Come over anytime you want!!

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
BSP
Amerikafan
Berichten: 184
Lid geworden op: 04 mar 2006, 20:31
Contacteer:

Come over anytime you want!!

Bericht door BSP »

Het verhaaltje over hoe ik in MN terecht ben gekomen.......(weer een lang verhaal :lol: )

Enkele jaren geleden had ik een amerikaanse oldtimer gekocht, met de bedoeling die wat te verbouwen. Een Dodge Dart uit 1972, voor de kenners. Als je dan het e.e.a. wilt weten, ga je op het internet op zoek naar informatie. Zo kwam ik uit op een forum, http://www.bigblockdart.com. Dit is een forum voor liefhebbers van de kleine Dodge Dart, die er graag een brute motor in hangen. Erg gezellig forum, met veel liefhebbers, veel know-how, en veel amerikanen natuurlijk. Op een gegeven moment raakte ik daar in gesprek met een forumlid uit Minnesota, Dan. Hij had wat foto's gezien van mijn auto, en vroeg of ik foto's wilde zien van zijn auto. "Tuurlijk, altijd!" En wat ik toen zag was heel raar...het was alsof ik mijn eigen auto zag staan, in mijn eigen garage!Excact hetzelfde, zelfs de garage zag er hetzelfde uit.(zelfde rommel :wink: ) Op een foto zag ik zelfs iets heel erg bekends; een stukje van een spoorrails...Ik vroeg hem wat hij daarmee deed, en hoe hij eraan was gekomen. "ik gebruik het als een aambeeld, en heb het van mijn vader gehad". Je raad al hoe ik aan mijn stukje spoorrails was geraakt.....van mijn vader.

Zo was het contact dus al snel gelegd. We wisselden veel informatie uit, foto's van ons gezin, onze huizen, woonomgeving e.d. Verder weinig overeenkomsten, behalve een klein detail. We kwamen erachter dat we beiden op 14 mei jarig waren :shock: Over toeval gesporken!!!

Ik vertelde hem dat ik zo gek was van Amerika, en dat we zo graag naar de USA zouden willen verhuizen. "Well, you're welcome here, come over any time you want" zei hij toen. Ik waarschuwde hem al dat ik hem daar aan zou houden, maar ik had al vaak gehoord van anderen dat Amerikanen dat nogal makkelijk zeggen. Totdat je zegt dat je geboekt hebt, en dan houdt het op. Zoniet bij Dan. Hij vroeg geregeld wanneer we zouden komen, en zijn kids ook. Maarja, Minnesota...niet echt mijn eerste keus voor een vakantie, onbekend maakt onbemind, toch? Toch bleef ik met het idee spelen, en besloot om na een tijdje toch maar eens te gaan informeren. En dan blijkt dus dat een ticket MN over het algemeen wat duurder is dan een ticket Miami :? Maarja, we hadden daar geen kosten voor overnachtingen, we mochten een auto van hen gebruiken, we konden mee eten. En dan wordt het ineens weer een ander verhaal.

Medio 2004 hebben we dan toch de knoop doorgehakt, en een retour geboekt voor ons en de kids. Erg spannend, want je kent elkaar via het internet, en je hebt een foto gezien, maar hoe zouden ze in real life zijn? En zouden onze kinderen zich een beetje verstaanbaar kunnen maken tegenover hun kinderen? Maarja, een beetje spanning kan geen kwaad. Dus een lange vlucht gemaakt naar MN, met een hectische overstap in New York. En bij de landing in MN braakte mijn zoontje zichzelf en de stoel voor hem volledig onder....en niet zo'n beetje ook...en dat is extra vervelend, als je weet dat alle kleren in de koffers onderin het vliegtuig zitten :roll: Drama dus! Maar in het eerste toilet hebben we hem een klein beetje toonbaar kunnen maken.(hoewel hij wel een beetje zuur rook...) Vlug omgekleed nadat we de bagage hadden, alsof er niets gebeurd was. En toen naar de uitgang...spannend, hij zal er toch zeker wel zijn?????

En ja hoor, Dan stond ons met een big smile op te wachten!! "Hey buddy, how are you?" Alsof we elkaar al jaren kenden...Dan nam ons mee naar Rogers, waar hij woont, en daar maakten we kennis met zijn vrouw Rachel, die Koreaanse is, en de 2 kids, Tyler en Conner. En wat een gastvrijheid, onvoorstelbaar gewoon!! We waren daar echt welkom, een geweldige ervaring.

Dan en Rachel hebben ons die week geweldig verzorgd en vermaakt, met natuurlijk de Mall of America, diverse outlet stores, St.Paul, Six Flags, en een geweldige inside view in het Amerikaanse dagelijkse leven in MN. Die week daar was zo anders dan al onze andere vakantie's, een heerlijke ervaring! Onze kinderen konden geweldig overweg met Tyler en Conner, kinderen kennen blijkbaar geen taalbarriere :wink:

We hebben daar dus een geweldige vakantie gehad, bij geweldige vriendelijke en gastvrije mensen, en hebben er een stel vrienden bij voor het leven. Raar eigenlijk hoe het kan lopen op zo'n forum :roll: We hopen nu natuurlijk dat ze ons een keertje komen bezoeken in Belgie, maar gezien het feit dat zij (zoals veel amerikanen?) op een andere manier omgaan met hun inkomsten dan wij hier, zeg maar alles al uitgeven voordat het binnen is, is die kans klein.....maar ze zijn hier natuurlijk net zo welkom als dat wij daar waren!!!

Dan en ik spreken elkaar zowat dagelijks via Yahoo Messenger, en we sturen elkaar natuurlijk van alles met verjaardagen, kerst e.d. Zo stuur ik Dan bv allerhande Senseo pads met smaakjes die ze daar niet hebben, we hadden ze namelijk een Senseo apparaat gegeven als dank voor hun gastvrijheid. Hadden ze nog nooit gezien :lol:

En Minnesota; het is er heel erg mooi, maar vlak. Je kunt er heerlijk de natuur in, en heerlijk eten. Maar het is er wat landelijk, zo'n beetje als Friesland in Nederland :wink: Geen slecht woord over Friesland, maar ik zou er niet kunnen wonen! En zo ook Minnesota; geweldig om op vakantie te gaan ('s zomers!!!), maar niet mijn plekkie om te wonen 8)

Fred
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.

Poesjes
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Bericht door ANY »

Wat een leuk verhaal :D
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
reivax
Amerikafan
Berichten: 296
Lid geworden op: 26 jan 2006, 18:26
Locatie: west vlaanderen

Bericht door reivax »

amaai... dit is nu es verhaal je dat niet veel te horen krijgt... zeer mooi...
Dutch
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 sep 2003, 20:49
Contacteer:

Bericht door Dutch »

Het is inderdaad een heel mooi verhaal, en ook gedeeltelijk herkenbaar voor ons.
Want het grootste deel van onze vriendenclub in de states bestaat ook uit mensen met dezelfde auto's, en ook wij houden zoveel mogelijk contact via o.a. Yahoo en MSN.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Come over anytime you want!!

Bericht door Coyote »

Fred,

weer een prachtig verhaal van jou. Heb het met veel plezier gelezen.
BSP schreef:Maar het is er wat landelijk, zo'n beetje als Friesland in Nederland :wink: Geen slecht woord over Friesland, maar ik zou er niet kunnen wonen!
Enneh...het valt hier in Friesland echt wel mee om te wonen hoor... :wink: :wink: :lol:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Fred,

Alweer bedankt voor dit prachtige verhaal.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Gebruikersavatar
Mack
Amerika-expert
Berichten: 2653
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Come over anytime you want!!

Bericht door Mack »

Wow, tof verhaal!!!
BSP schreef:Dodge Dart uit 1972, voor de kenners
Foto! Foto! Foto!
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Sandy
Amerika-expert
Berichten: 9403
Lid geworden op: 05 mei 2004, 10:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Mooi verhaal - klinkt bekend.. hoewel ons contact met onze Amerikaanse vrienden wel wat minder is nu ...
Sandy
BSP
Amerikafan
Berichten: 184
Lid geworden op: 04 mar 2006, 20:31
Contacteer:

Re: Come over anytime you want!!

Bericht door BSP »

Mack schreef:Wow, tof verhaal!!!
BSP schreef:Dodge Dart uit 1972, voor de kenners
Foto! Foto! Foto!
Ok, ik heb wel ergens foto's, ga even zoeken en plaats ze dan hier. Verwacht echter geen beauty, het is een "unfinished project" :lol:

Fred
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.

Poesjes
BSP
Amerikafan
Berichten: 184
Lid geworden op: 04 mar 2006, 20:31
Contacteer:

Bericht door BSP »

Ik heb 2 Dodge Dart's tegelijk gekocht toen, om er samen 1 van te maken. Dit is degene die over gaat blijven, een '72 met origineel lijn 6 en 3 bak:
Afbeelding


Dit is de donor, die ondertussen niet meer is....volledig gesloopt, en ligt nu grotendeels op mijn zolder in de garage, '73 lijn 6 automaat:
Afbeelding



Hier nog een foto van de ombouw, ergens halverwege. De motorruimte is hier al klaar:

Afbeelding


En dit is hoe hij ongeveer zou moeten worden:
Afbeelding

Voor de kenners; de standaard "slant 6" is allang verdwenen, en deze moet plaatsmaken voor een V8 bigblock. Minimaal een 440 cu.i. (7.2 liter), maar misschien dat ik wel voor een stroker ga, 496 cu.i. of groter. De schakelbak is eruit, en wordt vervangen door een door mij gebouwde 727 Torqueflite automaat, die al het geweld aan moet kunnen. Verder komt er een andere achteras onder, de achterste wielkasten zijn naar binnen toe verbreed (tubbed) zodat er bredere wielen onder kunnen, bladveren zijn naar binnen verplaatst, trommels worden omgebouwd naar schijven (voor en achter), en er wordt wat stalen plaatwerk vervangen door lichter polyester 8)

Maar....hij staat nu al bijna 2 jaar onaangeroerd in mijn oude garage in Tilburg :oops: Sinds dat ik verhuisd ben naar Belgie heb ik geen tijd/mogelijkheid/zin gehad om hem hiernaartoe te halen....shame on me!!

Fred
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.

Poesjes
Erika
Amerikakenner
Berichten: 1000
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

Mooie car man.
Jij voert uit wat wij ook mooi vinden aan de amerikaanse musscle cars.
Lekker lomp veel vermogen en bandenverslindend.
De auto nog een beetje verlagen om het zwaartepunt wat lager te leggen.
Die amerikanen weten hoe het moet om pk's uit een blok te peuteren, en wij in europa zitten maar kleine turbootjes en chiptuning te veranderen om een paar pk meer te krijgen.
Hup een big block een blower er op en gaan met de bak.
Lekker cruisen met ruim 400 pk ,echt heel leuk bij een stoplicht sprint.
We hopen dan nog meer foto's te zien waneer deze hobby is uitgevoerd.
Of moet ik zeggen een plezierige tik. :rockon:
groetjes erika.
Gebruikersavatar
lelie
Amerika-expert
Berichten: 5521
Lid geworden op: 23 jan 2005, 14:37
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Deventer

Bericht door lelie »

Leuk verhaal zeg. Leuk dat die mensen zo gastvrij zijn.
Laatst gewijzigd door lelie op 27 mar 2006, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Bericht door Bennogr »

Dat van Minnesota als vlak land, klopt. Er zijn hier zelfs stukken (in het noordwesten bijvoorbeeld, rond de Red River Valley en tegen North Dakota aan, waar het NOG platter is dan in Nederland -- vooral omdat er maar weinig bomen staan.

Koud in de winter, heet in de zomer. En de staatsvogel: de mug.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dolphin
Amerikakenner
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 aug 2005, 14:13

Bericht door dolphin »

Leuk hoor als je zo goed contact hebt met elkaar, vasthouden!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Leuk,en erg herkenbaar.

Iedere wat langere reis naar de USA ga ik wel langs wat mensen die ik al jaren ken via internet,maar nog nooit heb ontmoet.
Ook andersom werkt het prima,we hebben hier al aardig wat studenten en andere reizigers uit Amerika (en andere landen) te logeren gehad.

Mei aanstaande staat er weer een afspraak vast,ik ontmoet dan in Las Vegas een internet vriend uit LA,waar ik vorig jaar op visite ben geweest.
Hij rijdt dan "even" naar LV,gewoon om handen te schudden,wat te drinken en te eten.

Prachtvolk.
Gebruikersavatar
Mack
Amerika-expert
Berichten: 2653
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:02
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mack »

Nice ride...

De motor van mijn Mustang is niet echt klein, maar de jouwe is 2x zo groot :D :rockon:
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
CaroLine
Amerika-expert
Berichten: 1946
Lid geworden op: 13 apr 2004, 20:10
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Limburg

Bericht door CaroLine »

Leuk dat je dit verhaal met ons wilde delen!
Carola
reivax
Amerikafan
Berichten: 296
Lid geworden op: 26 jan 2006, 18:26
Locatie: west vlaanderen

Bericht door reivax »

Bennogr schreef: En de staatsvogel: de mug.
:hilarious:
BSP
Amerikafan
Berichten: 184
Lid geworden op: 04 mar 2006, 20:31
Contacteer:

Bericht door BSP »

Die muggen kunnen inderdaad een probleem zijn daar, maar ik heb zelf meer last gehad van een ander, vervelend beestje daar. De "Tick", oftwel teek... :? Na een bezoekje aan de plaatselijke salvage yard (in korte broek...), en wat gestruin door bosjes en hoog gras, ontdekten we thuis wat ongenode gasten op onszelf....de tick. Ze waren maar enkele millimeters groot, maar hadden zich inmiddels overal in vastgebeten; benen, buik, rug :x Erg onsmakelijk, maar gemakkelijk te verwijderen, en gelukkig niet ziek van geworden. Maar volgende keer dragen we daar dus een lange broek :lol:

Fred

Afbeelding
“Thank the Lord”? That sounded like a prayer. A prayer in a public school. God has no place within these walls, just like facts don’t have a place within an organized religion.

Poesjes
Marby
Amerikafan
Berichten: 371
Lid geworden op: 18 okt 2005, 20:07
Locatie: St. Louis, MO

Bericht door Marby »

Bennogr schreef:Koud in de winter, heet in de zomer. En de staatsvogel: de mug.
Dat koud in winter lijkt mij juist leuk. Ik dacht dat we dat hier in Missouri ook wel zouden hebben, ik keek zo uit naar sneeuw in de winter, en het komt er maar niet van!!

Die staatsvogel hebben we hier ook. Bah!! Wij hebben vorig jaar onze tuin niet echt kunnen gebruiken vanwege de muggen, en met de kwakkel winter die we gehad hebben zal het dit jaar nog wel erger worden.

Margaret
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer