Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jetlag

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
GuidoWater
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Jetlag

Bericht door GuidoWater »

Dit jaar vliegen we voor het eerst zo ver dat we misschien een jatlag zouden kunnen krijgen. Nou vraag ik me af wat kun je nou het beste doen om dit te voorkomen? ons vliegtuig gaat vanaf schiphol om 12:00 en komt om 19:00 lokale tijd aan in Los angeles.

Is het nou zo dat we het beste wakker kunnen blijven totdat het in los angeles tijd is om te gaan slapen? (lokale tijd dus) en dus niet in het vliegtuig onderweg gaan slapen?

Nou hopelijk hebben jullie goede tips :D
Kijk voor ons Amerika reis verslag op http://www.vandewateropreis.nl/! Je vind hier ook reisverslagen van onze andere reizen!
ndekker
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Jetlag

Bericht door ndekker »

Als je aankomt in LA is het 7 uur, eer je door de douane bent en je tassen hebt is het rond de klok van half 9 gok ik. Ik zou lekker om een uur of half 11 gaan slapen, dan ben je de volgende dag misschien een uur of 6 wakker. Ga dan lekker je ding doen en je zit gelijk in het ritme. De jet-lag naar de USA toe is altijd minder als terug naar NL. (al heb ik er zelf nooit veel last van, kan slapen waarneer ik wil, maar ja heb ook een beetje een onregelmatig leven...)
can't wait to travel again.....
malaga
Amerika-ontdekker

Bericht door malaga »

GuidoWater schreef:Dit jaar vliegen we voor het eerst zo ver dat we misschien een jatlag zouden kunnen krijgen. Nou vraag ik me af wat kun je nou het beste doen om dit te voorkomen? ons vliegtuig gaat vanaf schiphol om 12:00 en komt om 19:00 lokale tijd aan in Los angeles.

Is het nou zo dat we het beste wakker kunnen blijven totdat het in los angeles tijd is om te gaan slapen? (lokale tijd dus) en dus niet in het vliegtuig onderweg gaan slapen?

Nou hopelijk hebben jullie goede tips :D
toen ik vloog brussel - madrid- buenos aires - asuncion dimmen ze vanzelf het licht in het vliegtuig wanneer er zogezegd geslapen moet worden, en werkt wel hoor, ik viel in elk geval in slaap
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Het dimmen van het licht gebeurd alleen op nachtvluchten, waarom zou je overdag willen slapen in een vliegtuig.
Voor je alle formaliteiten achter de rug hebt en in het hotel bent, wil je misschien nog iets eten en daarna is het gewoon bed tijd.
Zo doen wij het altijd.
Zijn de volgende morgen wel vroeg wakker, maar dan ben je ook lekker vroeg op pad.
malaga
Amerika-ontdekker

Bericht door malaga »

Annie schreef:Het dimmen van het licht gebeurd alleen op nachtvluchten, waarom zou je overdag willen slapen in een vliegtuig.
Voor je alle formaliteiten achter de rug hebt en in het hotel bent, wil je misschien nog iets eten en daarna is het gewoon bed tijd.
Zo doen wij het altijd.
Zijn de volgende morgen wel vroeg wakker, maar dan ben je ook lekker vroeg op pad.
is al zolang geleden dat ik zelfs niet meer weer of het een nachtvlucht was, hadden dan ook in totaal (alle vluchten bij elkaar) een 22uur vertraging....
GuidoWater
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door GuidoWater »

Ok maar als ik onderweg naar los angeles ga slapen in het vliegtuig en dus niet meer moe ben als ik daar aan kom en ik dan gelijk naar bed zou moeten gaan heb ik dus een probleem?

ik moet dus lekker wakker blijven in het vliegtuig totdat ik in mijn hotel in LA ben en dan rond bed tijd lokale tijd daar gaan slapen?

En op de terug weg? dit is dan wel een nacht vlucht. Ik geloof dat we lokale tijd rond 05:00 hier in amsterdam aan komen denk dat een jetlag dan redelijk onvermijdelijk is of niet?
Kijk voor ons Amerika reis verslag op http://www.vandewateropreis.nl/! Je vind hier ook reisverslagen van onze andere reizen!
Annie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Annie »

GuidoWater schreef:Ok maar als ik onderweg naar los angeles ga slapen in het vliegtuig en dus niet meer moe ben als ik daar aan kom en ik dan gelijk naar bed zou moeten gaan heb ik dus een probleem?

ik moet dus lekker wakker blijven in het vliegtuig totdat ik in mijn hotel in LA ben en dan rond bed tijd lokale tijd daar gaan slapen?

En op de terug weg? dit is dan wel een nacht vlucht. Ik geloof dat we lokale tijd rond 05:00 hier in amsterdam aan komen denk dat een jetlag dan redelijk onvermijdelijk is of niet?
Op de heen weg proberen wakker te blijven,ik doe wel een eens dutje hoor, en an lukt het me ook om toch s'nachts weer te slapen.

Op de terug weg zou ik proberen wel te slapen, maar hier telt ook weer probeer overdag thuis,niet te slapen en ga gewoon op tijd naar bed.
Kom er ook weer op tijd uit.
Probeer de volgende dagen ook overdag niet te slapen, vecht tegen de slaap.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Ik denk dat er geen universeel antwoord is.
Veel hang af van allerlei factoren :
- hoe zenuwachtig ben je?
- hoe heb je de nacht ervoor geslapen?
- als je overdag dut, heb je dan problemen om in slaap te geraken? hoe belangrijk is een vast slaappatroon voor jou?
- etc.

Bij mij was het vorig jaar de eerste keer en wij zijn midden in de nacht moeten opstaan om naar Brussel te vertrekken. Komt erbij dat dit onze eerste transatlantische vlucht was, wij twee kinderen hebben , in Chicago niet gepland hebben moeten overnachten omdat we door delay onze aansluiting gemist hebben...
We hadden in Chicago pas om 1 u snachts plaatselijke tijd een kamer en moesten om vijf uur alweer op voor de vlucht naar LA. Wij hebben enkele uurtjes goed geslapen en de volgende dag op weg in LA waar we pas rond 24u in ons bed gekropen zijn.
We hebben ondanks dat weinige geslaap , ons direct aangepast.
De jongste is wel in Chicago midden in de terminal op onze reiszak in slaap gevallen :) Mijn man was aan de united balie om een overnachting te regelen en ik stond daar :) Ik kreeg m met geen stokken wakker :)

Bij de terugvlucht hebben wij 's nachts met tussenpozen enkele uurtjes geslapen. Wij landden om 10 u 's morgens in Brussel en zijn zonder problemen opgebleven tot 's avonds. Wij hebben dus geen last gehad van jet lag. ook de volgende dagen niet.

Nu moet ik zeggen dat wij vrij onregelmatig leven en helemaal niet zo gevoelig zijn voor ritmewijzigingen.

Dus... bekijk voor jezelf eens wat jouw slaapgewoontes zijn.

Groetjes,

Carine
Groetjes,
Carine
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Om beter te proberen te slapen op de terugweg kun je ook "melatonine" gebruiken.... heeft bij mij goede gewerkt...... 2 dagen voor de terugvlucht mee beginnen.....en een paar dagen na de landing weer mee stoppen.
Er is al veel geschreven over dit spul.....volgens mij heet dat draadje ook "jetlag" o.i.d.
Gebruik de zoekfunctie maar eens. :)

En, jetlag of niet, het is het wel waard :dance:

Goede reis!
Annie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Annie »

Weet je wat ook helpt, de ander dag meteen gaan werken.
Heb ik al 2x gedaan en had weinig last van jetlag.
Wat me wel opvalt is dat je toch vermoeidender bent dan je denkt, mijn reactie vermogen is veel langzamer, ga maar eens een spelletje spelen op de computer,ik kom niet eens in de buurt van mijn oude score.
Zal misschien ook wel zijn in het verkeer.
phillybilly
Amerika-expert

Annie schreef:Weet je wat ook helpt, de ander dag meteen gaan werken.
Ik houd hier persoonlijk niet van! Ik kan dan niet van de laatste dag van de vakantie genieten omdat ik weet dat ik morgen weer moet werken. Ik wil liever in alle rust uitpakken, de was doen en bijkomen en DAN pas weer werken...... het hoeft maar een dagje te zijn hoor..... maar meteen de dag na aankomst vind ik niet prettig
Annie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Annie »

phillybilly schreef:
Ik houd hier persoonlijk niet van! Ik kan dan niet van de laatste dag van de vakantie genieten omdat ik weet dat ik morgen weer moet werken. Ik wil liever in alle rust uitpakken, de was doen en bijkomen en DAN pas weer werken...... het hoeft maar een dagje te zijn hoor..... maar meteen de dag na aankomst vind ik niet prettig
Ik had het zo gepland dat ik pas om 19.00 of 21.00 moest gaan werken, dus was ik de hele dag nog vrij,om uit te pakken, de was te doen en de boodschappen.
Had dan een slaapdienst (zaterdag op zondag) en kon om 23.00 naar bed of eerder als mijn cliënt eerder naar bed wilde.
En op zondag kon ik dan ook nog eens een uurtje langer blijven liggen.
Maar na de ervaring van Hekkie en Jhek vorig jaar, kwamen 24 uur later pas aan, durf ik het niet meer.
Ik zal toch aan komen op Schiphol en de zelfde avond moeten gaan werken.
Heb nu 2 nachten eigen bed gepland. :)
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Afgelopen oktober is mij dit ook heel goed bevallen. We kwamen in de namiddag van een zondag weer thuis en op maandagochtend stond ik om 06.00 uur weer op om naar mijn werk te gaan. Hele dag nergens last van gehad, ook niet de dagen erna. :D

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
nadiaU
Amerikafan

Bericht door nadiaU »

Oh, ik vind dat helemaal niks.

Vorig jaar ben ik met mijn vriend naar Parijs gegaan, en hij moest de volgende dag ook werken (niet naar mij geluisterd :P )
Maar de vlucht moest echt precies optijd aankomen in dusseldorf, omdat we anders de laatste trein terug niet konden halen en hij dus niet optijd op zjin werk kon zijn..

Toen bleek er een jongenin Parijs zijn paspoort kwijt te zijn, en duurde het 20 minuten ofzo, voordat alles goed werd geregeld.. Mijn vriend dus helemaal in de stress, en uiteindelijk hebben we het dus ook niet gehaald.. maar dat was alles behalve een leuk eind van een vakantie..

noooooit meer dus !
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Coyote schreef:
Afgelopen oktober is mij dit ook heel goed bevallen. We kwamen in de namiddag van een zondag weer thuis en op maandagochtend stond ik om 06.00 uur weer op om naar mijn werk te gaan. Hele dag nergens last van gehad, ook niet de dagen erna. :D
Dan hoop ik maar dat dat dit jaar voor ons ook gaat werken. Wij komen op maandag terug en dinsdag moeten we allemaal weer werken en naar school :? Vorig jaar hebben wij alle vier erg veel last gehad van jetlag maar toen hadden we na terugkomst allemaal nog vakantie.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Gaat best lukken Bianca! Misschien kunnen jullie wat slapen in het vliegtuig, dat scheelt.
De laatste keer kwamen wij op een donderdag terug en toen heb ik vrijdag nog gewerkt. Dat is prima bevallen om weer in het ritme te komen. Als je thuis blijft en ook nog een weekend voor de boeg hebt duurt het veel langer voor je weer in het normale patroon zit.

Of het verantwoord is als je een baan hebt waar je de hele tijd scherp moet zijn is weer iets anders. (Als ik niet helemaal wakker ben kost het hooguit geld, geen levens.)

Marianne
Masch
Amerikafan

Bericht door Masch »

Ik ben zelf nog nooit in Amerika geweest, maar wel in zuid Amerika. De heenweg is voor mij nooit een probleem, het is juist wel lekker als je erg vroeg wakker wordt. Na terugkomst in NL heb ik er altijd veel last van. Gelukkig heb ik dit jaar nog 5 dagen voordat ik weer moet werken om bij te komen.
2008 & 2009 Rondreis Zuidwesten
2013 -- Rondreis Florida
2015 & 2017 -- Florida - Orlando --> http://floridams2017.blogspot.nl
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Ja dat is waar. Tijdens mijn twee Amerika-vakanties had ik bijna een week vrijgenomen om bij te komen, maar dat ging echt niet goed hoor. 's Nachts klaar wakker. Ik heb die hele week last gehad van de jetlag.
Wij komen nu op een zondag thuis en dinsdag gaan we weer werken. Het zal zwaar zijn denk ik (ik zal er best tegenop zien), maar ik weet nu al dat ik veel minder last heb van de jetlag.
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Wij gaan altijd direct weer aan het werk. Spendeer mijn vakantiedagen liever aan dagen weg zijn dan hier in NL nog na suffen haha. Maar dit jaar gaan we de kroon spannen, wegens het niet langer vrij kunnen nemen van mijn vriendje moet hij direct vanuit Schiphol nr zijn werk.... :blink: haha nou dat wordt lachen, ik denk dat ik hem zelf maar ga ophalen en brengen, voor het geval die die middag half in slaap gaat vallen.... :shock:
phillybilly
Amerika-expert

Vegasgirl schreef:direct vanuit Schiphol nr zijn werk.... :blink:
Oew, dat lijkt me wel heel eng hoor !!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer