Eten in de VS

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Eten in de VS

Bericht door Petra/VS »

Gewoon een kwestie van goed labels lezen. Het staat er allemaal keurig op. Er is voor elk wat wils, ook low sodium en sugar free van de meeste produkten. Dat maakt de keuze soms zo enorm.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
guinevere
Amerika-expert
Berichten: 1646
Lid geworden op: 28 aug 2007, 01:49
Locatie: MD

Re: Eten in de VS

Bericht door guinevere »

Vergeet niet dat "low sodium" vaak niet betekent dat er maar weinig zout in zit, maar dat er relatief minder zout in zit (vergeleken met het oorspronkelijke product). Hetzelfde geldt voor "light," "low carb," "low fat" varianten. Om maar een voorbeeld te noemen; de hoeveelheid zout in low sodium ramen noodles is schrikbarend veel, maar 35% minder dan gewone ramen noodles en dus "low sodium".

Wat Petra al zegt, het blijft een kwestie van goed de voedingswaarde tabel lezen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Eten in de VS

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad is het vaak in vergelijking met het "gewone" produkt, dat iets "low" wordt genoemd. Er wordt gelukkig wel gewerkt aan duidelijkere wetgeving over welke produkten die etiketten van low sodium etc. mogen gebruiken. Daarom is het zo belangrijk de nutrition facts te lezen (overigens kun je bij heel veel restaurants ook die informatie opvragen of online vinden). Op vrijwel ieder produkt staat een duidelijke tabel met calorieen (let op het aantal servings!), vetgehalte, percentage sodium, calcium en cholesterol en meer. Voorbeeld:
Afbeelding
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Eten in de VS

Bericht door Dutchess »

Ik zag toevallig net een artikel met meer informatie over het lezen van labels en "reclame" kreten over voedingswaarden: The "Eat This Not That" Truth About Nutrition Labels
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Eten in de VS

Bericht door Petra/VS »

Eat This Not That is :thumbup: . Dit was helemaal interessant, want dat wist ik nog niet:
Reduced Sodium
Used when the sodium level is reduced by 25 percent or more, regardless of the total amount. “Low sodium,” on the other hand, can be used only when the product contains no more than 140 milligrams per serving.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Renee86
Amerikafan
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 mar 2022, 16:57

Re: Eten in de VS

Bericht door Renee86 »

Ha

Ik zoek nog ideeën wat ik mee kan nemen uit NL voor Amerikaanse vrienden…
Geen snoep, drop of vlees

Dacht aan speculaas maar een van hen zei dat ze daar vergelijkbare hebben maar hij vond ze disgusting?!
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Eten in de VS

Bericht door tomaat85 »

stroopwafels :wink:
Grote Amerika fan
Renee86
Amerikafan
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 mar 2022, 16:57

Re: Eten in de VS

Bericht door Renee86 »

tomaat85 schreef:
13 jun 2022, 06:13
stroopwafels :wink:
Die worden daar toch al verkocht?? Stroup waffles had hij het over

Vraag me af of de speculaas daar echt zo vies is want in NL vind ik ze echt niet zo kruidig hoor
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Eten in de VS

Bericht door tomaat85 »

Renee86 schreef:
13 jun 2022, 17:06
Die worden daar toch al verkocht??
Mogelijk wel, wij nemen altijd een paar pakken mee en die vinden altijd gretig aftrek en/of worden door de AirBnB host bijzonder gewaardeerd (of het is Amerikaanse beleefdheid :) )
NB, die waardering bestaat er ook voor drop...de Haagse Hopjes worden doorgaans niet als echt bijzonder "lekkah" bestempeld maar ja, je kan niet alles hebben :wink:
Grote Amerika fan
Renee86
Amerikafan
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 mar 2022, 16:57

Re: Eten in de VS

Bericht door Renee86 »

tomaat85 schreef:
13 jun 2022, 17:30
Renee86 schreef:
13 jun 2022, 17:06
Die worden daar toch al verkocht??
Mogelijk wel, wij nemen altijd een paar pakken mee en die vinden altijd gretig aftrek en/of worden door de AirBnB host bijzonder gewaardeerd (of het is Amerikaanse beleefdheid :) )
Hoe is de Amerikaanse speculaas? Niet te vreten?
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Eten in de VS

Bericht door MariekeH »

Renee86 schreef:
13 jun 2022, 17:34
Amerikaanse speculaas
Er is niet echt zoiets als Amerikaans speculaas. Het wordt geimporteerd uit Nederland/Belgie.

Stroopwafels, speculaas, drop, etc, zijn in de VS allemaal wel te vinden als je ernaar op zoek gaat. Maar dat betekent niet dat het niet leuk is om zoiets te krijgen uit Nederland. Ik heb ooit voor mijn Amerikaanse schoonvader een pak stroopwafels in een Delfts blauw blik meegenomen (overal op Schiphol te vinden), en hij vond het geweldig. Stroopwafels waren snel op, en het blik staat nu, 8 jaar later, nog steeds prominent in de boekenkast.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Eten in de VS

Bericht door tomhster »

Blik Haagse hopjes doet het ook altijd goed.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Eten in de VS

Bericht door Dutchess »

@Renee86 - ik zou er niet teveel over stressen, het gaat toch om de gedachte? Inderdaad zo'n Delfts Blauw blikje met stroopwafels, of een paar rollen met Droste flikken in verschillende smaken, of een lekker stuk echt Nederlandse kaas. Als het geen voedsel hoeft te zijn, met die opvouwbare tasjes met Nederlandse taferelen (Delfts blauwe tegeltjes, Rembrandt of Vermeer schilderijen, Mondriaan, tulpen) hebben we ook mensen heel blij gemaakt. Of wat denk je van zulke placemats van Delfts blauw, past heel makkelijk in de koffer.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer