Hoe lang herstellen van jetlag?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Maarten86
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 sep 2011, 12:13

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Maarten86 »

Afgelopen reis had ik het erg extreem, 2 weken nodig gehad om bij te komen maar ik ben dan ook non stop doorgegaan.
Gebruikersavatar
IngeRene
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 23 aug 2009, 10:51
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door IngeRene »

Heen geen enkel probleem, meteen in het juiste ritme (alleen eerste nacht wat moeizaam)
Terug heeft het wel een week geduurd (maar dat komt denk ook wel door de kater)
Lees alles over onze fantastische vakantie naar ZW-USA op Belderbos naar Amerika '11 blog. Andere reizen vind je op IngeRene.nl
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb er deze keer vrijwel geen last van gehad. Op de heenreis kwamen we vrij laat in LA aan, dus we lagen op een normale - plaatselijke - tijd in bed, en sliepen meteen goed door.
Terug kon ik redelijk slapen in het vliegtuig (ondanks de soms heftige turbulentie en daardoor gillende passagiers), en ik zat meteen in het goede ritme. Zondagavond thuis, maandag aan het werk, en geen enkele inzinking gehad.

Marianne
Freuteken
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2012, 14:43

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Freuteken »

Hey, heb ook een vraagje ivm de jetlag.
Reis vandaag terug van New York naar brussel.
Vlucht is vanavond om 19.00 komen aan om 8.00 dinsdag morgen.

Woensdag terug werken, wat moet ik dinsdag doen om me woensdag goed te voelen.

Mvg

Frederik
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Hockey »

Eventueel een kort slaapje en dan op de normale tijd naar bed toe.
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Q-BiC »

Als dat werkt voor die persoon :)
Daarnet kwam een collega binnenwandelen op het werk; komt réchtstreeks van de Filipijnen, en ziet er nog steeds zo fris als een hoentje uit :)

Ikzelf kan uit ervaring zeggen dat ik ongeveer 1 dag per uur tijdsverschil nodig heb om te recupereren. Na een USA reis heb ik dus altijd 1 week nodig om terug een normaal slaapritme te hebben.
Na thuiskomst de eerste dag leg ik mij even neer, om daarna terug wakker te worden en niet meer in slaap te geraken tot +-3u 's nachts, om dan de volgende dag door te slapen tot +- 13u... En dat gaat zo een aantal dagen door. Gaan werken de eerste dagen is dus een no-go voor mij.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door tosca »

Maar dat is het risico wat je neemt wanneer je overdag gaat slapen wanneer je terug komt. Natuurlijk werkt het bij elk persoon anders, maar de kans dat je 's avonds lastiger in slaap komt is natuurlijk wel een stuk groter wanneer je overdag gaat slapen.

Wanneer wij thuis komen, gaan we nooit slapen. Ook niet wanneer de vlucht 's morgens vroeg geland is. We pakken de spullen uit, doen de was, halen boodschappen, rommelen wat thuis maar gaan niet voor 22.00 uur slapen. Juist om te voorkomen dat je dan midden in de nacht wakker wordt.

Net als Marianne gaan ook wij gewoon weer op maandag aan de slag. Zo wordt je denk ik ook geforceerd om meteen in het juiste ritme te komen :)
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Loek »

Q-BiC schreef:Als dat werkt voor die persoon :)
Na thuiskomst de eerste dag leg ik mij even neer...
Hoeland is "even" hier? Het beste is een uur, beslist niet langer dan anderhalf uur en er moet tenminste 6 uur zitten tussen dit dutje en de tijd dat je daarna normaal naar bed gaat. Zit er minder dan 6 uur tussen aankomst en normale bedtijd, blijf dan wakker tot het bedtijd is. Dat is niet makkelijk, maar het voorkomt een dagenlange aanpassing daarna.
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Q-BiC »

Ik weet dat het best is om "keihard" op het nieuwe ritme over te schakelen, buiten te komen en een nieuw eet-ritme aan te nemen, maar dat lukt natuurlijk niet altijd.Soms ben je gewoon TE moe om wakker te blijven. En eens ik slaap, ben ik blij dat ik slaap en ga ik echt men wekker niet gaan zetten. Ja, je moet overschakelen op de nieuwe tijdszone, maar je moet je lichaam ook rust gunnen als het daarom vraagt...

Als ik het mij goed herinner van vorig jaar, kwam ik thuis van Hawaii rond 17u (BTW: ik slaap nooit op vliegtuigen, dat lukt me niet, dus ik was toen al 26u nonstop wakker toen ik thuis kwam). Volledig geradbraakt dus. En hongerig. Thuiskomen, eten, opfrissen, pyjama al aan, valies/rugzak leegmaken, babbelen met de familie, beetje voor TV gaan zitten. Uiteindelijk doodmoe rond 20u in bed gekropen. Ik denk dat ik toen na een paar uur gewoon weer wakker ben geworden (want hey, het is tenslotte al vollop "voormiddag"! ;) :roll: ); om pas rond 3u weer slaperig te worden en dan pas goed door te slapen tot 's middags. Spreekt voor zich dat je die avond op je gebruikelijke uur nog niet echt slaperig bent (moe misschien wel, maar niet slaperig), dus het wordt opnieuw laat, enzovoort :)

Heb nog nooit een vlucht gehad die 's morgens aankwam, dus hoe ik dat zou ervaren weet ik niet. Ongetwijfeld toch ook een middagdutje voor ik de dag verder zet....
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Marenko »

Vorig jaar kwamen wij om 8 uur 's morgens op schiphol aan. De dag ervoor de camper ingeleverd en door naar het vliegveld. Tijdens de vlucht niet kunnen slapen en de dag dat we weer in Nederland waren gewoon doorgegaan met wassen etc. In totaal 38 uur op geweest. Daarna was ik nog 1 dag vrij, en deze dag ook gewoon 's ochtends opgestaan en in huis opgeruimd en dergelijke. (Hard nodig omdat tijdens onze vakantie de honden en onze zoons gewoon thuis waren) Daarna weer gaan werken. Met name de eerste dagen voelt het voornamelijk zo onwerkelijk omdat je een paar dagen daarvoor nog heerlijk op vakantie was, en na twee dagen werken voelt het alsof je niet bent weggeweest.

Voor de vakantie was ik altijd vanzelf vroeg wakker, en liep soms al om 6.15 de honden uit te laten. Sinds de vakantie is dat nu nog niet voorgekomen. Volgens mij is mijn jetlag nog steeds niet over :mrgreen: Ik roep wel eens dat mijn natuurlijke bio-ritme op amerikaanse tijd staat.
YVK81
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:28

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door YVK81 »

Er zijn veel topics over dit onderwerp, maar kan "onze" situatie niet zo 1 2 3 terugvinden?

Hoe kunnen we het best met onze reistijden omgaan om zo weinig mogelijk last te hebben van een jetlag en (wellicht) op de heenreis er een beetje van profiteren?

Heenreis 10:00 Brussel - NYC 12:30 aankomst
5e dag 8:00 NYC - SFO 12:00 aankomst
Terugreis 8:00 LAX - Brussel 08:00 aankomst

(alles uiteraard plaatselijke tijd)

Wederom bedankt voor jullie hulp!!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door mtl »

Beste remedie is je aan te passen aan de lokale tijden. Dus als je 12.30 in New York aankomt dan is het voor je lichaam 18.30 maar jij moet gewoon doen alsof het 12.30 is. En zodra je weer in Brussel aankomt dan is het voor je lichaam nog nacht maar jij moet gewoon doen alsof het ochtend is. Dus na thuiskomst niet meteen je bed in!
YVK81
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:28

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door YVK81 »

Ok, dat klinkt als een eenvoudig geheugensteuntje, hopelijk kunnen we dat in de praktijk brengen. :wink:

En ik vermoed dat we zowel in NY als SF sowieso vroeg wakker zijn? Heeft natuurlijk ook zijn voordelen!
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door DVDGuy »

Laatste keer, mogelijk mede door tussenstop op IJsland, totaal geen last gehad van jetlag.

Ik moet er wel bijvertellen dat we altijd inmiddelijk als we in het vliegtuig zijn, de tijd op de horloges aanpassen aan de tijd van de plaats waar we naar toe vliegen en gelijk op dat ritme de draad weer oppakken,
YVK81
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:28

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door YVK81 »

Weeral een goede tip, die neem ik ook gelijk mee! :thumbup:
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door dimona »

IJsland werkte voor ons ook voortreffelijk. Het wordt daar in de zomer niet donker 's nachts, dus we draaiden eigenlijk gewoon door in het Amerikaanse ritme en verschoven in twee weken tijd langzaam naar het Europese ritme, om vervolgens in Nederland nergens last van te hebben.

Mijn man is ruim een half jaar lang iedere twee weken een weekend (of iets langer) op en neer gependeld tussen de VS en Europa. In die tijd waren ook nog eens al onze kinderen jarig, dus dan kwam hij zaterdagochtend aan en liet zich door de taxi gelijk op de feestlokatie afzetten om dan 8 jongetjes te entertainen. Of hij moest nog gelijk dezelfde avond een sleepover met 12 pubermeiden zien te overleven. Tussendoor ging hij dan vaak ff een stuk mountainbiken ofzo, om wakker te blijven. Maar goed, ik heb het hier wel over iemand met een uitzonderlijk hoog energieniveau; ik denk dat de meeste mensen zoiets niet zouden trekken (tijdens de bovengenoemde vakantie op IJsland had hij er doorgaans al een fietstocht van 4 uur op zitten tegen de tijd dat de rest van de family wakker werd) :D
Gebruikersavatar
yarrah
Amerika-expert
Berichten: 1986
Lid geworden op: 23 nov 2006, 10:54
Locatie: groningen

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door yarrah »

Het is zo persoonlijk. En ook dan weer heel wisselend.
De laatste keer had ik er 2 weken last van, maar dat zal ook kunnen komen dat onze vakantie een hele rare wending had gekregen.
Normaal doe ik er een klein weekje over een dag of 4.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Annie
Amerika-expert
Berichten: 4594
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Biggekerke
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Annie »

mtl schreef:Beste remedie is je aan te passen aan de lokale tijden. Dus als je 12.30 in New York aankomt dan is het voor je lichaam 18.30 maar jij moet gewoon doen alsof het 12.30 is. En zodra je weer in Brussel aankomt dan is het voor je lichaam nog nacht maar jij moet gewoon doen alsof het ochtend is. Dus na thuiskomst niet meteen je bed in!
De laatste keren, ben ik bij terugkomst in Nederland wel een paar uur gaan slapen, netjes wekker gezet, en 's avonds weer op normale tijd naar bed.
Opstaan ook op redelijk normale tijd, na 8 á 9 uur slaap.
De dagen erna kreeg ik altijd eind van de middag een dip, dan is het erg verleidelijk om even de ogen te sluiten, bewust niet gedaan, sliep wel ieder nacht goed.
Dit duurt toch wel een week.
Ook mijn reactie vermogen is de eerste dagen niet goed, is mooi te toetsen in behendigheidsspelletjes op de computer.
Mark1979
Amerika-ontdekker
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 dec 2023, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Mark1979 »

Goedenmorgen, wij landen 19 juli om 11:45 op SF. Wij blijven tot de ochtend van de 21e in Sf om dan verder te reizen. Nu willen we graag de avond tour naar alcatraz doen. Nu zitten we te denken om dat op de dag van aankomst rond 1800 te doen. Is dit haalbaar of beter de volgende avond doen? Uiteraard doen we dan smiddags even een tukkie als we landen
We hebben op de 20e ook al wel fietsen gehuurd om zoals zovelen over de Golden Gate te fietsen.
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Mies2301 »

Ik ben meestal na een dag reizen en lang vliegen wel gaar. Persoonlijk zou ik hem dan liever de dag erna doen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer