Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vanaf binnenkort: $10 betalen via ESTA

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
jokaluma
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Vanaf binnenkort: $10 betalen via ESTA

Bericht door jokaluma »

Dus je kunt nu al een esta invullen terwijl je nog niet weet wanneer je gaat? Kun je dan erna invullen wanneer en waarvandaan je vertrekt en met welke maatschappij etc.?
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Klopt helemaal..... :wink:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Juist nu al aanvragen als je van plan bent op (korte) termijn naar Amerika te vliegen. Immers, je hebt er niets aan als je al tickets hebt en er blijken 'problemen' te zijn met ESTA-aanvraag doordat je niet gelijk toestemming krijgt. Als je ruim van te voren de aanvraag indient heb je in ieder geval genoeg tijd e.e.a. in orde te maken.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
jokaluma
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

ik zie aan mijn ticker dat we 23 dagen geleden in new york zijn geweest,nu al weer aanvragen zal dat geen problemen opleveren?
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Nee hoor. Het oude aanvraagnummer heb je niet meer? Die blijft 2 jaar geldig (of zolang je paspoort geldig is binnen die 2 jaar) en kun je steeds aanpassen voor elke reis in die 2 jaar. Ik heb mijn aanvraag in december 2008 gedaan en ga binnenkort voor de 3e keer naar Amerika sinds de aanvraag. Steeds werk ik mijn lopende aanvraag bij.

Roland

hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

jokaluma schreef:ik zie aan mijn ticker dat we 23 dagen geleden in new york zijn geweest,nu al weer aanvragen zal dat geen problemen opleveren?
Ik ben twee weken geleden ook nog in New York geweest en over twee weken gaan we naar LA. Ik heb het ESTA formulier voor Jan nu gewoon weer aangepast met de nieuwste gegevens en voor mezelf een nieuwe aangevraagd (was niet nodig, maar deed ik vanwege die $ 10). Geen enkel probleem.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Gewoon een nieuwe aanvragen werkt ook. Ik voel me daar veel beter bij en hoef bovendien niet een of ander nummer te bewaren en dag en nacht met me mee te slepen (ga soms onverwachts vanuit het buitenland naar de USA)
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Ik heb al ESTA(van vorig jaar) en heb een aantal maanden geleden aangepast op het adres van het hotel in NYC. Nu is dat hotel ook veranderd en vroeg ik me af of ik nu ALWEER ESTA moet aanpassen? Krijg er een beetje een sikje van dat geneuzel. :wink: :wink:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Toch vind ik het gek. Ik vul de esta in. Nog niemand heeft hier de afgelopen 2 x naar gekeken en op het VWP vul ik het juiste adres natuurlijk wel in. Wie kijkt er überhaupt naar die Esta formulieren?
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Wanneer ze het paspoort scannen zien ze of je ESTA hebt.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Corry schreef:Toch vind ik het gek. Ik vul de esta in. Nog niemand heeft hier de afgelopen 2 x naar gekeken
Ga er maar vanuit dat jouw aanvraag 'achter de schermen' echt wel (door computers wellicht) gecontroleerd wordt.

De gegevens van je vlucht + eerste overnachting zijn niet verplicht voor je aanvraag. Dus al zou je die niet wijzigen dan is er nog niets aan de hand.

Roland

Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Okay. Ik snap 'm. Heb het wel gewijzigd maar als ik een NOG betere prijs vind voor mijn NYC hotel laat ik het gewoon. Thnks.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Wie kijkt er überhaupt naar die Esta formulieren?
Ja dit gebeurd echt. Wat ik eerst ook dacht dat het een soort testperiode was,
blijkt in de praktijk echt te worden gebruikt.
Mijn zusje had vorige maand, op het Esta schem een 0 (nul) en een O (oooh) verwisseld.
Bij binnenkomst (Immigrations) was het gelijk bingo.
Overigens zijn ze (op dit moment) nog we redelijk soepel daarin, maar ze kunnen dus wel degelijk zien of je wel/geen juiste Esta hebt.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Corry schreef:Toch vind ik het gek. Ik vul de esta in. Nog niemand heeft hier de afgelopen 2 x naar gekeken en op het VWP vul ik het juiste adres natuurlijk wel in. Wie kijkt er überhaupt naar die Esta formulieren?
In de huidige situatie is het sowieso zo dat ESTA er is voor de reis TOESTEMMING (dus 'mag jij naar de VS reizen' en niet 'mag jij erin'). De airline moet dus zorgen dat er niemand aan boord van een vliegtuig richting de VS zit, die geen ESTA toestemming heeft. Laten ze iemand zonder ESTA aan boord kunnen ze een flinke boete krijgen.

Bij immigrations wordt gekeken of er ESTA toestemming is, dat zien ze idd zoals pbuyse1 al zegt gewoon wanneer ze je paspoort swipen. De immigration officer werkt verder nu nog gewoon met het I-94W en zal over het algemeen dus nog niet in de ESTA gegevens op de computer duiken (behalve dus als er iets niet klopt zoals Bushmaster uitlegde).

Wanneer de I-94W uiteindelijk verdwijnt zal er natuurlijk het één en ander veranderen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Corry schreef:Okay. Ik snap 'm. Heb het wel gewijzigd maar als ik een NOG betere prijs vind voor mijn NYC hotel laat ik het gewoon. Thnks.
Waarom wacht je niet tot drie dagen voor je vertrekt en vul dan pas de ESTA in ?
jokaluma
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jokaluma »

Ik ben twee weken geleden ook nog in New York geweest en over twee weken gaan we naar LA. Ik heb het ESTA formulier voor Jan nu gewoon weer aangepast met de nieuwste gegevens en voor mezelf een nieuwe aangevraagd (was niet nodig, maar deed ik vanwege die $ 10). Geen enkel probleem.
ja klopt tegelijkertijd met ons.....nu ben ik net naar de kapper geweest en heb mijn haren niet blond laten verven maar toch voel ik me met de volgende vraag blond:

Als ik het dus goed begrijp blijft de esta goedkeuring 2 jaar geldig en hoef ik geen nieuwe aanvraag te doen maar gewoon de "gebruikte" aanvraag te wijzigen als er een andere USA bestemming bekend is? tenminste zo begrijp ik bovenstaande quote van marjan.....
Tina
Amerika-ontdekker

Bericht door Tina »

Corry schreef:Toch vind ik het gek. Ik vul de esta in. Nog niemand heeft hier de afgelopen 2 x naar gekeken en op het VWP vul ik het juiste adres natuurlijk wel in. Wie kijkt er überhaupt naar die Esta formulieren?
...dus je vult ESTA in en ook nog een VWP???? ik dacht dat er maar 1 ding hoefde ingevuld te worden. verwarrend... :?
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

jokaluma schreef:Als ik het dus goed begrijp blijft de esta goedkeuring 2 jaar geldig en hoef ik geen nieuwe aanvraag te doen maar gewoon de "gebruikte" aanvraag te wijzigen als er een andere USA bestemming bekend is? tenminste zo begrijp ik bovenstaande quote van marjan.....
Ja, zo doe ik het al sinds mijn aanvraag in december 2008. Ik wijzig de gegevens als vluchtnummer en adres eerste nacht maar zelfs dat is niet verplicht. Het enige waar je op letten moet is je paspoort. Als dat binnen 2 jaar ná aanvraag vervalt moet je weer een nieuwe aanvraag doen nadat je je nieuwe paspoort hebt.

Roland

Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Tina schreef:...dus je vult ESTA in en ook nog een VWP???? ik dacht dat er maar 1 ding hoefde ingevuld te worden. verwarrend... :?
We zitten in een overgangsperiode. Voorals nog moet je inderdaad zowel de ESTA aanvraag doen als de formulieren in het vliegtuig invullen. Niets verwarrend aan toch? Het is echter onduidelijk geworden door de gebrekkige informatieverziening in de media hierover vind ik. Als heel duidelijk was gesteld dat je vooralsnog beide moet invullen was het gelijk duidelijk geweest. Dat is in mijn ogen niet altijd goed aangegeven.

Roland

Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Wat veel mensen niet beseffen is dat:

ESTA: Om toestemming te krijgen richting de USA te reizen
VWP: Om toestemming te krijgen de USA binnen te gaan
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht