Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
GPS gadget voor trails en hikes?
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Re: GPS gadget voor trails en hikes?
Wij hebben een algemene kaart van Amerika waar wegen en trails op staan. In Nederland hebben we een 'speciale' kaart op chip gekocht voor wandelingen en fietstochten (niet van Garmin trouwens) omdat we in de auto al een ingebouwd systeem hebben. Volgens mij kun je ook van Nederland (en Belgie) zo'n algemene kaart kopen waar zowel wegen als wandelpaden op staan.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Als je geen gezaag aan je kop wilt, is het heel eenvoudig om het geluid af te zetten. Dat doe ik zelf ook regelmatig. Indien nodig is dat geluid ook snel weer aangezet.Dude schreef:Ik wil hem ook wel voor de wandelingen. De auto is bijzaak en al zéker geen gezaag aan mijne kop van zo'n computerstem.
Bart
De Garmin Nüvi 550 is zeker geen slecht toestel en er kunnen ook topografische kaarten in gezet worden. Het blijft echter een compromis met m.i. als grootste nadeel de beperkte batterijduur. Volgens de specificaties tot acht uur, maar in de praktijk duidelijk minder. De batterijen in mijn 60CSx gaan gemakkelijk 15 - 20 uur mee en twee reservebatterijen meenemen is ook geen probleem.Dude schreef:Bij ons wordt ook veel reclame gemaakt van de Garmin Nuvi 550. Een vijf in één aparaat (wandel, fiets, auto, boot en ...nog iets) dat ook waterdicht is. Iemand hier ervaring mee. Kan je daar ook van die gedetaileerde topografische kaarten insteken ?
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de combinatie van Garmin Nüvi 270 plus eTrex Legend HCx. Voor hetzelfde geld het voordeel van twee werelden.
Voorbeeld van (Nederlandse) prijzen : Nüvi 550 + City Navigator North America = 345 + 70 = 415 Euro.
Nüvi 270 (inclusief CN Europa en CN North America) + Legend eTrex HCx = 225 + 195 = 420 Euro.
In de laatste optie kun je de Nüvi 270 eventueel vervangen door een TomTom plus kaart van Amerika.
Ik neem aan dat je met "op chip" bedoelt, dat het kaartmateriaal op een geheugenkaartje is voorgeinstalleerd.marionmarloes schreef:In Nederland hebben we een 'speciale' kaart op chip gekocht voor wandelingen en fietstochten (niet van Garmin trouwens)< > Volgens mij kun je ook van Nederland (en Belgie) zo'n algemene kaart kopen waar zowel wegen als wandelpaden op staan.

Voor mensen met een Garmin outdoor toestel en daarbij MapSource en/of Trip and Waypoint Manager, zou ik adviseren de versie van de Onroute Fietskaart en de Onroute wandelkaart op dvd aan te schaffen. Je kunt de kaarten dan ook op je pc installeren en je tochten op de pc plannen en vervolgens naar je toestel zenden. De op een geheugenkaartje voorgeinstallleerde kaarten zijn niet op de pc zichtbaar te maken.
Er zijn op internet, niet eens illegale, manieren te vinden om MapSource, het programma van Garmin waarmee kaarten, waypoint en tracks beheerd kunnen worden, op je computer te krijgen. Bij veel topografische kaarten wordt MapSource standaard meegeleverd. Echter niet bij bovengenoemde Fiets- en Wandelkaarten.
Als laatste, en dan zal ik jullie niet verder vermoeien

Groet,
Old Faithful
Old Faithful
De levensduur van de batterij is hier inderdaad een groot nadeel.Old Faithful schreef: De Garmin Nüvi 550 is zeker geen slecht toestel en er kunnen ook topografische kaarten in gezet worden. Het blijft echter een compromis met m.i. als grootste nadeel de beperkte batterijduur. Volgens de specificaties tot acht uur, maar in de praktijk duidelijk minder. De batterijen in mijn 60CSx gaan gemakkelijk 15 - 20 uur mee en twee reservebatterijen meenemen is ook geen probleem.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de combinatie van Garmin Nüvi 270 plus eTrex Legend HCx. Voor hetzelfde geld het voordeel van twee werelden.
Voorbeeld van (Nederlandse) prijzen : Nüvi 550 + City Navigator North America = 345 + 70 = 415 Euro.
Nüvi 270 (inclusief CN Europa en CN North America) + Legend eTrex HCx = 225 + 195 = 420 Euro.
In de laatste optie kun je de Nüvi 270 eventueel vervangen door een TomTom plus kaart van Amerika.
Zoals ik eerder aangaf wil ik vooral een toestel om outdoor te gebruiken en niet voor in de wagen.
Als het toch mogelijk zou zijn, zelfs op primitievere wijze vanwege geen spraak, is dat mooi meegenomen. Twee toestellen aanschaffen zie ik minder zitten al zit ik dan op dezeflde prijs. Ik ben van plan ooit nog eens in Canada enkele dagen door de natuur te trekken dus koop ik nu best een degelijk toestel.
Wie zegt er dat je je moeitAls laatste, en dan zal ik jullie niet verder vermoeien, herhaal ik mijn advies om voor een navigatiesysteem naar een winkel met kennis van zaken te gaan en niet naar een keten, waar je geholpen wordt door de zaterdaghulp, die alleen de prijs weet omdat die op de doos staat.

Ik ga inderdaad wel naar een speciaalzaak maar er is niet veel soeps in de buurt. Enkel AS Adventure lijkt me bij de betere te zitten, tenzij er iemand iets in Maastricht weet ?
Wat zit er eigenlijk standaard op zo'n outdoortoestel qua kaarten ?
Bart
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Hoi Bart,
Zag nu pas je vraag.Wij hebben hem in Amerika bij de REI gekocht. De REI is een grote outdoor keten op cooperatieve basis. Ze hebben hier van alles op het gebied van kamperen . Wij zijn voor $ 10,- voor het leven lid geworden en krijgen dan op alle aankopen aan het eind van het jaar 10% van de aankoopwaarde terug in de vorm van vouchers.
groetjes,
Marion
Zag nu pas je vraag.Wij hebben hem in Amerika bij de REI gekocht. De REI is een grote outdoor keten op cooperatieve basis. Ze hebben hier van alles op het gebied van kamperen . Wij zijn voor $ 10,- voor het leven lid geworden en krijgen dan op alle aankopen aan het eind van het jaar 10% van de aankoopwaarde terug in de vorm van vouchers.
groetjes,
Marion
- Old Faithful
- Amerika-expert
Een 60 C(S)x, maar ook veel andere outdoortoestellen, zijn best wel bruikbaar in de auto, maar om dit mogelijk te maken moet je kosten maken voor een voertuigvoedingskabel, bevestigingsmateriaal en kaartmateriaal. Voor die extra kosten heb je ook een apart toestel met kaartmateriaal voor in de auto. Aan de meegeleverde basiskaart heb je niet veel.Dude schreef: De levensduur van de batterij is hier inderdaad een groot nadeel.
Zoals ik eerder aangaf wil ik vooral een toestel om outdoor te gebruiken en niet voor in de wagen.
Als het toch mogelijk zou zijn, zelfs op primitievere wijze vanwege geen spraak, is dat mooi meegenomen. Twee toestellen aanschaffen zie ik minder zitten al zit ik dan op dezeflde prijs. Ik ben van plan ooit nog eens in Canada enkele dagen door de natuur te trekken dus koop ik nu best een degelijk toestel.
Je kunt improviseren door voor de stroom gewoon gebruik te maken van de batterijvoeding en i.p.v. een beanbag te kopen een medereiziger het toestel vast te laten houden en de aanwijzingen door te laten geven. Voor de eerder beschreven methode
zou ik niet kiezen. Ik moet er niet aan denken bij een aanrijding eerst het toestel en dan de airbag tegen mijn gezicht te krijgen.In de auto hebben wij hem 'klem gezet' tussen dashbord en ruit.
Je moet dan nog wel wegenkaarten (voor Europa

Op internet zijn gratis, legale, kaarten te vinden. Bijvoorbeeld op deze site.
De specificaties van diverse toestellen en die vergelijken kun je hier.
Outdoor zaken als de Zwerfkei, Bever Sport e.a. hoeven niet persé verstand van gps te hebben. Ze hebben ook niet altijd een volledig assortiment. Maar je kunt geluk hebben.
De dichtsbijzijnde vestiging van Waypoint zit in Vessem.
Misschien is het Belgische gpscenter iets.
Succes.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Het wordt me hoe langer hoe ingewikkelder
Ik ben net terug van de A.S. Adventure. Veel meer uitleg dan dat ik al wist heb ik niet gekregen, ook al weet ik ook niet goed wat te vragen.
Vooral dan over de kaarten lijkt het me allemaal zo ingewikkeld. Er zit standaard geen kaart bij en de 60 CSx kost dan 349.
Zij hadden nu de Oregon 300, ook zonder kaart, in aanbieding voor 369 euro. Dan zit er een touchscreen bij en een grotere display. Dus neig ik nu meer naar dit toestel voor die 20 euro meer.
Blijf dus wel in de war zitten met die kaarten. Zij kunnen NIET aan de topografische kaarten van Amerika geraken, maar als ik jouw bovenstaande link bekijk, zou ik die dus gratis kunnen downloaden als ik het goed begrijp?? Moet ik dan een speciaal programma hebben op mijn pc om deze te downloaden?
Ik kon bij hun wel de TOPO kaart van Belgie en Luxemburg erbij kopen voor 99 euro.
Een City Navigator Europa kost ook 99 euro en ook bij hun verkrijgbaar.
Een City Navigator Amerika konden zij ook niet aanbieden, en zal ik terplaatse moeten kopen of via internet bestellen.
Qua toestel ben ik er dus eigenlijk zo goed als uit, dat wordt de Oregon 300 of als backup de eerder genoemde GPS 60 CSx.
Kan er iemand me wat duidelijkheid geven over de kaarten en hoe en waar ik deze het best kan bestellen. En welke ik best precies nodig heb. Via jouw link zie ik massa's kaarten maar weet niet precies wat ik nodig heb.
Alvast weer enorm bedankt.
Bart

Ik ben net terug van de A.S. Adventure. Veel meer uitleg dan dat ik al wist heb ik niet gekregen, ook al weet ik ook niet goed wat te vragen.

Vooral dan over de kaarten lijkt het me allemaal zo ingewikkeld. Er zit standaard geen kaart bij en de 60 CSx kost dan 349.
Zij hadden nu de Oregon 300, ook zonder kaart, in aanbieding voor 369 euro. Dan zit er een touchscreen bij en een grotere display. Dus neig ik nu meer naar dit toestel voor die 20 euro meer.
Blijf dus wel in de war zitten met die kaarten. Zij kunnen NIET aan de topografische kaarten van Amerika geraken, maar als ik jouw bovenstaande link bekijk, zou ik die dus gratis kunnen downloaden als ik het goed begrijp?? Moet ik dan een speciaal programma hebben op mijn pc om deze te downloaden?
Ik kon bij hun wel de TOPO kaart van Belgie en Luxemburg erbij kopen voor 99 euro.
Een City Navigator Europa kost ook 99 euro en ook bij hun verkrijgbaar.
Een City Navigator Amerika konden zij ook niet aanbieden, en zal ik terplaatse moeten kopen of via internet bestellen.
Qua toestel ben ik er dus eigenlijk zo goed als uit, dat wordt de Oregon 300 of als backup de eerder genoemde GPS 60 CSx.
Kan er iemand me wat duidelijkheid geven over de kaarten en hoe en waar ik deze het best kan bestellen. En welke ik best precies nodig heb. Via jouw link zie ik massa's kaarten maar weet niet precies wat ik nodig heb.
Alvast weer enorm bedankt.
Bart
Grts, Bart
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Hier staat wat informatie over de verschillende types plus enkele reviews van gebruikers, waar je misschien informatie uit kunt halen :http://www.rei.com/search?search=GPS&se ... arch%2CGPS
Of wordt het nu alleen maar onduidelijker?
Of wordt het nu alleen maar onduidelijker?
Ja want hier krijgt de 60CSx een betere review dan de nieuwere Oregon
Nu het toetsel, daar zal ik wel uitgeraken. Het is vooral de kaarten die voor verwarring zorgen. Iemand?
Bart

Nu het toetsel, daar zal ik wel uitgeraken. Het is vooral de kaarten die voor verwarring zorgen. Iemand?
Bart
Grts, Bart
- Old Faithful
- Amerika-expert
Toch nog even over het toestel. De Oregon is een nieuwer toestel dan de 60 C(S)x. Toen ik mijn 60CSx kocht, was de Oregon er nog niet. Ik lees op diverse fora dat de afleesbaarheid van het scherm onder sommige omstandigheden bij de Oregon wat minder is dan bij de 60CSx. Ik lees ook dat bij het wandelen dit minder speelt, omdat je bij wandelen het toestel gemakkelijk wat anders kunt houden, zodat het toch goed afleesbaar is. Ik ben uiterst tevreden over mijn 60 CSx, maar ik zou zeker de Oregon in mijn keuze betrekken als ik nu op zoek zou zijn naar een nieuw toestel.
Over de kaarten. Er zijn verschillende manieren om kaarten op je toestel te krijgen. Ik gebruik zelf de manier via MapSource. Je ziet de kaarten op je pc in MapSource, selecteert de kaarten die je wilt en stuurt ze naar je toestel. MapSource wordt standaard meegeleverd als je een officiële wegenkaart of topografische kaart koopt, maar niet bij de Nederlandse OnRoute Fiets- of Wandelkaart.
De door mij genoemde gratis topografische kaarten verschillen zeer in kwaliteit. Het is meestal huisvlijt van amateurs.
Meer informatie over de kaarten vind je op Garmin.com --> maps --> on the road maps en on the trail maps.
Nederlandse prijzen op http://www.gps-garmin.nl/mapsource_cd_s.html. Dit is een website van Waypoint met o.a. een vestiging in Vessem (bij Eindhoven). Ik ben er van overtuigd dat ook het eerder genoemde gpscenter.be de kaarten kan leveren, eventueel op bestelling.
Nog even een persoonlijke noot. Ik ben ooit begonnen met een tweedehands gps met zwart wit scherm. Ik wilde ervaring opdoen en kijken of ik het echt leuk vond, voordat ik investeerde in een duur toestel en dito kaartmateriaal.
Succes bij de keuze.
Over de kaarten. Er zijn verschillende manieren om kaarten op je toestel te krijgen. Ik gebruik zelf de manier via MapSource. Je ziet de kaarten op je pc in MapSource, selecteert de kaarten die je wilt en stuurt ze naar je toestel. MapSource wordt standaard meegeleverd als je een officiële wegenkaart of topografische kaart koopt, maar niet bij de Nederlandse OnRoute Fiets- of Wandelkaart.
De door mij genoemde gratis topografische kaarten verschillen zeer in kwaliteit. Het is meestal huisvlijt van amateurs.
Meer informatie over de kaarten vind je op Garmin.com --> maps --> on the road maps en on the trail maps.
Nederlandse prijzen op http://www.gps-garmin.nl/mapsource_cd_s.html. Dit is een website van Waypoint met o.a. een vestiging in Vessem (bij Eindhoven). Ik ben er van overtuigd dat ook het eerder genoemde gpscenter.be de kaarten kan leveren, eventueel op bestelling.
Nog even een persoonlijke noot. Ik ben ooit begonnen met een tweedehands gps met zwart wit scherm. Ik wilde ervaring opdoen en kijken of ik het echt leuk vond, voordat ik investeerde in een duur toestel en dito kaartmateriaal.
Succes bij de keuze.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Ik ben gisteren een nieuw toestel gaan kopen en het is nu toch de Oregon 400t geworden, dus met de Europese kaart erop, (minder gedetaileerd) en heb de afzonderlijke TOPO kaart van België en Luxemburg er los bijgenomen. Daar staat MapSource wel standaard bij op de cd.Old Faithful schreef:Toch nog even over het toestel. De Oregon is een nieuwer toestel dan de 60 C(S)x. Toen ik mijn 60CSx kocht, was de Oregon er nog niet. Ik ben uiterst tevreden over mijn 60 CSx, maar ik zou zeker de Oregon in mijn keuze betrekken als ik nu op zoek zou zijn naar een nieuw toestel.
Succes bij de keuze.
Nu zal het zaak worden om het toetsel te leren kennen. Er staan op het eerste zicht enorm veel functie's op dus zal het zoeken worden in het begin. Maar we hebben nog even eer we vertrekken

De kaarten die ik nodig heb voor in Amerika zal ik waarschijnlijk bij wayPoint bestellen of op de eerder genoemde GPSfiledepot.
Alvast bedankt voor de adviezen.
Bart
Grts, Bart
- Old Faithful
- Amerika-expert
Je kunt gerust zijn. Het is nu geen probleem meer om de weg naar de auto terug te vinden na een bezoek aan The Wave. Veel plezier met je toestel. 

Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Hey,Old Faithful schreef: Je moet dan nog wel wegenkaarten (voor Europaen Amerika
) aanschaffen.
Op internet zijn gratis, legale, kaarten te vinden. Bijvoorbeeld op deze site.
Ik heb net via de u genoemde site de TOPO map van Arizona gedownload in ZIP bestand.
Als ik deze wil unzippen krijg ik de volgende foutmelding :
ERROR: internal error processing iso image.
Enig idee wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt
Bart
Grts, Bart
- Old Faithful
- Amerika-expert
Hallo Bart,
Ik heb het met deze kaart geprobeerd. Eerst het installatiebestand naar mijn harde schijf gedownload (duurde wel even) en daarna de installatie gestart. Verliep zonder problemen. Ik heb ook niets uit hoeven pakken (unzip).
Maar misschien heb jij het met een andere kaart geprobeerd?
De foutmelding zegt me niets, maar ik weet dan ook weinig van computers
.
Ik heb het met deze kaart geprobeerd. Eerst het installatiebestand naar mijn harde schijf gedownload (duurde wel even) en daarna de installatie gestart. Verliep zonder problemen. Ik heb ook niets uit hoeven pakken (unzip).
Maar misschien heb jij het met een andere kaart geprobeerd?
De foutmelding zegt me niets, maar ik weet dan ook weinig van computers

Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Neen ik had precies dezelfde kaart genomen. Ook naar de harde schijf geschreven en dan willen openen. Ging dus niet
Als ik die setup doe dan zet hij verschillende files in een map en dat zijn allemaal ZIPfiles. Als ik die wil openen geeft hij dus die foutmelding.
Als ik via MapSource zelf ga en ze probeer te openen zegt hij dat het geen MapSource bestanden zijn en ze dus niet kan openen. Ik zal wel ergens iets verkeerd doen, nu alleen nog weten wat
Ik vraag me wel af hoe het kan zijn dat ze bij in ZIP zijn en bij jouw niet. Doe jij uitvoeren of opslaan ?
Bart

Als ik die setup doe dan zet hij verschillende files in een map en dat zijn allemaal ZIPfiles. Als ik die wil openen geeft hij dus die foutmelding.
Als ik via MapSource zelf ga en ze probeer te openen zegt hij dat het geen MapSource bestanden zijn en ze dus niet kan openen. Ik zal wel ergens iets verkeerd doen, nu alleen nog weten wat

Ik vraag me wel af hoe het kan zijn dat ze bij in ZIP zijn en bij jouw niet. Doe jij uitvoeren of opslaan ?
Bart
Grts, Bart
om je een idee te geven heb ik even een screenshot gemaakt als ik de installatie gedaan heb.

Dus allemaal zipfiles die hij in een map zet.
Ik had wel 'opslaan' gedaan. Ik ben nu aan het proberen met uitvoeren.
Bart

Dus allemaal zipfiles die hij in een map zet.
Ik had wel 'opslaan' gedaan. Ik ben nu aan het proberen met uitvoeren.
Bart
Grts, Bart
- Old Faithful
- Amerika-expert
Ik kies download Windows Version en vervolgens Opslaan. Ik vind dan een installatiebestand aztopo_1.25_install in de aangewezen map en de installatie begint, als ik daarop klik.
Succes.
Succes.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Ik doe het net zo maar die zet dan in die aangewezen map allemaal zipfiles.
Krijg het niet klaar
Bart
Krijg het niet klaar

Bart
Grts, Bart
- Old Faithful
- Amerika-expert
Ik kan je helaas niet verder helpen. Even mezelf citeren:
Succes.
Misschien kan iemand anders je verder helpen.Old Faithful schreef: ik weet dan ook weinig van computers.
Succes.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Bij ons wordt alles netjes gedownload (gpsmaps 60csx) Maar we kunnen daarna de kaart niet zien op de gps .
Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem ? Er is geen foutmelding bij het downloaden .
Of kunnen we de kaart pas zien ter plaatse in Amerika ?
Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem ? Er is geen foutmelding bij het downloaden .
Of kunnen we de kaart pas zien ter plaatse in Amerika ?
- Ceetje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik heb twee weken geleden de 60CSx aangeschaft en afgelopen zondag 'cursus' gehad van Beversport. De wandeling hebben we met 2 GPS-en gelopen [ de mijne en een leen -Oregon] en ik ben heel blij met de keuze voor de 60 CSx. Hij was telkens sneller en nauwkeuriger dan de Oregon. Overigens heb ik er €271 voor betaald bij Digitalstreet. Zeer snelle levering.Dude schreef:Ja want hier krijgt de 60CSx een betere review dan de nieuwere Oregon![]()
Nu het toetsel, daar zal ik wel uitgeraken.
Bart
Wat ik weer van de kaarten: Als je de GPS in de auto wil gebruiken heb je Citymaps nodig: nadeel hij/zij praat niet tegen je zoals tomtom dat wel doet. Voor wandelen zijn de topokaarten nodig en de fietskaarten zijn een soort citymaps: deze berekent een 'mooie' route voor je. Dat doen de topokaarten niet.
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl