Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Resetovic
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Resetovic »

Als ik het hier correct lees,

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reis ... n-amerika

Dan staat hier toch dat ik een pcr test / antigeentest moet doen OF ik moet een herstelbewijs laten zien dat jonger is dan 90 dagen?

Mijn internationale herstelbewijs is van januari en geldig t/m juli en ik heb alle 3 vaccinaties gehad...dus als ik alles zo juist lees dan hoef ik geen test te doen vooraf of moet ik binnen afgelopen 9p dagen positief zijn getest?

• U moet een negatief PCR- of antigeen-testresultaat laten zien, dat niet ouder is dan 1 dag voor vertrek (dit geldt niet voor kinderen jonger dan 2 jaar), of;

U moet een herstelbewijs van COVID-19 (positief PCR-testresultaat, dat niet ouder is dan 90 dagen voor vertrek laten zien) EN u moet een gezondheidsverklaring van de huisarts of andere zorginstelling laten zien dat u toestemming hebt te mogen reizen.
Pepito
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Pepito »

Ik zou eerder bij de CDC kijken, maar het lijkt inderdaad, of test, of hersteldocumentatie

Maar die “hersteldocumentatie” bestaat uit de brief en de positieve test van binnen de 90 dagen voor vertrek.
Met daarbij de eisen waaraan de test en de brief moeten voldoen.
People who have recovered from COVID-19 can continue to test positive for up to 3 months after their infection. CDC does not recommend retesting within 3 months after a person with COVID-19 first developed symptoms of COVID-19 (or the date their sample was taken for their first positive viral diagnostic test if their infection was asymptomatic).

If you have had a positive viral test on a sample taken during the past 90 days, and you have met the criteria to travel, you may travel instead with your positive viral test results and a signed letter from a licensed healthcare provider or a public health official that states you have been cleared for travel according to CDC’s travel guidance. The positive test result and letter together are referred to as “documentation of recovery.”

A letter from your healthcare provider or a public health official that clears you to travel, must have information that identifies you personally (e.g., name and date of birth) that matches the personal identifiers on your passport or other travel documents. The letter must be signed and dated on official letterhead that contains the name, address, and phone number of the healthcare provider or public health official who signed the letter.

If you have recovered from COVID-19 but are not able to obtain documentation of recovery that fulfills the requirements, you will need to show a negative COVID-19 viral test result from a sample taken no more than 1 day before your flight to the US departs.

Even if you have recovered from COVID-19, if you develop symptoms of COVID-19 you should isolate, not travel, and consult with a healthcare provider for testing recommendations.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-n ... elers.html
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Alex1989
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Alex1989 »

hemmie schreef:
09 apr 2022, 15:59
Inderdaad, je test waarschijnlijk al kang weer negatief op een antigeentest, dus ik zou niet moeilijk doen en voor de test gaan ipv herstelbewijs.
Heb je ook gelijk in maar ik haf ondertussen al 40e uitgegeven bij Fit To Fly en omdat ik dan niet meer een dag van tevoren ergens heen hoef te rijden om te testen vond ik het makkelijker. Ook hoor ik toch nog wel de verhalen om me heen dat je met een zelftest alweer negatief kan zijn (in mijn geval) maar met antigeentest wel positief... Dus hopelijk komt de verklaring van Fit to Fly netjes binnen en als ik het woensdag toch te spannend vind (donderdag vertrek) ga ik alsnog testen.
Motion
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Motion »

een zelftest IS een antigeentest

de enige manier waarop je een (antigeen) zelftest negatief zou hebben en een antigeentest bij een professional positief, is als je de zelftest niet goed uitvoert (of tussentijds besmet bent geraakt :lol: ).
De test is hetzelfde, het verschil zit in degene die de test afneemt.

Oftewel: als je de zelftest zorgvuldig uitvoert (en zo moeilijk is dat niet) dan zal je dezelfde uitslag hebben als bij een testcenter.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Alex1989 schreef:
10 apr 2022, 21:48
antigeentest wel positief
Een antigeen test (is ook de zelftest van de supermarkt ;)) test eerder negatief dan een PCR test. Testifly is daarvoor de simpelste test, kun je al van tevoren testen om zeker te weten dat je negatief test.
Gast

Bericht door Gast »

Zoals ik het dus lees kun je met je positieve test en je herstel bewijs (mits je vertrek binnen 90 dagen na positieve test datum ligt en je meer dan 10 dagen voor vertrek datum positief getest bent) reizen, dus je hoeft niet alsnog te testen als je COVID hebt gehad maximaal 90 dagen voor je vertrek datum.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Ja, maar dat is de ingewikkelde manier. Na ongeveer 11 dagen test je niet meer positief met een antigeen test. Een testcertificaat verkrijgen is eenvoudiger dan de weg met een herstelbewijs omdat je daarbij een brief van een arts moet overleggen.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Isherea schreef:
11 apr 2022, 19:44
Zoals ik het dus lees kun je met je positieve test en je herstel bewijs (mits je vertrek binnen 90 dagen na positieve test datum ligt en je meer dan 10 dagen voor vertrek datum positief getest bent) reizen, dus je hoeft niet alsnog te testen als je COVID hebt gehad maximaal 90 dagen voor je vertrek datum.
Dat klopt. De CDC eisen dat het herstelbewijs minimaal tien dagen na het positieve testresultaat is afgegeven, dus dat houdt automatisch in dat je meer dan tien dagen voor het vertrek een positief result moet hebben gehad.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

harryh schreef:
11 apr 2022, 20:38
Na ongeveer 11 dagen test je niet meer positief met een antigeen test.
Dat is geen wet van Meden en Perzen. Ook met een antigeen-test kan je nog best langer dan tien dagen positief (blijven) testen.

Een bijkomend voordeel van een herstelbewijs is dat je geen risico meer loopt op een vals-positief testresultaat.
Gast

Bericht door Gast »

Als je Corona hebt gehad, (bevestigd door een positieve test van de GGD) krijg je automatisch een herstel bewijs wat 90 dagen geldig is. Dat is dus de formele brief zoals gevraagd door CDC. Deze krijg je automatisch.

Aangezien de test verplichting bij de GGD nu is vervallen is het dus alsnog handig om je te laten testen bij de GGD als je thuis test positief is.
Dit geldt natuurlijk alleen als je >10 dagen voor vertrek positief test en/of Corona hebt gehad.

Als je 1 dag voor vertrek tijdens je verplichte test positief test mag je sowieso niet reizen.

Volgens mij zou je dus eigenlijk beter positief kunnen testen bij de GGD, na 10 dagen een herstel bewijs krijgen in de Corona app en daarmee vervalt de test verplichting 1 dag voor vertrek.

Als je dus niet in onzekerheid wil zitten over je verplichte test 1 dag voor vertrek kun je dus eigenlijk (tot minimaal 10 dagen voor vertrek) beter Corona krijgen (of zeg ik nu iets raars?).
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Lees het topic ff door @Isheara, de VS eist ook die brief, het GGD herstelbewijs alleen is niet voldoende. Voldoet niet aan de eisen.

Wij hadden 4 personen positief 3 weken voor vertrek. Allemaal weer negatief met een zelftest na 10-14 dagen @Big AL, uiteraard kan dat bij iemand anders wel verschillen.
Gast

Bericht door Gast »

Oké dus alsnog naar de huisarts. Heeft er iemand een voorbeeld hoe die brief er dan uit moet zien? Of moet de huisarts alleen verklaren dat je mag reizen?
Berry
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Berry »

Huisartsen tekenen dit soort verklaringen meestal niet. Je moet naar een commerciële partij welke je 'keurt' en verklaart dat je beter bent. Als je Googeld vind je er wel aantal.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Je vindt alles op dit forum incl voorbeeld tekst, waar etc @Isheara
Anne4628
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Anne4628 »

Alex1989 schreef:
10 apr 2022, 21:48
hemmie schreef:
09 apr 2022, 15:59
Inderdaad, je test waarschijnlijk al kang weer negatief op een antigeentest, dus ik zou niet moeilijk doen en voor de test gaan ipv herstelbewijs.
Heb je ook gelijk in maar ik haf ondertussen al 40e uitgegeven bij Fit To Fly en omdat ik dan niet meer een dag van tevoren ergens heen hoef te rijden om te testen vond ik het makkelijker. Ook hoor ik toch nog wel de verhalen om me heen dat je met een zelftest alweer negatief kan zijn (in mijn geval) maar met antigeentest wel positief... Dus hopelijk komt de verklaring van Fit to Fly netjes binnen en als ik het woensdag toch te spannend vind (donderdag vertrek) ga ik alsnog testen.

Hebben wij ook gedaan vd zekerheid! Zo’n recovery letter van fit to fly!
Wij vliegen ook as donderdag ;)
Aeonis
Amerika-newbie

Bericht door Aeonis »

Is het hier iemand gelukt een aanvraag te plaatsen bij fitfortravel.nl?

Wij vliegen binnenkort naar Hawaii en willen voor de zekerheid een herstelbewijs én een negatieve test route bewandelen (antigeen). Uiteraard is 1 van de 2 voldoende, maar stel we testen 1 dag voor de vlucht nog positief, dan willen we het herstelbewijs alvast hebben als back-up, zodat onze vakantie niet in het water valt en we veel geld kwijt zijn. Testen we beiden negatief, dan gebruiken we het testbewijs, want het herstelbewijs geeft mogelijk meer gedoe (afhankelijk van wie je treft op de luchthavens).

Het lukt me niet om naar fitfortravel.nl te gaan, de website lijkt offline. Iemand goede ervaringen mee, en hoe lang duurt het na de aanvraag voordat je de brief hebt? Aangezien het op officieel letterhead moet, krijg je de brief dan thuis gestuurd, of moet je deze zelf printen?

Hoor het ook graag mocht iemand een goed alternatief weten wat je snel online kunt regelen :)
Alex1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Alex1989 »

Anne4628 schreef:
12 apr 2022, 06:44
Zo’n recovery letter van fit to fly!
Heb je de brief al binnen? Ik kreeg de melding dat je het pas een dag van tevoren ontvangt, dus morgen...
Aeonis
Amerika-newbie

Bericht door Aeonis »

Welk bedrijf hebben jullie het over bij Fit To Fly? Is dat een ander bedrijf dan fitfortravel.nl?
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Deze link doet het toch:
https://fitfortravel.nl/application-recovery-letter
Je kunt hem ook op Nederlands zetten dacht ik.
Aeonis
Amerika-newbie

Bericht door Aeonis »

IngridUSA schreef:
12 apr 2022, 11:51
Deze link doet het toch:
https://fitfortravel.nl/application-recovery-letter
Je kunt hem ook op Nederlands zetten dacht ik.
Bij mij niet, maar zal wel aan m'n provider thuis liggen (DNS), via de telefoon (4g) werkt het wel, via Wifi niet.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer