet naar toe gaat om de toerist uit te hangen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Waarom blijf je 3 maanden op 1 plek?
Ken je daar iemand?
(vragen die immigrations je ook kan stellen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

hdeweert schreef:Op mij maak je met dit verhaal al de indruk dat je daar niet naar toe gaat om de toerist uit te hangen.
Dat is ook mijn gedachte. En dan Idaho. Mmmmm, nou niet de meest toeristische plek in de VS. Sorry sjoerb, maar het geheel roept echt vraagtekens op.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer