Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal Rijbewijs: nuttig, verplicht of onzin?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.

Een Internationaal Rijbewijs vind ik...

A. Nuttig en schaf ik daarom WEL aan voor mijn volgende Amerika-reis.
23
25%
B. Onzin en schaf ik daarom NIET aan voor mijn volgende Amerika-reis.
70
75%

Totaal aantal stemmen: 93

Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Klopt, (van dat wildplassen en werkstraffen etc) het is ook hier niet allemaal geweldig qua politie. Maar hier kan je nog op een beschaafde manier je (int.) rijbewijs tonen.
Eén plotselinge beweging in Amerika om je (Int.) rijbewijs te pakken, omdat die toevallig in je binnezak zit en je wordt:
A. Gepepperd. :!:
B. Gestungunned (ofzo) :!:
C. Neergeknuppeld :!:
D. Neergeschoten. :!:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

ik ga voor optie D :D
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Toch is het aan te raden voorzichtig te zijn wanneer je door de politie aan de kant van de weg wordt gezet. Als je iets uit een jas of tas te voorschijn moet halen, doe het dan bedachtzaam en niet al te snel. In een land waar vuurwapenbezit een essentieel burgerrecht is, moet de politie in zo'n geval altijd bedacht zijn op iemand die niet zijn rijbewijs, maar een vuurwapen uit z'n binnenzak haalt.

--john
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

JohnNJ schreef:
peet schreef:... Officiel (staat letterlijk in de wet hier) mag je een jaar rond rijden hier met je NL versie. ..
Als je ingezetene van de staat New York bent, dien je binnen 30 dagen een rijbewijs van de staat New York te hebben. Dat staat letterlijk zo in de wet (VAT Article 3 - 250-254). Er zijn uitzonderingen voor non-residents en leden van de gewapende machten.

--john
Dit klopt maar als je geen SSN hebt krijg je van de social security office een papier dat je geen NY rijbewijs kunt krijgen door het ontbreken van je SSN. Daar mag je een jaar mee rond rijden.

Dit geld uiteraard alleen voor inwoners van NY. Toeristen mogen een jaar met een NL rijbewijs rondrijden.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

peet schreef:Dit klopt maar als je geen SSN hebt krijg je van de social security office een papier dat je geen NY rijbewijs kunt krijgen door het ontbreken van je SSN. Daar mag je een jaar mee rond rijden.
DMV schrijft het volgende: "If you are not eligible for a Social Security Card, you must provide a letter or form SSA-L676 from the US Social Security Administration (SSA) that states that you are not eligible...."

[ http://www.nydmv.state.ny.us/idlicense.htm#note1 ]

Dit wordt volgens DMV geaccepteerd indien betrokkene (nog) niet in aanmerking komt voor een SSN. Waar haal jij nu vandaan dat je als resident een jaar op een vreemd rijbewijs zou mogen rondrijden omdat je niet over een SSN beschikt?

Voorzover ik weet was dit vroeger alleen een probleem in Californie. Kersverse immigranten mochten na aankomst een beperkt aantal dagen op hun vreemde rijbewijs rondrijden, maar mochten na die periode maandenlang niet rijden omdat ze nog geen SSN hadden. Nu in alle staten strengere identificatie-eisen gelden, behoort dit tot het verleden.
Dit geld uiteraard alleen voor inwoners van NY. Toeristen mogen een jaar met een NL rijbewijs rondrijden.
Studenten rijden soms nog langer, legaal, op een vreemd rijbewijs rond.

--john
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Dat jaar, staat in het papier dat ik van DMV kreeg en ook op de ontheffing die ik van het soc sec office kreeg. Ik kreeg een hele lijst met wettelijke regels omtrend het rijbewijs. Tevens werd mij dat bij zowel de DMV als het soc. sec. office uitgelegd.

Als je naar het kantoor gaat om je ssn aan te vragen en je moet daarvoor (zoals ik ) eerst een werkvergunning hebben, dan krijg je automatische dit papier. Een work permit duurt namelijk minimaal 4 maanden duren. Bij mij heeft het 5 manden geduurd.

Zonder ssn kun je niet je NY licence halen.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
Bandido
Amerika-expert

Re: Internationaal Rijbewijs: nuttig, verplicht of onzin?

Bericht door Bandido »

Ik had deze FAQ’s nog nooit gezien, maar het valt me op dat er een aantal onjuistheden staan mbt het international driving permit (IDP). Kennelijk heeft dit in het verleden nogal wat stof op doen waaien, maar toch even “my two cents”. Ik las dat er wordt geschreven dat een IDP handig is, maar niet verplicht. Dit klopt niet helemaal.

In een aantal staten (voor zover ik weet tot nu toe in ieder geval Kentucky en Wisconsin) en vanaf 1-1-2009 ook in Georgia, is een IDP wel degelijk VERPLICHT. Overigens geldt dit alleen voor buitenlanders met een rijbewijs dat is gesteld in een taal anders dan Engels.

Hieronder de betreffende toepasselijke tekst uit Georgia SB488:

"(2) A nonresident who has in his or her immediate possession a valid driver´s license issued to him or her in his or her home state or country; provided, however, that such person would otherwise satisfy all requirements to receive a Georgia driver´s license and, if such nonresident driver´s license is in a language other than English, the nonresident also has in his or her immediate possession a valid international driving permit which conforms to and has been issued in accordance with the provisions of the Convention on Road Traffic, 3 U.S.T. 3008, TIAS 2487, or any similar such treaty, international agreement, or reciprocal agreement between the United States and a foreign nation concerning driving privileges of nonresidents;"

Gevolg van het niet hebben van een geldig IDP kan zijn dat je wordt aangehouden in Georgia en vervolgens niet meer verder mag rijden in je (huur)auto. En aangezien je een IDP alleen maar in het land kunt halen waar je je rijbewijs hebt gehaald, kan dat dus een probleem opleveren voor de rest van je vakantie in de VS. Dus Nederlanders kunnen alleen bij de ANWB terecht, niet bij voorbeeld bij AAA. Voor alle duidelijkheid, een consulaat of ambassade kan ze dus ook niet verstrekken. Op dit moment worden alle politie agenten in Georgia omgeschoold zodat ze in januari van deze

Het feit dat een IDP een onhandig en lelijk vodje is klopt, maar dat ligt niet aan de ANWB. Het uiterlijk is internationaal in een verdrag vastgelegd en kennelijk is men nog nooit op het idee gekomen om het wat te moderniseren. Hoe dan ook, IDP’s zien er over de hele wereld min of meer zo uit, al kunnen landen er wat vreemde talen aan toevoegen of een wapen of nationaal symbool of iets dergelijks.

Het IDP is wel degelijk een rechtsgeldig document en mag alleen door een bepaalde organisatie in het thuisland worden uitgegeven. In Nederland de ANWB en in de VS door AAA.

Er wordt hier meerdere malen gezegd dat het niet verplicht zou zijn omdat verhuurbedrijven er niet om vragen. Ik wil er toch even op wijzen dat het niet echt relevant is voor deze discussie, want een Hertz of Alamo hoeft dat namelijk helemaal niet te vragen. Als je in Alabama een auto huurt (waar een IDP niet verplicht is), en je rijdt vervolgens naar Georgia, dan is dat een verhuurbedrijf om het even.

Kortom: doe met het bovenstaande wat je wilt, maar ik vind het belangrijk genoeg om dit hier mee te geven. Natuurlijk kun je geluk hebben en een agent treffen die coulant is, maar het feit dat een gevolg (in ieder geval voor wat betreft Georgia) kan zijn dat je niet meer verder mag rijden, lijkt me voldoende redden om er even een te halen.
Ruud2004 schreef:Motorists from the Netherlands who visit the United States as bona fide tourists, can drive legally using their valid domestic driver license for a period not to exceed one year from date of arrival. [/b][/u]Persons entering the United States, other than visitors, must obtain a driving license from the appropriate state authority upon their arrival at their destination. The Embassy does not have any information available concerning the laws of the various States on the requirements for issuance of driving licenses.

Hoewel bovenstaande duidelijk is, (het Nederlands rijbewijs wordt dus erkend en Int.rijbewijs is niet verplicht) ben het wel met Tinkerbell eens, dat als je je met Int.rijbewijs "safer" voelt, je gewoon zo'n ding moet halen.
Bovenstaande is toch een kwestie van "selectief lezen" ben ik bang. Het vetgedrukt zinnetje benadrukt het belang van het kennen van de wetten van een afzonderlijke staat. Zorg dus dat je goed voorbereid op pad gaat, of loop gewoon geen risico en neem een IDP mee.
"Keep Georgia On Your Mind"
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Bandido schreef:In een aantal staten (voor zover ik weet tot nu toe in ieder geval Kentucky en Wisconsin) en vanaf 1-1-2009 ook in Georgia, is een IDP wel degelijk VERPLICHT. Overigens geldt dit alleen voor buitenlanders met een rijbewijs dat is gesteld in een taal anders dan Engels.
Op het NL rijbewijs staan plaatjes. Deze zijn naar Europees model. En die snappen ze in de USA ook wel. Je IDP is enkel een vertaling van de klasses en de omschrijvingen. Een rijbewijs in bijvoorbeeld een Cyrillisch of Arabisch schrift zullen ze daar niet kunnen lezen.
Bandido schreef:<-- knip --> Bovenstaande is toch een kwestie van "selectief lezen" ben ik bang. Het vetgedrukt zinnetje benadrukt het belang van het kennen van de wetten van een afzonderlijke staat. Zorg dus dat je goed voorbereid op pad gaat, of loop gewoon geen risico en neem een IDP mee.
Als je je daar prettig bij voelt dan moet je het vooral doen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Njit schreef:Op het NL rijbewijs staan plaatjes. Deze zijn naar Europees model. En die snappen ze in de USA ook wel.
Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat wat jij zegt in bv Georgia niet legaal is.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Hele discussie was toch al gevoerd?
In het overgrote merendeel van Amerika is een ir niet nodig,in twee of 3 staten wel.
Ga je dus niet daarheen,is het weggegooid geld.
Voel je je echter fijner als je wel een ir bij je hebt,vooral doen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een klein beetje off topic, en eigenlijk ook weer niet:

Afgelopen zomer hebben een aantal Belgen die met de motor in of door Frankrijk reisden problemen gehad met hun Belgische rijbewijs (dat uitgegeven was voor 1989). Een rijbewijs dat nota bene ook in het FRANS is, dus het ging hier niet eens om een vertalingsprobleem.
Wat bleek: als je vroeger bv. een rijbewijs B behaalde (=om met de wagen te rijden), dan mocht je ook met de motor rijden. Maar men knipte dan gewoon een gaatje achter de B, hetgeen je 'hoogst behaalde' rijbewijs was.
Maar in Frankrijk interpreteren ze dat blijkbaar als zijnde dat je wel een rijbewijs B hebt om met de auto te rijden, maar geen A waarmee je met de motor mag rijden want daar staat immers geen gaatje geknipt!
In theorie heb jij als Belg met een rijbewijs van voor 1989 volledig het recht om ook met een motor rond te rijden. Maar in Frankrijk ga je alsnog een boete krijgen van ong. 275 euro! Onmiddellijk te betalen.
Dit probleem is makkelijk op te lossen door een Europees rijbewijs te gaan halen op je gemeentehuis (kost iets van een 15 euro). Nu kan jij redeneren dat jij volkomen in je recht bent en dus geen 15 euro uit eigen zak gaat betalen voor een papiertje. Maar in Frankrijk ga je je 'recht' dan toch voor de rechtbank moeten behalen, na het betalen van je boete.
Soms gaat het er dus niet om om in je recht te zijn, maar is het probleem wel om je recht te behalen...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Pete.Z schreef:Hele discussie was toch al gevoerd?
In het overgrote merendeel van Amerika is een ir niet nodig,in twee of 3 staten wel.
Ga je dus niet daarheen,is het weggegooid geld.
Voel je je echter fijner als je wel een ir bij je hebt,vooral doen.
Niet met mij. En tot nu toe heb ik iedereen hier horen zeggen dat een IDP nergens nodig is, maar wordt aangeraden. En dat klopt dus niet. Bovendien veranderen wetten constant en is het dus in je eigen belang om je er terdege op voor te bereiden welke wetten gelden in de staten die jij bezoekt. En dat betekent dus actief de websites van de lokale DMV's bezoeken. En aangezien sommigen hier soms wel tien verschillende staten bezoeken lijkt me nogal een klus.

Maar waar ik toch wel wat problemen mee heb is het feit dat er gesteld wordt als je "je er fijner door voelt" je vooral een IDP moet meenemen. Terwijl het gewoon verplicht is in een aantal staten.

Nogmaals (en dit kan ik niet vaak genoeg herhalen): als je zonder IDP wel wordt aangehouden in bv Georgia is wel je vakantie voorbij. Een taak van dit forum is om mensen voor te lichten over hun vakantie/verblijf in Amerika, vandaar dat ik dit dus nogal relevant vind.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Bandido schreef:Maar waar ik toch wel wat problemen mee heb is het feit dat er gesteld wordt als je "je er fijner door voelt" je vooral een IDP moet meenemen. Terwijl het gewoon verplicht is in een aantal staten.
In het geval van de meeste Forum-bezoekers is het niet nodig. Hun Europese rijbewijs wordt gewoon erkent.
Dus wat dat betreft is de stelling prima dat je het moet doen als je "je er fijner door voelt" maar dat het verder weinig toevoegt.

Nog maar eens de Quote:

http://thehague.usembassy.gov/driving_in_the_us.html
Foreign Driver's Licenses Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States. Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

In een aantal staten (voor zover ik weet tot nu toe in ieder geval Kentucky en Wisconsin) en vanaf 1-1-2009 ook in Georgia, is een IDP wel degelijk VERPLICHT. Overigens geldt dit alleen voor buitenlanders met een rijbewijs dat is gesteld in een taal anders dan Engels.
Probleem is toch opgelost?
Op het nederlands rijbewijs staat (ook) "driving license",
en de rest is plaatjes, die zijn simpelweg niet te vertalen, dus het rijbewijs is hiermee toch in de engelse taal gesteld?
Dus, IR niet nodig.
Afbeelding
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Njit schreef:In het geval van de meeste Forum-bezoekers is het niet nodig. Hun Europese rijbewijs wordt gewoon erkent.
Dus wat dat betreft is de stelling prima dat je het moet doen als je "je er fijner door voelt" maar dat het verder weinig toevoegt.
Dat neemt niet weg dat forumbezoekers goed moeten weten waar ze aan toe zijn wanneer ze naar de VS gaan. En wat hier in dit draadje gesteld wordt kan ernstige gevolgen hebben voor buitenlandse bezoekers van bepaalde staten. En dan te bedenken dat je die problemen kunt voorkomen door EUR 13,-- uit te geven.
Njit schreef:Nog maar eens de Quote:

http://thehague.usembassy.gov/driving_in_the_us.html
Foreign Driver's Licenses Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States. Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved.
Nog maar eens deze quote (ook van de Amerikaanse ambassade):
The Embassy does not have any information available concerning the laws of the various States on the requirements for issuance of driving licenses.

Nederlanders hebben de neiging om voor een reis altijd en alleen de website van de betreffende ambassade te bezoeken. Dat werkt vast prima als je naar Frankrijk gaat, maar niet in een federatie als Amerika. Ik wijs er in dit kader nog maar even op dat deze in het geval van Amerika niet altijd de juiste antwoorden geeft. Bij een goede voorbereiding hoort ook het op de hoogte zijn van wetten in de verschillende staten die je bezoekt. Ik werk zelf voor de staat Georgia en het zal niet de eerste keer zijn dat buitenlandse bezoekers zichzelf in de nesten werken door een gebrekkige voorbereiding. En wat hierboven geschreven staat draagt daar niet bepaald aan bij.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bushmaster schreef:
Probleem is toch opgelost?
Op het nederlands rijbewijs staat (ook) "driving license",
en de rest is plaatjes, die zijn simpelweg niet te vertalen, dus het rijbewijs is hiermee toch in de engelse taal gesteld?
Dus, IR niet nodig.
Volgens het Department of Drivers Services (DDS) is dit niet zo (ik heb dit gecheckt en alleen het woordje "driver's license" is niet genoeg). Maar neem vooral het risico dat je langs de kant van de weg je auto niet meer mag besturen. Voor al diegenen die wat voorzichtiger zijn, zou ik zeggen: koop een IDP zodat je legaal een auto mag besturen.
Bushmaster
Amerika-expert

[quote]Nederlanders hebben de neiging om voor een reis altijd en alleen de website van de betreffende ambassade te bezoeken. Dat werkt vast prima als je naar Frankrijk gaat, maar niet in een federatie als Amerika. Ik wijs er in dit kader nog maar even op dat deze in het geval van Amerika niet altijd de juiste antwoorden geeft. Bij een goede voorbereiding hoort ook het op de hoogte zijn van wetten in de verschillende staten die je bezoekt. Ik werk zelf voor de staat Georgia en het zal niet de eerste keer zijn dat buitenlandse bezoekers zichzelf in de nesten werken door een gebrekkige voorbereiding. En wat hierboven geschreven staat draagt daar niet bepaald aan bij.[/quote]
Nou als iedereen in Georgia zo vriendelijk is als u, wil ik er niet eens heen.
Wat gebeurd er in georgia met vakantiegangers die geen IR hebben? Doodstraf? levenslang?
Wat is er niet goed aan het nederlandse rijbewijs wat in uw ogen nog vertaald moet worden?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat een vreemde reactie :? . Het is toch niet Bandido's wet? Georgia en andere staten stellen het international driving permit verplicht voor automobilisten in die staat. Terecht wijst Bandido daarop. Het is aan de reizigers om daarmee te doen, wat ze willen, maar de informatie is belangrijk voor reizigers naar Georgia o.a., een staat, die zeker ook wordt aangedaan door diverse forumleden. Wat betreft, wat er gebeurt als je zonder IDP wordt aangehouden, daarop is het antwoord ook al gegeven: je mag dan niet langer een auto besturen in de staat Georgia. En aangezien het openbaar vervoer er niet voor het oprapen ligt, ben je dan wel, zoals we hier zeggen, sh*t out of luck ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bushmaster
Amerika-expert

Blijft mijn vraag: wat is er niet engels genoeg aan een nederlands rijbewijs?
Wat betreft, wat er gebeurt als je zonder IDP wordt aangehouden, daarop is het antwoord ook al gegeven: je mag dan niet langer een auto besturen in de staat Georgia.
Dus voor dat je wordt aangehouden mag je wel een auto besturen?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Lijkt me, dat je die vraag aan de DMV in Georgia zou moeten voorleggen. En wat die tweede opmerking betreft, nee, eigenlijk niet, maar je komt daarvoor, net als iedere verkeersovertreding, pas in de problemen, als je wordt aangehouden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer