Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal Rijbewijs: nuttig, verplicht of onzin?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.

Een Internationaal Rijbewijs vind ik...

A. Nuttig en schaf ik daarom WEL aan voor mijn volgende Amerika-reis.
23
25%
B. Onzin en schaf ik daarom NIET aan voor mijn volgende Amerika-reis.
70
75%

Totaal aantal stemmen: 93

Dirk Jan
Amerikafan

Bericht door Dirk Jan »

Was eigenlijk niet van plan er een te gaan halen, vorig jaar ook niet gehad en niet nodig.

Nu lees ik wel een tweetal voorbeelden van Hertz en daar huren we dit jaar onze auto.

Roland huurt ook meestal bij Hertz (toch?) en die is fel tegenstander (wordt er dan ook nooit naar gevraagd bij Hertz of als ze het wel vragen klets je jezelf er dan onderuit?).

Ik meen me te herinneren dat er op het forum ergens ook een zelf gemaakte vertaling van het rijbewijs stond. Alleen kan ik deze niet meer vinden en is dit misschien een optie?

Het voorbeeld rijbewijs op de foto vindt ik er niet bijzonder officieel uitzien of staat er ergens nog iets van een stempel o.i.d.

Groeten
Laatst gewijzigd door Dirk Jan op 06 jun 2007, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Jan
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik heb al 4 keer een auto gehuurd bij Hertz in Amerika en mij is nooit gevraagd om een Internationaal Rijbewijs. Op geen enkele plek is ons daar ooit om gevraagd, ons roze papiertje was altijd voldoende!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Dirk Jan
Amerikafan

Bericht door Dirk Jan »

Nog een keer,

nog even gezocht op Hertz.com bij SLC afhaal locatie, en het volgende gevonden:
An acceptable valid driver's license, issued from your country of residence, MUST be presented at time of rental. The driver's license must be valid for the entire rental period. If the driver's license is in a language other than English, and the rental is in the United States, an International Driver's Permit is recommended. In all cases, a valid driver's license issued in your home country must be provided, whether or not you possess an International Driver's Permit. You will not be allowed to rent a Hertz vehicle with only an International Driver's Permit.
Ik denk dat ik maar lid wordt van Roland zijn anti clubje :D :D want ook ik neem geen int. rijbewijs mee.

Groeten
Dirk Jan
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

ik heb bij Hertz alleen nog maar vragende blikken gezien na het tonen van het roze rijbewijs en er wordt hoogstens gevraagd hoe je heet en waar het nummer staat.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dirk Jan schreef:Roland huurt ook meestal bij Hertz (toch?) en die is fel tegenstander (wordt er dan ook nooit naar gevraagd bij Hertz of als ze het wel vragen klets je jezelf er dan onderuit?).
Dirk Jan,

Ja, ik huur inderdaad meestal bij Hertz en er is mij nog nooit om een Internationaal Rijbewijs gevraagd. Wel is het een paar keer voorgekomen dat ik de medewerker van Hertz hielp bij het ontcijferen van mijn NL-rijbewijs. Ik gaf dus zelf aan wat e.e.a. betekende. Adres is altijd moeilijk voor ze. Maar nooit maakte men er problemen van en het woord Internationaal Rijbewijs is bij mij bij Hertz nog nooit gevallen. :lol: :wink:
Ik meen me te herinneren dat er op het forum ergens ook een zelf gemaakte vertaling van het rijbewijs stond. Alleen kan ik deze niet meer vinden en is dit misschien een optie?
Dat klopt, vorig jaar heeft SpaceAce een .pdf-bestand gemaakt van de vertaling van het rijbewijs. Je vindt dat topic hier. Het is slechts een vertaling en absoluut niet officieel. Toch kan ik me voorstellen dat het enige hulp kan bieden als je het nodig hebt.

Kijk, ik ben niet iemand die zich daar zorgen om maakt. Zou men ooit een vertaling van het rijbewijs van mij verlangen dan vertrouw ik erop dat ik met eigen woorden kan aangeven wat alles betekent op het rijbewijs. Mijn Engels is goed genoeg dat ik daar geen problemen mee heb.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Dirk Jan
Amerikafan

Bericht door Dirk Jan »

ik heb bij Hertz alleen nog maar vragende blikken gezien na het tonen van het roze rijbewijs
Hoe bedoel je dit :?:

Snappen ze dit niet of is dit al teveel :?:

Groeten
Dirk Jan
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Knabbeltje »

Dirk Jan,

Ja, ik huur inderdaad meestal bij Hertz en er is mij nog nooit om een Internationaal Rijbewijs gevraagd. Wel is het een paar keer voorgekomen dat ik de medewerker van Hertz hielp bij het ontcijferen van mijn NL-rijbewijs. Ik gaf dus zelf aan wat e.e.a. betekende. Adres is altijd moeilijk voor ze. Maar nooit maakte men er problemen van en het woord Internationaal Rijbewijs is bij mij bij Hertz nog nooit gevallen. :lol: :wink:

Roland
Wij hebben dit ook elke keer meegemaakt bij het huren van een wagen maar dan bij Avis .Wij toonde hen dan wat het adres ,het rijbewijsnummer enz...was.Nooit is er ons om een internationaal rijbewijs gevraagd :wink:
paula58
Amerika-expert

Bericht door paula58 »

Coyote schreef: En dit is het laatste wat ik erover kwijt wil, of had ik dat al eens eerder gezegd op het forum.... :wink: :lol:

Roland
Dit is volgens mij al vier posts geleden :? :lol: :lol: :lol:

@Vana, Marjon,
Wat die nieuwe foto betreft, dat is echt vreselijk, mijn zoon moest vorige week een nieuw paspoort aanvragen, hij lijkt inderdaad wel een crimineel, we missen alleen het bordje "wanted" er nog bij. :) :)
gr. Paula
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

paula58 schreef:
Coyote schreef: En dit is het laatste wat ik erover kwijt wil, of had ik dat al eens eerder gezegd op het forum.... :wink: :lol:

Roland
Dit is volgens mij al vier posts geleden :? :lol: :lol: :lol:
Eh ja, ik lijk zo niet erg standvastig. :wink:

Het topic heeft echter een leuke wending gekregen dat ik het niet kon laten om weer te reageren. :lol:

rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Idd een leuk topic.

Ik zal ook een duit in het zakje doen. Wij hadden ook een int. rijbewijs. Niemand heeft er naar gevraagd, maar....

alle reacties plussend en minnend, zou ik er toch WEL weer een meenemen. Ik moet er niet aan denken als je wel gezeik krijgt en die paar euro op je vakantie stelt inderdaad echt niks voor.

Ik ga dus voor Meenemen. :lol:

Misschien kan een van de moderators een poll aan dit topic hangen. Wel of niet meenemen. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

rene.jager schreef:Misschien kan een van de moderators een poll aan dit topic hangen. Wel of niet meenemen. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Poll toegevoegd. Omdat je eigenlijk alleen maar aan hoeft te geven of je wel of niet eentje aanschaft, heb ik 'm eenvoudig gehouden.

Roland

rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Was ook de bedoeling. Het staat nu trouwens 1-1, Roland :lol:
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik heb zojuist gestemd voor niet meenemen.
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Wij hebben in de tien jaar dat we door Amerika/Canada reizen nog nooit zo'n internationaal rijbewijs gehad.
Ook nooit problemen mee gehad, en niemand heeft er ooit naar gevraagd.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

JohnNJ schreef:
Pete.Z schreef:Wat is er dan te vertalen aan een rijbewijs eigenlijk?
Ik heb het hier voor me liggen,op de kaft staat in 11 talen rijbewijs,en de categorien zijn niet aangegeven met woorden maar met plaatjes van de voertuigen die je mag besturen.
De vertaling is maar een kant van de zaak. Daarnaast fungeert het Internationale Rijbewijs ook als een soort legalisatie van het rijbewijs. Internationale Rijbewijzen worden vervaardigd volgens een standaardmodel, en zijn altijd als Internationale Rijbewijzen te herkennen.

--john
Dus alle internationale rijbewijzen zien er hetzelde uit bergijp ik,zo'n grijs boekje op een soort goedkoop kringlooppapier?
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Pete.Z schreef:Dus alle internationale rijbewijzen zien er hetzelde uit bergijp ik,zo'n grijs boekje op een soort goedkoop kringlooppapier?
Ja, het model staat in Annex 10 van de Conventie:
http://www.geocities.com/bkkriders/law/ ... d1949.html

De versie van de AAA ziet er zo uit:
http://www.rogerwendell.com/images/trav ... r_2006.jpg

--john
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Op onze -tot nu toe- twee reizen naar Amerika hadden we het IR wel bij ons.
Beide keren is er bij Hertz niet naar gevraagd.

In 2006 werden wij aangehouden door de politie omdat we te hard reden op de plaats waar de schoolbus stopt.
Dat is zo'n beetje de ergste overtreding die je in het verkeer kunt maken.
We hadden het totaal niet in de gaten, reden 29 i.p.v. 20 mijl per uur.

Toen de politieagent bij ons raampje stond en naar onze papieren vroeg gaf ik hem mijn man's rijbewijs én (ongevraagd) het internationale rijbewijs.
Hij liep ermee terug naar zijn auto en na enkele minuten kregen we alle papieren weer terug.
We kwamen er vanaf met een waarschuwing.

We weten dus niet of het IR meerwaarde heeft gehad in dit geval, maar ergens was ik toch blij dat ik het bij me had.
Nergens op gebaseerd dus, gewoon een gevoel.
Ik heb dus gestemd voor de optie: nuttig en ik neem de volgende keer weer een IR mee.
16x USA / 30 staten
jolanneke
Amerikafan

Bericht door jolanneke »

Het enige wat ik raar vind aan die internationale rijbewijzen is het feit dat de vertaling maar een jaar geldig is, terwijl het rijbewijs zelf 10 jaar mee gaat... Verandert de taal nou zo vaak???? :wink:

In Canada vroeg de agent er wel om toen we per abuis afsloegen waar het niet mocht. Hij snapte het roze papiertje niet, maar we hebben hem kunnen overtuigen dat dat het enige rechtsgeldende rijbewijs is. Nadat hij ons beider rijbewijzen had bekeken (en een oproep kreeg die meer spoed vroeg) mochten we met een waarschuwing weer verder rijden.
1999: Florida
2001: California, Nevada, Arizona, Utah, Hawaii
2004: Colorado, Utah, Arizona, Nevada
2006: British Columbia, Alberta, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington
2008: California, Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

JohnNJ schreef:
Pete.Z schreef:Dus alle internationale rijbewijzen zien er hetzelde uit bergijp ik,zo'n grijs boekje op een soort goedkoop kringlooppapier?
Ja, het model staat in Annex 10 van de Conventie:
http://www.geocities.com/bkkriders/law/ ... d1949.html

De versie van de AAA ziet er zo uit:
http://www.rogerwendell.com/images/trav ... r_2006.jpg

--john
Grappig,nooit geweten.
Tijd voor een internationaal erkend credit card sized rijbewijs lijkt mij.

We kunnen dus veilig vaststellen dat het niet verplicht is,maar wel handig kan zijn,en dat iedereen dus vooral moet doen wat hij of zij handig of prettig voor de gemoedsrust vindt. :wink:
Lauren
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lauren »

Ik heb vandaag met Hertz gebeld, kreeg een Engels sprekende dame aan de lijn die mij verzekerde dat een internationaal rijbewijs in USA voor EU ingezetenen niet verplicht is. Wel voor mensen buiten de EU. Ook werd dit aan mij bevestigd in een email vandaag van Hertz.
Ik ga dus geen internationaal rijbewijs halen.

Groet, Lauren
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer