Pagina 1 van 4

Rijden met automaat

Geplaatst: 23 jun 2007, 18:47
door ned in MO
Ik zat net een topic te lezen waar mensen vragen hadden over de automaat.

Een automaat is heel makkelijk te rijden. Daarom heet het ook automaat
Een automaat heeft doorgaans 4, 5 of 6 versnellingen.
Starten gaat normaal in P (parkeerstand) maar kan ook in N (neutraal)

Een automaat heeft of een handle aan de stuurkolom of staat op de vloer.

Als hij in P staat altijd eerst de rem in trappen anders wil ie niet (beveiliging zodat kleine kindjes hem niet in de versnelling kunnen krijgen)

P parkeerstand
R reverse(achteruit)
N neutraal (gebruik je niet tenzij je moet duwen :x )
D soms met rondje er omheen is drive(rijden dus

Vervolgens heb je nog 3, 2, 1.
Dit zijn de bergversnellingen.
Als je met een handbak in oostenrijk van de berg afgaat zet je hem wel eens in 3 of 2 om op de motor af te remmen
Zo ook met een automaat. Normaal zoekt die de hoogste vernelling waar ie zich het lekkerst voelt. Om nu niet net 160 naar beneden te rijden en je remmen te oververhitten jun je hem dus handmatig een tandje lager zetten zodat ie net als je eigen auto beter op de motor remt.

Ook berg op is dit soms handig omdat ie dan beter op toeren blijft. Zodra je bergop even het gas loslaat denkt de automaat opschakelen en dat wil je soms niet. Dit dus ter vookoming van het continue op en terugschakelen van de automaat

Dan zijn er ook nog automaten waarbij je zelf kan schakelen
Hierbij kan je de pook als ie in D staat naar links of rechts duwen.
vervolgend heb je dan + en _ om op en terug te schakelen.
Kan je leuk mee spelen maar in dagelijks leven is D wat je gebruikt
De handmatig heid komt weer van pas in de bergen zodat je hem in BV 3 vast kunt zetten en weer op de motor kan remmen.

gebruik van de voeten.

GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!

Links remmen kan ook maar alleen als je daar langdurig aan gewend bent. je remt automatisch met rechts.

Probeer maar eens thuis met je linkervoet te remmen.
Doe je gordel om want je zit dan gegarandeerd met je neus tegen de voorruit(met links is het heel moeilijk doseren)


Hellingproef

Voet op de rem automaat in D. rem los en gas geven Als je dit normaal doet(niet op het gas gaan staan) dan zal de auto door de kruipneigingen van de automaat niet achteruit rijden.

Als het heel steil is (in San Fran BV) dan kan je je linkervoet op de rem zetten, beetje gas geven, rem loslaten en weg rijden. Een kind kan de was doen.

Perkeren.

Stoppen en automaat in P. Doe je dit niet dan wil de sleutel niet uit het slot.
Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P

Hoop dat dit helpt

Geplaatst: 23 jun 2007, 18:55
door Lauren
Ned, dank je voor deze uitleg. Het wordt onze eerste keer rijden in een automaat! Ik ben benieuwd.

Lauren

Geplaatst: 23 jun 2007, 19:05
door 6foot6
Nu we het toch over de auto en san franc. hebben.
Bij het parkeren op de hellingen daar mag je je voorwielen niet in de "rechtuitstand" laten staan.

Is de rijrichting naar beneden dan moet je je voorwielen "naar het trotoir" richten

Is de rijrichting uphill dan de voorwielen anticurbside

Geplaatst: 23 jun 2007, 19:05
door jackybeertje
haha ik kan je zeggen dat volgens mij hier wel veel mensen met hun linkervoet op de rem zitten (laten rusten) of ze zijn erg rem happy, want je ziet zo vaak de reamlichten oplichten zonder dat het nodig is. Zo irritant om achter te rijden.

Geplaatst: 23 jun 2007, 19:10
door ned in MO
jackybeertje schreef:haha ik kan je zeggen dat volgens mij hier wel veel mensen met hun linkervoet op de rem zitten (laten rusten) of ze zijn erg rem happy, want je ziet zo vaak de reamlichten oplichten zonder dat het nodig is. Zo irritant om achter te rijden.
en dus om de maand nieuwe remmen :roll:

Geplaatst: 23 jun 2007, 19:11
door 6foot6
jackybeertje schreef:haha ik kan je zeggen dat volgens mij hier wel veel mensen met hun linkervoet op de rem zitten (laten rusten) of ze zijn erg rem happy, want je ziet zo vaak de reamlichten oplichten zonder dat het nodig is. Zo irritant om achter te rijden.
Dat was ons ook al opgevallen, wij hadden bedacht dat dit was om de cruissecontr. uit te schakelen

Geplaatst: 23 jun 2007, 19:14
door ned in MO
Oh ja, bij elke auto geldt LEES DE GEBRUIKSAANWIJZING.

Wat ook wel vaak gebeurd in het begin is de graai in het luchtledige naar de pook en de pogingen met de linkervoet door het schutbord te trappen.
Of erger op de rem

Geplaatst: 23 jun 2007, 19:54
door Pete.Z
Sommige automaten hebben ook een knop om de overdrive uit te schakelen,of een comfort/sport knop waarmee je het schakelpatroon iets kan aanpassen.

Met de linkervoet remmen,ik weet niet beter,maar inderdaad,even goed oefenen....maar beter niet doen,en nooit die voet op de rem houden tijdens het rijden.

Geplaatst: 23 jun 2007, 23:50
door Chi Sin X
Het "schakelen" (dus naar 3,2 en 1), mag dat gewoon tijdens het rijden, of moet je eerst stoppen?
En is er net zoals bij een handgeschakelde auto een richtlijn van hoe snel je moet rijden voor welke vitesse je gebruikt? (bv 1ste tem 20 mph, 2de tem 35 mph... )
In het Zuid Westen heb ik dat nooit moeten gebruiken, maar ga nu de bergen in, dus dan kan het wel is handig zijn als ik weet hoe het werkt.

Geplaatst: 24 jun 2007, 00:09
door Njit
ned in MO schreef:Oh ja, bij elke auto geldt LEES DE GEBRUIKSAANWIJZING.
Helaas krijg je die nooit bij een huurauto. Meestal weten we pas op het einde van de vakantie waar alle knopjes voor dienen...

Geplaatst: 24 jun 2007, 00:14
door markro
Njit schreef:
ned in MO schreef:Oh ja, bij elke auto geldt LEES DE GEBRUIKSAANWIJZING.
Helaas krijg je die nooit bij een huurauto. Meestal weten we pas op het einde van de vakantie waar alle knopjes voor dienen...
Toch heb ik wel eens het instructieboekje van de huurauto in het handschoenenkastje gevonden en anders toch wel tussen de bekleding, of in een kastje, in de achterbak, tezamen met de sigarettenaansteker en eventuele afstandsbediening van de deuren.

Geplaatst: 24 jun 2007, 00:23
door Njit
markro schreef:of in een kastje, in de achterbak, tezamen met de sigarettenaansteker en eventuele afstandsbediening van de deuren.
Daar heb ik nog nooit gekeken :)

Geplaatst: 24 jun 2007, 03:04
door ned in MO
Chi Sin X schreef:Het "schakelen" (dus naar 3,2 en 1), mag dat gewoon tijdens het rijden, of moet je eerst stoppen?
En is er net zoals bij een handgeschakelde auto een richtlijn van hoe snel je moet rijden voor welke vitesse je gebruikt? (bv 1ste tem 20 mph, 2de tem 35 mph... )
In het Zuid Westen heb ik dat nooit moeten gebruiken, maar ga nu de bergen in, dus dan kan het wel is handig zijn als ik weet hoe het werkt.
Die richtlijn klopt wel een beetje
Als je gewoon in D rijdt merk je wel wanneer hij schakelt
De meeste huurautmaten hebben een 4 of 5 bak en als je bijv met 50 mijl/uur naar beneden gaat kun je heb rustig in 3 zetten en ja dit kan allemaal tijdens het rijden.
Die automaten zijn tegen zichzelf beveiligd dus met 70 mijl naar een kan niet en als het technies wel kan zal de bak toch pas terugschakelen

ik heb het zelf nooit geprobeerd want ik ben zuinig op mijn spullen
Je zal de handbak van je eigen auto ook niet met 120 km/h in een willen zetten.
Hier dus ook. het gaat eigenlijk vanzelf

Zoals ik al zei lekker in D latenstaan, alleen op hele steile hellingen er mee spelen

Geplaatst: 24 jun 2007, 05:19
door Michigan
Een moderne automaat zal automatisch de snelheid eruit nemen als jij hem in een verkeerde versnelling zet of eventueel doorschakelen.

Overigens krijg ik onze Volvo S80 echt niet aan de praat als de pook in N staat hoor. Die moet absoluut in de P stand staan.

Geplaatst: 24 jun 2007, 07:48
door Ruud2004
Als je niet bekend bent met rijden met een automatische versnelling en daarmee bedoel ik met name "Wat doe ik met mijn linkervoet", is het wellicht handig voor je als je in het begin even je linkerschoen uittrekt.

Als je iets NIET wil, is het "onbewust" toch proberen te ontkoppelen met je linkervoet. (zoals Ned in Mo al schreef)

Geplaatst: 24 jun 2007, 08:19
door Coyote
Ruud2004 schreef:Als je iets NIET wil, is het "onbewust" toch proberen te ontkoppelen met je linkervoet. (zoals Ned in Mo al schreef)
Ik denk ook dat je dat gauw genoeg afleert. Tenminste, zo was dat bij mij wel. Ik weet nog dat ik enkele jaren geleden net de auto opgehaald had en het Hertz-terrein wilde verlaten. Bij het controlehokje gebruikte ik per ongeluk mijn linkervoet omdat ik wilde ontkoppelen wat natuurlijk niet nodig is. Ik stond gelijk stil.... :lol: Ze zullen wel gedacht hebben, heb je weer zo'n domme Europeaan.... :wink:

Maar ik had het wel gelijk voor de rest van de vakantie afgeleerd. :D

Roland

Geplaatst: 24 jun 2007, 08:53
door ZeroXX
Ik ga dit stukje maar printen en bestuderen in het vliegtuig, heb nog nooit met een automaat gereden :lol:

Geplaatst: 24 jun 2007, 10:13
door nieuwenoord
Zet je linkervoet weg, was het eerste advies wat ik kreeg toen we in 1993 onze eerste automaat kochten. Deze Ford Explorer (ja ja, in Nederland, dat was stoer hoor :P ) had ook nog eens flinke rembekrachtiging en ook dat was ik niet gewend. Dus één keer de beruchte fout gemaakt en klap, bijna tegen de voorruit.

Daarna heb ik inderdaad mijn linkervoet zo ver mogelijk aan de zijkant tegen de deur geparkeerd en dat hielp absoluut.

Ik rijd hier in Nederland trouwens dus al vanaf 1993, met een onderbreking van krap anderhalf jaar, automaat. De meeste auto's van Amerikaanse merken, 't is een verslaving.

Geplaatst: 24 jun 2007, 10:25
door Pete.Z
Njit schreef:
markro schreef:of in een kastje, in de achterbak, tezamen met de sigarettenaansteker en eventuele afstandsbediening van de deuren.
Daar heb ik nog nooit gekeken :)
Ik heb al heel vaak de aansteker,asbakken en alle boekjes en reservesleutels gevonden in de reservewielbak,of onder de mat van de kofferbak inderdaad....

Geplaatst: 24 jun 2007, 11:33
door ZeroXX
Nou ja, er staat in mijn weblog vast wel te lezen als het een gevalletje boem is ho gebeurt is :lol:

Moet namelijk wel de auto ophalen in Manhattan :shock: :roll:

Zal wel loslopen allemaal, maar je weet het nooit.