Hoe lang herstellen van jetlag?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Grandu
Amerika-expert
Berichten: 2863
Lid geworden op: 06 aug 2008, 00:39
Locatie: Londen
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Grandu »

Ik ben tweemaal terug gevlogen van de oostkust en hoewel ik wel zo nu en dan m'n ogen sluit op zo'n vlucht, breekt de reis me wel vaak op. Ik heb vaak twee dagen nodig om weer te wennen aan de tijdzone.

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Katja »

Ik ga op de ochtend dat we aankomen altijd gelijk door aan het werk. Is even doorbijten maar hoe eerder je in je ritme zit hoe beter.
Als ik moeite heb met slapen door een jetlag dan neem ik melatonine en verder proberen zoveel mogelijk daglicht te zien en niet toe te geven aan de behoefte om laat op te blijven en lang door te slapen.
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door tosca »

Ik heb nog nooit last gehad van een jetlag op voorgaande reizen, behalve op onze laatste reis. Bij terugkomst heb ik er wel een week last van gehad. 's Nachts niet kunnen slapen en overdag ontzettend moe.

Zo zie je maar weer, voor iedereen verschillend en zelfs bij personen verschillend :)
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door michelly »

Ik vind het heel veel schelen of je een late of een vroege vlucht terug hebt. De laatste keer vertrokken wij in LA om 18.00 uur. Ik heb niet echt geslapen in het vliegtuig maar toch wat gedoezeld. We waren de volgende dag om 17.00 uur thuis. Dan is het nog even rommelen en "mag" je gewoon naar bed. Gewoon de wekker op 7 uur gezet en hup, naar het werk. Michel had zelfs meteen vroege dienst dus die moest helemaal vroeg zijn bed uit. Ik heb helemaal geen last van de jetlag gehad terwijl ik er na een andere reis wel een week last van had maar toen hadden we een vroege vlucht en kom je dus 's ochtends thuis en "moet" je nog de hele dag wakker blijven.
Ik let er dus tegenwoordig op dat wij een late vlucht terug hebben.

Elly
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door PSVwally »

Officieel zou je volgens mij alleen maar een jetlag kunnen krijgen als je naar het oosten vliegt.
Ik denk dat het ook een groot deel met de vlucht zelf van doen heeft. Ik ben een keer van Curacao in 1 ruk naar Amsterdam gevlogen en daar was een of andere koekwaus in het vliegtuig allemaal raar aan het doen tijdens hevige turbulentie dat volgens mij in dat deel van het vliegtuig niemand geslapen heeft. Ik heb met economieclass hetzelfde gevoel als in met een busrit naar Spanje dat je geradbraakt wordt. Dit was gewoon 14 uur hel eigenlijk. Daar heb ik echt 2 weken last van gehad.

Vorig jaar de van Miami naar Washington heel relaxt gedaan. Op tijd de auto ingeleverd, op mn gemakje ingecheckt...daarna een ietwat vreemde (maar geweldige, met champagne en kreeft ed,) vlucht in een learjet naar Washington, omdat het andere vliegtuig overbooked was. En daarna economy plus gezeten van Dulles naar Amsterdam, waar ik genoeg beenruimte had, de stoel iets naar achteren kon en het qua filmaanbod voor united een redelijk goed aanbod was wat me een paar uur heeft beziggehouden en daarna ook nog een paar uur gesnoozed (want slapen kan ik echt niet in een vliegtuig). Alleen jammer dat de scholieren uit Giorgia die naar Georgie gingen om engelse les te geven nogal opgewonden waren.... maar daar had ik helemaal geen last van enige vorm van een jetlag.

Ik kwam om 7u smorgens in Amsterdam aan en ik ben tegen 23u naar bed gegaan en de volgende dag tegen 10 uur opgestaan, niets aan het handje
Gebruikersavatar
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Berichten: 648
Lid geworden op: 29 nov 2007, 14:49
Aantal x V.S. bezocht: 35
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Ta2 Gerrit »

Ik kan gelukkig heel goed slapen tijdens de vlucht (de ogen al eerder dicht dan de deur :mrgreen: ) en ga bij thuiskomst dan ook direct wat doen. Vanuit Florida dan ook niks geen last, en we gaan de thuiskomstdag dan ook niet eerder naar bed dan normaal, meestal tegen twaalven.

Vanuit de westkant heb ik soms wat meer last, maar dat is volgens mij te wijten aan een te veel aan slaap. Ik slaap echt zowat ieder minuut dat ik in het vliegtuig (en ook vaak in de auto, als passagier) zit, en kan bij lange vluchten dan ook savonds thuis bijna niet in slaap komen. Maar na een dag (of twee) is dat ook weer bijgesteld.

Maar zoals er al meer zeggen, zo snel mogelijk in je dageljkse ritme komen is de truc.
Laatst gewijzigd door Ta2 Gerrit op 25 aug 2011, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
Gebruikersavatar
sifaka
Amerikafan
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 nov 2009, 14:42
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door sifaka »

Ik heb tijdens mijn studie veel gewerkt in de 5 ploegendienst... ik denk dat ik vooral om die reden nooit last heb gehad van een jetlag.
6-10-2011 t/m 2-01-2012: rondje Zuidwest + Chicago - Miami

http://goingusa2011.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Coyote »

Afgelopen vakantie kwam ik ook pas 's middags aan. Mijn broer haalde mij op en bij hen heb ik thuis lekker meegeten en 's avonds ben ik niet al te vroeg naar bed gegaan. De andere dag was ik nog vrij. Heb geen wekker gezet en werd rond 09:00 uur wakker en heb helemaal geen last gehad van de jetleg, zat gelijk weer in het ritme voor mijn gevoel.

Overigens heb ik er in het algemeen meer last van als ik vanaf de oostkant terugvlieg naar Nederland dan vanaf de westkant (zoals afgelopen vakantie). Heel apart.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Loek »

Als je denkt dat je naa aankomst niet kunt wakkerblijven tot je normale bedtijd, dan moet je 1-2 uurtjes even slapen, maar beslist niet langer wat dat te lange slapen tussendoor zorgt ervoor dat je dagenlang van slag bent. Dit recept werkt voor mij al jaren. Bijvoorbeeld vorig jaar ben ik naar India geweest en kwam na een reis van 18+ uur op Maandag laat in de ochtend weer thuis aan. Ik heb toen anderhalf uurtje geslapen en ben daarna wakker gebleven tot 10 uur s'avond. De volgende ochtend op Dinsdag weer fris als een hoentje aan het werk gegaan en heb nooit meer last gehad van jetlag.
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Lilo »

Ook als er geen tijdsverschil is tss plaats van vertrek en aankomst kan ik moe zijn. Het is dan weliswaar geen jetlag, maar de uren dat ik in een vliegtuig zit tellen precies altijd dubbel. Ben bijna altijd moe als ik eruit kom. Heeft bij mij niets te maken met genoeg plaats of beenruimte, ik ben maar 1.62cm en heb daar gelukkig geen last van. Toch voel ik mij soms geradbraakt en van TV kijken in het vliegtuig krijg ik dan weer hoofdpijn.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
Jostravels
Amerikakenner
Berichten: 1312
Lid geworden op: 14 aug 2008, 09:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Jostravels »

Ik heb ook altijd last van een jetlag waardoor ik de eerste week wat van slag ben en met mijn hoofd in de wolken lijk te lopen. Maar dat wordt alleen maarerger als ik niet meteen in het goede ritme probeer te komen. Daarom heb ik altijd 1 dag vrij na mijn vakantie, nooit langer (en ook nooit korter). Dit jaar ook, we komen op zondag thuis en ik ga op dinsdag weer werken.
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
2023: West-Canada
Gebruikersavatar
pollyblue
Amerikakenner
Berichten: 550
Lid geworden op: 29 jul 2008, 17:48
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Schelle

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door pollyblue »

Mijn schoonbroer is piloot en volgens hem zit het zo: per uur tijdsverschil heb je 1 dag recuperatie nodig.
Rivel
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 17:23

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Rivel »

Een tip die ik altijd heb gelezen, eigenlijk is het meer informatie is dat je per dag 1 uur verwerkt, dus als je 6 uur tijdsverschil hebt dan heb je na dag 6 er geen last meer van. Maar uiteraard verschilt dit ook een beetje van mens tot mens, probeer ook te slapen in het vliegtuig als het in Nederland nacht is. En ten laatste eet licht in het vliegtuig en drink geen alcohol.
Dreamz
Amerikafan
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 mei 2009, 12:47

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Dreamz »

Pff, Jetlag is echt niet leuk..

In April naar de Westkant gevlogen en toen had ik last van jetlag, daarna 5,5 week heerlijk vanuit de Oostkant naar het zuiden en vanaf Barbados terug naar huis.
Gelijk het klokje op NL tijd gezet, wat gegeten en een paar uurtjes geslapen. In NL om 11:30 uur thuis en om 13:30 uur 1,5 uur geslapen. Daarna tot 23h op gebleven en toch niet kunnen slapen zeg.. Even tv gekeken en er was iets op tv met zeegeluiden en daarna heel snel weg, de jetlag was ook toen weg want 2 dagen later op ons huwelijkfeest zonder problemen door gekomen en tot die in de nacht gefeest en zondag om 06:00 uur wakker (2 uurtjes geslapen)..

Maandag weer aan het werk gegaan en geen problemen meer gehad, maar dat was de trip van Miami met oud & nieuw toch echt een heel stuk vervelender:
Vrijdag thuis gekomen en maandag werken, ohw wat had ik een jetlag zeg!

Zal dat ook te maken hebben met de koude dagen begin januari en dat er weinig daglicht is gedurende deze periode?

Ik kies altijd voor late nacht vluchten, dan kun je nog tijd spenderen in de States, maar Barbados lukt dat niet omdat er maar 1 vliegtuig per dag terug gaat en dan zit je om 16:30 uur in het vliegtuig voor vertrek.

Het zal per persoon verschillen maar ik vind het niks. Het hoort erbij, I know maar soms zou ik toch willen dat het anders kon....
Groetjes,
Jolanda

Onze website: http://www.onzeavonturen.nl met onze reisavonturen!
Gebruikersavatar
1250
Amerika-expert
Berichten: 2625
Lid geworden op: 15 jan 2009, 17:13
Locatie: Fort Collins, CO

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door 1250 »

Ik heb er nooit zoveel last van, gelukkig maar.

Als ik thuis kom, probeer ik tussen 11:00 en 14:00 altijd even een dutje te doen, en de rest van de dag ben ik gewoon weer vrolijk aan het werk.
Het zwaarst vind ik als ik vanaf AMS gelijk door moet naar kantoor... gelukkig hebben ze tegenwoordig in de KLM Crown Lounge douches, zo kom je toch nog een beetje fris aan.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Gebruikersavatar
Sabrina1985
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 16 jan 2011, 14:11
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Sabrina1985 »

Heb net een week last gehad van de jetlag. :( Uiteindelijk maar melatoninepilletjes gehaald. 2 dagen geslikt, daarnaast ook weer gaan werken en eindelijk zit ik weer in mijn ritme!

Ik denk dat het per persoon afhangt hoe lang je er last van zult hebben. Ik heb 7 weken in de States gezeten en merkte wel dat mijn lichaam aan andere tijden gewend was.
Gebruikersavatar
manja
Amerikakenner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 14 apr 2006, 23:15
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Virginia
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door manja »

Wij hebben 4 jaar in Utah gewoond en vlogen 1 soms 2 maal per jaar naar Nederland. Iedere keer opnieuw had ik veel last van een jetlag totdat ik een EFX armbandje ben gaan dragen. Misschien zit het tussen de oren maar ik heb sinds het armbandje geen last meer van een jetlag gehad.
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sifaka
Amerikafan
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 nov 2009, 14:42
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door sifaka »

een artikel op de website van het ad over het 'voorkomen/verminderen van een jetlag!

http://www.ad.nl/ad/nl/1007/Reiswereld/ ... tlag.dhtml
6-10-2011 t/m 2-01-2012: rondje Zuidwest + Chicago - Miami

http://goingusa2011.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Thierry73
Amerikakenner
Berichten: 1246
Lid geworden op: 07 feb 2008, 16:37
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: Haulerwijk

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Thierry73 »

Meetsal heb ik wel wat tijd nodig om te herstellen.
Maar vooral niet gaan slapen als je in nederland aankomt.

Volgende maand wordt een echte uitdaging, want dan komen we woensdag terug en ga ik donderdag weer werken :O
ben benieuwd hoe dat gaat worden :P
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Rob »

Mijn ervaring is dat je dan het minst last hebt van een jetlag, ben ook al een paar keer de volgende dag aan het werk gegaan en was er toen zo doorheen terwijl je met een paar dagen thuis loopt te zoeken naar het goede ritme.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer