Het grote dirt road topic

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Q-BiC »

Loop Road toegevoegd, thx
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
eddepet71
Amerikakenner
Berichten: 1086
Lid geworden op: 27 dec 2012, 21:23
Aantal x V.S. bezocht: 22

Re: Het grote dirt road topic valley of the gods

Bericht door eddepet71 »

Heeft iemand recente ervaring met de 17 mile gravel road die hier doorheen gaat. Is dit met een 2wd te doen? En nog wel de moeite waard als je net ervoor monument valley gedaan hebt?
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door PSVwally »

Zeker de moeite waard. Overigens, als het niet teveel geregend heeft met alle auto's te berijden. Zit afhankelijk van welke kant je begint een kleine wash (als die niet droog ligt) en in het midden is het iets smaller en gaat het een klein beetje op en af. Persoonlijk vond ik het , mede doordat het niet zo loeidruk was vergeleken bij monument valley zelf, een hele leuke route.
Gebruikersavatar
eddepet71
Amerikakenner
Berichten: 1086
Lid geworden op: 27 dec 2012, 21:23
Aantal x V.S. bezocht: 22

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door eddepet71 »

Klinkt goed. Dan ga ik die zeker ook doen.
Gebruikersavatar
onderlegger
Amerikafan
Berichten: 199
Lid geworden op: 21 mei 2010, 20:50
Partner van: Brenda
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door onderlegger »

Hole in the rock tot Broken Bow Arch, eerste 30 mijl vielen mee, daarna wordt het slechter. De hellingen zijn pittig en zijn nogal rotsachtig. De hele weg zit vol washboards en dat gaat serieus vervelen. Na die 30'mijl zou ik een gewone personenwagen niet aanraden. Op,de zijweg naar Broken bow heb je high clearence nodig.

Cottonwood canyon: ligt,er goed bij, duidelijk weer geld gevonden voor onderhoud. Drie mijl langs de paria rivier is voledig hesteld.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door ina »

@Onderlegger, is het niet meer mogelijk bij Devils bridge, Sedona, tot het begin van de trail te rijden, ik las op tripadvisor dat sommige mensen dit nog wel doen. Hoe lang doe je ongeveer over de trail??

Paria movie road is nog de moeite waard??, ik las op Ontdek Amerika dat de movie set in 2006 geheel is afgebrand.
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Doockles »

Er is inderdaad niet echt veel te zien van de filmset, maar... de omgeving is wel pràààchtig! :-) Zeker een aanrader!
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Jasmino »

Maar je gaat daar ook niet naartoe voor die filmset hoor, die stelde namelijk altijd al heel weinig voor. Je gaat er vooral naartoe voor de prachtige omgeving, die zo uniek is met de pastelkleuren in de rotsen!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Gebruikersavatar
onderlegger
Amerikafan
Berichten: 199
Lid geworden op: 21 mei 2010, 20:50
Partner van: Brenda
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door onderlegger »

Persoonlijk vind ik de rit naar Devil's Bridge niet te doen met een midsize suv of zelf een 4x4 suv. Je wandelt er ongeveer een half uurtje extra, dus een extra uur in totaal. Ik schat dat 10% de weg met de wagen doet, als het al zoveel is. Sommige stoppen ook onderweg en laten hun wagen langs de kant achter.

De weg naar Paria Movie set is wel de moeite, vooral op het einde is het heel mooi. Je kan dat eenvoudig combineren met een bezoekje aan The Nautilus en Toadstool Hoodoos. Dingen die allemaal gemakkelijk langs de 89 te bereiken zijn en niet ver van elkaar liggen. The Nautilus is wondermooi maar moeilijk te fotograferen. De omgeving van Toadstool Hoodoo vond ik een verrassing.
Gebruikersavatar
Trane
Amerikafan
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 aug 2010, 21:20
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Trane »

Golden Road


Plaats: Golden Road in Maine, tussen Millinocket & Greenville.
Dit is geen openbare weg, maar eigendom van de lumber companies. Ze laten recreatief verkeer echter toe (in tegenstelling tot sommige artikels die je op internet anders zouden doen denken). Een groot deel is verhard, maar een stuk van 17 mijl (de laatste 17 mijl voor Kokadjo) is onverhard.
GPS-gewijs: tussen 45.651488,-68.719683 en 45.671644,-69.446347 (dat is Kokadjo, Maine, daarna wordt het weer een gewone weg).
Er is wel wat discussie over wat precies de Golden Road is, maar dit is het stuk dat wij gedaan hebben. (Een bepaald deel gaat tot aan de Canadese grens).
Afstand & duur: 52 mijl, waarvan 17 mijl onverhard (en hier en daar nog wat kortere onverharde stukjes in het begin). Ca. 2 uur deden we er over.
Wegtoestand en eigen ervaring: Een bumpy rit, maar best te doen met een gewone wagen. Op twee dagen wel waterplekken moeten doorkruisen (was na 2 droge dagen). Als er een loggging truck afkomt, moet je aan de kant van de weg gaan stilstaan om ze te laten passeren.
Als je vroeg/laat op de dag gaat, heb je wel wat kans om een moose te zien, wij moesten het ('s middags) met een hert op de baan doen.
High Clearance: Niet nodig (bij droog weer)
4x4: Niet nodig (tenzij bij heel slecht weer)
Gereden met: Chevrolet Malibu (2013)
Foto's:
Afbeelding
2004: W-CAN / 2009: ZW-USA / 2011: CHI, WY, OR, WA / 2012: NYC, CO, SD / 2013: MA, NH, ME, NB, PEI, NS / 2014: AUS / 2015: DC,TX,NM
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Q-BiC »

Toegevoegd!
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Q-BiC »

Cottonwood Canyon Road wegtoestand & ervaring bijgewerkt, al zijn die beschrijving en de foto's die ik onlangs pas online heb gezet, wel al 1 jaar oud :mrgreen:
Foto's: http://qbic.smugmug.com/search/?q=cotto ... photos#i=0
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
Peterentruus
Amerika-ontdekker
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2013, 16:41
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Midden Limburg
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Peterentruus »

September 2013 was de dirtroad in sedona naar Devils bridge alleen voor tractoren geschikt. Veel last van floads.

Als je echter de volgende weg rechts neemt kun je de Chuckwagon trail doen, die aansluit op de trail naar Devils bridge. Een half uurtje extra wandelen (enkel), maar redelijk vlak en erg mooi.
Gebruikersavatar
Helenica
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Oosterhout Nb

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Helenica »

We waren in Oktober in de States. De oa de volgende wegen gedaan:

- Cottonwood Canyon: Eerst stuk van highway 89 tot Yellow Rock was uitstekend. Middel stuk was redelijk slecht. Laatste derde was redelijk.
- Notom- Burr Trail: Enkele slechte stukjes bij washes. Verder redelijk.
- Cathedral Valley: Zeer slecht.
- Green River Cut off Road: Vanaf de Castle Dale kant stond een waarschuwings bord dat de weg door floeden ernstig beschadidg was. Tot de Wedge Overlook en Buckhorn Draw was was het echter al keurig gereponeerd. De laatste stuk was echter ontzettend slecht. Gezien dat dit al 6 weken terug was, vermoed ik dat ze al verder zijn met reparaties.
Buckhorn Draw Rd: goed.
Coal Mine Rd (Hanksville): Tot Factory Butte uitstekend.
Hole in the Rock Rd: Alleen de eerste helf gerijden. Veel wasbord.
Gebruikersavatar
johan1973
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 20 jul 2007, 10:57
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door johan1973 »

Helenica schreef:We waren in Oktober in de States. De oa de volgende wegen gedaan:
- Cathedral Valley: Zeer slecht.
Wat voor auto had je en wat vond je precies slecht? Ik heb 'm in mei 2012 gereden met een vrij robuuste 4WD (Mitsubishi Endeavor) en ruim 7 uur over gedaan inclusief stops en korte hikes bij de highlights. Met de wijzers van de klok mee. Door de rivier was heel goed te doen als gevolg van een zeer lage waterstand. Verder kan ik me herinneren dat het stuk halverwege bij de splitsing vrij veel losse stenen had en vanaf dan kort achter elkaar een aantal dips door stroompjes. Ook het laatste stuk was een beetje slalommen. Maar kan het niet heel slecht noemen. SUV is uiteraard wel een must.

Johan
Gebruikersavatar
Helenica
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: Oosterhout Nb

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Helenica »

Wat voor auto had je en wat vond je precies slecht?
We hadden een Nissan X-terra, dus toch een goede SUV. De rivier was helemaal geen probleem. We hebben veel grotere in IJsland doorkruist. Ik heb intussen wat foto's bewerkt. Hier is een webalbum, dat een indruk van de weg geeft. Op het einde is een beeld, waar onze auto op staat.

http://www.helenica.nl/usa/Cathedral%20 ... index.html
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Ik zit even te lezen hier op het dirt topic deel en zie mensen over high clearance praten. Waar praat je over dan (ja ik snap het deel tussen de grond en onderkant van je auto) maar praat je over een kleine 30 cm of hoger? Zoals dit?
Afbeelding

Maar serieus, praten we over flinke ground clearance of een standaard SUV moet voldoende zijn?
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door PSVwally »

Dat hangt volledig af van de dirtroad.
Ik reed in 2014 bv vanaf Scenic, SD de Sage Creek road en daar had volgens mij op dat moment ondanks de regen een Mustang ook makkelijk overheen gereden.
Maar als je dit bv tegenkomt als op de Shafer trail bij Canyonlangs ben je blij dat je meer ruimte hebt.

Afbeelding
Jerre
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 20 nov 2008, 00:01
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Jerre »

kan er mij hier iemand overtuigen van de Phantom Canyon Rd? iemand met mooie foto's? ik kom er vrij weinig van tegen op het internet en ondankt dat het er niet zo slecht uit ziet qua omgeving denk ik dat we tegen dan, zowat halfweg de reis, al vrij veel mooie zaken gezien hebben zodat dit maar een matig stukje wordt?
2009 :: LA - SF
2011 :: NY - MIA
2014 :: DENV - LV
2015 :: LV - LV
2019 :: MIA - MIA
Blogs :: http://exploringusa2015.wordpress.com
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Q-BiC »

Ivm high clearance. Het klopt wat PSVwally zegt.
In de openingspost staat ook het volgende:
- "High Clearance" is voor interpretatie vatbaar. Voor de eenvoudigheid hanteren we de volgende regel: met "High Clearance: vereist" wordt bedoeld "Geschikt voor personenwagens: nee". Is er echt extreme high clearance nodig waar zelfs een SUV het moeilijk zou hebben, dan kan dat gewoon toegevoegd worden aan de "Wegtoestand".
- Echte hard-core 4x4 off road trails, zoals er bv in Moab veel zijn, horen hier niet thuis omdat die 1) toch niet zozeer voor het allesamerika publiek geschikt zijn, en 2) die mensen sowieso wel weten wat ze doen en waar ze aan beginnen en niet in een topic als dit gaan komen kijken.
Anders gezegd, met de high clearance trails die hier de revue passeren, heb je normaal gezien aan een SUV genoeg. Natuurlijk zit er ook variatie binnen die categorie... Een echte full-size SUV zal hoger op z'n poten staan dan een mid-size "crossover" geval, maar goed... High clearance = SUV tenzij verder gespecifieerd :)


Ivm Phantom Canyon Road, ik herinner me nog dit blog https://marenger.wordpress.com/usa-2010 ... u-springs/" onclick="window.open(this.href);return false; en deze foto's http://marjonger.smugmug.com/2010-USA-Z ... /i-wW3Qs84" onclick="window.open(this.href);return false; toen ik ooit zelf moest kiezen tussen de Phantom Canyon Road en de Shelf Road.
Ik heb toen toch voor de Shelf Road gekozen (kwam gewoon beter uit) hoewel de Phantom Canyon Road mooier "zou zijn". Ik vond toen de Shelf Road in ieder geval wel mooi hoor. M'n foto's: http://qbic.smugmug.com/keyword/shelf%20road/i-cd8Z66m" onclick="window.open(this.href);return false;
Het kan natuurlijk moeilijk op tegen het Utah-geweld bijvoorbeeld, maar er zijn ongetwijfeld saaiere wegen op je rondreis dan Shelf/Phantom Canyon :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer