Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ann333
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Ann333 »

Hallo, ik heb de afgelopen weken steeds meegelezen en weet dus welke documenten ik nodig heb. Woensdag hoop ik naar de VS te kunnen reizen met mijn herstelbewijs. Ik heb van de GGD een officiële positieve uitslag ontvangen, in het Engels en uitgebreider dan mijn herstelbewijs in de CoronaCheck app. (Alleen bij Fabrikant is niks ingevuld, zou dat een probleem zijn?)

In tegenstelling tot het bericht hier op het forum wil mijn GGD géén recovery letter van een arts versturen, ze verwijzen naar Vaccinatiecentrum of Fit to travel. Jammer, maar zo kan het ook.

Nu wil ik die recovery letter aanvragen, maar ik weet niet welke datum van de positieve test ik moet invullen. Ik ben op 2 maart getest bij de GGD. Die datum staat in mijn QR-herstelbewijs in de CoronaCheck-app. Maar mijn positieve uitslag was pas bekend op 3 maart. En die datum staat in de GGD-brief (bij ‘Collected’).

Welke datum zouden jullie invullen? Bedankt alvast!
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

De kans dat je nu nog positief test, lijkt me hooguit theoretisch. Waarom een herstelbewijs aanvragen?
Ann333
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Ann333 »

Voornaamste reden omdat ik dat fijner vind dan vooraf testen. Zou me een hoop stress schelen.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Ann333 Ik zou 3 maart aanhouden. Dat correspondeert met de brief van de GGD waarin ze verklaren dat je positief getest bent. Aan het coronacheck herstelbewijs heb je helemaal niets voor naar de VS, dat wordt niet geaccepteerd. Die brief van de GGD moet je ook meenemen, samen met je fit for travel document. Je bent dan in ieder geval consequent, in beide documenten staat dan 3 maart.

Maar zoals @Trom ook aangeeft. Waarom niet testen? Als jij 3 maart positief bent getest, test je voor 99% zeker allang weer negatief op een antigen test. Zeker als je dat via testifly of toegangsbewijs.nu doet. Dat is namelijk exact hetzelfde als dat je thuis een zelftest doet.

Anders moet je moeilijk gaan doen, bijvoorbeeld naar Utrecht of Den Bosch reizen, daar zitten namelijk vestigingen van vaccinatiecentrum.nl, je moet namelijk fysiek aanwezig zijn bij het aanvragen van dat fit for travel document. Fit for travel is wel online zie ik. Kosten 40 euro en vaccinatiecentrum 30 euro.

Doe anders eens een zelftestje, vandaag of morgen en kijk eens of die uitslag negatief is. Zou dat je niet gerust stellen? :wink:
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

@Ann333 ik testte 14 dagen voor vertrek positief (en de rest van mijn gezin ook 1-2 weken eerder) en was gelukkig al weer negatief een paar dagen voor vertrek; Met een negatieve test reizen is veel simpeler dan zo'n verklaring geregeld krijgen in NL.
BE-WDW
Amerika-ontdekker

Bericht door BE-WDW »

@d_vdploeg Waarom wordt het coronacheck herstelbewijs niet geaccepteerd in de VS en is het samen met een bewijs van vaccinatiecentrum niet voldoende? Of begrijp ik dat verkeerd? Anders moet ik nog een keer bellen met de GGD. Ik heb het herstelbewijs geprint, maar dat is wel de gedownloade versie uit de coronacheck-app (via digid zeg maar). Ik heb overigens ook alle vaccinaties. En aankomende week hebben we een afspraak bij vaccinatiecentrum.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@BE-WDW het is redelijk ingewikkeld, althans vind ik :wink::

Ons Nederlands herstelbewijs wordt door het CDC (Amerikaanse RIVM) niet geaccepteerd omdat het niet ondertekend is. Dat maakt dat je dat herstelbewijs in zijn geheel niet kunt gebruiken. Dus ook niet om een positieve test aan te tonen. Althans ik zou bij de incheckbalie de gok niet nemen :wink:

Het CDC schrijft daarnaast voor dat je je positieve test moet aantonen en ook welk type test er is gebruikt, dat staat volgens mij niet op je positieve testuitslag en daarnaast heb je dus een getekende brief van een gezondheidsdienst of iets in die richting nodig.

Probleem is ook dat je positieve testuitslag in het Nederlands is. Die zul je ook moeten omzetten naar Engels. Zeker als je met een buitenlandse airline vliegt. Het kan allemaal wel, maar het is gedoe. In 9 van de 10 gevallen is een negatieve test veel makkelijker, zeker omdat er ook aanbieders zijn waar je zelf een test mag afnemen. (O.a. Testifly en toegangsbewijs.nu).

En als jij pak hem beet een week of 3 of langer voor je vertrek zit is zoveel geregel niet nodig. Je doet een dag van te voren test, kan ook bij de spoedtest’s of de health check centre’s van deze wereld en een uur later heb je een Engelstalig reiscertificaat in je mailbox.

Kijk naar @harryh Zijn gezin en hijzelf testte 14 dagen voor vertrek positief en hij is gewoon met een negatieve test vertrokken.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 30 apr 2022, 19:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

Je hebt een afspraak bij het vaccinatiecentrum. Als dat je keuze is: prima. Dan gaat het allemaal in orde komen.
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

Sorry dat ging fout. Dus nu 2x

Je hebt een afspraak bij het vaccinatiecentrum. Als dat je keuze is: prima. Dan gaat het allemaal in orde komen.
BE-WDW
Amerika-ontdekker

Bericht door BE-WDW »

@d_vdploeg Welke test gebruikt is staat inderdaad niet op het herstelbewijs. Misschien toch maar even met de GGD bellen om een uitgebreider herstelbewijs. En mocht dat niet lukken, toch maar Testifly gebruiken. Echt ingewikkeld inderdaad. Ik heb echt geen zin om niet mee te mogen met de vlucht! Deze week nog maar eens een paar keer testen uit voorzorg.
En als de vliegmaatschappij (Delta in ons geval )het accepteert en stuurt dat we mee mogen, ga ik ervan uit dat het goed is ;)
Laatst gewijzigd door BE-WDW op 30 apr 2022, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Nee, daarom is het wel goed om te weten wat je moet doen. Maar zo’n test is veel makkelijker. Wanneer vertrek je? Gewoon de komende periode regelmatig een zelftest doen.
BE-WDW
Amerika-ontdekker

Bericht door BE-WDW »

Zondag vertrekken we. Ik denk gewoon dat ik voor heel het pakket ga haha…
Herstelbewijs + recovery bewijs en negatief testbewijs.
Als ik dan nog niet mee mag ;)
GejaH
Amerika-newbie

Bericht door GejaH »

Dag allen,

Wij zijn op dit moment in de VS.
We hadden een herstelbewijs en een brief van de GGD.
Wij vlogen met British Airways/American Airlines.
Deze maatschappijen gebruiken de Verifly app.
Hiermee maak je een scan van de QR code van je vaccinatie en van de QR van je herstelbewijs. Dit alleen is al genoeg om een bewijs te krijgen dat je 'good to go' bent.
Op het vliegveld checken ze alleen of je een groen vinkje hebt en dan is het klaar. We hebben onze papieren niet eens laten zien.
De Verifly is voldoende.

Bij aankomst in de VS werd alleen het paspoort gecheckt.
legacy81
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door legacy81 »

GejaH schreef:
01 mei 2022, 02:58
Dag allen,

Wij zijn op dit moment in de VS.
We hadden een herstelbewijs en een brief van de GGD.
Wij vlogen met British Airways/American Airlines.
Deze maatschappijen gebruiken de Verifly app.
Hiermee maak je een scan van de QR code van je vaccinatie en van de QR van je herstelbewijs. Dit alleen is al genoeg om een bewijs te krijgen dat je 'good to go' bent.
Op het vliegveld checken ze alleen of je een groen vinkje hebt en dan is het klaar. We hebben onze papieren niet eens laten zien.
De Verifly is voldoende.

Bij aankomst in de VS werd alleen het paspoort gecheckt.
Ok dus eigenlijk als al de QR codes goed scannen en je hebt een groen vinkje bij verifly dan is een brief van een "licensed health care provider" niet meer nodig?
Ik kan het woensdag proberen met mijn herstelbewijs.
Ik twijfel alleen nog of ik voor 80 euro 2 brieven van fitfortravel.nl ga bestellen.....
GejaH
Amerika-newbie

Bericht door GejaH »

Ja, dat klopt.
Verifly is leidend. Dus als je de mazzel hebt dat jouw luchtvaartmaatschappij dat gebruikt, dan heb je aan het reguliere herstelbewijs voldoende.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@legacy81 Dat herstelbewijs van de GGD uit de coronacheck app, voldoet helaas gewoon niet aan de eisen die het CDC stelt. Die stelt immers dat op het herstelbewijs moet staan welke test er gebruikt is en het moet ondertekend zijn door een arts of een gezondheidsdienst. Beiden vindt je niet op je coronacheck herstelbewijs. Dat maakt het riskant. Fijn dat het wel lukt als je de verifly appt kunt gebruiken, zoals bij @GejaH maar ik zou het er niet op gokken. Zeker niet voor 80 euro op zo’n reis en het gedoe wat je er dan van hebt. Maar dat is aan een ieder zelf natuurlijk :wink:

Je documenten uploaden doe je kort voor vertrek. Meestal als je incheckt. Als het wordt afgekeurd moet je iets anders gaan regelen en wordt het wel krap allemaal.

Of Straks werkt die app niet, of het inchecken lukt niet online en dan moet je alsnog langs de balie en daar worden je documenten alsnog gecheckt.

Of ze checken toevallig bij jou wel je documenten als een soort steekproef en dan zal je net zien dat je een ijverige baliemedewerker hebt die precies weet hoe de regels zijn :wink: Je leest hier ook genoeg medeforummers die ondanks een ready to fly op zijn/haar boardingpass, of een groen vinkje toch langs de balie moesten, omdat ze immers iedereen langs die balie lieten gaan. Of als je een vlucht hebt met overstap in Europa (bijvoorbeeld LHR) checken ze misschien daar nogmaals je documenten ect ect ect.

En dan ben je mooi het spreekwoordelijke bokje.
robin87
Amerika-newbie

Bericht door robin87 »

Het herstelbewijs samen met de gegevens die op coronatest.nl staan die je moet verifieren voor het aanmaken ervan zouden toch echt voldoende moeten zijn. Zie dit document van de CDC https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Airl ... UPDATE.pdf.

Het enige document wat getekend moet zijn door een arts, op officeel briefpapier, is de verklaring dat je mag reizen.
Laatst gewijzigd door robin87 op 03 mei 2022, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@robin87 Het gaat er juist om dat je zonder die fit for travel verklaring niet kunt reizen en dat het normaal gesproken vereist is om te mogen reizen als je hersteld van covid. Of uiteraard een negatieve test.

Dat de verifly app blijkbaar alleen het coronaherstelbewijs accepteert is leuk maar je loopt wel een risico dat je alsnog een handmatige check krijgt en dan zul je wel die fit to fly moeten kunnen laten zien. Want het coronaherstelbewijs wordt niet gezien als een signed letter. Andere airlines, in ieder geval KLM/delta accepteren het coronaherstelbewijs niet. Of beter gezegd, voeren het beleid van het CDC beter uit. Want de airlines bepalen de regels niet

By the way: Het is conform de forumregels niet toegestaan hele posts te quoten :thumbup:
robin87
Amerika-newbie

Bericht door robin87 »

@d_vdploeg

Sorry, post aangepast en quote weggehaald. Ik dacht dat je bedoelde dat het herstelbewijs (met de aanvullende gegevens) helemaal niet bruikbaar zou zijn. Maar aangezien je deze in het engels kunt printen en je de aanvullende gegevens los bij zou kunnen voegen leek me dat goed om te verduidelijken.

Je hebt helemaal gelijkt dat je wel een getekend document los bij je moet hebben. Dus dat lijkt me inderdaad verstandig. Ook al zou een vliegtuigmaatschappij er niet naar vragen. Beter heb je gewoon alles op orde.

Overigens hebben wij dit document gelukkig via de huisarts kunnen regelen.

Denk er wel aan om toch een negatieve test proberen te regelen via Testifly gezien de lage kosten en potentieel minder ‘gedoe’.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@robin87 Maakt niet uit, maar om te voorkomen dat het topic onoverzichtelijk wordt :thumbup:

Het heeft wel iets van waarde maar zonder die signed letter is ie waardeloos. Ik weet niet hoe zo'n herstelbewijs eruit ziet (persoonlijk nooit hoeven aanvragen) maar wat ik heb begrepen heb is dat daar niet opstaat welke test er is gebruikt. En ook dat stelt het CDC als eis. Maar wellicht kun jij dat ontkrachten en staat het er wel op.

In ieder geval is het gedoe en ik zou het zeker niet aan laten komen op een app die toevallig ook het herstelbwijs van de GGD accepteert.

Los van prijs is testen vele malen makkelijker. Zeker als je dat via Testifly of toegangsbewijs.nu kan doen en je je test aan de keukentafel kan doen. Als je recent besmet bent geweest dan is de kans groot dat je na een dag of 10 alweer negatief test.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer