Het grote dirt road topic

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Peter & Ann
Amerikafan
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 feb 2012, 11:26
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Houthalen, Belgie.

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Peter & Ann »

Wij zijn in Moab van 10/06 tem 14/06 en ook wij willen graag een dagje dirt roads gaan rijden.
In verschillende reisverslagen las ik dat men ter plaatse terreinwagens kan huren.
Moet men deze best op voorhand reserveren of kan je de dag zelf er nog eentje huren?

Peter.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door kalaman »

Er zijn tal van mogelijkheden ter plaatse en juni zal wellicht nog wel geen probleem zijn, maar om zeker te zijn zou ik het toch op voorhand vastleggen.
Je kan eventueel de weersverwachtingen afwachten en bvb enkele dagen op voorhand boeken.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Sinds dit het grote dirt road topic is en wellicht dat dit een beetje off topic is: heeft iemand van jullie eens een ervaring gehad op een van deze wegen dat je dacht goh ik wou dat mijn auto deze functie had?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door kalaman »

Welke functie :?:
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Meer clearance, andere banden, winch, noem maar op. Reden waarom ik het vraag is omdat ik zelf naar het westen wil rijden van de zomer / herfst en het daar voor een weekje of twee te spenderen. Beetje dirt roads rijden etc.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door kalaman »

Welke auto/uitrusting je nodig hebt wordt volledig bepaald door de weersomstandigheden. Zie bvb ons avontuur van 10 april 2013 toen we strandden in de modder op weg naar de KOW en gelukkig “gered” werden door een Duits koppel dat met een Jeep Wrangler reed. Een echte 4x4 dus, terwijl wij met een AWD reden. Zij hadden ook 60/40 terrein/weg banden, terwijl wij met M+S wegbanden reden.

In de zomer is het, behalve na een fikse regenbui, weinig waarschijnlijk dat je in modder zal terechtkomen, maar dan schuilt het grootste gevaar in diep, los zand.

In het Zuidwesten zal je zelden iets hebben aan een winch, behalve als je met meerdere auto's rijdt en de ene de andere kan trekken. Bomen om de kabel rond te winden zal je er zelden vinden en je moet al heel veel geluk hebben om, binnen de lengte van de kabel, een geschikte rots te vinden.

Zo goed als alle huurauto's zijn voorzien van M(ud)+S(now) banden, wat in "normale" omstandigheden meer dan voldoende is. Zo reden wij in april 2013 in apocalyptische omstandigheden over de Million Dollar Highway van Ouray naar Durango. Zonder die M+S banden zouden wij dit nooit gekund hebben.

Met een echte 4x4 high clearance zit je zo goed als altijd safe. Met een AWD high clearance kom je ook al een heel eind.
Als VS-resident is het voor jou ook makkelijk om bvb een schop en 2 ijzeren platen mee te nemen om je eventueel uit diep zand te halen.

Onnodig te zeggen dat elke dirt road in het ZW verandert in een "impassable mess" na een regenbui :wink: .

Wijzelf zijn fervente dirt 'roaders', maar kunnen nooit over het soort wagen beschikken die we echt zouden willen in het ZW, nl een échte 4x4 mét high clearance én de juiste banden. Anders zouden we echt nog amper op het asfalt rijden.
Voor onze laatste ZW-reis van afgelopen januari hebben we zelfs geïnformeerd wat het zou kosten om de wagen van mijn zoon over te brengen. Maar...euh...dat viel effen tegen...

Onnodig te zeggen dat we tijdens onze ZW-reizen onnoemlijk veel keer mijmeren over...'mochten we hier maar met onze Defender kunnen rijden :cry:"
IMG_2670.JPG
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Je hebt het over M + S banden heb momenteel een set op mijn Wrangler maar zijn die juist niet beter geschikt voor koude omgeving? Voor zo ver ik het begreep waren snow tires zachter als all season tires. Zal over paar weken wel even een foto van mijn wagen posten. Dit zijn wat goeie punten wat je hebt opgenoemt bedankt!
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door kalaman »

Google is my best friend :wink: :
De markering M+S op de zijwand van de band betekent “Mud & Snow”, ofwel “modder en sneeuw" in het Engels. Alle winterbanden hebben deze aanduiding maar dit is niet wederkerig. Niet alle banden met deze aanduiding zijn winterbanden.
De aanduiding M+S is een door de fabrikanten gebruikte classificatie. U kunt deze ook terugvinden op All season banden en 4x4 banden .
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

dus ik zat goed met M + S nieuwe bandjes kopen dan maar :?
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Old Faithful »

"Echte" winterbanden hebben een zachtere samenstelling van de rubber. Ze moeten aan een test voldoen en krijgen dan een sneeuwvlokje als kenmerk.
Zoals al geschreven mag M+S inderdaad door de fabrikanten zelf toegekend worden. Alle "echte" winterbanden zijn dus M+S maar niet alle M+S banden zijn "echte" winterbanden.

Op mijn vorige auto, Honda CRV, had ik Bridgestone M+S all season banden zonder sneeuwvlokje. Later heb ik die vervangen door Vredestein Quatrac all season banden met sneeuwvlokje. Die presteerden onder winterse omstandigheden beter maar sleten m.n. in de zomer ook sneller. Overigens moeten winterbanden in Oostenrijk (en ik dacht ook in Duitsland) minimaal 4cm profiel hebben, anders worden ze als zomerbanden gezien.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Moniquemichiel
Amerikakenner
Berichten: 627
Lid geworden op: 01 feb 2009, 11:07
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Moniquemichiel »

kalaman schreef:
Onnodig te zeggen dat we tijdens onze ZW-reizen onnoemlijk veel keer mijmeren over...'mochten we hier maar met onze Defender kunnen rijden :cry:"
IMG_2670.JPG

Wij overwegen om met onze 110 over een paar jaar de oversteek te maken. Zal duur zijn maar sinds we langs de Million Dollar Highway de één na de andere 4WD een leuke dirtroad in zagen duiken kriebelt het. Een reis daarheen in combinatie met de muzieksteden lijkt ons geweldig en we denken haalbaar in 4 weken. Wij zijn nog niet erg ver met uitzoeken van de kosten maar vermoeden dat vervoer met een container goedkoper is dan roll on roll of. Er zijn mensen die hun eigen camper meenemen. Ik geloof dat bij een camper het omslagpunt ligt bij 6 weken. Als we wat verder zijn met uitzoeken dan zal ik het hier posten.

groetjes,
Monique
http://stargazersvs2013.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stargazers-vs-2011-noordoost.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stargazers-reizen.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door kalaman »

Wij kregen een offerte van 2.000$ om vanuit Antwerpen de Defender te verschepen naar de Oostkust.
Naar Las Vegas (wegtransport inbegrepen) kwam dit op 3.000$. Trek daar misschien een paar honderd dollar van af als je hem zelf gaat ophalen in bvb Los Angeles.
Maar...dat zijn uiteraard prijzen "enkele reis"...

We hebben wel niet verder gezocht om goedkopere alternatieven te vinden. Voor een reis van amper 2 weken wordt dit hoe dan ook altijd veel duurder dan als men er langere tijd rondrijdt en dus ook voor een huurwagen moet betalen voor een langere periode.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Voor wie er van de zomer wellicht in Chicago in de buurt is en een middagje in een offroad park wil spenderen, als alles goed gaat ga ik mijn project dirt car afronden deze week :thumbup: :clap: Pictures will follow soon! Laten we hopen dat ik em in het na jaar naar het westen kan krijgen
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Afbeelding
5 maanden hard werk en ik kan eindelijk er mee rijden. Nu nog de cosmetics en klaar voor dit jaar!
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Clearance of geen denk dat je hier gewoon niets aan kunt doen :lol: :lol: :lol:
Afbeelding

Blij dat ik dat niet was. Mocht iemand keer in de Chicago Area zijn en zin om een keer mee te gaan, het is een 2 en half uur drive maar het was zeker alles waard! :lol: :lol:
Tonworkel
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 aug 2014, 18:37
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Enschede

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Tonworkel »

Voor de liefhebbers: er staan heel veel (dirt roads-)trails op de site: http://www.traildamage.com" onclick="window.open(this.href);return false; . O.a. Een 360(!) dirtroads in Colorado en een 90-tal in Utah. Ook staan er uitgebreide toelichtingen/beschrijvingen bij omtrent routes, kaarten, foto's, zwaarte, scenery etc. (Overigens doet de naam vd site vermoeden, dat er sprake is van schade, maar integendeel.)
De moeite waard, doe je voordeel er mee en geniet ervan.
:roll:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door kalaman »

Bedankt voor deze post, deze site is "my worst nightmare"...nu moet ik nóg meer terug naar het ZW... :wink:
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Wil zeker Colorado deze zomer gaan bezoeken als het lukt. Een andere website die ik tegen kwam is deze: http://www.trails.com/ deze heeft alle soorten trail in de VS. Hiking, fietsen en natuurlijk dirtroads!
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Stan.Gobien »

Maar die site is niet gratis.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Het grote dirt road topic

Bericht door Big_Mo »

Genoeg trails gevonden zonder in te loggen :?: Zie trouwens dat een Membership $50 per jaar is. Toch maar een beter alternatief zoeken!

Zit even te kijken wat de betaalde service bied je kan het forum benaderen en Topo maps downloaden. Voor die 2de, topografische kaarten:
http://store.usgs.gov/b2c_usgs/usgs/map ... 4ROOT)/.do
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer