Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reacties op amerika reizen en algemene mentaliteitsdiscussie
Ik dacht dat Engelsen (?) maar één zoen geven.. Idioot eigenlijk 3 zoenenmarcuscj schreef:-Sandy schreef:
Ze huggen ook i.p.v. 3 zoenen bij het groeten..
Als we in een Airport zitten dan zegt mijn Engelse vrouw tegen mij: Je kan wel zien dat deze mensen Nederlanders zijn, zij zoenen 3 keer.
Engelsen doen het alleen 2 keer.
Amerikanen zoenen niet viel mij op .. klopt dat?
Sandy
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, dat klopt, hoewel ik soms van mannelijke vrienden wel een vluchtige zoen op de wang krijg. Maar over het algemeen wordt er (goddank!) niet gezoend. Ik heb daar namelijk een hekel aan, dat kun je wel zien
.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Het lijkt alsof deze mensen een plaat voor hun hoofd hebben als ze met "hun ding" bezig zijn. Hebben op zulke momenten totaal geen oog voor een ander.Petra/VS schreef:Het meest ongemakkelijk heb ik me wat betreft de Aziatische vrouwen gevoeld (en het zijn meestal Vietnamezen of Koreanen, dus natuurlijk lang niet alle biljoenen Aziaten zijn zo) in de locker rooms van de sportschool. Ik heb regelmatig zin gehad ze even weg te duwen. Ik zal maar niet in details treden.
Dit "gedrag" zie je ook heel duidelijk als "onze" Aziatische toeristen aan het fotograferen zijn!.......
Zal wel bij hun cultuur horen.
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
Hmm, misschien vonden ze me gewoon aardigPetra/VS schreef: Wat jij hierboven beschrijft merk ik in mijn kennissenkring totaal niet.
What about Asian women - Ik snap niet wat je bedoeld in the locker rooms van de sportschool.Petra/VS schreef: Het meest ongemakkelijk heb ik me wat betreft de Aziatische vrouwen gevoeld (en het zijn meestal Vietnamezen of Koreanen, dus natuurlijk lang niet alle biljoenen Aziaten zijn zo) in de locker rooms van de sportschool. Ik heb regelmatig zin gehad ze even weg te duwen. Ik zal maar niet in details treden.
Bedoel je dat ze te dicht bij je staan (en je zo weinig privacy hebt) of juist niet..
Sandy
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, ongemakkelijk dichtbij in hun birthday suit
.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
ah jakkie : ))
LOL ik moet er wel een beetje om lachen ..
*Edit* Ik zie nu pas dat ik jouw berichtje in eerste instantie niet goed had begrepen. Je zei al in een eerder bericht dat Aziaten daar die 'personal space' niet echt respecteerden. Ik had het andersom opgepakt... dacht dat je bedoelde te zeggen dat Aziaten juist afstandelijk waren en Amerikanen niet.. waar ik dus wel bij kon inkomen, omdat de Amerikanen waar wij toevallig mee optrokken, heel dichtbij me stonden als ze iets uitlegden of lieten zien : ))
LOL ik moet er wel een beetje om lachen ..
*Edit* Ik zie nu pas dat ik jouw berichtje in eerste instantie niet goed had begrepen. Je zei al in een eerder bericht dat Aziaten daar die 'personal space' niet echt respecteerden. Ik had het andersom opgepakt... dacht dat je bedoelde te zeggen dat Aziaten juist afstandelijk waren en Amerikanen niet.. waar ik dus wel bij kon inkomen, omdat de Amerikanen waar wij toevallig mee optrokken, heel dichtbij me stonden als ze iets uitlegden of lieten zien : ))
Laatst gewijzigd door Sandy op 02 jun 2005, 23:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Talking about Vietnamese women.
Gisteren was ik in een Vietnamese kapsalon.
De eigenares zei tegen mij " Is your son married ?"
No why do you ask? "
Ask him if he wants to marry my sister in Vietnam, I wll pay him for the ticket and the wedding in Vietnam .
After she gets her green card I will pay him $20,000.
Zoonlief was not interested.
Gisteren was ik in een Vietnamese kapsalon.
De eigenares zei tegen mij " Is your son married ?"
No why do you ask? "
Ask him if he wants to marry my sister in Vietnam, I wll pay him for the ticket and the wedding in Vietnam .
After she gets her green card I will pay him $20,000.
Zoonlief was not interested.
Re: Reacties op amerika reizen en algemene mentaliteitsdiscu
Wij krijgen ook altijd soortgelijke reacties. Als wij naar de USA gaan combineren we het altijd met gedeeltelijk familiebezoek; dat scheelt ook in de kosten. Totaal zijn we 4 weken weggeweest.Marceljesse schreef:Even iets van mijn eigen frustraties.
Eind october begin november willen we eventjes 2 weken naar californie. Wat mij steeds vaker opvalt is dat men wel heel snel roept: "Gaan jullie alweer die kant op". Persoonlijk baal ik daar steeds meer van. Men roept het toch ook niet tegen mensen die elk weekend naar de camping gaan of al jaren naar het zelfde hotel in benidorm. Wij zijn nu eenmaal amerika gek, hebben daar veel vrienden en wat familie en willen daar gewoon graag zijn.
Waarschijnlijk ligt in deze reacties een soort van jaloezie ofzoiets. Het feit dat wij daar onderdak hebben maakt het voor ons veel voordeliger maar we huren wel altijd een auto. Maar het is gewoon niet prettig als je weer plannen hebt dat je meteen weer zo'n opmerking naar je hoofd geslingerd krijgt. Californie alleen is al zo groot dat ik na 5 reizen nog niet alles gezien heb!!!
Ter vergelijking:
ma 1-8-05-
ma 8-8-05
De Eemhof
NL Cottage 1
EH611 1.119
EUR
En dat is dan nog maar voor 1 weekje Centerparcs...ex bijkomende kosten. Wat nou USA vakantie is duur...
Terug weer een beetje on-topic (of off-topic want wat is het topic nu precies?)
Mijn mening is dat Nederland veel en veel te druk is. Teveel mensen op elkaar betekent dat mensen elkaar gaan irriteren. Dat is precies wat er gaande is in NL.
Amerika vindt ik een verademing. Toen mijn vriendin en ik afgelopen februari in NYC Port Authority een kaart van NYC tevoorschijn haalde, werden we zowat besprongen door mensen die zeiden "where do you need to go?" "Can I help?"
In 2002 was ik 3 mnd in Amerika, voor de 1e keer, en er ging een wereld voor me open. Een wereld waar mensen wel vriendelijk zijn, wel tegen elkaar praten, niet 2,2-meter hoge hekken om hun huis nodig hebben, waar auto's niet per se op slot hoeven etc. etc. etc. En dat was in New Jersey, de staat die de meeste Amerikanen verfoeien!
Ik zeg altijd: alles wat ik tot dan toe had aangenomen als "zo gaan mensen met elkaar om" (oftewel: dit is normaal), bleek dus allemaal fout. NL is niet normaal. Nu zeg ik "Dat is normaal... voor Nederland".
En daarom zou ik graag in Amerika gaan wonen. Als dat ooit lukt... Weten dat het elders wél kan maakt het leven er hier niet beter op.
Hier in NL probeer ik dat gedrag ook een beetje uit te dragen, maar als je dan iemand de weg uitlegt, doet hij z'n raampje omhoog en rijdt weg, zonder ook maar iets te zeggen. Ook dankjewel!
En natuurlijk is America niet perfect, er gebeuren ook erge dingen, maar toch, per saldo, voor normale mensen die geen rare situaties opzoeken, is het een stuk beter, denk ik.
Mijn mening is dat Nederland veel en veel te druk is. Teveel mensen op elkaar betekent dat mensen elkaar gaan irriteren. Dat is precies wat er gaande is in NL.
Amerika vindt ik een verademing. Toen mijn vriendin en ik afgelopen februari in NYC Port Authority een kaart van NYC tevoorschijn haalde, werden we zowat besprongen door mensen die zeiden "where do you need to go?" "Can I help?"
In 2002 was ik 3 mnd in Amerika, voor de 1e keer, en er ging een wereld voor me open. Een wereld waar mensen wel vriendelijk zijn, wel tegen elkaar praten, niet 2,2-meter hoge hekken om hun huis nodig hebben, waar auto's niet per se op slot hoeven etc. etc. etc. En dat was in New Jersey, de staat die de meeste Amerikanen verfoeien!
Ik zeg altijd: alles wat ik tot dan toe had aangenomen als "zo gaan mensen met elkaar om" (oftewel: dit is normaal), bleek dus allemaal fout. NL is niet normaal. Nu zeg ik "Dat is normaal... voor Nederland".
En daarom zou ik graag in Amerika gaan wonen. Als dat ooit lukt... Weten dat het elders wél kan maakt het leven er hier niet beter op.
Hier in NL probeer ik dat gedrag ook een beetje uit te dragen, maar als je dan iemand de weg uitlegt, doet hij z'n raampje omhoog en rijdt weg, zonder ook maar iets te zeggen. Ook dankjewel!
En natuurlijk is America niet perfect, er gebeuren ook erge dingen, maar toch, per saldo, voor normale mensen die geen rare situaties opzoeken, is het een stuk beter, denk ik.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik zag dat het begrip 'personal space' aan de orde kwam. Dat is een concept waarvan we ons in NL volgens mij nauwelijks bewust zijn. Voor mijn vrouw was het gebrek aan personal space één van de moeilijkste dingen toen ze net in NL kwam wonen. Ook diverse Amerikaanse vriendinnen van haar die hier wonen ervoeren dat zo. Wij Hollanders zijn
'space invaders'. Ik kon mij in het begin niet goed voorstellen wat ze ermee bedoelde en waar ze zich eigenlijk druk om maakte. We zijn er kennelijk aan gewend geraakt dat we overal staan te dringen, mensen opzij duwen, e.d..
'space invaders'. Ik kon mij in het begin niet goed voorstellen wat ze ermee bedoelde en waar ze zich eigenlijk druk om maakte. We zijn er kennelijk aan gewend geraakt dat we overal staan te dringen, mensen opzij duwen, e.d..
Life is good in the Tarheel State.
-
UsaDutch
- Amerikafan
- Contacteer:
Personal space
In Minnesota kijken mensen elkaar bijna niet aan als ze met elkaar ergens over praten, bij voorkeur staan ze naast elkaar, een meter tussenruimte en kijken in dezelfde richting en praten over het weer tenminste als ze beiden van Minnesota zijn. Ik dacht eerst dat mensen hier verlegen waren, dat is niet zo, het is iets dat ingegoten is met de paplepel.
Twee weken geleden kwam een Nederlander hier op bezoek bij zijn Amerikaanse vriendin en vroeg of we elkaar konden ontmoeten. Opeens kreeg ik in de gaten dat ik gewend was aan de Amerikaanse Personal space, hetgeen hier betekent dat je veel meer ruimte moet houden tussen elkaar als je praat. Hij zat nogal dicht tegen ons aan en hield zijn gezicht veels te dicht bij, ik begon me ineens ongemakkelijk te voelen. Ook raakte hij me aan, dat is hier uit den boze. Hoewel niet persoonlijk bedoeld en zeer begrijpelijk was het iets dat ik niet meer gewend was. Ik denk ook dat ik er met hem over moet praten. Personal space is althans in Minnesota een ander ding dan in Nederland. Hoe dat in andere staten ervaren wordt weet ik niet.
Eigelijk is het een hele vreemde bedoening, als je elkaar goed kent dan geef je elkaar een hugh.... Dat gebeurt in Nederland bijna niet.... wat nu personal space......?
In Minnesota kijken mensen elkaar bijna niet aan als ze met elkaar ergens over praten, bij voorkeur staan ze naast elkaar, een meter tussenruimte en kijken in dezelfde richting en praten over het weer tenminste als ze beiden van Minnesota zijn. Ik dacht eerst dat mensen hier verlegen waren, dat is niet zo, het is iets dat ingegoten is met de paplepel.
Twee weken geleden kwam een Nederlander hier op bezoek bij zijn Amerikaanse vriendin en vroeg of we elkaar konden ontmoeten. Opeens kreeg ik in de gaten dat ik gewend was aan de Amerikaanse Personal space, hetgeen hier betekent dat je veel meer ruimte moet houden tussen elkaar als je praat. Hij zat nogal dicht tegen ons aan en hield zijn gezicht veels te dicht bij, ik begon me ineens ongemakkelijk te voelen. Ook raakte hij me aan, dat is hier uit den boze. Hoewel niet persoonlijk bedoeld en zeer begrijpelijk was het iets dat ik niet meer gewend was. Ik denk ook dat ik er met hem over moet praten. Personal space is althans in Minnesota een ander ding dan in Nederland. Hoe dat in andere staten ervaren wordt weet ik niet.
Eigelijk is het een hele vreemde bedoening, als je elkaar goed kent dan geef je elkaar een hugh.... Dat gebeurt in Nederland bijna niet.... wat nu personal space......?
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- hdeweert
- Amerikakenner
- Contacteer:
Hallo
Ik heb deze draad niet helemaal gelezen dus als ik fout zit neem me
maar niet kwalijk. Berooid / berooft ( zie een andere draad) van
vakantie terug uit Amerika. Met collega’s en kennissen spreek ik bijna
nooit over mijn vakantie. Amerika word nog steeds als een onbereikbaar
en duur land gezien. Als het ter sprake komt worden de clichés als “waar
doe je het van” en “alweer? “ uit de kast getrokken. Een dergelijke trip
ongeorganiseerd maken is voor veel mensen een onoverkomelijk
probleem. Zij gaan dan ook georganiseerd naar Spanje Polen Turkije
etc.. Ik heb daar alle begrip voor. Vandaar dat ik hier zo nu en dan mijn
ervaring probeer te spuien. Heeft een ander er misschien ook wat aan, en
kan ik nog eens van mening verschillen met mensen die ook in Amerika
zijn geweest of er wonen.
Harm
Ik heb deze draad niet helemaal gelezen dus als ik fout zit neem me
maar niet kwalijk. Berooid / berooft ( zie een andere draad) van
vakantie terug uit Amerika. Met collega’s en kennissen spreek ik bijna
nooit over mijn vakantie. Amerika word nog steeds als een onbereikbaar
en duur land gezien. Als het ter sprake komt worden de clichés als “waar
doe je het van” en “alweer? “ uit de kast getrokken. Een dergelijke trip
ongeorganiseerd maken is voor veel mensen een onoverkomelijk
probleem. Zij gaan dan ook georganiseerd naar Spanje Polen Turkije
etc.. Ik heb daar alle begrip voor. Vandaar dat ik hier zo nu en dan mijn
ervaring probeer te spuien. Heeft een ander er misschien ook wat aan, en
kan ik nog eens van mening verschillen met mensen die ook in Amerika
zijn geweest of er wonen.
Harm
Ik denk dat het meestal "simpele" mensen zijn die je daar op aanspreken.
Hier op het werk hebben de meesten van mijn kollega's al een stuk van de wereld gezien. Is het niet Amerika, zijn ze toch naar Australie of Thailand geweest.
Als ik dan zeg dat we naar Amerika gaan wordt er meestal belangstellend gereageerd van : waar ga je ?
Als ik er echter over praat met mensen die het zich waarschijnlijk niet kunnen veroorloven, of het niet kunnen omdat ze onvoldoende Engels kennen, dan krijg ik meer afgunstige reacties.
Hier op het werk hebben de meesten van mijn kollega's al een stuk van de wereld gezien. Is het niet Amerika, zijn ze toch naar Australie of Thailand geweest.
Als ik dan zeg dat we naar Amerika gaan wordt er meestal belangstellend gereageerd van : waar ga je ?
Als ik er echter over praat met mensen die het zich waarschijnlijk niet kunnen veroorloven, of het niet kunnen omdat ze onvoldoende Engels kennen, dan krijg ik meer afgunstige reacties.
- hdeweert
- Amerikakenner
- Contacteer:
Persoonlijk zie ik het niet als afgunst. Meer als onwetendheid. Mijn vrouw
spreekt ook geen engels maar kan zich prima redden met het TV engels.
Volgens mij is het meer onwetendheid, onkunde of besteding van het
geld. Ikzelf vind Amerika niet duur, maar ik kan mij voorstellen dat
iemand met een minder budget zich toch even achter de oren krabt. Voor
hij over gaat voor een reisje naar b.v. Amerika, Australië, Indonesië of
een andere verre bestemming.
Harm
spreekt ook geen engels maar kan zich prima redden met het TV engels.
Volgens mij is het meer onwetendheid, onkunde of besteding van het
geld. Ikzelf vind Amerika niet duur, maar ik kan mij voorstellen dat
Harm
Tot nu toe vind het iedereen het juist leuk voor ons als we weer naar Noord-Amerika gaan. Na reizen naar Kenia, Cuba en de Dom. Republiek is Noord-Amerika onze favoriete bestemming geworden.
2x naar Canada geweest (BC en Alberta), 1x naar Florida en 2x naar het Zuid-Westen van de VS. Volgend jaar 3e keer.
Maar tot mijn verbazing kreeg ik vorige week een bitse reactie van een collega. Hij was naar Mexico geweest en op mijn vraag of de VS ook niet iets voor hem zou zijn, antwoordde hij "ik houd niet van die Amerikaanse mentaliteit". Wat dat dan was kon hij niet uitleggen.
Evenals jullie heb ik juist goede ervaringen met die mentaliteit. Amerikanen zijn juist bijzonder vriendelijk, behulpzaam en belangstellend. En geduldig en relaxed.
2x naar Canada geweest (BC en Alberta), 1x naar Florida en 2x naar het Zuid-Westen van de VS. Volgend jaar 3e keer.
Maar tot mijn verbazing kreeg ik vorige week een bitse reactie van een collega. Hij was naar Mexico geweest en op mijn vraag of de VS ook niet iets voor hem zou zijn, antwoordde hij "ik houd niet van die Amerikaanse mentaliteit". Wat dat dan was kon hij niet uitleggen.
Evenals jullie heb ik juist goede ervaringen met die mentaliteit. Amerikanen zijn juist bijzonder vriendelijk, behulpzaam en belangstellend. En geduldig en relaxed.
Edit: mijn stukje heb ik maar weggehaald... Het stond er verkeerd of werd verkeerd begrepen of wat dan ook. Bijdragen aan de discussie deed het in ieder geval niet.
Laatst gewijzigd door Mack op 07 jun 2005, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mack
MW Drawings
MW Drawings
- hdeweert
- Amerikakenner
- Contacteer:
Als ik psycholoog was zou ik aan de hand van jouw schrijven constateren dat je een intolerant mens bent. Gelukkig ben ik geen psycholoog dus neem ik dat onmiddellijk terug. Het is meestal zoo dat Nederlanders graag in Amerika zijn omdat ze daar dingen hebben en kunnen doen die ze in Nederland nooit zullen hebben of kunnen doen. Dat geld volgens mij ook andersom voor Amerikanen. Het gras in de tuin van de ander is altijd groener zal ik maar zeggen.Mack schreef: Ach, dan gaan ze naar Thailand ofzo, zitten ze 2 wkn in een hotel en komen niet buiten dit terrein "och zo genoten van de andere cultuur".
Als het mij vraagt, hadden ze net zo goed 2 wkn in Renesse kunnen zitten, het verschil hadden ze niet gemerkt (alleen minder Nederlanders in Renesse?)
Tegenwoordig gaat iedere nitwit de halve wereld over voor een vakantie. En aanwijzen op de kaart waar ze geweest zijn, dat kunnen ze niet...
Harm
Mack,
Geen conclusies trekken als je er niets van af weet ...
Die kollega die naar Thailand geweest is heeft daar 14 dagen rondgetrokken. Hij is echt niet het type voor een strandvakantie.
Maar dat kon je niet opmaken uit die ene zin.
Maar zelfs als hij dat gedaan had, was dat toch zijn recht, niet ?
Ik bedoelde maar : mensen die ook veel reizen zijn blijkbaar toleranter ten opzichte van het feit dan je naar Amerika gaat. Misschien doet
het feit dat ik voor een Amerikaanse firma werk er ook wat toe ....
Geen conclusies trekken als je er niets van af weet ...
Die kollega die naar Thailand geweest is heeft daar 14 dagen rondgetrokken. Hij is echt niet het type voor een strandvakantie.
Maar dat kon je niet opmaken uit die ene zin.
Maar zelfs als hij dat gedaan had, was dat toch zijn recht, niet ?
Ik bedoelde maar : mensen die ook veel reizen zijn blijkbaar toleranter ten opzichte van het feit dan je naar Amerika gaat. Misschien doet
het feit dat ik voor een Amerikaanse firma werk er ook wat toe ....
Amerika is op zich ook niet zo duur.. Vooral met leuke aanbiedingen.. Maar het wordt alleen zo duur als je met een groot gezin wil gaan (6 tickets, grotere auto, minimaal 2 kamers bij overnachtingen enz)hdeweert schreef: Ikzelf vind Amerika niet duur, maar ik kan mij voorstellen dat
Sandy
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 16880 Weergaves