Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3784
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Ik zit er ook hard over te denken, ik heb wat reviews gelezen, bijna allen positief. Ik vind vooral de zoom van 620 dacht ik dat er stond wel interessant, echter bij een review las ik dat met de verre zoom de beelden minder scherp zijn, dat was de enige negatieve review die ik las. Wat zijn jouw ervaringen hiermee Rudi?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Toen we in Alaska een boottocht deden, waren er in de verte bultruggen uit het water aan het springen. Het was echt heel ver en nauwelijks zichtbaar met het blote oog.
Naast mij stonden 2 Amerikanen met een Canon 5D Mark III met een knoert van een witte telelens van 600mm er op (of was het nu 500mm?).
Door het grote gewicht is het onmogelijk om met dergelijke lens te fotograferen zonder statief, en al helemaal niet van op een boot.
Toen ik hen mijn foto's toonde van mijn cameraatje van nog geen €400, hadden ze beiden de neiging om hun volledige apparatuur overboord te gooien.
Waarmee ik dus wil zeggen dat voor dagdagelijks gebruik de kwaliteit zelfs op volledige zoomlengte absoluut meer dan voldoende is.
Maar ik zou zeggen, oordeel zelf over onderstaande foto, genomen dus van op een varende boot. Bovendien post ik geen enkele foto op Flickr op volle resolutie, dus ook deze niet.

Afbeelding2015-07-10 Valdez - Meares Glacier Cruise by Kalaman Travel, on Flickr
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Ook met de Lumix genomen
2014-12-07 20-48 WMforum.jpg
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

Waouh wat een prachtige foto's! Je hebt me bijna over gehaald :clap: :clap:
Ik kan daar zo van genieten, alsof ik er zelf bij was, dat is zo bijzonder aan foto's!
En je hebt helemaal gelijk: het is niet veel geld gezien wat je ervoor krijgt en de voordelen! Misschien een vervroegd verjaardagskado :lol:
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Dutch Dunes »

ina schreef:Ik zie de FZ200 voor 305 en de FZ300 voor 469, is 4k filmen dan veel beter dan wat de fz200 filmt? Ik moet erbij vermelden dat ik weinig film, alleen met de gopro maar zelfs daarvan staan de filmpjes nog ongezien op de camera :oops:
Nog een verschil is, dacht ik, dat de FZ300 wel stof- en spatwaterdicht is en de FZ200 niet.

@Kalaman: inderdaad prachtige foto's!

Dirk
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Dat zou kunnen, al vind ik dat je dat ook wel moet relativeren. Mijn Lumix heeft al heel wat stof doorstaan in het Zuidwesten en zodra het begint te regenen, kan je toch op geen deftige manier meer foto's nemen zonder bescherming van de camera.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

De Lumix heeft een relatief kleine sensor. Je zult dus sneller ruis zien. Deze ruis wordt meestal weggefilterd door de camera waardoor de details minder worden in de foto. Maar zolang je je foto's niet in volledige resolutie post zal niemand er over vallen..

De technische kwaliteit van een dure DSLR + dure lens zal een stuk hoger zijn. Maar het gevoel van de foto zal hetzelfde zijn.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

Bovendien hoef je hier niet van lens te wisselen en dat vind ik altijd een moment om extra beducht te zijn op stof! Dus dat argument weegt voor mij persoonlijk ook minder zwaar!
Manlief heeft al aangegeven dat ik het zeker mag zien als een vervroegd verjaarskadootje dus .... :thumbup:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Klopt, Njit, maar een absoluut pluspunt om die ruis alsnog te onderdrukken is de constante 2.8 (!) F-waarde over het volledige zoombereik. En dat is iets wat écht geen enkele andere camera/lens heeft. Daardoor duurt het ook veel langer vooraleer de ISO dient opgekrikt te worden.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6140
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Old Faithful »

kalaman schreef: Maar...
FamMandersGoesUSA schreef:het is wel een grote uitgave.....
:? :? Als ik dat afweeg tegen dagenlang nutteloze kilo's meesleuren...
En je portemonnee is een stuk(je) lichter, dat telt ook mee. :wink:
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Old Faithful schreef:En je portemonnee is een stuk(je) lichter, dat telt ook mee. :wink:
:headbang: :lol:
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Nu ben ik ECHT overtuigd!!!

:lol: :lol: lol: :lol:
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

kalaman schreef:Klopt, Njit, maar een absoluut pluspunt om die ruis alsnog te onderdrukken is de constante 2.8 (!) F-waarde over het volledige zoombereik. En dat is iets wat écht geen enkele andere camera/lens heeft. Daardoor duurt het ook veel langer vooraleer de ISO dient opgekrikt te worden.
Ben alleen benieuwd hoe goed de camera is in het tracken van bewegende opjecten. De reden dat wij van een Fuji Bridge camera zijn overgestapt op een Nikon D40 (inmiddels al opgevolgd door een Nikon D5100 en na diefstal door een Nikon D7000) is omdat we veel pretparken bezoeken.
Het is dan prettig als je snel genoeg foto's kunt maken om de achtbaan-karretjes vast te leggen.

En persoonlijk blijf ik het altijd prettiger vinden om met een draaibeweging in te zoomen ipv met een knopje..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Iedereen moet inderdaad uitmaken voor wat hij de camera wilt gaan gebruiken.
Ik ga nooit naar een pretpark en heb dus ook geen behoefte aan een supersnelle focus. Bij landschappen daarentegen (99% van mijn foto's) wil ik een toestel hebben met een groot zoombereik, goede scherpe beelden en vooral een zo goed mogelijke F-waarde.
Omwille van onze vele daghikes is het gewicht ook een doorslaggevende factor.
En last but not least: ik wil ab-so-luut niet ergens staan klooien met lenzen omdat net op dat moment niet de juiste lens op mijn toestel zit.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

Ik klooi ook niet hoor. Ik heb een 18-200 lens op mijn DSLR. Maar soms merk je dat je net te weinig zoom hebt.
En veel meer zoom is gelijk ook extra zwaar.

Maar je hebt helemaal gelijk. Er is niet zoiets als 'de beste camera'. Wel 'de beste camera voor jouw specifieke situatie'.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
sunnyrojo
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:28
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: Almere en Villa Maggiore, Davenport FL
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door sunnyrojo »

Ben alleen benieuwd hoe goed de camera is in het tracken van bewegende opjecten. De reden dat wij van een Fuji Bridge camera zijn overgestapt op een Nikon D40 (inmiddels al opgevolgd door een Nikon D5100 en na diefstal door een Nikon D7000) is omdat we veel pretparken bezoeken.
Het is dan prettig als je snel genoeg foto's kunt maken om de achtbaan-karretjes vast te leggen.
Ik ben met plezier aan het lezen geslagen over welke camera en waarom, zeker door de prachtige foto's die Kalaman maakt.
Voor pretpark bezoek hebben wij tegenwoordig alleen de go pro bij (handig dat die waterproof is :thumbup: ) en smartphone voor andere foto's in de pretparken.
Nu is dit jaar het zuidwesten weer aan de beurt en dan inderdaad willen wij toch ook weer wat mooie wandelingen maken en ja en die landschappen vragen om een goeie camera :thumbup:
Wij zijn ons nog aan het oriënteren hoor.
Waar we wel over uit zijn is dat ook wij zeker geen tassen vol met lenzen en statief mee willen sjouwen, dus toch aan het kijken voor de Panasonic, altijd prettig te lezen dat iemand er goede ervaringen mee heeft.
Wij zijn van plan om deze keer vanuit San Diego zo'n walvistocht te maken, dus zoom en scherpte is zeker belangrijk.
Florida 2011, 2013, 2014,2016, 2018 en 2019 augustus , december bezoek onze Villa Maggiore Davenport, april 2020 Bezoek Villa Maggiore , augustus 2020 bezoek Villa Maggiore Davenport https://www.maggiorevilla.com/blog/
2015, 2017, 2020 Westkust USA,
Jootje1
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Jootje1 »

Pfff, Kalaman, ik lees net je berichten en alles wat er op volgt.....
Ik was erg blij met mijn nieuw aangeschafte Sony RX10-M3, maar nu heb je me toch aan t twijfelen gebracht.
Jammer dat men mij niet in de winkel op de Lumix attendeerde, ik vroeg specifiek ook naar het opklapbare lcd scherm (selfies) en wat lichter in gewicht (en prijs!). Daar voldoet de Lumix beter aan itt de Sony. De kwaliteit van de Sony is miss hoger, maar ik vraag me af of het verschil erg belangrijk voor mij is.
Volgens mij heb ik 14 dg bedenktijd (niet gebruikt, de Sony ligt nog op mijn verjaardag te wachten), toch? Wie weet ga ik toch nog ruilen.....
Dank je wel Kalaman, maar ook, o, o, wat een keuzes :shock: ?!?
Laatst gewijzigd door Jootje1 op 27 jan 2017, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Ik zou het wel weten...met het prijsverschil tussen de 2 camera's kan je behoorlijk wat doen hoor op reis :wink: .
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door moon29 »

Ik heb ook net de Sony RX10 III gekocht zoals ik al meldde.
Afgelopen week al eea geprobeerd en ik ben er super blij mee :clap:
Maar...als ik dat advies van Kalaman (zeker vanwege zijn super mooie foto's) eerder had gelezen had ik zeker ook getwijfeld!
En....ook bij mij hebben ze die in de winkel helemaal niet vernoemd. En ik heb op meerdere plaatsen informatie ingewonnen.

Overigens kun je hier heel goed de keuze makkelijker maken wellicht: http://snapsort.com/compare Even beide camera's invullen en vergelijken. De Sony scoort daar wel erg hoog en de FZ200 juist vrij laag. De FZ300 komt wel redelijk goed uit de test. Maar het is maar net welke onderdelen je belangrijk vindt natuurlijk.

Ik moet wel zeggen dat ik de bediening en werking op mijn nieuwe Sony 10x fijner vind dan de Panasonic Lumix DMC G6 die ik had.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

Die vergelijking kun je ook als directe link bekijken: http://snapsort.com/compare/Panasonic-L ... C-RX10-III
Maar een vergelijking maken tussen twee camera's die qua prijs zo ver uit elkaar liggen is eigenlijk geen doen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer