Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Ja, Kurt10, dat is het:

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 0#p1049897

Ze gebruikten een Nikon D3200, maar geen idee of ze verschillende lenzen hadden.
Gast

Bericht door Gast »

Hierbij mijn thoughts.

1. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de fotograaf de foto maakt, en dat het gebruikte toestel/lenzen in de meeste gevallen van ondergeschikt belang is. Een goede,dure camera en lenzen en een slechte fotograaf is nog steeds een slechte combinatie qua eind resultaat.
2. Naast formaat, hoeveelheid accessoires en lenzen, is draagbaarheid ook een groot punt. Hoe snel heb je je camera bedrijfsklaar om net die ene foto op dat ene unieke moment te maken? Hoe veel tijd heb je om je juiste lens te pakken, een goede camera positie te vinden en de compositie van de foto te maken.
3. Budget. Maar wel in samenhang met punt 1. Als jij de duurste voetbalschoenen koopt ben je nog steeds geen Messi.
4. Wat voor foto's ben je van plan om te gaan maken? Landschap, portret, actie, stillevens, zomsondergangen, sterren, zon, strand, water, etc. Afhankelijk van de plaats is dat ook een overweging bij aanschaf van een camera, ook weer in samenhang met punt 2.

Ikzelf heb altijd mijn telefoon (iPhone) bij me om altijd en op onverwachte momenten een foto te kunnen maken die van redelijke tot goede kwaliteit is. Op vakantie gebruik ik een portable compact camera bij me die in een zak van mijn shorts of broek past zonder uit te steken. Ik voel me behoorlijk ongemakkelijk om in drukke stadsgebieden te gaan lopen met een foto tas of een grote spiegelreflex om mijn nek.

Dan verkies ik iig een camera met een redelijk zoom bereik, een zo groot mogelijke sensor, de mogelijkheid om in RAW formaat te fotograferen en naast automatisch instellen ook de mogelijkheid te hebben om handmatig te spelen met de instellingen. Mijn keus is dan ook al jaren de canon G serie, maar dat had ook net zo goed een andere kunnen zijn.

Nogmaals, dit is mijn overweging geweest. Als ik alleen landschappen zou fotograferen zou ik absoluut een spiegelreflex met verwisselbare lenzen willen hebben, wat dan ook weer betekent dat ik een statief mee zou zeulen.

Overigens overweeg ik ook een GoPro aan te schaffen voor mijn volgende vakantie, omdat bewegende beelden ook wel wat hebben, plus de mogelijkheid om ook onderwater te filmen/fotograferen. Sinds mijn laatste vakante merk ik dat ik meer foto's en filmpjes heb gemaakt met mijn telefoon dan met een camera, ondanks dat ik die altijd bij me heb.
moon29
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door moon29 »

Ik heb zojuist mijn panasonic ingeruild voor een Sony RX10 MIII
wat een mooie camera!
De komende weken maar eens veel mee uitroberen :clap:
Laatst gewijzigd door moon29 op 20 jan 2017, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Jootje1
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Jootje1 »

Beste allemaal, ik ben eruit en heb vanmiddag een camera gekocht, en wat voor één :shock: !! Het is toch de Sony DSC RX10-M3 geworden. Flink boven mijn budget en eigenlijk ook wat te zwaar naar mijn zin, maar ik ben bezweken voor de geweldige reviews en vooral het enorme bereik van de (vaste) lens. Ik moet nog even wachten om ermee te spelen, want het is (mede) een verjaardagskado voor begin februari, maar ik ben zo blij en verheug me enorm! Bedankt allemaal voor jullie reacties en meedenken :clap:
Afbeelding
moon29
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door moon29 »

:thumbup: dezelfde als ik zojuist kocht dus :thumbup: :lol:
Goede keus ! En veel plezier ermee :thumbup:
Jootje1
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Jootje1 »

Hé Moon29, ik zie nu pas je reactie, je hebt vandaag dus dezelfde camera als ik gekocht, mooi!! Wat een beest hè? Daar gaan we vast veel plezier van hebben.
Vooral heel veel mooie plaatjes in de VS toegewenst!
Afbeelding
BjornStorme
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door BjornStorme »

Succes! Goede koop. Zul je zeker tevreden van zijn.
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
moon29
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door moon29 »

Dankjewel! Ja dat gaat helemaal goedkomen met onze foto's :thumbup: (al is het nog steeds zo dat de fotograaf zorgt voor de al dan niet mooie foto en niet alleen het toestel :wink: maar daar ga ik hard mijn best voor doen)
BjornStorme
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door BjornStorme »

Oefening baart kunst :wink:
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

20% camera, 80% fotograaf :wink:
Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Trails »

Mijn zwager heeft een dure Nikon, zit op cursus, heeft lenzen, maar geen enkele foto die hij maakt is scherp of goed: afgehakte voeten, scheve horizon etc. :wink:
Ik heb een Fuji met ingebouwde zoom (40x), niet te zwaar om de hele dag om mijn nek te laten hangen, en mijn foto's zijn eigenlijk altijd goed.
Dus ook in mijn ogen, de fotograaf maakt goede foto's, niet de camera.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Jootje1 schreef:Mijn wensen zijn nu: vooral veel bereik/brede groothoeklens, maar ook een flinke zoom, en t liefst in 1 lens samen. Tegelijk natuurlijk ook niet te zwaar, en een kantelbaar lcd scherm ivm selfies ;-). En echt goede kwaliteit sensor, beeldstabilisator, etc.
De allerbeste, en geloof me vrij, ik heb er vele gehad (ook spiegelreflex), is voor jou de Panasonic Lumix DMC-FZ300.
Geen enkele compactcamera (en vele spiegelreflexen die een veelvoud kosten én wegen) kan tippen aan dit toestel.
Zoom van 25-720mm (35mm equivalent), Leica-lens én dat biedt geen enkele andere camera: behoud van F2.8 over de volledige zoomlengte.

En nu komt het beste: je hebt dat pareltje van techniek al voor zo'n €450 :thumbup: .

Kijk anders eens naar onze blogs (of Flickr), de meeste foto's zijn met dit toestel gemaakt.

Maar vergeet nooit hét allerbelangrijkste: niet het fototoestel maakt de foto, doch wel degene die op de knop drukt :wink: .

Update: zie nu pas dat je al iets gekocht hebt...
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

De allerbeste, en geloof me vrij, ik heb er vele gehad (ook spiegelreflex), is voor jou de Panasonic Lumix DMC-FZ300.
Geen enkele compactcamera (en vele spiegelreflexen die een veelvoud kosten én wegen) kan tippen aan dit toestel.
Zoom van 25-720mm (35mm equivalent), Leica-lens én dat biedt geen enkele andere camera: behoud van F2.8 over de volledige zoomlengte.
Deze heeft ook beeldstabilisator? Qua grote vergelijkbaar met een spiegelreflex of meer met een compact?
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Alles er op en er aan, plus zowat de helft in gewicht van een spiegelreflex. Grootte zal zo'n 3/4 zijn van een reflex. Maar uiteraard heb je alle lenzen in 1 toestel bij de Lumix.
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik zag dat er ook van dezelfde serie de 200 is voor 305 euro, is deze een stuk minder? Ik zoek een extra toestel voor wat langere wandelingen waarbij ik idd niet zoveel hoef mee te sjauwen met 2 lezen. Bewerken jullie de foto's Rudi?
Ik keek net even op jullie Facebook pagina, bericht van 22 jan. van Alaska, die sneeuwbergen met die wolkjes ervoor, ook deze zijn met dat toestel gemaakt?
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Ikzelf heb nu ook nog de FZ200 (had vroeger de FZ150). Enige verschil met de FZ300 is dat die nu in 4K kan filmen. Dat is ook de reden waarom ik mijn FZ200 nog heb en niet vervangen heb voor de FZ300. Het prijsverschil is volgens mij veel te groot om enkel in 4K te kunnen filmen.
Foto van Wrangell St-Elias NP op Kalaman Photography van 22 januari zijn inderdaad met dit toestel (FZ200) gemaakt.
Dat toestel weegt echt 2x niets en biedt ongelooflijk goede kwaliteit.
Leica (met dezelfde lens dus als de Lumix) verkoopt ditzelfde toestel, onder de merknaam Leica, voor zo'n €1000.
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik zie de FZ200 voor 305 en de FZ300 voor 469, is 4k filmen dan veel beter dan wat de fz200 filmt? Ik moet erbij vermelden dat ik weinig film, alleen met de gopro maar zelfs daarvan staan de filmpjes nog ongezien op de camera :oops:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Dan is de FZ200 ruimschoots voldoende. Dat is overigens ook de reden waarom ik niet geüpgraded heb naar de FZ300. Ik film ook bijzonder weinig.
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door FamMandersGoesUSA »

Wat een mooie foto's Kalaman!
Al lezend door dit bericht, zit ik nu ook te dubben of de FZ200 iets voor mij is! Ik heb een Nikon spiegel reflex maar tijdens de wandelingen afgelopen jaar in de bergen van Oostenrijk ging het extra gewicht naast het water, eten, warme kleding etc etc me wat tegenstaan! Dus deze camera zou perfect kunnen zijn om ook mee te nemen komende zomer!
305 euro valt reuze mee maar ja het is wel een grote uitgave.....
dank voor de tip en ik droom ook even mee!

Ina wat doe jij? Ben je er al uit?
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Ik heb destijds mijn eerste Lumix (150) gekocht toen we van langs om meer daghikes begonnen te doen, zowel in de VS en Canada en....Oostenrijk :wink: . Dan heb je wel iets nuttigers mee te sleuren dan een zwaar fototoestel.

Maar...
FamMandersGoesUSA schreef:het is wel een grote uitgave.....
:? :? Als ik dat afweeg tegen dagenlang nutteloze kilo's meesleuren...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer