Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reacties op amerika reizen en algemene mentaliteitsdiscussie

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

hekkie schreef:.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik daar de laatste jaren heel langzaam toch een verandering in zie komen. Men houdt zich minder aan de snelheidsregels (vind ik erg opvallend) en ook gebeurd het ons steeds vaker dat we "minder vriendelijk" worden bejegend. Gelukkig heeft dit (nog) niet de overhand, maar de verandering is toch duidelijk waarneembaar.

Op onze reis vorige maand naar Florida e.o. werd deze verandering bij aankomst al, direct weer bevestigd .
Na de landing ('s avonds) in Miami gingen we naar het verhuurstation van Alamo. Er waren geen klanten en er stonden 2 mensen (man en een vrouw) achter de balie (waarschijnlijk Cubanen). De vrouw "hielp" ons. Zij heeft geen woord tot ons gesproken en bleef de hele tijd in haar eigen taal en al kauwgum kauwende praten met haar collega. Tegen ons werd alleen maar gebarentaal gebruikt. Echt onbeschoft!
We rijden naar ons hotel, komen daar binnen, zit een "dame" achter de balie te telefoneren. Ook hier weer precies hetzelfde. Bleef doorpraten aan de telefoon, tegen ons gebarentaal. Ook hier geen woord!.

Geen leuke binnenkomst in ons geliefd vakantieland...... :?

Marjan
Mij is dit ook al opgevallen toen ik in februari in Florida was. Normaal zit ik in de regio Space Coast, Brevard County, heerlijk rustig en de mensen zijn bijna allemaal aardig en vrij relaxed, uitzonderingen daar gelaten, maar ja we hebben allemaal weleens een offday.. :wink:
Ik ben ook een paar dagen richting Fort Lauderdale geweest, oa Sawgrass Malls. Ik vond het echt op Benidorm lijken....sorry voor de vergelijking..leek wel of de mensen toeristen moe waren, en het was ook niet zo proper meer allemaal..
Ook erg druk met verkeer en Zuidamerikaanse rijstijl....
Was blij om weer terug te keren naar Melbourne :wink:
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

hekkie schreef: Op onze reis vorige maand naar Florida e.o. werd deze verandering bij aankomst al, direct weer bevestigd .
Na de landing ('s avonds) in Miami....
Miami is dan ook wel een verhaal apart. Orlando had ik een volkomen veilig gevoel. In Miami is dit een heel stuk minder..

Zelfde als tussen San Francisco en Los Angeles.. Het is toch een beetje het verschil tussen een grote stad en een wat kleinere stad.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Sandy schreef:*off topic* Wat leuk .. nu ben ik wel een beetje nieuwsgierig geworden ; )) .... zijn jullie samen op vakantie gegaan of hebben jullie elkaar daar ontmoet..
Oke, way... :offtopic: :wink:

Ik heb Marjan en haar man vorig jaar, enkele maanden voor mijn reis en hun reis naar Amerika, leren kennen. We gingen in dezelfde periode naar Amerika en we hebben onze routes toen zo aangepast dat we elkaar 2 keer konden ontmoeten in Amerika. De 1e keer in Washington state en de 2e keer in Las Vegas.

Die dagen hebben we toen enkele gezamelijke activiteiten ondernemen. Van beide kanten is dat heel goed bevallen en we hebben nu nog regelmatig contact.

Roland 8)
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Girl_2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Girl_2004 »

Ook wij hebben een duidelijk verschil gezien tijdens onze laatste en eerste vakantie in Florida. Afgesnauwd door cassieres, ongeinteresseerd hotelpersoneel, rijstijl duidelijk veranderd en ga zo maar door. De herinneringen aan de vriendelijke en correcte Amerikanen tijdens de eerste twee vakanties in 1994 en 1997 zijn helemaal verbleekt.

Jammer, ook wij hebben de vriendelijkheid en correctheid altijd bij "Amerika-haters" heel erg benadrukt en tegenover al die familie en kennissen die nog steeds niet begrijpen dat wij in 2007 alweer naar Amerika gaan.

Ga zeker het boek van Charles aanschaffen. Ik heb het programma gisteravond ook gezien en kan me heel goed vinden in zijn standpunten.
Laatst gewijzigd door Girl_2004 op 02 jun 2005, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Nel
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

hekkie schreef:Het boek ga ik dus zeker kopen!
Ben gaan kijken: bij bol.com is hij te koop aan 16,50 euro.
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... 8_NJV1Zac=

Ook bij azur.be hebben ze hem voor 16 euro, maar ik weet niet of er nog verzendkosten bijkomen voor Nederland.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Coyote schreef: Oke, way... :offtopic: :wink:

Ik heb Marjan en haar man vorig jaar, enkele maanden voor mijn reis en hun reis naar Amerika, leren kennen. We gingen in dezelfde periode naar Amerika en we hebben onze routes toen zo aangepast dat we elkaar 2 keer konden ontmoeten in Amerika. De 1e keer in Washington state en de 2e keer in Las Vegas.
Ahh op die fiets ;)

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag (die afweek naar de verschillen tussen Amerikanen en Nederlanders, van daar naar ‘Race for the cure’, en eindigt bij het boek van Charles Groenhuijsen lol), maar mijn ervaringen met opmerkingen van het thuisfront en directe omgeving is heel positief wat betreft onze reis (en aankomende reis) naar Amerika. Wat dat betreft zit het verre reizen maken en de liefde voor Amerika ons allemaal wel in het bloed.. en wordt het elkaar ook echt gegund. Wat mij alleen wel opviel is dat ik een paar keer de reactie kreeg ‘Waarom Washington’ .. alsof het een leuke bijkomstigheid is, maar niet de enige bestemmingsdoel van je vakantie.. Ik had het idee dat ze plaatsen als NY, Chicago of San Francisco meer voor de hand vonden liggen. Hoewel je het één niet met het ander kan vergelijken, Amerika heeft wat dat betreft zoveel te bieden. Wij zouden zo nog een paar keer naar Washington DC willen..

Toch nog even wat betreft de Amerikaanse vriendelijkheid vs de Nederlandse..
Misschien zit die ‘amerikaanse vriendelijkheid’ ‘m ook in de manier waarop Amerikanen het zeggen. Het valt mij altijd op dat sommige Amerikanen een enthousiaste (misschien ietwat overdreven) lievige toon gebruiken.. De manier waarop ze de telefoon opnemen met ‘hiiii’. De vrouw van het Amerikaanse koppel waar we logeerden, heeft ook zo’n lieve enthousiaste manier van praten.. Toen ik haar voor het eerst aan de telefoon sprak, was ik helemaal weg van haar.. Misschien dat wij Nederlanders met de zelfde goede bedoeling wat nuchterder/koeler overkomen.. Ik denk zelf dat dat ook een wezenlijk verschil is..
Sandy
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

kastelke schreef:
hekkie schreef:Het boek ga ik dus zeker kopen!
Ben gaan kijken: bij bol.com is hij te koop aan 16,50 euro.
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... 8_NJV1Zac=

Ook bij azur.be hebben ze hem voor 16 euro, maar ik weet niet of er nog verzendkosten bijkomen voor Nederland.
Oke, nog één keer :offtopic:

Zojuist het boek al aangeschaft in Groningen. Bij ons op de afdeling trakteer je als je jarig bent EN als je op vakantie gaat. :wink: Aangezien morgen mijn laatste werkdag is, heb ik vandaag getrakteerd en moest dus even de stad in. Gelijk heb ik het boek ook gekocht. :D

Inderdaad EUR 16,50 en telt 264 pagina's. Het boek lag nog niet eens in de schappen, was zojuist binnengekomen.

Roland 8)

marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

De omgeving van Miami is niet typical Amerikaans.
De Spaans sprekende mensen zijn niet zo vriendelijk en beleefd als gewone Amerikanen.
De Europese toeristen hebben een slechte reputatie in Florida.
De meeste geven kleine of geen fooien.
Mijn vrouw is een Engelse en ze zeggen altijd aan haar" Weten Uw landgenoten niet dat wij deze fooien echt nodig hebben"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Girl_2004 schreef:Ook wij hebben een duidelijk verschil gezien tijdens onze laatste en eerste vakantie in Florida. Afgesnauwd door cassieres, ongeinteresseerd hotelpersoneel, rijstijl duidelijk veranderd en ga zo maar door. De herinneringen aan de vriendelijke en correcte Amerikanen tijdens de eerste twee vakanties in 1994 en 1997 zijn helemaal verbleekt.

Jammer, ook wij hebben de vriendelijkheid en correctheid altijd bij "Amerika-haters" heel erg benadrukt en tegenover al die familie en kennissen die nog steeds niet begrijpen dat wij in 2007 alweer naar Amerika gaan.

Ga zeker het boek van Charles aanschaffen. Ik heb het programma gisteravond ook gezien en kan me heel goed vinden in zijn standpunten.
Zoals Marcus al schreef is Florida, en zeker het zuiden daarvan, niet bepaald representatief voor de rest van het land. Niet om alweer te generaliseren, maar ik merk ook een heel andere mentaliteit hier, afhankelijk uit welke hoek van de wereld men komt. De Latijns en Zuid-Amerikanen zijn vaak (niet altijd!) onbeleefd, zeggen geen Engels woord tegen de klanten, blijven onder elkaar luid Spaans spreken enz.
De Aziatische mensen (in het algemeen) zijn uiterst beleefd en vriendelijk, maar je kunt goed merken, dat ze uit dichtbevolkte landen komen, want "personal space" wordt door hen niet zo gerespecteerd.
Maar dit is, net als Miami en een groot deel van de rest van Florida internationaal gebied, een letterlijke melting pot van verschillende culturen. Rij een uur naar het zuiden of westen en je zit in een heel andere wereld.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Coyote schreef:Oke, nog één keer :offtopic:

Zojuist het boek al aangeschaft in Groningen. Inderdaad EUR 16,50 en telt 264 pagina's. Het boek lag nog niet eens in de schappen, was zojuist binnengekomen.
:hm: Heb je voor mij ook eentje gekocht????
Ben tussen de middag ook naar de boekhandel geweest, maar daar lag hij nog niet. Had geen tijd meer om er naar te vragen.

Marjan..... :roll:
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

hekkie schreef: :hm: Heb je voor mij ook eentje gekocht????
Ben tussen de middag ook naar de boekhandel geweest, maar daar lag hij nog niet. Had geen tijd meer om er naar te vragen.

Marjan..... :roll:
Is dit een stille hint dat ik er morgen ook even één voor jou koop...?? :) :wink:

Roland 8)

hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Coyote schreef: Is dit een stille hint dat ik er morgen ook even één voor jou koop...?? :) :wink:
Wat begrijp jij mij toch goed........... :wink:

Zo wordt deze laatste "werk"dag ook nog een "Amerika"dag.... :hilarious:
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Is er iemand bereid dit boek naar mij toe te sturen in ruil voor een Amerikaans produkt? Ik heb met Charles regelmatig emails uitgewisseld en zou het boek graag lezen.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Natuurlijk wil ik dat voor je doen Petra.

Zojuist ben ik Heerenveen al even ingeweest voor Marjan...

Stuur me maar een PB-tje of mailtje om e.e.a. te regelen

Roland

Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Ik had het ook willen doen in ruil voor Garlic Pepper, maar je bent al voorzien ;)

Sandy
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Petra/VS schreef: De Aziatische mensen (in het algemeen) zijn uiterst beleefd en vriendelijk, maar je kunt goed merken, dat ze uit dichtbevolkte landen komen, want "personal space" wordt door hen niet zo gerespecteerd..
Grappig dat je dit zegt Petra.. Kun je stellen of vind jij dat Amerikanen over het algemeen geen moeite hebben met die "personal space". Ten minste als ik begrijp wat je zegt. Het viel mij namelijk op dat die Amerikanen zo ontzettend dichtbij stonden als ze iets vertelden of uitlegden .. Bijna tegen me aan geleund - Nu heb ik daar geen problemen mee, maar vond het allemaal wel heel snel heel amicaal : )) - Ze huggen ook i.p.v. 3 zoenen bij het groeten..

(laten we het generaliser niet al te serieus nemen in deze draad, we zijn er allemaal over uit dat we een heel volk niet over één kam kunnen scheren - Maar gemiddeld genomen, zijn de verschillen toch wel aardig aan te geven...)
Sandy
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Petra, je kan dit boek gewoon online bij Bol.com bestellen.
Bol.com schreef:Internationale bestellingen

Het is bij bol.com mogelijk om uw bestelling waar dan ook ter wereld te plaatsen. De artikelen worden, met uitzondering van software, games en elektronica, overal ter wereld bezorgd. Bestellingen vanuit het buitenland kunt u alleen met creditcard betalen.
Dennis, nieuwe :idea: , een ruil-forum!!!

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Sandy schreef: Het viel mij namelijk op dat die Amerikanen zo ontzettend dichtbij stonden als ze iets vertelden of uitlegden .. Bijna tegen me aan geleund -
dat noemen ze hier een "close-talker".... 8) Seinfeld heeft daar een aflevering over.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

PeeJay schreef:Petra, je kan dit boek gewoon online bij Bol.com bestellen.
Bol.com schreef:Internationale bestellingen

Het is bij bol.com mogelijk om uw bestelling waar dan ook ter wereld te plaatsen.
/PeeJay
Compleet :offtopic: maar ik heb een paar slechte ervaringen met Bol.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sandy schreef:Grappig dat je dit zegt Petra.. Kun je stellen of vind jij dat Amerikanen over het algemeen geen moeite hebben met die "personal space". Ten minste als ik begrijp wat je zegt. Het viel mij namelijk op dat die Amerikanen zo ontzettend dichtbij stonden als ze iets vertelden of uitlegden .. Bijna tegen me aan geleund - Nu heb ik daar geen problemen mee, maar vond het allemaal wel heel snel heel amicaal : )) - Ze huggen ook i.p.v. 3 zoenen bij het groeten..

Ik heb liever een hug, dan die vieze 3 zoenen ;). Maar gek genoeg is mijn ervaring juist, dat ze een flinke persoonlijke ruimte laten, ook in winkels, waar er niet met wagentjes tegen je enkels wordt gereden en waar men op redelijke afstand van elkaar staat.
Het meest ongemakkelijk heb ik me wat betreft de Aziatische vrouwen gevoeld (en het zijn meestal Vietnamezen of Koreanen, dus natuurlijk lang niet alle biljoenen Aziaten zijn zo) in de locker rooms van de sportschool. Ik heb regelmatig zin gehad ze even weg te duwen. Ik zal maar niet in details treden ;).
Wat jij hierboven beschrijft merk ik in mijn kennissenkring totaal niet.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer