Late reactie, maar als luchtvaartpro toch een woordje uitleg.
- KLM is een maatschappij van oudsher met enige standing, Delta niet. Dat is het eerste prijsverschil.
- Niets zo ingewikkeld als de berekeningsformules van luchtvaartmaatschappijen, zelfs de mensen van ticketing kunnen dit niet volgen; de computer bepaalt o.a. volgens vraag en aanbod, routepopulariteit, gegeven seizoen (hoog/middel/laag), prognose bezetting, historiek bezetting...
- Je hebt meer dan economy en business aan boord; iedere klasse is nog eens onderverdeeld in subklassen (restricted, semi-flex en flex), en deze subklassen worden ook nog eens in prijscategorieën opgesplitst. Zo heb je op 1 toestel tot een twintigtal vliegklassen, waarbij bijvoorbeeld "Y" de letter is die full-fare economy aanduidt (onbeperkt wisselen, wijzigen, cancellen) en "C" hetzelfde voor de business class. Maar, andere lettercodes duiden andere prijscategorieën aan binnen eenzelfde klasse. "K" bijvoorbeeld als ik me niet vergis staat voor een fully restricted en aldus zowat het goedkoopste economyticket. Nu, per vlucht wordt bepaald dat er slechts een maximum aantal stoeltjes verkocht worden van de "goedkopere" letters. Immers, een toestel vullen met enkel de allergoedkoopste tarieven is net hetzelfde als beter de boeken neerleggen want je vliegt met dik verlies.
- Dan heb je de menselijke aard, die jaagt op "deals". Met andere woorden, de goedkoopste tickets, beperkt in hoeveelheid, worden het meest nagejaagd door de passagiers, en logischerwijs gaan deze er dus eerst uit. Stel, je vraagt vandaag een prijs op van een ticket voor 2 pax, met zoekopdracht "economy" en "goedkoopste". De site geeft je een prijs van 600 euro per persoon. Wat de site niet vermeldt, is dat dit bijvoorbeeld "K"-klasse is, en evenmin dat dit bijvoorbeeld de laatste 2 tickets zijn in deze prijsklasse. Niemand doet dit, enkel
http://www.vliegtarieven.nl geeft meestal aan hoeveel tickets nog beschikbaar zijn aan deze prijs, hiermee zeggen ze technisch dus "in de klasse van deze lettercode". Morgen ga je opnieuw kijken, maar inmiddels hebben al 6 mensen ook "de goedkoopste tickets" voor deze vlucht aangekocht, of "K"-klasse is uitverkocht en je zit nu in bijvoorbeeld "N"-klasse. De site vermeldt dit niet, maar geeft nu de prijs weer voor deze nieuwe letterklasse met identiek dezelfde zetels en identiek dezelfde service en beperkingen, maar bijvoorbeeld 5 procent duurder dan de vorige klasse. Je krijgt dus een opgaaf van 630 euro.
- De gouden regel wanneer je de goedkoopste tickets wil reserveren, hoe later de aankoop, hoe duurder het ticket.
- MAARRE... Net zoals iedere handelaar doen ALLE luchtvaartmaatschappijen met de regelmaat promo's, niet omdat ze hun klanten zo graag zien, wel omdat er een periode van het jaar aanbreekt met relatief weinig boekingen die binnenkomen en aldus weinig cash-flow, essentieel om hun benzine te kunnen blijven betalen. Dus, dan beslist de maatschappij om bijvoorbeeld 20 procent korting toe te kennen op alle klassen. Kijken we terug naar het voorbeeld van daarnet, het ticket is net wat duurder geworden, want we zijn van "K" naar "N" opgeschoven, maar nu komt er een promotie, en kost dat ticket plotseling maar 504 euro ipv 630 euro. Hierdoor lijkt het dus dat men met de voeten van de passagier speelt, want eerst wat duurder, dan weer goedkoper, ... Maar dat is het niet. Een ticket in "K" kost namelijk tijdens de promotie nog maar 480 euro, alleen zijn deze tickets al uitverkocht nog voor de promotie en krijg je deze niet te zien.
- Een goeie algemene tip: plan uw reis naar de VS tijdens dit kalenderjaar voor volgend kalenderjaar, en boek steeds BEGIN JANUARI van het jaar. Geen kalmere periode op het jaar na de feestdagen en al het geld dat er door is gevlogen, geen grotere kortingen te vinden dan op dat moment. Ik heb bijvoorbeeld op 2 januari mijn tickets geboekt bij British Airways, die stonden plots 25 procent lager dan de dag ervoor...
Een zeer lang en gedetailleerd verhaal om kort te zeggen: dit zijn geen boevenpraktijken, dit zijn legitieme handelspraktijken. Op een goedkoop ticket verdient een maatschappij NIETS, en verliest mogelijk zelfs enkele euro, maar die tickets zorgen voor de cashflow en betalen mee de benzine, en zijn vanuit een bedrijfseconomisch perspectief dus belangrijk. Je moet bijgevolg wel het aantal goedkope tickets beperken om niet failliet te gaan. De winstposten zitten bij full fare economy, business en first, en daarom vechten alle maatschappijen voor deze passagiers (vertreklounges, aankomstlounges, spa-behandelingen tijdens transfers, uitgebreid ontbijten, lunchen en dineren voor en na de vlucht, uitgebreide gourmetmaaltijd aan boord, lie-flat bedden, snackbuffet, massagefuncties op uw stoel, fasttrack lanes, ...).
Meer moet daar niet achter gezocht worden. Een bijkomende tip (die zeker opgaat voor reizen naar de VS), is dat wanneer 1 maatschappij een promo start, anderen met enkele dagen vertraging doorgaans wel volgen. De VS is druk beconcurreerd, en net omwille van die noodzaak voor de cashflow kijken al de maatschappijen op diezelfde trajecten naar elkaar.