Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe gepland reis jij?
Hoe gepland reis jij?
Veel postings op het AllesAmerika forum gaan over de reis die men wil gaan maken. Ik lees dus heel vaak: op dag 1 gaan we dit doen, dag 2 dat, dag 3 ... etc. Nu zit ikzelf en mijn vriendin anders in elkaar en ik plan dan ook altijd (slechts 2 keer naar de US geweest, maar toch) het begin punt, het eindpunt en ik zorg ervoor dat we een idee hebben wat er in between ligt en wat we zouden willen zien. Na de landing op de startlocatie gaat alles spontaan: we bekijken 's morgens waar we 's avonds willen zijn, of we uberhaupt gaan reiden die dag en wat we willen zien. Soms moet je een dagje verder kijken, maar daar blijft het dan wel bij.
Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk uit nieuwsgierigheid: hoe gepland reis jij/jullie? Plan je de hele trip vooraf en hou je je hieraan? Plan je wel alles vooraf en hou je je hier niet aan? Of kijk je wat het weer doet, welke tips je van de locals te horen krijgt en zoek je het ter plekke uit? Ik ben heel benieuwd.
Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk uit nieuwsgierigheid: hoe gepland reis jij/jullie? Plan je de hele trip vooraf en hou je je hieraan? Plan je wel alles vooraf en hou je je hier niet aan? Of kijk je wat het weer doet, welke tips je van de locals te horen krijgt en zoek je het ter plekke uit? Ik ben heel benieuwd.
- markro
- Moderator
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Re: Hoe gepland reis jij?
Zo iets dergelijks is al vaker besproken op het forum. Kijk ook eens in het topic Plannen of je neus achterna?
Gepland of niet? Dat is echt heel persoonlijk. Er is geen ideale formule die voor iedereen werkt want iedereen heeft andere voorkeuren. Voor de één is een vakantie twee weken aan het zwembad liggen, voor de andere is het dan weer leven zoals de autochtonen of elke kerk binnnen bereikbare afstand bezoeken. Het heeft geen enkele zin mekaar ervan te overtuigen dat de ene formule beter is dan de andere.
Voor ons persoonlijk:
Wij plannen bijna alles om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Maar die planning is meer een leidraad dan een echte planning.
Voor ons persoonlijk:
Wij plannen bijna alles om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Maar die planning is meer een leidraad dan een echte planning.
Wij hebben deze keer ook alles gepland, idd om ook zo weinig mogenlijk tijd te verliezen, wil niet zeggen dat we er niet een beetje van af kunnen wijken.
en Dat wil ook niet zeggen dat we dat altijd doen of gedaan hebben.
Maar nu met internet is plannen wel heel erg gemakkelijk geworden.
Marian
en Dat wil ook niet zeggen dat we dat altijd doen of gedaan hebben.
Maar nu met internet is plannen wel heel erg gemakkelijk geworden.
Marian
- buur
- Amerikakenner
Ik mak altijd een plan voor ieder dag, maar vaak veranderen wij dit plan nog op de reis. Hier nog een dagje langer, dan moeten wij dit eruitneemen enzovoort.
Groetjes, Thomas.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
- Contacteer:
Wij hebben alleen gepland dat we de eerste 4 dagen in New York city zijn, daarna met de trein naar Niagara falls en daar 2 dagen verblijven. Ook de laatste nacht is zeker dat we die in NYC doorbrengen.
Verder is eigenlijk niks gepland. We weten nog niet eens waar we na Niagara falls heengaan. reden? Te veel opties, en te moeilijk om een keus te maken. we laten het gewoon op ons af komen en kiezen wel een richting die ons past :dance: Risicovol, maar wel leuk :beerchug:
Verder is eigenlijk niks gepland. We weten nog niet eens waar we na Niagara falls heengaan. reden? Te veel opties, en te moeilijk om een keus te maken. we laten het gewoon op ons af komen en kiezen wel een richting die ons past :dance: Risicovol, maar wel leuk :beerchug:
Reizen USA:
2008 - Roadtrip Oostkust
2009/2010 - Los Angeles <--> Las Vegas
2011 - Roadtrip Westen
2012 - Roadtrip Westen
2013 - Roadtrip Florida
2014 - 6 months USA Roadtrip
marstuti.blogspot.com
2008 - Roadtrip Oostkust
2009/2010 - Los Angeles <--> Las Vegas
2011 - Roadtrip Westen
2012 - Roadtrip Westen
2013 - Roadtrip Florida
2014 - 6 months USA Roadtrip
marstuti.blogspot.com
Wij hebben ook deze trip weer helemaal vastliggen, maar dan alleen de overnachtingen.
Ik vind het gewoon fijn van te voren te weten waar we heen gaan en vooral waar we slapen.
Wat we daar dan gaan doen ligt ongeveer vast......dus dat kan altijd aangepast worden, zo hadden wij vorig jaar een hele dag uitgetrokken om auto spullen te halen en te zoeken in speciale zaken die wij thuis al hadden gezocht.
Maar omdat bij de eerste winkel ze alles al hadden en korting kregen waren we binnen een halve dag klaar, en ja.......toen maar lekker aan het strand gaan liggen.
Ik denk dat je hoe je het ook doet, je er voor en nadelen aan over houdt.
Maar goed, elk nadeel heeft zijn voordeel :dance: en andersom!
gr. Monique
Ik vind het gewoon fijn van te voren te weten waar we heen gaan en vooral waar we slapen.
Wat we daar dan gaan doen ligt ongeveer vast......dus dat kan altijd aangepast worden, zo hadden wij vorig jaar een hele dag uitgetrokken om auto spullen te halen en te zoeken in speciale zaken die wij thuis al hadden gezocht.
Maar omdat bij de eerste winkel ze alles al hadden en korting kregen waren we binnen een halve dag klaar, en ja.......toen maar lekker aan het strand gaan liggen.
Ik denk dat je hoe je het ook doet, je er voor en nadelen aan over houdt.
Maar goed, elk nadeel heeft zijn voordeel :dance: en andersom!
gr. Monique

2006-Florida 2007- Florida -2008-Oregon/Washington-2010-New York.
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Ik denk dat je een beetje de middenweg moet kiezen. Mijn vakantie is altijd te kort en in de VS is zo veel te zien dat je niet een planning ontkomt. Het is toch altijd de truc om in korte tijd zo veel mogelijk te zien/doen. Ook vergis je je snel in de grote afstanden. Reizen is leuk en ik rij graag auto, maar het is in de VS net een beetje groter dan in NL en ik wil nu ook weer niet de gehele dag in de auto zitten. Kan ik de kids ook niet aandoen.
Dus een planning heb je zeker nodig, maar alles precies vastleggen gaat mij te ver. Je zal ons dus nooit een georganiseerde reis zien boeken.
Suc6
Dus een planning heb je zeker nodig, maar alles precies vastleggen gaat mij te ver. Je zal ons dus nooit een georganiseerde reis zien boeken.
Suc6
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik plan bijna niks,alleen tickets en auto,en misschien een hotel in een druk park.
Verder zien we wel waar we uitkomen.
Ik kan me wel voorstellen dat je een planning maakt als je 1x ergens heen gaat,maar als je meerdere keren terugkomt,pak je gewoon de volgende keer wat je gemist mocht hebben.
Verder zien we wel waar we uitkomen.
Ik kan me wel voorstellen dat je een planning maakt als je 1x ergens heen gaat,maar als je meerdere keren terugkomt,pak je gewoon de volgende keer wat je gemist mocht hebben.
- Inge
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
zie ook dit topic over reishandboeken
Ik wil graag gepland op reis. Volgend jaar echter voor het eerst met een camper en eigenlijk wil ik dan meer op de bonnefooi. Maar wel met ideeen wat er allemaal te doen is en wat de opties zijn. Dus deels gepland, deels niet gepland.
Ik wil graag gepland op reis. Volgend jaar echter voor het eerst met een camper en eigenlijk wil ik dan meer op de bonnefooi. Maar wel met ideeen wat er allemaal te doen is en wat de opties zijn. Dus deels gepland, deels niet gepland.
Groetjes Inge
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
Onze reisverslagen naar Amerika (en Zweden, Noorwegen en Schotland):
2009: Californië + Crater Lake - met dochter van 2 jaar en camper!
2005: Noord- en Zuidwest
2003: Zuidwest + Yellowstone
- Gypsygirl1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Contacteer:
Wij zijn net terug van een camperreis, dit keer heb ik de route gepland maar beslist niet de overnachtingen.
Dit was mijn 5e camperreis, ik was dit keer met vriendinnen ipv mijn husband. We bleven hier en daar wat langer hangen dus moesten we sneller rijden en meer mijlen maken om weer op schema te komen. Voor mij dus geen schema meer.
Overal was trouwens plaats op de campings, zowel in mei als in juni, ook in de parken waar we waren, wat ik eigenlijk niet verwacht had na vele berichten hier op het forum.
De volgende reis gaat weer met mijn husband en gaan we een globale route plannen met begin en eindpunt, wat er daartussen gebeurt laten we aan het toeval over.... Reist een stuk relaxder.....
Dit was mijn 5e camperreis, ik was dit keer met vriendinnen ipv mijn husband. We bleven hier en daar wat langer hangen dus moesten we sneller rijden en meer mijlen maken om weer op schema te komen. Voor mij dus geen schema meer.
Overal was trouwens plaats op de campings, zowel in mei als in juni, ook in de parken waar we waren, wat ik eigenlijk niet verwacht had na vele berichten hier op het forum.
De volgende reis gaat weer met mijn husband en gaan we een globale route plannen met begin en eindpunt, wat er daartussen gebeurt laten we aan het toeval over.... Reist een stuk relaxder.....

Can-Alaska2013:http://revoreis.wordpress.com/
USA2009:http://www.coreningrid2009.wordpress.com
USA2008:http://www.ewiontour2008.wordpress.com
USACan2007:http://www.coreningrid2007.wordpress.com
USACan2005:http://www.coreningrid2005.wordpress.com
USA2009:http://www.coreningrid2009.wordpress.com
USA2008:http://www.ewiontour2008.wordpress.com
USACan2007:http://www.coreningrid2007.wordpress.com
USACan2005:http://www.coreningrid2005.wordpress.com
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Vroeger planden we echt nooit. Retourticket op zak, rugzak op de rug en dan zagen we het wel.
Dit jaar is alles anders. Voor slapen in parken e.d. moet je tijden van te voren boeken en als eenmaal een paar data in je reis vaststaan krijg je een domino-effect. Je moet dan-en-dan daar zijn, dan betekent dat dat je de dag ervoor niet te ver daar vandaan kunt zijn en zo rolt het een beetje verder.
Resultaat: we hebben dit jaar álles gepland. Mensen vinden dat vaak rustgevend maar voor mij geldt dat maar ten dele. Wel fijn dat je je geen zorgen hoeft te maken over je accomodatie maar je moet er wel weer op tijd zijn. Aan de andere kant, je kunt over het algemeen tot vrij kort van te voren cancelen, dus mocht je écht ergens willen blijven plakken kan dat altijd nog.
Dit jaar is alles anders. Voor slapen in parken e.d. moet je tijden van te voren boeken en als eenmaal een paar data in je reis vaststaan krijg je een domino-effect. Je moet dan-en-dan daar zijn, dan betekent dat dat je de dag ervoor niet te ver daar vandaan kunt zijn en zo rolt het een beetje verder.
Resultaat: we hebben dit jaar álles gepland. Mensen vinden dat vaak rustgevend maar voor mij geldt dat maar ten dele. Wel fijn dat je je geen zorgen hoeft te maken over je accomodatie maar je moet er wel weer op tijd zijn. Aan de andere kant, je kunt over het algemeen tot vrij kort van te voren cancelen, dus mocht je écht ergens willen blijven plakken kan dat altijd nog.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
Wij planden voorheen ook alles! Via internet een complete reisroute samengesteld, uitgeprint, dus een half boekwerk mee, wat de afmetingen dreigde te krijgen van een telefoonboek! (van Amsterdam, wel te verstaan)
Dat doen we dus niet meer...vorig jaar is de route na 3 dagen al in de prullebak verdwenen, en planden we van dag tot dag!
Ik wil er wel bij vermelden dat we de laptop mee hadden genomen!
Dat doen we dus niet meer...vorig jaar is de route na 3 dagen al in de prullebak verdwenen, en planden we van dag tot dag!
Ik wil er wel bij vermelden dat we de laptop mee hadden genomen!
The USA...what else?
- MattRob
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 65
- Contacteer:
Ik plan ook altijd elke vakantie van dag tot dag. Zeker de overnachtingen, maar vaak ook wat we op een dag gaan doen. Is mij in al die reizen nog geen een keer tegengevallen. Sterker nog, ik vind het heerlijk om te weten dat je zoveel mogelijk haalt uit je vakantie. En dan bedoel ik dus niet overal heen scheuren en vliegen, maar ook gewoon op je gemakje bepaalde dingen doen. Maar wel gepland dus
!
Vorig jaar onze ZW vakantie stond ook helemaal vast. We hebben uiteindelijk tijdens de vakantie zelf nog iets aangepast, want in de US kan je vaak makkelijk een hotel cancellen van te voren. En als je laptop en alles bij de hand hebt, gaat dat prima. Dit jaar zitten we in de zomervakantie in Orlando en zijn alle accomodaties al geboekt en vastgelegd. En ik zie geen enkele reden dat anders te doen (ondanks dat dit de 8e keer of zo is dat we daar heengaan). Ik vind het heerlijk rustgevend als alles netjes vaststaat. En ook hier geen strakke planningen ed, maar gewoon lekker op ons gemakje. Overigens, een dagplanning kan bij ons nog wel veranderen, dat is zeker niet keihard vast of zo. Maar ook de dagen op WDW is al van te voren goed over nagedacht (ivm drukte e.d.). Is dus wel echt persoonlijk, maar ik zou het nooit anders doen
!

Vorig jaar onze ZW vakantie stond ook helemaal vast. We hebben uiteindelijk tijdens de vakantie zelf nog iets aangepast, want in de US kan je vaak makkelijk een hotel cancellen van te voren. En als je laptop en alles bij de hand hebt, gaat dat prima. Dit jaar zitten we in de zomervakantie in Orlando en zijn alle accomodaties al geboekt en vastgelegd. En ik zie geen enkele reden dat anders te doen (ondanks dat dit de 8e keer of zo is dat we daar heengaan). Ik vind het heerlijk rustgevend als alles netjes vaststaat. En ook hier geen strakke planningen ed, maar gewoon lekker op ons gemakje. Overigens, een dagplanning kan bij ons nog wel veranderen, dat is zeker niet keihard vast of zo. Maar ook de dagen op WDW is al van te voren goed over nagedacht (ivm drukte e.d.). Is dus wel echt persoonlijk, maar ik zou het nooit anders doen

Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is het dus,het is heel erg persoonlijk.
Ik word zelf doodnerveus van een dag tot dag planning, geef mij maar de vrijheid om iedere dag te doen wat ik dan wil,vaak kom je zo op de leukste plekken,die je nooit tevoren zou bedenken.
In Sedona ooit 3 dagen blijven logeren bij de Jeep tour gids die we hadden,en die toevallig net als mij vriendin gek was van paarden,erg gezellig,en niet vooruit te plannen.
Het liefst zou ik een ticket hebben met een open einde,zodat je overal vandaan kan terugvliegen ook....
Ik word zelf doodnerveus van een dag tot dag planning, geef mij maar de vrijheid om iedere dag te doen wat ik dan wil,vaak kom je zo op de leukste plekken,die je nooit tevoren zou bedenken.
In Sedona ooit 3 dagen blijven logeren bij de Jeep tour gids die we hadden,en die toevallig net als mij vriendin gek was van paarden,erg gezellig,en niet vooruit te plannen.
Het liefst zou ik een ticket hebben met een open einde,zodat je overal vandaan kan terugvliegen ook....

- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
De plekken die we willen gaan bekijken, dat plan ik echt helemaal tot in detail. De plaatsen waar we overnachten juist weer niet.
Als we naar een park willen gaan, dan lees ik van te voren zoveel mogelijk over wat de mogelijkheden daar zijn. Dan kan ik thuis al bepalen wat ik wel, en wat ik niet wil zien. Dat geeft tijdens de reis zelf erg veel rust, ik moet er echt niet aan denken dat ik onderweg zoiets nog moet gaan zitten uitzoeken. En doordat ik al precies weet wat ik wil gaan doen, kan ik ook een inschatting maken van de tijd die we er nodig hebben. Het komt er dus wel op neer dat ik bijvoorbeeld in mijn draaiboek heb staan: dag 1, 's ochtends trail A (4 uur), daarna rijden naar B (2 uur), 's avonds nog naar zonsondergangpunt C (2 uur).
Voor mij is zo'n planning absoluut niet 'knellend' of zo, ook wij doen precies wat we willen. Alleen bepalen wij thuis al wat we willen, niet onderweg! En doordat we de overnachtingen niet vastleggen, blijven we - ondanks onze strakke planning - toch flexibel. Als iets minder tijd kost dan verwacht, dan rijden we gewoon door zodat we de dag daarna al wat voorsprong hebben. Als het slecht weer dreigt te worden, dan kunnen we altijd naar een andere plek uitwijken. In de praktijk blijkt dit overigens niet vaak nodig te zijn, we houden ons toch wel voor het grootste deel aan de planning.
En het allerbelangrijkste voordeel aan het plannen: de voorpret!! Heerlijk toch, het vooruitzicht van al die mooie plekjes die je al helemaal in je hoofd hebt

Als we naar een park willen gaan, dan lees ik van te voren zoveel mogelijk over wat de mogelijkheden daar zijn. Dan kan ik thuis al bepalen wat ik wel, en wat ik niet wil zien. Dat geeft tijdens de reis zelf erg veel rust, ik moet er echt niet aan denken dat ik onderweg zoiets nog moet gaan zitten uitzoeken. En doordat ik al precies weet wat ik wil gaan doen, kan ik ook een inschatting maken van de tijd die we er nodig hebben. Het komt er dus wel op neer dat ik bijvoorbeeld in mijn draaiboek heb staan: dag 1, 's ochtends trail A (4 uur), daarna rijden naar B (2 uur), 's avonds nog naar zonsondergangpunt C (2 uur).
Voor mij is zo'n planning absoluut niet 'knellend' of zo, ook wij doen precies wat we willen. Alleen bepalen wij thuis al wat we willen, niet onderweg! En doordat we de overnachtingen niet vastleggen, blijven we - ondanks onze strakke planning - toch flexibel. Als iets minder tijd kost dan verwacht, dan rijden we gewoon door zodat we de dag daarna al wat voorsprong hebben. Als het slecht weer dreigt te worden, dan kunnen we altijd naar een andere plek uitwijken. In de praktijk blijkt dit overigens niet vaak nodig te zijn, we houden ons toch wel voor het grootste deel aan de planning.
En het allerbelangrijkste voordeel aan het plannen: de voorpret!! Heerlijk toch, het vooruitzicht van al die mooie plekjes die je al helemaal in je hoofd hebt

http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
- MattRob
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 65
- Contacteer:
Inderdaad, dat vind ik ook een prima aspectHenriëtte schreef: En het allerbelangrijkste voordeel aan het plannen: de voorpret!! Heerlijk toch, het vooruitzicht van al die mooie plekjes die je al helemaal in je hoofd hebt![]()

Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Wij plannen de grove route met google maps. Alleen de eerste 2 á 3 overnachtingen bespreken we. Tot nu toe was dat in San Francisco. We hebben een grove route welke parken en plaatsen we willen bezoeken, hoe lang en waar we gaan overnachten. Per overnachtingsplaats zoeken we op het internet een paar namen en adressen van motels die ons leuk lijken, maar we reserveren die dus niet.
We plannen tevoren ook nog niet welke hoogtepunten we per park willen gaan zien, dat zien we ter plaatse wel.
Helaas bleek jl. september echter dat het veel drukker was dan voorgaande jaren en hebben we in West Yellowstone heel veel moeite moeten doen om een motel/hotel te vinden. Vanaf daar hebben we toen steeds naar de volgende overnachtingsplaats gebeld om iets te reserveren. Jammer, want op de bonnefooi vinden we eigenlijk veel leuker.
We plannen tevoren ook nog niet welke hoogtepunten we per park willen gaan zien, dat zien we ter plaatse wel.
Helaas bleek jl. september echter dat het veel drukker was dan voorgaande jaren en hebben we in West Yellowstone heel veel moeite moeten doen om een motel/hotel te vinden. Vanaf daar hebben we toen steeds naar de volgende overnachtingsplaats gebeld om iets te reserveren. Jammer, want op de bonnefooi vinden we eigenlijk veel leuker.
-
- Amerikakenner
We plannen alles van te voren.
Wat is er te zien op de route die we rijden,wat is wel of niet geopend en vooral de hotels 's avonds. Ik moet er niet aan denken nog langs diverse hotels te moeten rijden om een kamer te zoeken na een lange dag in de auto.
We zoeken de hotels trouwens uit op restaurant,wasserette en internet.
Wat is er te zien op de route die we rijden,wat is wel of niet geopend en vooral de hotels 's avonds. Ik moet er niet aan denken nog langs diverse hotels te moeten rijden om een kamer te zoeken na een lange dag in de auto.
We zoeken de hotels trouwens uit op restaurant,wasserette en internet.
Tinkerbell schreef:We plannen alles van te voren.
Wij zorgen dat we al rond vier uur 's middags in de overnachtingsplaats aankomen. Dan is er altijd plek. We hebben bij onze vier op-de-bonnefooi-reizen (behalve dus in West Yellowstone jl. sept.) ALTIJD bij het eerste hotel waar we aanklopten, succes gehad. Zelfs in druk bezochte plaatsen als Death Valley, Springdale, Bryce en Tusayan. Maar we zijn dan ook slechts met ons tweetjes en buiten het hoogseizoen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 3656 Weergaves
-
Laatste bericht door Bravy
-
- 7 Reacties