Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Op vakantie gaan met vrienden: nadelig voor de vriendschap?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Clint
Amerika-expert

Re: Op vakantie gaan met vrienden: nadelig voor de vriendschap?

Bericht door Clint »

Ik denk dat je de vrienden met wie je op vakantie gaat heel goed moet kennen. Het is sowieso geven en nemen en dan is het handig om veel van het karakter van de persoon te weten, maar ook hoe het (ongeveer) financieel zit etc.

In 2005 ben ik met een groepje van 5 tien dagen naar Turkije geweest. 4 gasten, 1 meisje (veel mensen zetten daar al vraagtekens bij). Zoals je je voor kan stellen voelden de 4 heren zich enigszins verantwoordelijk voor het welzijn van het meisje. We hebben haar de hele vakantie nauwelijks gezien, doordat zij steeds achter de mannelijke serveerders in ons hotel aan zat. De tijd van mannen onder elkaar was te gek, we hebben onwijs veel lol gehad en we zijn nog steeds beste vrienden met elkaar. De irritaties rondom het gedrag van het meisje heeft uiteindelijk zijn tol geëist en die relatie is extreem bekoeld geraakt.. Met die 3 gasten (en nog wat anderen, die niet mee konden naar Turkije) gaan we ook nog minstens 1x per jaar een lang weekend weg en nooit problemen, hooguit zo nu en dan een strubbeling over geld, maar dat zal je altijd krijgen met verschillende budgetten en prioriteiten (zo zijn ik en twee anderen in dit soort situaties makkelijk met geld, omdat we gaan voor leuk, gezellig, overdadig, en anderen zitten zo nu eenmaal niet in elkaar).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Ben jaren geleden met de rugzak op 2 weken door Israel en Egypte getrokken met mijn beste vriend en al snel bleek dat we verschillende smaken hebben en dan krijg je discussies over waar naar toe, waar eten, etc. Het heeft de vriendschap niet kapot gemaakt maar deed het wel scheuren, de echte breuk kwam later toen we meer samen gingen werken en natuurlijk geld heeft het kapot gemaakt. Moraal van mijn verhaal is: vakantie samen is best moeilijk zaken samen doen bijna onmogelijk, geld maakt veel kapot.
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Maar de situatie maakt dnek ik ook heel erg anders.
In Turkije zoals bij Clint kan iedereen een beetje z'n eigen weg gaan... ééntje naar het strand, ééntje naar het zwembad en ééntje na de bar ofzo.
Texax Boy ging waarschijnlijk met z'n vriend naar The-Middle-Of-Nowhere, dan ben je eigenlijk bij elkaar en dat geeft denk ik sneller irritaties.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Wij gaan weliswaar niet met vrienden, maar met opa en oma (mijn moeder en haar vriend)

Ik denk dat ik niet zo snel gekozen zou hebben om met vrienden te gaan, wij zijn nogal op ons zelf. De dingen waar we thuis nog wel eens over kunnen 'vallen' zijn tijdens een vakantie geen punt. We staan allebei in een andere modus zeg maar.

Wij hebben vorige week met opa en oma om tafel gezeten en de verwachtingen uitgesproken en kenbaar gemaakt. Zeker in het geval van mijn moeder is ze meer beschermend naar mij als naar mijn vriend (logisch) en heb ik ook gezegd dat als er eens een 'discussie' ontstaat wij niet uit elkaar gaan maar dat dat er gewoon bij hoort :wink
Dat zal een ieder hebben.

Daarbij hebben wij best een behoorlijk budget wat niet voor iedereen weggelegd is, daar komen denk ik zeker irritaties over als we met vrienden gaan.

Ook hebben we het gehad over de opvoeding etc van ons 1,5 jaar oude zoontje Mika die mee gaat. Iets wat van ons niet mag, mag dus van oma ook niet. Anders wordt het helemaal zo onduidelijke gebeurtenis voor hem.

Overigens gaan we al jááaáren lang met dezelfde club mensen (12 man) op wintersport en dat is super!!!

Ik vind het wel erg leuk om jullie ervaringen te lezen, dat houdt me scherp voor aankomende vakantie. Dus mijn dank!
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik volg dit topic ook met grote interesse, ik ben wel benieuwd hoe iedereen zo'n vakantie ervaart en waarom mensen wel of niet kiezen voor een vakantie met vrienden. Wij hebben zelf plannen om volgend jaar een reis te maken naar Amerika met een heel goede vriendin. We zijn al eerder met haar op vakantie geweest, en dat was altijd erg leuk. Alleen waren we nooit eerder zo ver en zo lang. Het langst dat we samen zijn weggeweest is 2½ week, met de auto naar Duitsland en Oostenrijk, en daarnaast zijn we wel al vaker een (lang) weekend weg geweest op stedentrip. Tijdens de langste vakantie hebben we geen ruzie of woorden gehad, er was gedurende de reis slechts één kleine irritatie en die was heel snel weer voorbij. Ik weet van mezelf dat ik absoluut niet de gemakkelijkste ben, dus ik kan zeker niet met iedereen op pad. Je moet op z'n minst wel een gelijke interesse hebben -in hoofdlijnen dan- en ook op dezelfde manier reizen. Reizen met mensen in een heel ander bioritme kan volgens mij niet goed gaan, en ook de levenshouding moet wel overeen komen.

In 1999 zijn we 3 weken naar Florida geweest, waarvan 2 weken met mijn nichtje en haar man en 2 (puber)kinderen. Toen ging het de tweede dag al enorm fout, we kregen grote ruzie en dat liep hoog op. Het ging niet om de aanhang en om de kinderen, maar mijn nichtje maakte een opmerking die mij erg kwetste en waaruit bleek dat er onderhuids al lang iets leefde bij haar wat ze eerder nooit had uitgesproken. Het hielp ook niet dat zij toen al bijna overspannen was, dat zette haar reacties erg op scherp. We hebben toen zelfs gesproken over het opbreken van de groep zodat ieder z'n eigen weg zou gaan, maar na lang praten is dat toch niet gebeurd. Die ruzie heeft de rest van de vakantie toch wel behoorlijk gedomineerd, de sfeer was nooit meer echt goed, en na die vakantie is het contact al snel erg verwaterd en zijn we uit elkaar gegroeid, we zien elkaar nu praktisch nooit meer.

Na die les kijk ik dus wel heel goed met wie ik op vakantie ga, ik kan het niet met iedereen. Daarnaast maken we wel afspraken onderling. Wat ik erg belangrijk vind is dat iedereen zich kan uitspreken, dat er toch nog een bepaalde mate van privacy is (aparte slaapkamers vind ik erg belangrijk!) en dat iedereen zijn of haar wensen kan opperen en dat daar ook rekening mee wordt gehouden.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Wij gaan deze zomer voor het eerst met vrienden op vakantie. Wij gaan drie weken in onze vouwwagen en zij hebben voor twee weken een huisje op dezelfde camping.
Wij zijn erg op onze privacy gesteld, maar met deze vrienden weten we dat we makkelijk die twee weken samen door zullen komen. Zij zijn eigenlijk precies zoals wij.
Ons dochtertje van 9 jaar en hun dochter van 14 jaar zijn twee handen op één buik.
Maar we hebben onlangs wel bij elkaar gezeten om alles een heel goed door te spreken. Allemaal onze wensen, eisen en verwachtingen tegenover elkaar gezet. Gelukkig kwam alles wel overeen. We hebben het geluk dat we over alles heel open naar elkaar toe kunnen zijn, ook op financieel gebied. Zelfs de financien hebben we doorgesproken, en dat gaat helemaal goed komen. Het moeilijkste zal, denken we, worden onze dochters. Meike zal niet alles mogen wat hun dochter wel mag. Het blijft tenslotte een verschil van 5 jaar. Maar zoals het er nu naar uitziet, zal dat alles mee gaan vallen. Vorig jaar zijn wij op dezelfde camping geweest, we weten dus wat ons te wachten staat daar. Meike heeft daar een groepje vriendinnen gevonden en een gedeelte daarvan komt dit jaar weer. Ze verheugt zich erop weer met hen op te trekken (allemaal zo'n beetje van dezelfde leeftijd). De dochter van onze vrienden zal ook wel snel wat vrienden maken daar, zij is heel gemakkelijk in de omgang.
We hebben Meike heel duidelijk uitgelegd wat zij misschien niet mag en de dochter van onze vrienden wel. Hebben ook uitgelegd waarom dat soms zo zal zijn. Maar dat maakt haar niet uit, zolang ze maar met haar vriendinnetjes mag spelen!
Maar al met al zien we het vol vertrouwen tegemoed. Het gaat gewoon erg gezellig worden.
Anita
Louise
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Louise »

Vorig jaar zijn wij naar Egypte geweest met een hele goede vriendin van mij en haar gezin.
Ik ken haar al vanaf onze middelbare schooltijd, dus best heel lang, maar we zijn nog nooit samen weggeweest. Ze heeft nogal een best sterke persoonlijkheid en heeft altijd een vrij uitgesproken mening over dingen.
Ik viel dus ook bijna van mijn stoel toen mijn vriendin begin vorig jaar voorstelde om met z'n 6en op vakantie te gaan!
Zij heeft ook een dochter en die is 1,5 jaar ouder dan Demi, maar ze zijn wel samen opgegroeid.
Nou, we hebben 2 hele leuke weken gehad! Het is altijd afwachten hoe zo'n vakantie uitpakt. |Het is vooral dan je elkaar vrij laat tot op zekere hoogte, want je bent wel met elkaar op vakantie, dus dat je niet constant alles apart van elkaar onderneemt. Het hangt er ook vanaf wat voor vakantie je hebt.
Wij zaten 2 weken all inn dus erg ver kan je toch niet gaan. We hebben een aantal leuke exursies gedaan en ik ben samen met mijn vriendin gaan snorkelen.
We hebben geen enkele keer woorden gehad met elkaar en we denken nog af te toe terug aan die vakantie. En de vriendschap is nog even goed. En ik vond het erg gezellig in het vliegtuig en zo.
Mark & Martine
Amerikakenner

Bericht door Mark & Martine »

Ik ben ooit eens met een toenmalige vriendin 2 keer op vakantie geweest. De eerste keer ging alles perfect en hebben we het allebei reuze naar onze zin gehad; het jaar daarop was vreselijk en betekende toch wel het begin van het einde van de vriendschap.

Ik persoonlijk vind het altijd loeigezellig als we met meerdere mensen op vakantie zijn en na 5 a 6 dagen heb ik er weer genoeg van (afhankelijk van het reisgezelschap). Met mijn schoonouders zou ik overigens wel een half jaar rond de wereld kunnen trekken, da's dan weer gek, maar echt waar :mrgreen:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

1250 schreef:Texas Boy ging waarschijnlijk met z'n vriend naar The-Middle-Of-Nowhere, dan ben je eigenlijk bij elkaar en dat geeft denk ik sneller irritaties.

Ook, maar ook Jerusalem, Tel Aviv :? als je met zijn tweeën bent is het weer anders dan met zijn vieren denk ik.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Idd dat denk ik ook. Met zijn tweeën ben je op elkaar aangewezen, terwijl je met zijn vieren je nog iets makkelijker kan terugtrekken of even iets met alleen iemand anders kan doen..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Clint schreef:Idd dat denk ik ook. Met zijn tweeën ben je op elkaar aangewezen, terwijl je met zijn vieren je nog iets makkelijker kan terugtrekken of even iets met alleen iemand anders kan doen..
Maar ook eerder groepsvorming en dus irritaties, roddel en achterklap ... of is dat vrouw-eigen? ;)
Sandy
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Sandy schreef:Maar ook eerder groepsvorming en dus irritaties, roddel en achterklap ... of is dat vrouw-eigen? ;)
Yip, vrouwen zijn veel erger :lol:
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Daarom ga ik ook nóóit met een groep vrouwen op vakantie!
Er is me al een aantal keren gevraagd of ik "gezellig" mee op wintersport ga, met een groepje vrouwen. Ten eerste doe ik dat niet, omdat ik mijn vakanties met mijn gezin doe en niet apart, maar ik zou sowieso nooit met vrouwen op vakantie gaan. Gegarandeerd gez**k!
Anita
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

:lol: :lol:
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hm, dat hoeft niet,hoor. Ik ben twee keer met een vriendin op vakantie geweest, een keer met kinderen en een keer twee jaar geleden met zijn tweeen. Er is in die weken geen onvertogen woord gevallen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Twee vriendinnen is volgens mij niet meer een probleem dan twee vrienden, maar ik heb het stereotype van een groep vriendinnen (4+) op vakantie = drama wel een aantal keer waar zien worden ;)
Clint's Thoughts
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Met mijn beste vriendin zou ik, bij wijze van spreken, wel een wereldreis van een jaar kunnen maken, zónder gedoe. Dat is zeker (haar gezin gaat dus met ons op vakantie).
Maar inderdaad; een groepje vriendinnen.... da's toch meestal wel vragen om problemen.
Het ligt wel aan het "soort" vrouwen overigens. Maar voor de zekerheid pas ik toch elk jaar maar weer (om vervolgens wéér een hoop vragen te krijgen, die ik wéér eerlijk beantwoord, waarop wéér wordt uitgelegd dat het in dat groepje écht niet zo gaat.... yeah.. sure!)
Anita
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Dat was dus bij mij, met die stedentrip met onze klas, ook het geval. Meerder meiden, alle onderlingen verhoudingen lagen net effe anders. Die gaat beter met die, en weer niet zo met die andere en, en, en, .....De een wil elke dag duur lunchen, de ander pakt wat broodjes in en wil gewoon tijd aan andere dingen besteden of heeft minder budget. Een stel trekt naar elkaar toe, de ander voelt zich een beetje alleen. Pffff, wat zijn wij vrouwen toch ingewikkeld!

@TexasBoy: wat leuk dat je in Jeruzalem en Tel Aviv was! Ik ben er in Oktober nog geweest. En dat was ook de eerste keer dat mijn vriend meekwam naar Israel en gelijk de familie-vuurdoop kreeg :wink: . Zijn beide hele leuke steden. Jeruzalem vond ik zeer indrukwekkend en ik zou er graag nog een keer terug willen!
Nati
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Nati »

Volgens mij is er een verschil om welke vakantie het gaat.Op strandvakantie zit je zowieso al meer op elkaars lip dan wanneer je met een groepje vrienden op skivakantie vertrekt. Is er iets dat je niet zint dan neem je gewoon een andere skipiste en de bui is dan misschien wel opgeklaard. :wink: Een citytrip of rondreis is dan weer een vakanie om veel te gaan bezoeken en dat doen wij liever alleen, zo moet je geen rekening houden met diverse interesses. Om die reden zullen wij altijd alleen op zomervakantie of citytrip gaan, maar een skivakantie doen we met enkele goede vrienden.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

RiverCola schreef:@TexasBoy: wat leuk dat je in Jeruzalem en Tel Aviv was! Ik ben er in Oktober nog geweest. En dat was ook de eerste keer dat mijn vriend meekwam naar Israel en gelijk de familie-vuurdoop kreeg :wink: . Zijn beide hele leuke steden. Jeruzalem vond ik zeer indrukwekkend en ik zou er graag nog een keer terug willen!

Zeker mooi, heb geslapen in Jerusalem in Hostels in het oude gedeelte, een wereld op zich.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer