Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mooie foto's maken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ingrid67
Amerikafan

Mooie foto's maken

Bericht door Ingrid67 »

Onze reis door het Zuid Westen is helemaal voorbereid inmiddels. We hebben veel mooie reisverslagen gelezen en foto's gezien. Ik droom er van om ook met zulke plaatjes thuis te komen.... Na alle jaren een gewone compact camera te hebben gebruikt hebben we vorig jaar (speciaal voor deze reis) een wat luxere camera gekocht (panasonic tz18) waar we flink mee aan het oefenen zijn. Echter na een zonnig dagje dierentuin afgelopen weekend toch niet de behaalde resultaten die ik eigenlijk wil? Ik moet er bij zeggen dat ik alles op de automatische stand doe en geen verstand van instellingen heb. Vooral last van bewogen foto's en als er donkere lucht is dan zijn de kleuren niet echt zo als ze zijn. Ik ga me zorgen maken of ik wel mooie plaatjes kan maken met een compact camera? Of zijn al die mooie plaatjes op de reisverslagen door een Spiegel Reflex camera genomen? Hebben jullie tips? Ik wil straks wel een mooie herinnering hebben als we weer thuis zijn.

Groeten Ingrid
Bushmaster
Amerika-expert

Re: Mooie foto's maken

Bericht door Bushmaster »

Meerendeel van die plaatjes zijn waarschijnlijk gemaakt in de "niet automatische stand".
Automatisch is leuk, als de omstandigheden er naar zijn (meestal zijn die dat niet).
Ga een cursus fotografie volgen, hoeft echt geen HBO studie te worden,
maar wel de basis zodat:
- diafragma keuze
- sluitertijd
- scherptediepte
- witballans
- belichtingscorrectie
- iso waarde
bekende termen worden, en geen "chinees" meer voor je zijn.
http://www.hmfoto.nl/03Cursus/DCC.htm
GuidoWater
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door GuidoWater »

Ik heb al mijn foto's tot nu toe gemaakt met een compact camera. Voor mijn eerste vakantie in Noorwegen 2007 had ik een olympus sp500UZ compact camera. Ik was redelijk tevreden over deze foto maar er zaten wat onhandige instellingen op.

Voor mijn amerika reis in 2008 heb ik dan ook een nieuwe camera gekocht. Het werd de opvolger van de camera die ik al had namelijk de Olypmus sp560UZ compact camera. De foto's die ik ermee gemaakt heb waren echt geweldig! Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over het weer met betrekking te de instellingen. Over het algemeen schijnt in het zuid westen bijna altijd de zon en dus is je camera op automatische stand goed. Natuurlijk heb je altijd foto's die niet zullen lukken.

Mocht je overigens meer willen weten over instellingen dan kan ik je adviseren gewoon een boek te kopen over camera. Dit heeft mij heel erg geholpen. Ik heb voor mijn camera bijvoorbeeld dit boek gekocht http://www.bol.com/nl/p/boeken/fotograf ... index.html

Je moet gewoon veel proberen en spelen dan heb je de instellingen echt zo onder de knie en daar hoef je niet eens een cursus voor te volgen.

Ik heb overigens voor mijn komende vakantie naar Zuid-Afrika weer een nieuwe camera gekocht en dit keer wel een spiegel reflex. Het is de Olympus E520 DSLR camera geworden met 3 losse objectieven. een 14-42mm objectief, een 18-180mm objectief en een 70-300mm objectief. De enige reden waarom ik eigenlijk ben overgestapt naar spiegelreflex is omdat de snelheid van de camera van pas komt tijdens de safari's die we willen doen. Ik moest er niet aan denken dat ik een wild dier zou missen omdat mijn camera niet snel genoeg kon reageren.

Voor de foto's die ik gemaakt heb kan je kijken op http://www.guidosuzanne.tk alle foto's op deze site zijn dus nog gemaakt met de olympus sp500 of sp560 compact camera's. Je kunt dus een beetje een idee krijgen van wat er mogelijk is.

Succes ermee. Groetjes Guido
Kijk voor ons Amerika reis verslag op http://www.vandewateropreis.nl/! Je vind hier ook reisverslagen van onze andere reizen!
Ingrid67
Amerikafan

Bericht door Ingrid67 »

Bedankt voor de tips!

Wij dachten we kopen een goede compact camera daar moet je toch mooie plaatjes mee kunnen schieten in de automatische stand?
Met name de avond foto's in Vegas en in Antelope Canyon maak ik me zorgen?
Ik had me opgegeven bij de Volksuniverstiteit maar helaas was de cursus al vol.......Ik ga het dus niet meer redden voor Juli!

Nu ik jouw foto's heb gezien Guido heb ik nog goede hoop. Je hebt helemaal gelijk dat je de mooiste/leukste foto's maakt als je het vanuit een andere hoek bekijkt.

Ben net klaar met alle voorbereidingen, nu maar op de fotografie storten........

Gr. Ingrid, die nog 8 weken aan het aftellen is........
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Dan zal ik je toch een beetje moeten teleurstellen.
Ik denk namelijk niet dat je fantastische foto's zal maken met een compact camera. Oke zolang er voldoende licht is ga je weinig problemen ondervinden. Maar zo gauw het wat donkerder wordt of bv in antelope canyon, zal je toch een statief moeten hebben om enigzins mooie foto's te nemen.(langere sluitertijden)
Ik had me voor mijn eerste reis een spiegelreflex gekocht en heb er ook les voor gevolgd. Ik moet zeggen dat ik er geen moment spijt van heb. Ik trek bijna alle foto's op manuele stand. Mijn vriendin nam ook wel eens foto's maar die nam ze op automatisch (bij voldoende licht, mooie genoeg hoor).
Als ik resultaten vergelijk met mijn sony compact of mijn canon reflex zie ik toch wel een duidelijk kwaliteitsverschil.
Ik zou zeggen probeer eens nachtopnames te maken ergens bij u in de buurt en zie welk resultaat het geeft. (met en zonder statief bv)

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Ingrid26
Amerikafan

Bericht door Ingrid26 »

Hoi Ingrid,

Avondfoto's worden eigenlijk alleen maar scherp als je deze vanaf een statief neemt. De camera pakt een lange sluitertijd en dan heb je snel een bewogen beeld. Misschien een simpel statief kopen? Heb je in Antelope Canyon ook plezier van...

Groetjes,
Ingrid
14 juni tot 7 juli 2007: Toronto en West-USA (http://amerika2007.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
16 juni tot 9 juli 2009: New York en (Noord)West-USA (http://amerika2009.dejongmultimedia.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ingrid67
Amerikafan

Bericht door Ingrid67 »

Ik las in een vorig topic idd dat een statief veel verschil kan maken, daar ga ik dus wel naar op zoek! Bedankt!!
GuidoWater
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door GuidoWater »

Het antelope canyon verhaal ben ik het eigenlijk niet mee eens. Natuurlijk is het waar dat je met een statief betere foto's kan maken maar ik heb al mijn foto's in antelope canyon gewoon uit de hand genomen! Ik had me vooraf voor genomen om een aantal fotos te kopen in de shop als het niet zou lukken maar toen ik ze op mijn laptop bekeken had waren de meeste nog mooier dan de foto's die voor veel geld verkocht werden bij de winkeltjes van de tour organisatie. Je kunt natuurlijk ook gewoon zorgen dat je in antelope canyon de tour kiest tussen 11 en 13 uur dan staat de zon recht boven de canyon en heb je dus het mooiste en meeste licht.

Ik denk dat de kunst is om een goede stille hand te hebben en eventueel gebruik te maken van hulpmiddelen. In Las Vegas staan genoeg hekjes, paaltjes, autos, tafeltjes, stoelen etc. etc. waar je je camera op kan laten rusten bij het maken van een foto.

Natuurlijk zal iemand met een spiegelreflex altijd meer uit zijn camera halen dan iemand met een compact camera maar dit is ook maar net hoeveel het jou waard is. Als je fotos wil hebben als een proffesional dan moet je een spiegel reflex kopen maar kan je genoegen nemen met fotos van een goede amateur dan is een compact camera absoluur niks om je voor te schamen. Het is allemaal maar net waar je zelf de grens legt.
Kijk voor ons Amerika reis verslag op http://www.vandewateropreis.nl/! Je vind hier ook reisverslagen van onze andere reizen!
jmvdc
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jmvdc »

Wij hebben in Las Vegas nachtfoto's gemaakt zonder statief, en er zijn er maar heel weinig van gelukt.
Onze les hebben we geleerd en een statief gekocht voor onze reis van dit jaar.

We hebben een reflexcamera van Olympus E 510,waar we vorig jaar gratis een cursus bijkregen 'ken uw toestel' , en we zijn heel blij dat we die hebben gevolgd.
"Automatisch" zijn niet noodzakelijk de mooiste foto's, en met een beetje kennis, kan je prachtige foto's maken.
Susie one
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Susie one »

Wij hebben allebei een spiegel reflex camera (nikon D50 en D60).

Ik zelf heb een nikon D60 met VR lenzen en heb via een stichting de basis cursus fotografie cursus gedaan. Ik ben het eens dat de spiegel reflexcamera mooiere foto's maakt.

Sommige winkels geven je bij aankoop een basis cursus om de camera te leren kennen.

susie one
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

GuidoWater schreef:Als je fotos wil hebben als een proffesional dan moet je een spiegel reflex kopen maar kan je genoegen nemen met fotos van een goede amateur dan is een compact camera absoluur niks om je voor te schamen.
De meeste mensen met een spiegelreflex zijn amateurs. Het is maar net wat je leuk vindt om te doen.

Er zijn genoeg reflexcamera's waar de 'amateur' ontzettend veel plezier van kan hebben. Kijk naar de Nikon D70, deze heeft ook voorkeurs standen (portret, nacht, actie etc) maar biedt ook genoeg uitdaging om eens manueel te gaan schieten.

Het hebben van een reflex is niet alleen maar voor mensen met veel geld, ze kosten tegenwoordig niet echt veel meer. Zeker niet als je op de aanbiedingen let.
Daarbij heeft een reflexcamera als grote voordeel dat je lensen kan wisselen.
Met een groothoek en een 70-300 mm ben je voor je reis naar USA helemaal klaar!!

Bij Nikon weet ik dat ze van elke camera een geweldig boek uitgeven met alle tips en truuks in staan. Ik heb hem zelf nu van de D200, deze gaat zeker mee op vakantie.
Ik vind het fotograferen echt verslavend, als je eenmaal bent begonnen met fotograferen en je toestel leren kennen dan krijg je er nog veel meer plezier in. Niks mooiers als aan het einde van de dag de prachtige foto's die je zelf hebt gemaakt terug te kunnen zien.

De meeste compact camera's hebben een vertraging tussen het knopje indrukken en het daadwerkelijk maken van de foto. Daar komen de meeste bewogen foto's vandaan!

Heel veel succes in ieder geval!
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Ingrid67 schreef:Ik las in een vorig topic idd dat een statief veel verschil kan maken, daar ga ik dus wel naar op zoek! Bedankt!!
http://www.plentyparts.nl/
en dan bij onderdeel "multimedia",
statief lekker licht, en met snelkoppeling € 14,99
Laatst gewijzigd door Bushmaster op 26 mei 2009, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Ingrid67 schreef:Bedankt voor de tips!

Wij dachten we kopen een goede compact camera daar moet je toch mooie plaatjes mee kunnen schieten in de automatische stand?
Natuurlijk zal je leuke foto's maken op de P stand, maar geloof me: die foto's waar jij op het internet naar kijkt of aan wilt kunnen tippen, zijn 9 van de 10 keer NIET op de automatische stand gemaakt. Onderscheidende foto's zijn foto's die ofwel een zeer sterke compositie hebben, of een speciale belichting....of allebei
Gevoel voor compositie is iets wat je hebt of niet, dat valt volgens mij niet aan te leren. Natuurlijk zijn er truukjes (zoals een voorwerp op de voorgrond nemen bij landschapsfoto's) maar oog voor vlakverdeling is toch wel iets wat je moet hebben

Het technische gedeelte valt te leren, maar dan moet je wel weten hoe diafragma, ISO waarden en sluitertijd t.o.v elkaar werken en welke van de drie je dient aan te passen om het door jou gewenste resultaat te bereiken.
Ik merk vaak dat mensen denken dat "de camera" de foto maakt, maar dat is niet helemaal waar: je kan nog een camera van 3000 euro kopen, als jij niet weet hoe je m moet bedienen zul je nooit de foto's maken die je wilt maken. Een goede camera zorgt wel voor betere kwaliteit foto's maar maakt je nog niet tot een goede fotograaf.
Laatst gewijzigd door Iris_1982 op 26 mei 2009, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Overigens ben ik t niet eens met degene die hierboven beweert dat je in Antelope Canyon geen statief nodig hebt.
Onderstaande foto had ik never nooit niet zonder statief kunnen maken aangeizne hij een sluitertijd van wel 12 seconden heeft om de kleuren goed te kunnen 'vangen'. Knappe jongen die dat los uit de hand gaat staan schieten

Afbeelding
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Zeker weten van die 12 seconden? Mijn EXIF-progje zegt 1/1 (1 seconde), maar die kan fout zitten hoor?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

helemaal akkoord Iris
Nog een voorbeeldje van iets wat onmogelijk is zonder statief (deze foto is gecropt, sluitertijd 1/15 ondanks veel licht)

Afbeelding

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Iris_1982
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

nieuwenoord schreef:Zeker weten van die 12 seconden? Mijn EXIF-progje zegt 1/1 (1 seconde), maar die kan fout zitten hoor?
Hmm nee 1 seconde was het echt zeker niet hoor :) File-info is denk ik een beetje 'kapot'...heb ik ook wel eens bij sommige foto's. Zegt de EXIF iets heel raars
Mooie foto trouwens Bart!
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

OK, fout progje dan :mrgreen:
martinenelsa
Amerikafan

Bericht door martinenelsa »

dimple schreef:De meeste compact camera's hebben een vertraging tussen het knopje indrukken en het daadwerkelijk maken van de foto. Daar komen de meeste bewogen foto's vandaan!
Kwestie van mee leren omgaan en je camera kennen. De ontspanvertraging op de meeste compactcamera's is namelijk helemaal niet lang. De meeste onder de 0,2 seconden. Probleem zit 'm in het scherpstellen, dat duurt vaak lang en daarom kun je op een compact meestal nooit snel een foto schieten in vergelijking met een spiegelreflex. Duw de ontspanknop maar eens half in op een compact en wacht tot ie scherp gesteld is. Daarna een foto maken is dan heel snel gebeurd. Soms heb je alleen de tijd niet om te wachten op de scherpstelling.

Belangrijkste bij een foto is de fotograaf, niet de camera. Met veel gevoel voor timing, compositie en lichtinval maak je de mooiste foto's, zelfs al heb je een simpele compactcamera in handen. Alleen voor de avond en nachtfoto's heb je wat ondersteuning nodig in de vorm van een muurtje, hek of statief.

En compositie kun je tot op zekere hoogte leren. Gewoon wat boeken lezen en dan gaan oefenen. Ik ga af en toe hier het stadje in met maar één lens (of ik kies een vast brandpunt op mijn zoomlens) en dwing mezelf alleen daarmee foto's te nemen. Zo leer je veel beter om composities te maken.

Martin
1997 USA Zuidwest, 2000 USA Denver-Seattle, 2001 Alaska, 2004 USA Denver-Las Vegas, 2009 USA Oregon en Yellowstone
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Klopt Martin eens. Maar als je zoals ik hou van actie foto's dan redt je dat echt niet met een compact camera want dan heb je altijd het verkeerde moment op de foto staan. Ik wil snel kunnen reageren met mijn camera en dan is een compact camera niet mijn ding (meer)

Maar je hebt zeker gelijk dat je met een goede compact prachtige foto's kunt maken!

Daarom heb ik altijd mijn Nikon coolpix in mijn handtas heb voor leuke of mooie momenten door de dag heen. Je weet maar nooit wat je onderweg kunt tegen komen. :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer