Pas voor de nationale parken.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door kalaman »

@eris : zoals gezegd : elk zijn eigen mening. Waarom geen ingang bij ieder park betalen? De pas is niet enkel voordeliger,
hij is bovendien heel wat handiger dan telkens opnieuw te moeten betalen. Pasje geven (soms (meestal niet) photo-id tonen)
en hupsakee op weg naar heel wat natuurschoon...
Gebruikersavatar
lyan
Amerikakenner
Berichten: 1238
Lid geworden op: 16 sep 2010, 20:51
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door lyan »

sommige regels van de pas stonden hier al, maar hier nog 1:

Passes are non-refundable, non-transferable and cannot be replaced if lost or stolen.
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door tetouani »

Een pas heeft 2 handtekeningen en mogen dus 2 mensen op.

Non Transferable betekent hier dus dat iemand anders gebruik maakt van mijn pas en handtekening dat niet van hem is.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door Pete.Z »

tetouani schreef:Valid for 12 months from the month of purchase. Expires the last day of the month punched.
Includes two signature lines and any two individuals may sign the pass. Both are considered pass holders.
Admits pass holder and any accompanying passengers in a private non-commercial vehicle at per vehicle fee sites.
At per person fee sites, admits pass holder and up to three (3) persons age 16 and older. Children 15 and younger are admitted free of charge.
Photo identification may be required to verify ownership.

De regels van de pass. Ik ben dus de tweede eigenaar met de tweede handtekening. Niks illegaals. Dit kan gewoon volgens hun eigen regels. Waarom teveel betalen als het niet nodig is?

Als het echt nodig was, dan hadden ze de kaart maar met 1 handtekening gemaakt.

Tja, als je dan de moeite neemt om niet alleen de regels te quoten die in je straatje te pas komen, hadden we ook kunnen lezen dat de pas Non Transferable is. (dat betekent niet overdraagbaar, even in het Nederlands)

Geef die paar tientjes extra uit,en koop je eigen pas, waar gaat het over..... :yawn:
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door tetouani »

@Pete.Z

Ik geef niet meer geld uit dan dat het nodig is.

Zolang ik niets illegaals doe is er niks aan de hand.

Dat jij extra geld ergens in wilt stoppen moet jij zelf weten.
hostewim
Amerikafan
Berichten: 251
Lid geworden op: 14 okt 2007, 13:58

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door hostewim »

ik denk dat op dit topic beter een slotje gezet wordt.
de ene mening spreekt de andere constant tegen en is al meerdere keren gevoerd op dit forum.
sammie56
Amerikafan
Berichten: 141
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:22

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door sammie56 »

Beetje jammer € 60,00 op een reis van € 6000,00 ( of meer in mijn geval) maar goed we leven in een democratisch land dussssss
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door Coyote »

Ik vind het dan weer jammer dat er steeds zo gereageerd wordt als iemand een pas overneemt.

Zelf was ik enkele jaren geleden ook een andere mening toegedaan. Echter, parkrangers vertellen het zelf dat het zo kan en het is niet verboden. Dus kun je het iemand niet kwalijk nemen dat hij/zij een pas van iemand anders overneemt.
Includes two signature lines and any two individuals may sign the pass. Both are considered pass holders.
Hiermee wordt niet aangegeven dat het bijv. door 2 leden uit één gezin getekend moet worden. De 2 pashouders kunnen zo goed 2 vreemden van elkaar zijn waarbij eerst de ene persoon de pashouder is en later de andere persoon.

Op dat punt zou de NPS gewoon de regels moeten aanpassen. Tot die tijd staat het een ieder vrij om de pas (als de 2e handtekening nog niet ingevuld is) over te dragen aan iemand anders.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
BartG
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2012, 16:01

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door BartG »

hostewim schreef:
tetouani schreef:Ik heb vandaag via Marktplaats, een annual pass gekocht die nog geldig is tot maart 2013 en nog 1 handtekening vrij.

Volgende maand ga ik naar de VS, dus komt mooi uit, en we hebben de kosten gedeeld.
het is eigenlijk een schande dat je dit de Nationale parken niet gunt! Waarschijnlijk ben je er nog nooit geweest? Dan zou je weten welk "mooi" werk deze mensen leveren.
Ik zou ook voor een pass via Marktplaats gaan om het zo goedkoop mogelijk te krijgen. Als je niet veel geld hebt, dan kun je toch zulke methodes zoeken om het eens in je leven te zien. We doen al veel voor de economie als we in een land reizen en de staat zal heus niet wachten of er meer of minder bezoekers zijn om het park te onderhouden. Iedereen mag zlef bepalen hoe je iets doet als het maar legaal is.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door Vito »

Als je het zo goedkoop mogelijk wilt houden kun je beter helemaal niet naar de VS gaan.
Het zou niet eens in mij opkomen om zelfs maar te kijken op MP. Ik krijg hier zelfs als Nederlander plaatsvervangende schaamte van. :roll:
Gebruikersavatar
gondelier
Amerikakenner
Berichten: 1075
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:39
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Stolwijk
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door gondelier »

Dit is iedere keer weer een terugkerende discussie. Ik zou zelf een nieuwe pas kopen, kan het financieel allemaal goed betalen, en wil graag de parken steunen. Maar als je low budget een reis naar Amerika maakt en ergens geld op kan besparen, waarom niet. Het is allemaal legaal, en wel erg flauw om te zeggen dat iemand dan maar niet naar de USA moet gaan.

Vraag aan de trouwe reizigers naar Amerika: als je pas nog geldig is, gebruik je de pas een volgende reis dan weer, of koop je altijd een nieuwe?
Gebruikersavatar
pelsmaker
Amerikafan
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 nov 2009, 03:51
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: gent

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door pelsmaker »

Ik gebruik binnen een paar weken m'n pass van vorige keer toch opnieuw, ik zou niet weten waarom ik een nieuwe zou kopen.
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door Doockles »

Wij hebben hem vorige keer 2 keer kunnen gebruiken. In september en het jaar erna in augustus. Dus ja, dat komt dan eigenlijk op hetzelfde neer. ;-)

Het is inderdaad een eeuwigdurende discussie. Ik ben zelf ook geen voorstander van een pas doorverkopen, maar ja, ik heb eigenlijk net de conclusie gemaakt dat wij ook maar 1 keer betaald hebben en 2 keer geweest zijn. Nu ik er zo over denk, had ik eigenlijk vorig jaar misschien een donatie moeten geven. :oops: We hebben nu wel wat dingen gekocht in de visitor centers, dus ik hoop dat ze daar ook geld van krijgen voor het park.

Wat de pas betreft, gaat het hem vooral om het morele aspect denk ik. Ze laten bij NPS zelf de ruimte voor 2 handtekeningen, dus ja. Hoewel ik denk dat je dat eerder moet zien als iets binnen het gezin. De ene keer gaat mama met de kindjes en de andere keer papa? ;-) Persoonlijk vind ik doorverkopen not done. Dat je de pas gratis weggeeft, tot daar aan toe. Het kan, dus ja, als iemand niet wilt betalen is dat zijn ding. Maar dat iemand anders dan eigenlijk geld terug wilt krijgen door hem te verkopen, vind ik iets anders.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door ina »

De pas is een jaar geldig, wij hebben ook twee vakanties dezelfde pas kunnen gebruiken, ik vind het raar een nieuwe pas te kopen als de oude nog geldig is. Ik heb er ook nooit bij nagedacht een pas via marktplaats te kopen, voor bijv. een student die budget gaat kan ik me best voorstellen dat die kijkt of het goedkoper kan. Wij kopen dit jaar gewoon een nieuwe pas, we gaan door veel parken, als je kijkt naar alle faciliteiten in de parken is 80 dollar entree eigenlijk niets.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door Petra/VS »

Maar daarvoor heet het toch ook een pas? Ik gebruik hem ook een jaar lang voor allerlei parken en koop dan een nieuwe. Wij doneren wel een flink bedrag daarnaast aan de nationale parken, maar dat verwacht niemand van buitenlanders. Als je eigen pas dus nog geldig is, gebruik je die gewoon, tenzij je wilt doneren. Ik ben het helemaal met Doockles eens, dat doorverkopen is waar ik een probleem mee heb. Maar ach, iedereen heeft zo zijn morele opvattingen. Ik zal vast dingen doen, die anderen immoreel vinden ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door sachasenne »

De laatste keer dat wij een pas kochten moesten mijn man en ik ter plaatse beiden tekenen.
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door Coyote »

Petra/VS schreef:Ik ben het helemaal met Doockles eens, dat doorverkopen is waar ik een probleem mee heb. Maar ach, iedereen heeft zo zijn morele opvattingen.
Misschien moet je de NPS voorstellen de regels aan te passen? :wink:

Sommigen mogen het 'moreel gezien' niet in orde vinden, strikt genomen doen ze niets verkeerd. Ik vind het dan niet leuk hoe elke keer het 'opgeheven vingertje' hier getoond wordt. Heeft een hele negatieve lading vind ik. Heb me er zelf in het verleden ook schuldig aan gemaakt maar ben wat dat betreft wat 'milder' geworden. :wink:

Zelf zou ik overigens geen pas via Marktplaats kopen. Ik heb al diverse jaarpassen gekocht in de loop der tijd en kon ze enkele keren ook het jaar erop nog gebruiken. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Marjolein1972
Amerikafan
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 nov 2011, 20:19
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door Marjolein1972 »

kwam dit tegen op een forum over Nationale Parken in de US:

Park passes
Submitted by Anonymous on April 1, 2010 - 9:53am.
I'm a "gate" ranger who sells those passes. If you buy it other than at an entrance station, or a gate ranger forgets to have you sign it, it is a problem when you try to use it because we don't know if you've stolen it [that happens], or someone else has given it to you to use - it is strictly intended for the person who purchased it, and whomever is in/on his/her vehicle (or 4 people walking in). The money that is collected for these passes stays (or about 80%) with the park where it was purchased, to be used for that park's maintenance, infastructure, etc. so we always recommend you buy passes at one of the parks you are actually visiting. If you buy it online it goes to Washington.

Ben overigens verbaasd over dat laatste zinnetje. Te meer reden om de pas maar gewoon aan de poort te kopen van je eerste park naar keuze ?!
1991 East - West USA
1998 Florida
2002 West Canada
2011 Florida
2013 Zuidwest USA
2015 Noordwest USA
2018 Oostkust NYC - Miami
2023 NYC-DC
2025 ZuidWesten
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door sachasenne »

Vandaar dat wij ook beiden de pas moesten tekenen.
Raar dat niemand van jullie dat al heeft meegemaakt. Ik kan me wel niet meer herinneren in welk park het juist was. Het was alleszins een park met toegangscontrole aan de ingang waar een man in zo'n hokje zit. Geen death valley dus.
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Pas voor de nationale parken.

Bericht door michelly »

Wel raar dat het grootste bedrag in het park blijft. Ik kan me voorstellen dat een park als Joshua Tree veel meer passen verkoopt omdat het vaak aan het begin van een rondreis ligt dan bijv Capitol Reef.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer