Isis schreef: Op 11 aug rijden we Yosemite in maar de Valley zal niet zoo donker zijn.
Ik vind het altijd wel erg donker hoor, in de vallei. Je kunt ook naar Glacier Point rijden, maar dat betekent wel een eindje rijden in het donker. Kan natuurlijk wel, als je maar de tijd neemt.
Misschien zijn er wat mensen die mij en anderen kunnen adviseren bij het fotograferen uit een helicopter. Ik gebruik een spiegelreflex en fotografeer in/op RAW, dat even voor de mensen die daar vragen over hebben.
Mijn vragen:
1) Heeft het zin om een pola filter te gebruiken?
Men 'klaagt' nogal eens over de schittering. Maar Tja en Iris waarschuwden voor snel veranderende omstandigheden je vliegt niet steeds in dezelfde hoek op de zon. En som fotografeer je schuin door het raam.
2) Het glas zal ook al getint zijn dan nog een pola ervoor... wat zal dat voor effect hebben?
Mijn voorkeur zou wel zijn een polarisatiefilter te gebruiken, juist omdat je achter glas fotografeert. De polarisatiefilter vermindert de weerkaatsing en schittering in het glas van de ramen van de helikopter. Als die schittering er niet is doordat de ramen van de helikopter gecoat zijn, zou ik de filter niet gebruiken.
Maar, er zitten ook keerzijden aan het gebruik van de filter en het fotograferen vanuit een bewegende helikopter. Het gebruik van de filter veroorzaakt namelijk ook lichtverlies en daardoor moet je vaak 2 stops overcompenseren. Je wil waarschijnlijk toch al met een kleinere diafragma-opening fotograferen (f/8 minimaal) omdat je het hele landschap scherp wil hebben, en met de filter erbij noodzaakt je dat je flink wat inlevert op de snelheid van je sluitertijd. Een langzame sluitertijd is niet handig omdat je je bevindt in een bewegend object. Je kunt dat alleen maar compenseren door een hoge iso waarde te kiezen. Het hangt weer van je camera af of dat veel ruis oplevert.
Kortom: de omstandigheden observeren, de ruiten van de helikopter goed bekijken en zorgen dat je sluitertijd niet te langzaam wordt. Ik zou toch wel minimaal 1/200 gebruiken, maar beter is nog 1/1000.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
ISO waarde zou niet zo'n probleem hoeven zijn ik kan tot 1600 zonder al teveel ruis fotograferen met de Canon 7D. Maar je hebt gelijk wat betreft beweging, diafragma (F/11 zou nog beter zijn) en sluitertijden.
Dank je Jasmino, ik wist niet dat jij ook een en ander weet van fotografie.
Zouden ze dat daar weten of zijn die mensen vooral gericht op vliegen en niet op fotografen?
Ga er maar niet vanuit dat ze er daar wat van weten hoor.
Toen wij vorige jaar zomer kwamen en ik met mijn D200 met teletoeter instapte keek die man me echt aan van 'wat heb jij daar nu weer' en sprak dat ook uit. Kan me niet voorstellen dat ik de 1e was, maar goed.
Wij hadden giga heiig weer met onze vlucht, polar er wel opgelaten en thuis nog wat nabewerkt, vooral de niveau's.
Het is idd moeilijk om sterren te fotograferen maar zeker wel te doen.
Zo'n volg plankje (uit het artikel van pagina 1) kun je zelf maken, wel even flink oefenen en je resultaten zullen verbluffend zijn (met een redelijke camera).
In de nacht van 12 op 13 Augustus krijgen we een meteorenzwerm te zien, veel vallende sterren dus!
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.