Eén plotselinge beweging in Amerika om je (Int.) rijbewijs te pakken, omdat die toevallig in je binnezak zit en je wordt:
A. Gepepperd.
B. Gestungunned (ofzo)
C. Neergeknuppeld
D. Neergeschoten.
Dit klopt maar als je geen SSN hebt krijg je van de social security office een papier dat je geen NY rijbewijs kunt krijgen door het ontbreken van je SSN. Daar mag je een jaar mee rond rijden.JohnNJ schreef:Als je ingezetene van de staat New York bent, dien je binnen 30 dagen een rijbewijs van de staat New York te hebben. Dat staat letterlijk zo in de wet (VAT Article 3 - 250-254). Er zijn uitzonderingen voor non-residents en leden van de gewapende machten.peet schreef:... Officiel (staat letterlijk in de wet hier) mag je een jaar rond rijden hier met je NL versie. ..
--john
DMV schrijft het volgende: "If you are not eligible for a Social Security Card, you must provide a letter or form SSA-L676 from the US Social Security Administration (SSA) that states that you are not eligible...."peet schreef:Dit klopt maar als je geen SSN hebt krijg je van de social security office een papier dat je geen NY rijbewijs kunt krijgen door het ontbreken van je SSN. Daar mag je een jaar mee rond rijden.
Studenten rijden soms nog langer, legaal, op een vreemd rijbewijs rond.Dit geld uiteraard alleen voor inwoners van NY. Toeristen mogen een jaar met een NL rijbewijs rondrijden.
Bovenstaande is toch een kwestie van "selectief lezen" ben ik bang. Het vetgedrukt zinnetje benadrukt het belang van het kennen van de wetten van een afzonderlijke staat. Zorg dus dat je goed voorbereid op pad gaat, of loop gewoon geen risico en neem een IDP mee.Ruud2004 schreef:Motorists from the Netherlands who visit the United States as bona fide tourists, can drive legally using their valid domestic driver license for a period not to exceed one year from date of arrival. [/b][/u]Persons entering the United States, other than visitors, must obtain a driving license from the appropriate state authority upon their arrival at their destination. The Embassy does not have any information available concerning the laws of the various States on the requirements for issuance of driving licenses.
Hoewel bovenstaande duidelijk is, (het Nederlands rijbewijs wordt dus erkend en Int.rijbewijs is niet verplicht) ben het wel met Tinkerbell eens, dat als je je met Int.rijbewijs "safer" voelt, je gewoon zo'n ding moet halen.
Op het NL rijbewijs staan plaatjes. Deze zijn naar Europees model. En die snappen ze in de USA ook wel. Je IDP is enkel een vertaling van de klasses en de omschrijvingen. Een rijbewijs in bijvoorbeeld een Cyrillisch of Arabisch schrift zullen ze daar niet kunnen lezen.Bandido schreef:In een aantal staten (voor zover ik weet tot nu toe in ieder geval Kentucky en Wisconsin) en vanaf 1-1-2009 ook in Georgia, is een IDP wel degelijk VERPLICHT. Overigens geldt dit alleen voor buitenlanders met een rijbewijs dat is gesteld in een taal anders dan Engels.
Als je je daar prettig bij voelt dan moet je het vooral doen.Bandido schreef:<-- knip --> Bovenstaande is toch een kwestie van "selectief lezen" ben ik bang. Het vetgedrukt zinnetje benadrukt het belang van het kennen van de wetten van een afzonderlijke staat. Zorg dus dat je goed voorbereid op pad gaat, of loop gewoon geen risico en neem een IDP mee.
Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat wat jij zegt in bv Georgia niet legaal is.Njit schreef:Op het NL rijbewijs staan plaatjes. Deze zijn naar Europees model. En die snappen ze in de USA ook wel.
Niet met mij. En tot nu toe heb ik iedereen hier horen zeggen dat een IDP nergens nodig is, maar wordt aangeraden. En dat klopt dus niet. Bovendien veranderen wetten constant en is het dus in je eigen belang om je er terdege op voor te bereiden welke wetten gelden in de staten die jij bezoekt. En dat betekent dus actief de websites van de lokale DMV's bezoeken. En aangezien sommigen hier soms wel tien verschillende staten bezoeken lijkt me nogal een klus.Pete.Z schreef:Hele discussie was toch al gevoerd?
In het overgrote merendeel van Amerika is een ir niet nodig,in twee of 3 staten wel.
Ga je dus niet daarheen,is het weggegooid geld.
Voel je je echter fijner als je wel een ir bij je hebt,vooral doen.
In het geval van de meeste Forum-bezoekers is het niet nodig. Hun Europese rijbewijs wordt gewoon erkent.Bandido schreef:Maar waar ik toch wel wat problemen mee heb is het feit dat er gesteld wordt als je "je er fijner door voelt" je vooral een IDP moet meenemen. Terwijl het gewoon verplicht is in een aantal staten.
Foreign Driver's Licenses Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States. Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved.
Probleem is toch opgelost?In een aantal staten (voor zover ik weet tot nu toe in ieder geval Kentucky en Wisconsin) en vanaf 1-1-2009 ook in Georgia, is een IDP wel degelijk VERPLICHT. Overigens geldt dit alleen voor buitenlanders met een rijbewijs dat is gesteld in een taal anders dan Engels.

Dat neemt niet weg dat forumbezoekers goed moeten weten waar ze aan toe zijn wanneer ze naar de VS gaan. En wat hier in dit draadje gesteld wordt kan ernstige gevolgen hebben voor buitenlandse bezoekers van bepaalde staten. En dan te bedenken dat je die problemen kunt voorkomen door EUR 13,-- uit te geven.Njit schreef:In het geval van de meeste Forum-bezoekers is het niet nodig. Hun Europese rijbewijs wordt gewoon erkent.
Dus wat dat betreft is de stelling prima dat je het moet doen als je "je er fijner door voelt" maar dat het verder weinig toevoegt.
Nog maar eens deze quote (ook van de Amerikaanse ambassade):Njit schreef:Nog maar eens de Quote:
http://thehague.usembassy.gov/driving_in_the_us.html
Foreign Driver's Licenses Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States. Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved.
Volgens het Department of Drivers Services (DDS) is dit niet zo (ik heb dit gecheckt en alleen het woordje "driver's license" is niet genoeg). Maar neem vooral het risico dat je langs de kant van de weg je auto niet meer mag besturen. Voor al diegenen die wat voorzichtiger zijn, zou ik zeggen: koop een IDP zodat je legaal een auto mag besturen.Bushmaster schreef:Probleem is toch opgelost?In een aantal staten (voor zover ik weet tot nu toe in ieder geval Kentucky en Wisconsin) en vanaf 1-1-2009 ook in Georgia, is een IDP wel degelijk VERPLICHT. Overigens geldt dit alleen voor buitenlanders met een rijbewijs dat is gesteld in een taal anders dan Engels.
Op het nederlands rijbewijs staat (ook) "driving license",
en de rest is plaatjes, die zijn simpelweg niet te vertalen, dus het rijbewijs is hiermee toch in de engelse taal gesteld?
Dus, IR niet nodig.
Dus voor dat je wordt aangehouden mag je wel een auto besturen?Wat betreft, wat er gebeurt als je zonder IDP wordt aangehouden, daarop is het antwoord ook al gegeven: je mag dan niet langer een auto besturen in de staat Georgia.