Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

navigatie en internet

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ingrid67
Amerikafan

navigatie en internet

Bericht door Ingrid67 »

Wij zijn in het bezit van een Tom Tom ONE Benelux.
En zijn van plan om navigatie aan te schaffen voor de VS.
Wij zijn er niet goed mee bekend maar lezen o.a. op het forum dat als je bv een Walmart zoekt je deze dan kan zoeken via een Navigatiesysteem.
Is dit ook mogelijk via Tom Tom? Of raden jullie een ander systeem aan? Het lijkt ons erg handig om in afgelegen gebieden toch een geschikte supermarkt te vinden, of een goede hamburgertent :D

We denken er ook over om onze laptop mee te nemen. Zijn er ook in de goedkopere hotels mogelijkheden om te internetten? En wat kost dat? Lopen we het risico om bij thuiskomst een dikke vette rekening van onze provider te krijgen of zeg ik nu iets heel stoms? :oops: Welke kabels moeten we meenemen?

Graag horen we hoe we goed voorbereid op reis kunnen.

groeten Ingrid
Bennogr
Amerika-expert

Re: navigatie en internet

Bericht door Bennogr »

Schootcomputers zijn vaak beter te gebruiken in goedkope hotels dan in dure. In de 'kettinghotels' krijg je vaak gratis internet, via een kabeltje of via WiFi, in sjiekere hotels moet je vaak betalen, $10 per dag, $50 per week onlangs in een mooi hotel in Washington DC (ik heb dat gratis gekregen indertijd, omdat ik met een op de kamer gevangen kakkerlak op hoge poten naar de receptie/nachtmanager ben gestapt, soms is het best een voordeel om een niet-verlegen Amsterdammer, die ook nog eens in Brooklyn heeft gewoond, te zijn, maar dit terzijde).

WiFi gaat natuurlijk automatisch met de meeste schootcomputers, kabeltje is een ethernet kabel, of hoe dat in het Nederlands heet.

Als je geen WiFi in je computer hebt, kun je bij allerlei winkels, van BestBuy tot Radio Shack tot Target tot Walmart voor een $30 een dingetje kopen dat je in je USB poort prikt, een programmatje laadt en dan werkt het. Diezelfde winkels hebben ook ethernet kabeltjes voor een paar dollar. Altijd nuttig om in je tas te hebben.

Als je via een hotel (of koffieshop, of boekwinkel, of zomaar op straat via een open verbinding) internet, dan kost dat je niets (of een klein bedragje dat sommige winkels rekenen). Ik zou een gratis e-mail adres aanvragen via Yahoo of Google, werkt vaak makkelijker dan via een bepaalde verschaffer.

Ik weet weinig van GPS systemen, ik heb er gewoon zelf eentje gekocht, maar ik woon dan ook in de VS. Die dingen kosten tegenwoordig tussen de $100 en $200 hier. Misschien even duur als een kaartje met een kaart van de VS.

Goede reis.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

Hi,

Wij hebben afgelopen jaar zelf een TomTom in de VS gekocht, maar niet gekeken of je ook op Wal-Marts kan zoeken.
Na wat gegoogle heb ik wel een POI kunnen vinden van allerlei winkelketens waaronder de wal-marts en kmarts.

Daarmee zou het wel moeten lukken.

Google link (de bovenste)
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

Hallo Ingrid,

wanneer je al een TomTom hebt kun je gewoon een VS kaart voor deze bij TomTom kopen en dowloaden.

Ik heb vorig jaar op mijn reis door de VS ook mijn notebook meegenomen. Was geen enkel probleem in de meeste
hotels/motels is wireless internet en is ook meestal gratis. De ontvangst is wel eens wat minder en daar door wat
langzaam, maar over het algemeen is het prima. Ik heb maar in een hotel in Las Vegas, het Luxor voor internet moeten
betalen. Verder heb ik op mijn 32 dagen reis maar een motel gehad waar ik niet kon internetten, ontvangst was gewoon te
slecht. Voor bekabeld internet kun je gewoon een netwerkkabel meenemen van thuis.

Groet Theo
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
chantal12345
Amerika-newbie

Bericht door chantal12345 »

Is het een aanrader tomtom mee te nemen of werkt een heerlijke ouderwetse routekaart ook gewoon goed?
Geen idee nl hoe lastig het is daar je route te zoeken.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Een ouderwetse routekaart is voor mij onmisbaar naast de Tom TOm die ik altijd meeneem naar Amerika. Ik vind het leuk om op een kaart te kijken, maar TT is vooral handig in de steden en als je op zoenk bent naar hotels of restaurants of winkels e.d.

Vroeger reisden we altijd zonder navigatie en toen konden we ook alles vinden, dus nodig is het niet, maar wel een stukje leuker en gemakkelijker soms...... :wink:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

chantal12345 schreef:Is het een aanrader tomtom mee te nemen of werkt een heerlijke ouderwetse routekaart ook gewoon goed?
Geen idee nl hoe lastig het is daar je route te zoeken.
Altijd een kaart meenemen, zoals Marjan al zegt is dat ook gewoon leuk.
Koop hier een Hallwag kaart, dan kun je je route alvast bekijken en zien waar de scenics routes lopen.

Alles is eigenlijk heel gemakkleijk te vinden, wij doen het altijd zonder TomTom. Ook supermarkten zijn erg gemakkelijk te vinden, in veel plaatsen heb je een business loop langs de snelweg waar je winkelcentra en motels bij elkaar hebt liggen.

Voor LA en SF kan een navigatiesysteem wel makkelijk zijn als je daar veel wilt rijden. Wij doen het met een uitgeprinte routebeschrijving en dat gaat ook goed. Ik vind het geweldig handig hoe de straatnamen aangegeven zijn in de steden, met duidelijke borden boven de kruispunten, heel handig. Veel beter dan in Nederland waar je met veel moeite de naam van de zijstraat ziet als je hem al voorbijgereden bent - als je al een naambordje ziet.

Bij de AAA kantoren kun je als ANWB lid gratis kaarten en plattegronden krijgen.

Marianne
ndekker
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door ndekker »

Koop voor een paar $ een Rand mcnally atlas voor de weg.

Die dingen zijn ideaal en up to date! Lekker puzzelen aan de hand van een kaart is zo veel leuker als simpel je adres in een tomtom invoeren. De atlas vertelt je of het een mooie route is of niet, dat doet je tomtom niet, die pakt altijd de korste of snelste route met of zonder snelweg.

Naar wallmarts (waarom zou je daar in vredesnaam willen shoppen, maar dat terzijde) en hamburgertenten hoef je in de USA niet te zoeken. Een wallmart kan je vinden in iedere plaats van betekenis en dan net buiten het dorp of de stad. Hamburgertenten struikel je over in de meeste delen van de VS.

Zou dus lekker een atlas kopen, heb je veel meer aan op vakantie met een roadtrip. Ga je heel veel in steden rijden dan is een tomtom wel ideaal natuurlijk (al is navigeren in de VS een fluitje van een cent, zolang je maar weet of je Nort/South/East of West rijdt en waar je heen moet.

Suc6
can't wait to travel again.....
annaa
Amerika-ontdekker

Bericht door annaa »

Ik heb een MIO 2000 met een kaart erin van VS. Kan ik die daar ook aansluiten in de camper via de sigarettenaansteker of gaat dat anders? We hebben een camper van Road Bear (27-29ft) gehuurd.

Groetjes,
Annaa
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Kan gewoon op de sigarettenaansteker.
basha
Amerika-ontdekker

Bericht door basha »

hey

wij hadden ook de MIO mee met een VS kaartje maar we hadden ook een atlas mee (universal map atlas VS, canada en mexico)
in de atlas zochten we s avonds de leukste route voor de volgende dag en de gps was vooral handig om een motel, winkel,... via POI te zoeken. waar het ook handig voor is, is om te weten hoe lang je over een route doet. dan stelden we 's avonds effe de eerste bestemming van de volgende dag in en konden we zo zien om welk uur we zeker moesten vertrekken. maar de lange eenzame wegen was met de atlas op schoot, inderdaad het roadtrip gevoel dan haha, voor de scenic routes ed want de gps is enkel de snelste weg natuurlijk en dan zie je niet zo veel...

wat niet wegneemt dat het praktisch is voor de praktische zaken...

veel plezier

basha
honeymoon in USA voor herhaling vatbaar
annaa
Amerika-ontdekker

Bericht door annaa »

Hallo Basha,

Wij nemen natuurlijk ook een gewone kaart mee, dat is inderdaad veel leuker! Maar voor het zoeken van bepaalde adressen en winkels is het wel handig. Klopte de rijtijden die de MIO aangaf ongeveer? Waren jullie met een camper of gewone auto?

Groetjes,
Annaa
Peter & Paula
Amerikafan

Bericht door Peter & Paula »

Wij hebben ook een TomTon One.
Gewoon een kaartje van de VS kopen bij TomTom (€39,95) met behulp van je TomTom Home software.
Een backup van je Benelux kaart maken en de VS installeren. Ik heb dit gisteren gedaan en na een uurtje geduld werkt alles.

Wij gebruiken voor het maken van onze route de Randy McNelly gids en Microsoft Street and Trips.
Uiteraard gaat de laptop me. Deze is overal te gebruiken, denk aan een verloop-stekkertje !!

Al met al, TomTom en/of laptop is niet noodzakelijk, maar wij vinden het ideaal, vooral in de "bewoonde wereld".

groetjes
Peter
2025- Seattle - Denver
2023 - Chicago - San Francisco
2022 - San Francisco - Las Vegas
2021 - San Francisco - Las Vegas
2013 - Vancouver - Vancouver
2012 - Vancouver via Amerika naar Toronto
2009 - Chicago - Salt Lake City
2008 - San Fransisco - San Fransisco
onze website
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Peter & Paula schreef:Wij gebruiken voor het maken van onze route de Randy McNelly gids en Microsoft Street and Trips.
Uiteraard gaat de laptop me. Deze is overal te gebruiken, denk aan een verloop-stekkertje !!
Ook voor de TomTom kun je heel gedetailleerde routes maken. Dat kan met het programma Tyre. TomTom kiest zelf vaak de snelste of kortste route maar dat is vaak niet de mooiste. Met behulp van Tyre kun je vooraf mooie routes maken en op je TomTom zetten. Zo kun je voor elke rijdag een route samenstellen bijv. Via het programma zet je deze eenvoudig over naar je TomTom.

Ik heb er al eens een topic voor geopend, zie hier. Misschien kan het behulpzaam zijn voor het plannen van de route.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Peter & Paula
Amerikafan

Coyote schreef: Ook voor de TomTom kun je heel gedetailleerde routes maken. Dat kan met het programma Tyre. TomTom kiest zelf vaak de snelste of kortste route maar dat is vaak niet de mooiste. Met behulp van Tyre kun je vooraf mooie routes maken en op je TomTom zetten. Zo kun je voor elke rijdag een route samenstellen bijv. Via het programma zet je deze eenvoudig over naar je TomTom.

Ik heb er al eens een topic voor geopend, zie hier. Misschien kan het behulpzaam zijn voor het plannen van de route.

Roland
Roland,
is een prachtig programmaatje, alleen ..................
werkt jammer genoeg niet op een TomTom One
er kunnen geen routes worden toegevoegd aan een One !!

Peter
2025- Seattle - Denver
onze website
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Peter, wij hebben ook een TT One en wij kunnen de routes van Tyre er gewoon opzetten.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Misschien kun je aangeven waar het mis gaat? Omdat het bij Bianca wel werkt, zou het bij jullie ook moeten werken.

De routes moeten geplaatst worden in de map: /itn

Dit wordt door Tyre automatisch gedaan als het goed is maar kun je ook zelf handmatig doen door de routes (.itn-bestanden) naar deze map te slepen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Is het niet zo dat er twee verschillende versies zijn van de TomTom One? Eentje waarbij meerdere via-punten in de route mogelijk zijn en eentje die alleen een route van A naar B kan berekenen. In de eerste zou je dan wel een route m.b.v. Tyre in kunnen voeren, in de andere niet.

Met mijn Garmin kan ik een bestand met waypoints (in het toestel Eigen Nuttige Punten genoemd) laden en die gebruiken om een vooraf bepaalde route te navigeren. Wel logisch nummeren, bijv 0101 voor dag 1 punt 1.
Je zou anders ook een adres in een dorpje aan de weg die je persé wilt rijden op kunnen zoeken en daarheen navigeren. Met één of twee extra adressen per dag moet je dan de route kunnen rijden die je zelf wilt, en niet de route die het navigatiesysteem uitrekent.
Ik weet; deze oplossingen zijn behelpen, maar het kan wel.

Ik ben het met Roland (Coyote) eens dat Tyre een heel handig programmaatje is.

Veel succes.
Groet,

Old Faithful
Peter & Paula
Amerikafan

Coyote schreef:Misschien kun je aangeven waar het mis gaat? Omdat het bij Bianca wel werkt, zou het bij jullie ook moeten werken.

De routes moeten geplaatst worden in de map: /itn

Dit wordt door Tyre automatisch gedaan als het goed is maar kun je ook zelf handmatig doen door de routes (.itn-bestanden) naar deze map te slepen.

Roland
Route is te uploaden met Tyre in mijn TomTom. Staat ook in de map ITN is echter niet te laden in de TomTom One.
Er is ook geen mogelijkheid om een route met verschillende punten te maken, alleen een begin- en een eindpunt.
Ik heb nog eens om het Internet gegoogled en op diverse forums is dit besproken. Het schijnt aan de laatste versie van de TomTom te liggen.
TomTom One 3e editie kan geen uitgebreide routes maken en/of importeren.
Conclusie ............. gaat niet werken op mijn TomTom One West-Europe 3e editie.

Wij blijven dus met de Randy McNally en Street and Trips werken (gaat ook prima)

Peter
2025- Seattle - Denver
onze website
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Jammer dat Tyre niet voor de Mac is. Kan het wel op de laptop doen.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer