Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Problemen met douane customs - Special Registration

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Ismael de Rooij
Amerika-newbie

Problemen met douane customs - Special Registration

Bericht door Ismael de Rooij »

Een half jaartje geleden ben ik met een vriend van mij naar New York geweest voor ongeveer 10 dagen. We waren naar New York geweest voor vakantie. Toen we aankwamen op de luchthaven van Newark (New Jersey) werd ik apart gezet voor "verdere doorvraging". Aan de hand van mijn naam en gegevens kwam naar voren dat ik een Marokkaanse achtergrond heb (ondanks mijn Nederlands paspoort). De US customs/Immigration (Dept. of Homeland Security) wist me te vertellen dat me een aantal vragen stelden. Er werden tig vragen aan me gesteld: wat ik kwam doen in NY, wat mijn afkomst is, waarom ik een Ned. paspoort had etc. Vervolgens werden mijn vingerafdrukken, foto etc. afgenomen. Ook had ik een lijst ingevuld met persoonlijke vragen (over mijn studie, gegevens ouders etc. etc.) Later werd er me verteld dat het een Special Registration was, wat inhoudt dat ik me te allen tijde moet verantwoorden waar ik ben, wat ik doe etc. Ik kreeg ook een stencilwerk met regels waar ik aan moet houden. Kortom heel lastig en ook vernederend!!! Als laatste had die officer me gevraagd om persoonlijk weer te melden bij de Immigration/Customs op de dag dat ik het land weer ging verlaten. Dit heb ik niet gedaan omdat ik dit kantoor niet had gevonden. Aan de incheckbalie van Singapore Airlines had ik verteld wat me gebeurd is en wat ik nu moet doen. De medewerker gaf me mijn boarding pass en trok het groene papier (I-94) uit mijn paspoort en zei dat de customs/immigration dit vaker doet bij mensen om ze af te schrikken. Hij vertelde me het groen papiertje hét bewijs is dat ik het land heb verlaten en 'that's it'. Hij had wel begrip voor mijn situatie. Bij terugkomst in Amsterdam las ik in het stencil en later op het internet dat ik wél degelijk persoonlijk had moeten melden bij 'n immigration-officer!! Doe je dit niet, dan heb je kans om toegang geweigerd te worden bij een volgend bezoek! Wie heeft er ervaringen mee met Special Registration (die voornamelijk van toepassing is op moslims en andere 'verdachten'). Kan ik mogelijke weigering tot 't land voorkomen!? Het Amerikaans consulaat gaf me weinig informatie en van 't bellen naar Homeland dept./Customs etc. gaf me weinig info. Welke risico's staan me nu te wachten en wie heeft er meer informatie/ervaringen hiermee??? Bedankt!!!! Ismael
michelle1985
Amerikafan

Bericht door michelle1985 »

Wat een vervelende situatie, ze zijn inderdaad erg streng tegenwoordig, maar dit soort dingen vind ik toch wel idioot :?
Ik weet niet of je bij een volgend bezoek hiermee problemen kan krijgen, ik hoop dat iemand anders hier een antwoord op weet.
Paul
Amerika-ontdekker

Bericht door Paul »

Tsja, verwacht je nou echt dat iemand je nu precies kan vertellen hoe je de volgende keer de VS weer binnenkomt...?

Wat ik in elk geval wel weet:

- Om te beginnen ben je nu voor de rest van je leven uitgesloten van het VWP. Dit is omdat je je niet aan de -strikte- regels hebt gehouden tijdens je vorige bezoek. Je hebt je immers niet gemeld, terwijl je dat wel verplicht was; dat vinden de Amerikanen niet leuk.

- Dit houdt dit dus in dat je zeer zeker een visum nodig hebt, wil je weer naar de naar de VS gaan. Hoe dat dan precies in z'n werk gaat, weet ik niet, en waarschijnljk weet de rest het hier ook niet, dus zul je toch echt naar het consulaat moeten gaan om dat uit te zoeken. Die gaan daar tenslotte over!
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Beste Ismael,

Persoonlijk heb ik dit nog nooit meegemaakt. Van mijn hele reis en verblijf in amerika is de douane toch wel het meest vervelend. De rede daarvan is dat je nooit weet wat voor iemand je voor je hebt.
Ik heb een aantal keer een bullebak gehad waar nog geen lachje vanaf kon maar ook een keer echt gezellig zitten lachen met de custums officer.

Het lijkt me een niet hele verstandige keuze om je niet te melden bij vertrek. Ik kan me voorstellen dat ze willen weten wat je hebt gedaan en waar je bent geweest. Zeker met je noord-afrikaanse achtergrond zullen ze daar erg in geintresseerd zijn. Maar daar heb je helaas nu niets meer aan.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om in het vervolg een visum aan te vragen bij het consulaat. Ik zou het in ieder geval niet meer aandurven via het VWP. Ik ben er bijna zeker van dat je nu geregistreerd staat.

Succes met alles

@ Paul; Je had best wel wat genuanceerder kunnen zijn op zo'n belangrijke en serieuze vraag. Je bent nu net zo bot als de meeste immigration officers. Als ik zo'n antwoord zou krijgen op mijn eerste vraag dan zou ik direct deze site vergeten. We posten hier tenslotte omdat we amerika liefhebbers zijn!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer