Het grote dirt road topic

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Fuseke
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 okt 2008, 07:48

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Fuseke »

Ik heb de B&B waar we verblijven in Page gevraagd achter de staat van de cottonwood canyon road en denk dat we hem toch maar gaan skippen.
And the Cottonwood Canyon Road....well, here's the story. The road used to be maintained by the Bureau of Land Management which is a division of our federal government, however, due to budgetary constraints ( our economy is less than thrilling these last few years...) the budget for maintaining that dirt road was eliminated. The State of Utah then had an opportunity to take over maintainance but again, due to budgetary constraints, have chosen not to, at least not beyond Grosvenor Arch headed south. As far as we know the remainder of the road is impassable.

My suggestion is that you ask locally for the conditions as things CAN change, however, I would plan on taking the highway from Bryce down to Page were I you. It is also a gorgeous drive, just not wilderness as Cottonwood Canyon is. If Grosvenor Arch and Kodachrome Basin were on your list of "must sees" and IF you have a 4 wheel drive vehicle, then I suggest visiting those sights from the Bryce side, then turn back and take the highway to Page. We used to be able to use Cottonwood Canyon as a "short cut" to Bryce as the distance is much shorter, but it always took as much time as going on the highway as you could only go 15-25 mph due to the road conditions
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door goldenhills »

Jammer dat de Cottonwood Canyon Road onbegaanbaar is. Wij vonden het een mooie route, en goed te doen met onze Subaru AWD (in 2009). Een alternatief is misschien de weg naar de Willis Creek slot canyon. Kun je ook nog een hele mooie tocht door een slot canyon maken! Als die weg wel begaanbaar is, natuurlijk.

http://www.zionnational-park.com/grand- ... hiking.htm
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door hekkie »

Fuseke schreef:Ik heb de B&B waar we verblijven in Page gevraagd achter de staat van de cottonwood canyon road en denk dat we hem toch maar gaan skippen.
Ik zou die route dus niet op voorhand skippen maar ter plekke navragen bij het BLM-kantoortje tussen Page en Big Water hoe de roadcondition op dat moment is. Het verhaal van de B&B zou ik niet te veel op afgaan. Mijn ervaring is dat men zelfs in de naaste omgeving niet op de hoogte is van de juiste conditie van de weg, zelfs BLM zit er wel eens naast. Verder is het een bekend gegeven dat er al jaren een strijd woedt tussen de diverse overheidsinstanties over de zeggenschap en de daaraan verbonden kosten van de dirtroads betreft, zeker in die regio.

Wij rijden bijna elk jaar deze Cottonwoodroad en in de loop van de jaren hebben we de road in verschillende condities meegemaakt. In 2009 was die op z'n slechtst (duidelijk geen geld meer voor onderhoud), in 2010 echter was die toch weer beter begaanbaar. Dit staat los van het feit dat de weersomstandigheden een grote rol spelen. Heeft het veel geregend kun je de weg beter mijden, maar is het gewoon (ook de dagen ervoor) goed weer dan is de weg heel goed te doen en het liefst met een highclearance (SUV bijv.) Met een normale fullsize hebben we hem overigens ook al eens gedaan, maar dat is wat langer geleden. Gewoon op je eigen gevoel afgaan en je verstand gebruiken en het weer in de gaten houden.

Bij de ingang van de weg (aan de 89) staat een bord dat een 4WD noodzakelijk is, maar dat is beslist niet het geval in normale omstandigheden. Er zitten echter wel wat rotsachtige en smalle stukken bij en ook gedeeltes die zanderig zijn.
Some sections of the road are rather steep and narrow, with overhanging rocks, but 2WD cars usually can make the 47 mile journey although for a few hours after heavy rains the route may be impassable even by 4WD vehicles. The surrounding land has much of interest to explore; slot canyons, arches, springs and endless colorful, eroded rocky scenery.
De weg is zeker de moeite waard met diverse mooie stukken erin zoals de Coxcomb met zijn mooie kleuren en de Grosvenor Arch. Verder is de weg een toegang naar highlights zoals o.a. de hike door de Cottonwood Wash Narrows, Yellow Rock, Wahweap Hoodoos, Paria Rimrocks, Hoodoo forest, Brigham Plain Road, Hackberry Canyon etc. Voor deze zaken moet je echter tijd uittrekken, maar gewoon de weg rijden is al de moeite waard.

BTW....ook dit jaar zul je ons weer op de Cottonwoodroad tegen kunnen komen als het weer een beetje meezit...... :wink:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Gebruikersavatar
Yeehaw
Amerika-expert
Berichten: 9644
Lid geworden op: 15 aug 2006, 10:36

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Yeehaw »

Ik denk dat ik hier de bezorgheid van Dream Katcher's B&B herken of heb ik het mis? Voorzichtigheid op Cottonwood is geboden en nooit rijden na regen. Het advies om Grosvenor Arch te bekijken vanaf het noorden is goed. Ook wij hebben deze weg in onze onwetendheid 20 jaar geleden gereden met een "normale" auto en dat ging redelijk goed, en later nog eens met een SUV maar eerst goed info vragen voordat je gaat is een must zoals Marjan al zegt. Als er iets gebeurt kan je je vakantie verpesten en je bent niet verzekerd omdat je geen dirtroads van je verhuurbedrijf mag rijden.
Fuseke
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 okt 2008, 07:48

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Fuseke »

Het is Canyon Colors B&B.

We hebben nog genoeg andere dirt roads op het plan staan,en het is te zot om risico's te nemen natuurlijk. Het moet vakantie blijven, geen stress.
Gebruikersavatar
Yeehaw
Amerika-expert
Berichten: 9644
Lid geworden op: 15 aug 2006, 10:36

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Yeehaw »

Dat is ook een goede. En voor zover ik weet de enige B&B in Page.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6817
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Stan.Gobien »

In Juli 2010 was hij perfect. In Juli 2009 niet begaanbaar.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7217
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Dude »

Wij reden hem ook in 2009 en hij was inderdaad bijzonder slecht (foto's op aanvraag :wink: )
Wij vroegen thans aan de ranger in Kodachrome Basin naar de staat van de weg. Hij bekeek onze equinox eens goed en zei dat het wel moest lukken. Ondanks dat wij zelfs met onze high clearance op sommige stukken al schuurde, kwamen we toch een gewone wagen tegen, die ons tegenhield en ons vriendelijk attent maakte dat er nog erg slechte stukken kwamen. Ik vroeg me toen meteen af hoe hij er in godsnaam heelhuids is doorgekomen. :shock:
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
MainOffender
Amerika-ontdekker
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jan 2011, 15:22

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door MainOffender »

Waar op het net kan je mooie dirtroads vinden?
Wij vertrekken woensdag naar Denver en rijden dan via Rocky Mountain NP, Grand Teton, Yellowstone, Glacier, Waterton, Banff en San Juan Island naar Seattle.
Kent iemand mooie dirtroads op deze route?

Ik ken de Blacktail Deer Plateau Drive in Yellowstone en de Smith Dorrien Spray Trail in Kananaskis.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Phillostar
Amerikafan
Berichten: 142
Lid geworden op: 13 jan 2011, 02:42
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Phillostar »

Afgelopen juni kijk -en rij plezier gehad op de Cottonwood road richting Bryce.

Met een SUV die redelijk wat bodem vrijheid heeft is de weg goed rijdbaar, met een mid of full size personenauto zou ik het niet doen.

Afbeelding
_DSC5444 by Phillostar Gone Ballistic, on Flickr
2023 - Phoenix roundtrip via LA - Yosemite - Bryce - Colorado Springs - Santa Fe - Phoenix
2022 - 2021 - 2019 - 2017 - 2016 - 2012 - 2011 - 2010
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6817
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Stan.Gobien »

Mooie foto. Ik vond die ook leuk rijden, de CCR.

25/6
Zansa
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 feb 2011, 20:14

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Zansa »

Naam: Death Valley Road / Waucoba Road / Loretta Mine Road / Unhebe Crater Road
Regio: het noorden tot centraal Death Valley National Park
Van - naar: van de 168 naar rechts (iets na Big Pine) tot ongeveer de verharde weg bij Scottys Castle
Lengte: Heel lang
Staat van de weg: In het begin gaat het wel, liggen er alleen wat stenen. Na de verlaten mijn werd het wel slecht, veel geulen.
Gereden in: juli 2011
Auto: Ford Mustang Cabrio
Eigen ervaring:
Volgens RandMCNally zijn dit normale wegen, maar dat bleek dus niet zo te zijn. In het begin wel, maar later begon de ellende. Na een uur of 2 op de onverharde weg (zo'n 40 mijl) is er een stuk asfalt, maar vervolgens (5 mijl) stopt dat ook weer.
Toen we er reden vonden we het in het begin heel erg leuk, er was niemand te zien en we kwamen op plaatsen waar je anders nooit was gekomen.
Echter, toen we na een uur of 2 op het tweede stuk een parkwachter tegenkwamen, werd het wat minder. Deze vertelde ons dat we het niet gingen redden, omdat de weg verderop was weggespoeld. Onze auto zou niet geschikt zijn (maar daar waren we zelf ook al achter), en de geulen en stenen zouden serieuzere vormen gaan aannemen.
Uiteindelijk toch de eigenwijze toerist uitgehangen, en doorgereden. Na een uur of 3 reden we nog steeds op de weg, en het werd steeds slechter. Mijn vrouw liep voorop, om te kijken aan welke kant we het beste konden rijden en om grote stenen aan de kant te slepen. Op een gegeven moment was het echter vochtig, en zakte de achterkant helemaal weg.
De auto balanceerde op een grote kei, de schemering viel in en hele zwermen vleermuizen cirkelden om onze auto. Omdat ik geen keus had heb ik de steen uitgegraven, waardoor de auto weer op vier wielen stond. Voorzichtig gas gegeven en verder hobbelen.
Uiteindelijk hebben we in complete duisternis de laatste mijlen gereden, en waren we dolgelukkig eindelijk weer normale weg onder de banden te hebben.
Het totale stuk loopt van boven tot ongeveer 30 mijl boven Stovepipe Wells. Met een Mustang doe je er ongeveer 8 uur over, maar met een geschikte auto moet dat zeker sneller kunnen :)

Uiteindelijk is alles op z'n pootjes terecht gekomen, maar het was wel een heel gedoe en avontuur. Sindsdien gewoon op de wegen met wegnummer gebleven, behalve toen we een quad hadden gehuurd in Zion.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6817
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Stan.Gobien »

Zeker in Death Valley informeer je beter op voorhand wanneer je dirtroads gaat rijden.
Volgende keer toch beter de raad van de Parkwachter ter harte nemen ;)
Gebruikersavatar
Yeehaw
Amerika-expert
Berichten: 9644
Lid geworden op: 15 aug 2006, 10:36

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Yeehaw »

Je verhaal doet me huiveren. Rand geeft trouwens "unpaved" roads aan met als opmerking: "Local inquiry suggested" ....
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42176
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Martin & Marianne »

Zansa schreef:Echter, toen we na een uur of 2 op het tweede stuk een parkwachter tegenkwamen, werd het wat minder. Deze vertelde ons dat we het niet gingen redden, omdat de weg verderop was weggespoeld. Onze auto zou niet geschikt zijn (maar daar waren we zelf ook al achter), en de geulen en stenen zouden serieuzere vormen gaan aannemen.
Uiteindelijk toch de eigenwijze toerist uitgehangen, en doorgereden.
Sybrand, dit is veruit de stomste actie van een forumlid die ik hier ooit op het forum heb gelezen. Nooit maar dan ook nooit het advies van een parkranger in de wind slaan!!!!.

In 1996 reden vier Duitsers, man, vrouw en twee kinderen, met een SUV op een afgelegen dirtroad in Death Valley. Ze kregen drie lekken banden, gingen op zoek naar hulp en raakten verdwaald. In 2009 zijn de botten van de man en de vrouw teruggevonden. De kinderen zijn nog steeds spoorloos.

Martin
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7217
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Dude »

ik vind het ook ongehoord eigenlijk :shock:
Je hoeft nog niet zo lang terug te gaan in de tijd Marianne.
Al is het dan niet in Death Valley gebeurd maar ergens anders in Nevada (Elko regio):
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ALIVE.html
Het heeft toen ook op het forum gestaan maar ik kan het niet meteen terug vinden. Op zulke afgelegen wegen gaan rijden met zo'n wagen, nadat je gewaarschuwd bent door een ranger ... gelukkig is het goed afgelopen maar ik zou de volgende keer toch 2 keer nadenken vooraleer je aan zo'n avontuur begint. Ik rij ook wel eens wat dirtroads maar ben wel goed voorbereid en ga altijd vragen in het VC of de weg te rijden is met onze wagen.
Dit jaar wilden we graag naar The Racetrack in DV maar de ranger raadde het ons af en dus zijn we niet geweest. <We komen er nog wel eens terug en dan huren we een jeep bij farabees (was nu gesloten wegens de hitte in de zomer)

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42176
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Martin & Marianne »

Dit was een bijdrage van Martin (die is wat ouder dan ik, en gaat dus verder terug in de tijd, ha ha).

Marianne
Gebruikersavatar
johan67
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 jul 2011, 04:56
Locatie: Rockford, Michigan

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door johan67 »

Beste Dirt Roads van Amerika : Moab, Utah

Op reis van Grand Rapids, Mi naar Las Vegas kom je door Utah en langs Moab. Een schitterend gebied met grote woestijnen waar je gigantisch mooit kunt rijden. Met mijn oude Lincoln veel dirt roads gereden.
Moab lincoln-1.JPG
Toevallig komen we door Moab en zien een verhuurbedrijf voor Jeeps. Zo maar eens gevraagd of je zelf mocht rijden en of je ook off-road mocht, nou daar zijn ze voor. We waren verbaasd dat we een complete map met een stuk of 20 off the road routes kregen. Toen we de man vertelde dat we wel vaker off road gereden hadden adviseerde hij ons een Jeep Rubicon te nemen, (met sperren en speciale banden) en de rode route te rijden. Nou, ik kan jullie zeggen dat dat echt terreinrijden is.

Nooit gedacht dat zo iets in Amerika mogelijk zou zijn met een huur auto. Zonder begeleiding krijg je een haast nieuwe auto mee de wildernis in en je mag er alles mee doen.
Bijlagen
moab jeep 2.JPG
moab jeep.JPG
moab jeep.JPG (46.53 KiB) 5693 keer bekeken
Gebruikersavatar
Yeehaw
Amerika-expert
Berichten: 9644
Lid geworden op: 15 aug 2006, 10:36

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Yeehaw »

Geweldig Johan en dan bedoel ik speciaal die Town Car. Wij hebben diverse TCs gehuurd in de jaren 90 en ik ben er nog steeds verliefd op (alhoewel dat latere modellen waren...). Ik hou wel van die "rijdende schepen..." ;)
Gebruikersavatar
Airmiles
Amerikafan
Berichten: 387
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:43
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Tilburg

Re: Welke dirt road heb jij gereden?

Bericht door Airmiles »

Naam van de dirt road : Hot Springs Road
regio : Big Bend National Park, Texas
van - naar of loop : geen loop, gaat vanaf de verharde weg naar het wandelpad richting de hot springs
lengte : 1.5 mile (enkel)
staat van de weg : behoorlijk slecht
gereden in maand -jaar : augustus 2011
type auto : Ford Focus
eigen ervaring : Eigenlijk maar een klein stukje dirt road (3 mijl op en neer) met deels eenrichtingsverkeer en op plaatsen een niet diepe afgrond. Veel kuiltjes in de weg en scherpe/grove stenen. Loopt ook nog eens een stuk omlaag vanaf de verharde weg. Volgens de ranger reed iedereen die weg met een gewone auto, maar ik vind hem daar niet voor geschikt en aan de reacties van andere bezoekers te horen vonden zij dat ook niet. Zie foto voor een impressie (is meteen het beste stukje van de weg).

Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer