Hoe lang herstellen van jetlag?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Nonaj
Amerikakenner
Berichten: 613
Lid geworden op: 15 okt 2004, 18:22
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Meppel

Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Nonaj »

Over 5 1/2 week vlieg ik naar de States voor een 12-daagse vakantie. 1 oktober vertrek ik naar San Francisco, om op 13 oktober weer via Chicago terug te vliegen naar Nederland. Op vrijdag de 14e land ik dan 's ochtends weer op Schiphol. Echter moet ik maandag de 17e gewoon weer werken. Wij werken met een 4x9 systeem waarbij we dus 1 roostervrije dag hebben per week (bedrijf is alleen doordeweeks open). Normaal gesproken word ik ingeroosterd zoals dat het best in het rooster past, maar als ik op tijd aan geef dat ik op een bepaalde dag vrij moet hebben wordt daar wel rekening mee gehouden.

Nu vraag ik me af wat wijsheid is. Ik heb bewust de reis al zo gepland dat ik eerst naar SF ga en dan naar Chicago, omdat Nederland minder tijdsverschil heeft met Chicago dan met SF en dan hopelijk de jetlag ook minder is. Ook heb ik voor de terugvlucht een vlucht zonder tussenstops geregeld zodat ik hopelijk de hele tijd kan slapen (ik vertrek om zes uur 's avonds en kom de volgende morgen om half 10 aan op Schiphol). Maar ik heb maar 3 dagen om bij de komen van die jetlag en ik vraag me af of dat voldoende is. Bij mijn vorige 2 vakanties naar de States had ik toen ik terug kwam nog vakantie dus toen heb ik er ook niet echt op gelet hoe lang het duurde voor ik over mijn jetlag heen was.

Hoe lang duurt het bij jullie meestal voordat je over een jetlag heen bent en zou ik er verstandig aan doen om nog een (paar) extra dag(en) vrij te vragen?
Ebelix
Amerikakenner
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2004, 16:46
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Ebelix »

Voor mij geldt dat ik snel weer in het juiste ritme van werk moet zitten om snel over de jetlag heen te komen. Ik nog 3 dagen kan luieren dan heb ik meer last van de jetlag. Voor iemand anders is het weer anders. Normaal gesproken moet je binnen 3 dagen weer redelijk over je jetlag heen zijn zeker omdat je maar relatief kort weg ben.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door DejaVu »

Geen last van, als je land(meestal sochtends) ben je nog actief. Rond 3-4 uur ga je het meestal merken en dan gewoon 2 uurtjes slapen, echt een wekker zetten anders heb je een probleem. Met de energie uit die 2 uurtjes trek je het tot 23.00 en dan normaal slapen.

Voila jetlag is weg.
Sten

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Sten »

@ DejaVu

Goede insteek, dank je (wij gaan ongeveer rond dezelfde tijd naar ongeveer dezelfde locatie).
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Marenko »

Vorig jaar zijn wij op zondag geland in Nederland en op dinsdag weer aan het werk gegaan. De eerste week was wel even lastig.
Ik heb wel eens begrepen dat voor ieder uur tijdverschil je een dag nodig hebt. Dus als het tijdverschil 8 uur is je 8 dagen nodig hebt om weer helemaal in het ritme te zitten.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door mtl »

Ik heb zeker wel 2 volle dagen nodig tussen de dag van terugkomst en dag dat ik weer aan het werk ga. Meestal kom ik op een vrijdag terug en ga maandag weer werken. En dan nog heb ik de eerste dagen erna wel eens slaapproblemen.
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Rob »

Als je gelijk gaat werken heb je het minste last in 2009 na een week DC de volgende dag aan het werk gegaan en vorig jaar na 11 dagen Las Vegas ook en die beide keren geen last gehad terwijl ik als ik nog vrij ben soms wel een week last blijf houden.
Die zes uur verschil van de oostkust heb ik trouwens meer last van dan de negen uur van de westkust.
Gebruikersavatar
lyan
Amerikakenner
Berichten: 1238
Lid geworden op: 16 sep 2010, 20:51
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door lyan »

Ik denk dat dit verschilt per persoon. ik ben standaard een week volledig van slag en mijn man heeft bijna geen last, proberen om direct het ritme te pakken te krijgen en dan lukt het waarschijnlijk wel.

succes, lyan
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Coyote »

Eens met voorgaande reacties. Om zo weinig mogelijk last van je jetleg te hebben ga je pas 's avonds normale tijd naar bed (eventueel een uurtje slapen als je 's ochtends al vroeg aankomt en het niet redt tot 's avonds 22:00 uur of 23:00 uur) en ga je er de volgende ochtend weer vroeg af. Werkt voor mij het beste. Ik heb vaak meer last van de jetleg als ik nog een dag vrij ben en die gebruik om uit te slapen. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Bandido »

Ik probeer zoveel mogelijk in de zon/daglicht te zijn om je lichaam als het ware "op te laden." En verder vooral zoveel mogelijk meteen aan de tijd aanpassen van de plek waar je bent. Dus eten en slapen op de tijden die daar gebruikelijk zijn en niet nadenken over hoe laat het in NL zou zijn. Als je bv 's ochtends vroeg aankomt is het natuurlijk prima om even een dutje te doen, anders wordt zo'n dag wel erg lang.
"Keep Georgia On Your Mind"
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou zeker niet een dag of meer extra vrij nemen. Direct weer aan het werk gaan is voor mij in elk geval de beste manier om weer zo snel mogelijk in het ritme te komen. En je voelt je natuurlijk wel een moe overdag, maar daar zul je langer last van houden als je thuis blijft denk ik. De laatste keer kwamen wij vanuit LA op zondag thuis en ben ik maandag gaan werken, en ik heb toen niet meer problemen gehad dan andere keren waarbij er meer tijd zat tussen de vlucht en weer gaan werken.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je werk hebt waarbij even indutten kan leiden tot ongelukken. :wink:

Marianne
Matrox
Amerikakenner
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 mar 2008, 19:12
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: de Betuwe

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Matrox »

Voor mij verschilt het zelfs per reis. De ene keer heb ik nauwelijks problemen, de andere keer ben ik dagen van slag. Komt ook omdat ik absoluut niet kan slapen in een vliegtuig, dus bij nachtvluchten sla ik ook nog eens een nacht over.
Maar over het algemeen is het recept hier in huis zoals ook al aangegeven door Deja Vu voor ons het meest effectief.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
Nonaj
Amerikakenner
Berichten: 613
Lid geworden op: 15 okt 2004, 18:22
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Meppel

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Nonaj »

Ik weet nog wel van de laatste keer dat ik dacht: eigenlijk moet ik me zo snel mogelijk weer aanpassen aan de Nederlandse tijd, maar toen kwamen we om 7 uur 's ochtends aan en toen ik om 11 uur thuis kwam was ik echt geradbraakt want ik had in het vliegtuig niet kunnen slapen. Toen heb ik wel de hele middag geslapen. Maar goed, ik heb nu nog het hele weekend om bij te komen, dan hoop ik maar dat dat genoeg is.

Het werk is wel fysiek zwaar maar er kunnen gelukkig niet zo snel ongelukken gebeuren. Ik heb ook geen vaste eindtijden, we mogen weg als het werk klaar is (ik werk op oproepbasis en hoef dus niet mijn contracturen te maken). Dus als ik erg moe ben en als het erg rustig is kan ik altijd nog vragen of ik wat eerder naar huis zou mogen....
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19662
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Petra/VS »

Ik kan ook nooit slapen in het vliegtuig. De afgelopen jaren heb ik Jet Zone, een homeopathisch middeltje o.a. verkrijgbaar bij Whole Foods, gebruikt en dat werkt werkelijk fantastisch. Ik heb na een doorwaakte nachtvlucht naar Rome daarna nog de hele dag door de stad gebanjerd zonder geradbraakt te zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Hockey »

Ik heb weinig last van jetlag. Verstandig is het inderdaad om direct aan het werk te gaan en proberen niet naar bed te gaan en normale tijden aan te houden. En zodra je in het vliegtuig zit, direct je horloge aan te passen aan de tijd op de plaats van de bestemming.
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Bandido »

Ik kan ook niet slapen tijdens de vlucht, maar gebruik daarom altijd "Ambien" dat wordt voorgeschreven door de dokter. Dat is een slaapmiddel, maar je blijft niet slaperig als je wakker wordt. En ik slaap er gemakkelijk een paar uur op en dat scheelt enorm met het aanpassen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Gebruikersavatar
DVDGuy
Amerika-expert
Berichten: 3415
Lid geworden op: 04 aug 2010, 06:46
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door DVDGuy »

Wij passen op de luchthaven de tijd aan naar die van de plaats waar we naar toe gaan en passen daarop ook gelijk ons slaap- en eetritme aan, voor zo ver mogelijk.

Echt slapen in het vliegtuig kunnen wij beiden niet, maar we proberen het wel.

In april 2011 kwamen we 's ochtend om 8:30 uur aan op Schiphol, na een lange reistijd vanaf Las Vegas via Houston en toen was het nog een hele ruk, tot een uur of 11 's avonds, maar totaal geen last gehad.

Feit is wel dat het, zoals hier ook al gemeld, van persoon tot persoon verschilt.
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Lilo »

Wij zijn soms echt kapot van de jetlag, maar we doen dan ook geen oog dicht in het vliegtuig. Als we 's morgens landen, kruip ik meestal 2u later voor een uur of 4 in mijn bed. Ik kan dan gewoon niet meer wakker blijven. En 's nachts ben ik dan klaarwakker om 3u. Duurt toch wel een week vooraleer wij er helemaal vanaf zijn.
Toen we een paar jaar geleden van Hawaii terugkwamen, hebben we super veel last gehad. Een hele week 's avonds om 19u gaan slapen.

Sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger voor jetlag dan andere, alhoewel slapen op het vliegtuig er veel kan aan doen denk ik. Zelfs met slaappil op het vliegtuig lukt slapen niet. Wij komen meestal zondag thuis aan en maandag is het dan alweer een gewone werkdag.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2591
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Bushmaster »

bij mij wil het ook nog wel eens verschillen per reis.
Afgelopen zaterdagmorgen 8:05 geland op schiphol, maandagmorgen "gewoon" aan werk.
Gisteren (woensdag) was jetlag vrijwel weg.
Maar ben ook al wel eens 1,5 week van slag geweest na een vakantie.
Gebruikersavatar
Ingrid1958
Amerikakenner
Berichten: 726
Lid geworden op: 30 okt 2010, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Tilburg

Re: Hoe lang herstellen van jetlag?

Bericht door Ingrid1958 »

Hallo allemaal, ook ik heb enorm last van een jetlag, vorige keer uit Florida teruggekomen en echt een week van slag, 6 uur tijdverschil = voor mij echt 6 dagen niet slapen en honger hebben 'snachts, en de hele dag beroerd voelen, echter direct aan het werk, maar dat brak na de 4e dag toch ook wel op. Moet ook wel zeggen dat het per reis kan verschillen, eerdere keren ook niet zo lang en vervelend last van gehad, kan dat er ook mee te maken hebben hoelang je uiteindelijk weg bent geweest of slaat dat nergens op. Ga in oktober voor 6 weken, dan weet ik waar ik rekening mee kan houden. Gelukkig alleen maar last van als ik terugkom, en niet als ik ga (ook dat hoor ik weleens) Grtzz . ps als dat het enige is van een super vakantie hoor je mij echt niet klagen, hoort toch een beetje bij. :)
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England


http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer